ebia schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:23:
Even een geheel andere klank: doe geen servicecontracten!
1: Het levert de klant niet heel veel op. Tevens is bijvoorbeeld gold te duur voor die klanten met wat meer computers. Een klant met 10 computers zou dan per maand € 274,50 kwijt zijn. Je hebt als bedrijf natuurlijk een omslagpunt. Of je loopt een risico dat ze even moeten wachten of ze krijgen een soort van garantie dat je er op tijd bent. De garantie op support - ook als er niks gebeurt - is dus wel erg prijzig! Dan kan je beter een hardware support contactje bij Dell afsluiten, 3years next-business day kost ik noem maar wat 200 euro voor 1 pc = € 5,50 per maand.
Ik denk dat genoeg ondernemers dat interessant vinden, afgaande op de reacties uit mn omgeving. Toch zal Gold niet de hardloper worden, maar daar is het ook niet voor bedoeld.
2. Je moet aan contractbeheer gaan doen. Is extra overhead. Je moet een systeempje hebben om het te beheren. Elk uur niet declareert is een uur geen geld in de portemonnee. En wat als je je afspraken niet kan nakomen, welke garanties geef je af (zonder dat het keiharde knaken gaan kosten). Teveel foutjes en je klant stapt over.
In eerste instantie gaat het om vrij weinig klanten. Dat is prima te administreren als je er consequent in bent. Als ik mn afspraken niet na kan komen zal ik de klant compenseren met een korting op de daaruit voortkomende factuur.
3. In hoeverre ben je nu beschikbaar? Stel ik bel jou nu, wanneer kan jij dan komen? Stel in de praktijk is dat 9 van 10 keer nog dezelfde dag, waarom zou ik dan voor een servicecontract gaan als ik weet dat ik dan extra betaal voor iets wat je me 9 van de 10 keer toch al geeft?
Heel wisselend. Soms kan ik dezelfde dag nog komen, maar soms zit ik gewoon een week vol. Juist om die zekerheid aan te kunnen bieden aan m'n klanten heb ik deze constructie bedacht.
4. Een hoop bedrijven willen helemaal geen contracten. Als jij op de fles gaat heb ik betaald voor iets waar ik nooit gebruik van kan maken.
True. Maar natuurlijk betaalt de klant per maand, en niet per jaar vooruit. De schade áls ik failliet ga is dus klein.
5. Hoe bereken je ongebruikte supportminuten? Zijn die houdbaar voor de volgende maand? Of heb ik als bedrijf kans dat ik alsnog een gepeperde rekening krijg op het moment dat een probleem zich niet snel laat verhelpen? In dat geval zou ik niet zo blij zijn met mijn supportcontract, het kost me dan alleen maar méér geld.
Cumulatief. Je kan tegoed meenemen naar de volgende maand, of naar de maand daarna, of daarna. Tot het einde van het contract zegmaar.
Je kan bijvoorbeeld een soort strippenkaart aanbieden. Dat je als bedrijf ** minuten inkoopt + die gratis pc-apk voor een bedrag wat beduidend lager is dan wat je anders in rekening brengt. Maar ook bij deze systemen zullen bedrijven nog wel even achter de oren krabben voordat ze € 500,- spenderen terwijl jij morgen failliet kan gaan.
Een strippenkaart is qua faillissement net zo riskant als een abonnement. Of zelfs riskanter, want die strippenkaart is duurder en moet je in 1x aftikken.
ebia schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 10:24:
Euhm... Nou Dell support is ook een zeer goede manier om gewoon vragen te stellen over je hardware als je te lui bent de manuals te lezen hoor, daar hoef je niet perse defecte hardware voor te hebben.
Als ik kijk wat de huidige behoefte is, dan hebben we het met name over hulp bij softwareproblemen, virussen en dat soort dingen. Vragen over hardware kom ik zelden tegen.
Tuurlijk, Windows servertjes beheren en useraccountjes maken, nee dat zullen ze niet voor je doen. Maar stel die taak neemt 2 uur per maand in beslag, dat kost dan bijvoorbeeld € 120,- Waarom zou ik een servicecontract afsluiten voor meer dan het dubbele? In principe hoef je werkstations toch niet voorzien van service? Namelijk:
Bij hardware failure: servicecontract met de leverancier
Bij software failure/herinstallatie/training/whatever/de_rest: grote kans dat je over de begroot aantal supportminuten heen gaat (en dan alsnog het uurtarief moet betalen). (dus je betaald niet 250 voor de support, je betaald 250 voor een beetje korting op support, koekje van eigen deeg verhaal)
Bij hardware die nog in de garantie zit geldt dan de NBD garantie van (bijv) HP. Extra garantie/servicecontracten met leveranciers verkoop ik zelden tot nooit. Is geen vraag naar.
Bij softwareproblemen geldt idd mijn contract, en 20% korting op het uurloon zou ik niet weinig willen noemen.
Als ik 10 machines heb krijg ik vast niet van meneer Timmert 10 uur support (bij Gold) in totaal op één server. Toch?
Jawel hoor.
Wat ik alleen maar wil aangeven is dat ik denk dat bedrijven niet zo geïnteresseerd zullen zijn in een pakketje van de plank, de kosten moeten afwegen tegen de baten. In dit geval is het lastig rekenen en jij probeert ze eigenlijk 'lekker' te maken met iets wat lijkt op voordeel, maar het niet per definitie is.
Point taken. Mocht een klant echt meerdere pc's willen 'verzekeren' (als in 4+), dan kan er altijd naar een oplossing op maat gekeken worden. De pakketten zoals aangeboden zijn bedoeld voor echt kleine bedrijven (waaruit het grootste deel van mijn klantenkring bestaat) die voor een nette prijs bedrijfszekerheid willen.
En nog iets: Zoals ik al zei gaat het je waarschijnlijk altijd geld kosten! Natuurlijk als al jouw slapende klanten met één keer per jaar een probleem zo'n gold ding afsluiten, natuurlijk is het dan kassa, maar wat denk je zelf? En denk je ook dat het nu ineens veel meer nieuwe klanten krijgt vanwege deze servicecontracten?
Nee, dat is ook niet het doel. Maar wellicht dat het klanten trekt als ik hiermee publiciteit zoek.
Dus waarom remote support als je daarmee minder uren in rekening kan brengen? Was dat een duidelijke wens van jouw klanten of was dat iets waar je zelf voor hebt gezorgd zodat je minder tijd kwijt bent? (minder tijd kwijt zijn = minder geld verdienen).
Omdat ik mn tijd veel efficienter kan indelen als ik veel remote doe. Ik verlies dan geen tijd met reizen (wat in het randstedelijke verkeer aardig wat tijd inneemt), zodat ik meer klanten op een dag kan helpen en dus aan het eind van de rit meer kan doen op 1 dag, en dus meer verdien.