Toon posts:

Waarom zou ik Linux nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn al wat topic's over welke versie nou het beste zou zijn, een microsoft OS of een Linux OS (noem je dat zo ?), maar het meerendeel word overheerst door een welles nietes ketting reactie.
Nu ben ik bekend met het concept Linux (opensource etc), en ben een map aan het doorwerken wat officieel certified MCSE leerboek is voor een NT 4.0 pakket. Ik zou alleen de reden willen weten waarom ik een Linux pakket als Debian zou nemen, ik hoef niet te weten dat NT beter of slechter zou zijn maar wat ik er daadwerkelijk mee zou kunnen.

Als voorbeeld, ik speel veel spelletjes.
Heb ik dan wat aan Linux?
Er gaan namelijk geruchten dat Linux niet genoeg compatible zou zijn met de meeste software die spelletjes fabrikanten maken, zou ik dan wat aan Linux hebben?

Kortom voor welke apps is het beter dat ik Linux zou nemen, waarom en voor welke dingen niet?

Ik heb bijv. gehoord dat een Linux server beter te configureren is dan een NT dat zou kunnen, maar zijn er nog meer goede kanten aan dit OS?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

blablablablabla

linux neem je voor de gein, om wat te spelen te hebben, als dat een beetje lukt ga je er wat servers op installeren... 't zal uiteraard beter draaien dan NT, maar voor spelletjes... neh

\o/

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02

Pierik

I'll be back!!!

Linux is nu nog vooral een Server systeem. En op een server speel je geen spelletjes. Op windowsNT draaien spelletjes ook minder fijn als onder Win9x.

Dus als je het voor de spelletjes doet moet je geen linux nemen.

Wil je een server en kun je kiezen tussen NT en Linux neem dan Linux. Sneller, veiliger, beter te configgen en het is geen M$ (ok da's geen echt argument maar voor mij wel :) )

Iracing Profiel

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
Voor unreal tournament lijkt me et wel grappig :)

op www.linuxnewbie.org staat een guide hoe je de windows versie van UT om kan zetten zodat je het ook op Linux kan spelen :)

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

Verwijderd

Om maar meteen een antwoord te geven op de vraag. Linux moet je gaan proberen omdat je meer wilt (vooral qua configuratie) dan in MS OSen wordt aangeboden. Als linux je een interessant alternatief lijkt dan moet je het zeker proberen.

Tjah, en je zei het zelf al; Linux roels als server OS. Maar qua spellen draait er nog niet veel op. En wat erop draait krijg je meestal ook niet makkelijk aan de praat, tenzij je een videokaart hebt waarvoor driver support geen probleem is.

Ik gebruik linux nu omdat ik het een fijne omgeving vindt. En het idee achter linux staat me meer aan. (het is geen OS wat ervoor is gemaakt om er maar zoveel mogelijk voor te proberen te zorgen dat alles goed gaat met een paar muis clicks)
Je moet van alles en nog wat oplossen voor je systeem uiteindelijk goed naar je zin werkt. Maar daardoor krijg je veel meer dan bij een MS OS het idee van hoe het OS werkt.

Tjah, en wat betreft virussen zit je met linux ook altijd goed.. Die zijn er gewoon nauwelijks voor gemaakt.

En wat betreft compatibiliteit met win-software dat wordt gewoon steeds beter. Namate software producenten linux als commerciele ontwikkelomgeving gaan zien.
Want linux mag dan wel gratis zijn; dat wil niet zeggen dat er geen software voor linux verkocht mag worden.

Tjah, ik hoop dat je hier iets mee opschiet;

mocht je nog vragen hebben feel free to mail :).

GrtZ,

ProX

• Exirion
  • Laatst online: 05:18

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je een topic post met de vraag 'Waarom zou ik Linux nemen?' dan geef je zelf eigenlijk al het antwoord: Niet doen >:)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben het eens met Exirion.. je moet het eigenlijk alleen doen als je er echt in geïnteresseerd bent.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb dit voorbeeld al vrij vaak gebruikt, maar ik zie Windows als een doos Duplo, en Linux als Technisch Lego. Het kost weinig moeite om met Duplo iets te bouwen, want het is allemaal kant en klaar en je hebt maar een paar blokken nodig. Linux biedt veel meer mogelijkheden en is veel meer customizable omdat het een vrij 'technisch' OS is. Je kunt er in principe bijna alles mee voor elkaar krijgen wat je je maar wenst. Leuk als je van knutselen houdt dus, en anders moet je er gewoon niet voor kiezen. Dat ik Windows met Duplo vergelijk is niet om lullig te doen over Windows gebruikers hoor, want ik gebruik zelf ook Windows :D Ik vind Unix opzich al fantastisch en ik snap niet waarom MS-DOS het altijd voor het zeggen gehad heeft. Unix was z'n tijd lang vooruit, en ik zie Linux als een goeie Unix clone (ook al mag je dat eigenlijk niet zeggen). Bovendien wordt bij ons op de universiteit bijna alles met Unix gedaan, en op Linux kan ik precies dezelfde compilers, tools, etc als op de universiteit gebruiken. Zelf de meest complexe dingen die je nodig hebt voor practica kun je op Linux draaiend krijgen zodat je je practicum thuis op je eigen PC kan doen. Wel zo makkelijk, en via de kabel kun je ook remote werken zodat je remote X-windows apps op je lokale X-Server kan laten draaien. Nah ja, het is gewoon een lekker flexibel OS :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk zou ik alleen voor spelletjes het niet hoeven te doen...

Ik was van plan na novell en NT te hebben geleerd dat ik daarna unix of linux wou gaan leren, linux wou ik sowieso doen alleen wou weten wat er mogelijk is op gebied van..

