Welke factor van een videokaart bepaalt de benodigde voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 470 views

• Andrasman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 07:46
Ondanks dat mijn vorige topic op slot ging omdat het te veel over "wat moet ik kopen" ging heb ik aardig wat van de replies opgestoken. Waarvoor hierbij alsnog dank! De richtlijnen even doorgenomen van GOT en..
Nu heb ik dit systeem samengesteld:

Asus P5K moederbord
Intel E8500 core 2 Duo 3.16 GHZ processor
4 gb Kingston 800 geheugen
MSI NX8600GTS DIAMOND PLUS-512

Alleen kom ik er niet uit of mijn voeding dit gaat trekken (Spire ATX-380WB-EU). Ben heel internet en GOT al afgeweest, maar heb het idee dat er zoveel factoren zijn dat ik het uiteindelijk maar moet gokken en hopen dat m'n rigje stabiel blijft en anders maar een andere voeding kopen. Is er een guideline als in "ALS je zoveel mb videokaart etc hebt, DAN heb je minstens (silver of gold of..) x aantal watt voeding nodig?
En als deze kaart dan niet werkt, wat is de grote factor waar ik dan moet inkrimpen qua videokaart? Ik wil eigenlijk gewoon het maximaal haalbare voor mijn wattage voor een bedrag van maximaal 80 euro.
Als ik Wiki erbij pak denk ik dat GDDR3 geheugen een goeie is:

"Lower voltage requirements leads to lower power requirements."

Andrasman

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-05 22:03
Welke voeding heb ik nodig? Deel 20
Uiteindelijk is het niet enkel de videokaart die het bepaald maar het systeem in zijn geheel. Ook het wattage van de voeding is geen indicator maar wel hoeveel vermogen iedere lijn apart kan leveren. De ene voeding is namelijk de andere niet.

[ Voor 67% gewijzigd door D-Three op 26-11-2008 13:23 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 20:22
Zo'n 'guideline' is er niet en zal er ook nooit komen, aangezien er zoveel variabelen zijn die het stroomverbruik kunnen bepalen. De GPU zal het grotendeels bepalen, maar waar je eigenlijk naar moet kijken is wat de fabrikant van een bepaalde videokaart zelf opgeeft dat een kaart verbruikt, daar kom je waarschijnlijk het verste mee.

Het is overigens niet zo dat meer stroom verbruik = betere/snellere videokaart ofzo hoor, dus het maximaal haalbare voor 'je wattage' halen is vrij onzinnig.

The devil is in the details.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-04 00:38

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Als het goed is, staat het op de specificaties van de videokaart zelf.
(De 6800 GT had een gewenste voeding van 350 Watt dat ik in de handleiding had gelezen).
Maar niet elke voeding is gelijk, en het probleem is er makers zijn die de voedingen zo brak bouwen dat het problemen kan geven omdat de voeding te slecht is.
Ook heeft de rest van je systeem invloed, hoe meer zware spullen je erin knalt, des te zwaardere voeding je nodig hebt.
Met 380 Watt kan het, maar zit het wel aan de krappe kant, en zal je er weinig van merken tenzij je je kaart gaat belasten (spellen, videobewerken) want dan gaat hij pas lekker slurpen.

tldr; voor zover ik weet is er geen rekensommetje, misschien wordt het aangegeven in de handleiding van de kaart.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Misschien is er een formule te maken die de spoor-afstand, lekstroom, gedissipeerde vermogen per transistor, aantal transistoren en kloksnelheid als parameters gebruikt om het exacte opgenomen vermogen van de GPU te berekenen.

Goed, als je zover bent, dan nog hetzelfde voor het videogeheugen.

En nog een factor overclocking erbij.

Doe je best ;)

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 17:03
380 Watt zou voor die config meer dan genoeg moeten zijn, itt wat de "je hebt xxx" watt nodig berichten stellen. Maar er is een goede reden dat die berichten een veel te hoog wattage opgeven:
Sweex, Trust, enz B-merk voedingen (en spire vast ook) halen het wattage wat ze claimen gewoon bij lange na niet.

Ik heb nog een pc met vet geocde core 2 duo, 3 hdd's, en een 2900xt (een van de minst zuinige gpu's ooit) gedraait op een 7 jaar oude 325 watt voeding. maar dat was er dan wel een van een fatsoenlijk merk.

Ik heb al zoveel ellende zien gebeuren met die sweex en co voedingen, en soms als ze het begeven nemen ze je hele pc mee. Ik zou die voeding hoe dan ook vervangen, als is het maar voor een 350 watt A-merk voeding, maar een 450 watt coolermaster kost ook geen drol meer tegenwoordig.
Het stroom verbruik van je geheugen is maar een scheintje van het totaal en maakt dus niets uit voor voeding keuze.
Verder: wordt het een game pc of niet? in dat geval zou ik een goedkopere cpu en een dikkere videokaart kopen.

[ Voor 11% gewijzigd door martijnve op 26-11-2008 13:38 ]

• Andrasman
Bedankt voor de snelle reacties!
De pc is allereerst bedoeld voor simpele multimedia/entertainment doeleinden, maar daarnaast moet ie klaar zijn om mee te gaan monteren. Vandaar ook de hogere snelheid processor t.o.v. videokaart. Gamen lijkt me in de toekomst best een optie, maar niet vaak en geen spellen die heel veel vergen. Misschien als Diablo III uitkomt dat ik hem wel wil gaan spelen, maar Blizzard zorgt over het algemeen wel voor redelijke systeemeisen die gesteld worden aan een spel.
Ik zie dat de MSI max 75 watt afneemt, dus dat valt wel mee. En als ik de rest bij elkaar optel is er een redelijke kans dat ik het wel redt als de Spire enigszins goed in elkaar zit. Erg wiskundig/natuurkundig ben ik niet, dus ik laat die factor maar even achterwege met al die factoren 8)7
Denk dat ik het zaakje gewoon maar bestel en eventueel mocht het nodig zijn later een nieuwe voeding aanschaf bij veel vastlopers als ik hem heftig belast. De kans dat het systeem compleet doorbrand lijkt me niet al te groot, toch? De enige specs die ik kan vinden voor m'n voeding zijn:

Sursa - Real 380W - Supports all systems, 20+24pin ATX x1/4-pin 12V x2/Multi-use x6/SATA x4, maximum 21dBA, Alu casing

En dan maar hopen dat dat "real 380W" betekent dat ie iets in de richting van 80% ook echt haalt ;)

Ik zie inderdaad wel een Cooler Master Extreme Power Plus 460W staan voor 60 euro incl. verzendkosten. Zou dat een hoop vastlopers/BSOD's en imploderingen schelen denken jullie?

Andrasman

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 17:03
Het stroomverbruik van je uitgezochte config valt idd wel mee. De kans dat er echt iets goed mis gaat is niet zo groot (maar wel aanwezig, 2 weken geleden nog gebeurt met de pc van mn neefje). Het is dat je deze voeding al hebt, maar in het vervolg zou ik dat tientje niet besparen en een a-merk voeding kopen. Wat ik wel zou doen is even wattage meter of hoe zon ding ook heet er tussen hangen en kijken wat het load verbuik is van de pc. Bij een verbuik boven de 300 watt zou ik er niet gerust op zijn met die voeding. maar dat zal je pc wel niet halen.

Mocht je nu straks veel vastlopers hebben idd even een andere voeding proberen.

• Andrasman
Dan kan ik nu eindelijk dolenthousiast de hele lading bestellen :*)
Die voeding heb ik van een vriend overgenomen die hem nieuw in doos overhad voor 20 euro, omdat de mijne geknald was (die overigens minder wattage had en ook een 'hatsieflatsie' merk). Wel redelijk stom dat hij die spire voeding gekocht heeft dan, aangezien zijn voedingen doorgaans rookwolkjes produceren.

Ik zal nog even mijn hele systeem vermelden zoals ie eruit komt te zien:

Asus P5K moederbord
Intel E8500 core 2 Duo 3.16 GHZ processor
4 gb Kingston 800 geheugen
MSI NX8600GTS DIAMOND PLUS-512

1 IDE maxtor hardeschijf
1 externe maxtor 640 gb schijf
Externe Tascam U133 geluidskaart
Spire 380wb voeding

Andrasman

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:21

The Third Man

The Third Jellyfish

Andrasman schreef op woensdag 26 november 2008 @ 14:33:
En dan maar hopen dat dat "real 380W" betekent dat ie iets in de richting van 80% ook echt haalt ;)
Met 'real 380W' bedoelen ze dat hij ook doorlopend 380W tegelijk kan leveren. Sommige budget merken tellen de piekvermogens per voedingslijn (5v, 12v1, 12v2 enz.) op en berekenen daar het totale vermogen mee, maar dat wil niet zeggen dat alle lijnen die vermogens tegelijk kunnen leveren. Een 'real' voeding dus wel.

De 80% slaat op het vermogensgebruik, dus stel je trek 380W met 80% efficiëntie dan verbruikt de voeding ong. 475 W aan vermogen uit de netspanning en dat betaal je aan je leverancier.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

martijnve schreef op woensdag 26 november 2008 @ 13:33:
Sweex, Trust, enz B-merk voedingen (en spire vast ook)
Spire maakt deftige voedingen. Geen top-of-the-line, maar zeker geen B-merk. Die 380 Watt zou dus voldoende moeten zijn.

http://power.spire.nl/

[ Voor 12% gewijzigd door mieJas op 26-11-2008 16:06 ]

Yes, but no.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

systeem gaat, tijdens het gamen, gok ik zo, rond de 120-150w gebruiken,
e8500 is zuinig, en de videokaart is ook de zwaarste niet, dus dat komt goed :)

• Andrasman
Kijk, dat is nog eens goede info/goed nieuws.
Ik denk er overigens aan toch te gaan voor een Asus GeForce 8600 GT 512MB DDR3 videokaart. Toch iets beter voor games en hij is een stuk stiller ook dan de MSI. Ben alleen nog aan het uitvogelen hoe het zit met die TV out, want ik zie echt alleen maar 2 dvi poortjes...

Andrasman

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Videokaarten hebben niet echt veel met PMG te maken lijkt mij, maar eerder met VB.
In plaats van deze te verplaatsen gaat hij op slot. Met Welke voeding heb ik nodig? Deel 20 kun je al een heel eind komen, daarnaast is het gewoon een kwestie van het verbruik van de videokaart opzoeken.

Omdat ik hier niet echt discussiewaarde in zie, gaat hij op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.