Maar als ik nou programma's zou willen draaien als: Bryce, Photoshop 6, Corel Draw 10, flash etc zou Linux dat wel ondersteunen?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 23 februari 2001 23:04 schreef Aneurism het volgende:

Maar als ik nou programma's zou willen draaien als: Bryce, Photoshop 6, Corel Draw 10, flash etc zou Linux dat wel ondersteunen?
Nee, maar er zijn wel hele goeie alternatieven zoals Blender (voor Bryce), GIMP (voor Photoshop) en diverse andere tools voor webdesign etc. Kijk maar eens rond bij de Linux afdeling van Tucows.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

kan iemand mij misschien vertellen wat een beetje goede Distributie is (met handleiding enz en gewoon in de winkel te koop?)

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik vind dat SuSE een hele goeie handleiding bij de distributies levert, en je krijgt 6 CD's volgepropt met een goeie selectie software. Ik geloof dat het maar iets van 100 piek kost. RedHat is minstens even duur, en dan krijg je een vrij karige distributies. Voor een beginner is SuSE zeker aan te raden vind ik, maar zelf draai ik een gedownloade RH7 distro (lekker buggy, maar hij werkt wel goed >:)). Mandrake is ook een aanrader, maar geen enkele distro is zo uitgebreid als SuSE en ik geloof dat het ook de enige is met een 600 pagina's dikke handleiding.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

zodra eindelijk Casema met die kabel modem komt ben ik van plan 1 van de PC's om te bouwen naar Linux nu nog Win98.
en deze als server te gebruiken.

moet natuurlijk wel goede handleiding hebben ben nog een newbie

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

www.linuxdocs.org

En dan www.linuxiso.org en daar een slackware iso downen, ff fikken en klaar is kees :)

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Er is meer software voor Linux dan je misschien denkt. Vooral op Server gebied. Spellen zijn er ook best veel, net als op de Mac: UT, Quake, Descent3, Kingpin enzo (www.penguinpower.nl).
Er is ook CorelDraw en Photopaint. Maar GIMP is ook echt heel erg gaaf. Enige wat ik mis is een echt goede CD recording tool voor X.

Waarom je Linux zou nemen? Omdat je veel meer leert over je pc wat weer handig is voor het gebruikt NT4. en het werkt altijd, Windows werkt altijd maar de helft van de tijd en je weet nooit wat er precies gebeurt.

RG

[deze advertentieruimte is te koop]

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 14:06

jubeth

%^)

Op vrijdag 23 februari 2001 22:52 schreef Distortion het volgende:
Wil je een server en kun je kiezen tussen NT en Linux neem dan Linux. Sneller, veiliger, beter te configgen en het is geen M$ (ok da's geen echt argument maar voor mij wel :) )
Dat veiliger argument is niet helemaal waar,
de laatste maand wel weer gebleken met BIND,
maar wat mij vooral zo vreselijk stoort aan
MS o.s. is dat eindeloze gekut en gezeur aan je hoofd
met licenties en B.S.A. die langskomt
dus inderdaad de bijkomende kosten suck shit.
Als je weet dat dat niet hoeft ben je eigenlijk gek dat je nog nieuwe systemen
met hun (dure) spul gaat uitrusten...

Ik was altijd vrij fanatiek MS user,
maar sinds ze met ME en 2000 zijn begonnen
en hun registry weer helemaal hebben omgegooid
(die ik net uit m'n hoofd kende, zeg maar)
heb ik er gewoon genoeg van gekregen.
dat gezeik steeds, die onnodige uitbreiding
en opgejaagde markt en dergelijken,
die bende kost MS gewoon veel gebruikers.
Ik ga echt geen honderden guldens betalen
voor domme software licenties als het ook
allemaal gratis kan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:05
Ik gebruik Slackware voor mijn server, en de meest riskante servers draai ik niet. geen bind, geen sendmail, geen ftp en geen telnet.
Niet dat telnet zo insecure is, maar zitten hier op campus genoeg mensen die leuk die passwords daaruit gaan zitten sniffen.
Waarom gebruik je Linux? Stabiel server platform, leuk mee te knoeien.

Moet alleen geen vage mac-arpjes krijgen :( kernel panic paar dagen geleden (eerste in 4 jaar ofzo)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb goede dingen gehoord over Debian, wat is debian anders dan bijv. SuSe en Redhat?

Verwijderd

Debian is over het algemeen voor de wat meer ervaren Linux gebruiker, en is out of the box een stuk secuurder dan een redhat of een suse distributie. En Debian werkt over het algemeen wat fijner vind ik persoonlijk, alhoewel ik de voorkeur geef aan slackware

Verwijderd

Topicstarter
Ok als ik Debian nou wil downloaden, hoe doe ik dat dan?

Ik probeer van deze ftp site alles af te halen alleen het is een stukje moeilijker dan ik dacht, ik kom namelijk allemaal rare zips tegen zonder een specifieke debian.ace/zip te vinden :?

Hoe kan ik het downen ?

Verwijderd

Topicstarter
ftp://ftp.nl.debian.org/pub/linux/debian/dists/

Dit is trouwens de ftp server waar ik op zoek ...

• SiErRa
  • Laatst online: 20-08 15:50
Op zaterdag 24 februari 2001 17:33 schreef Aneurism het volgende:
Ok als ik Debian nou wil downloaden, hoe doe ik dat dan?

Ik probeer van deze ftp site alles af te halen alleen het is een stukje moeilijker dan ik dacht, ik kom namelijk allemaal rare zips tegen zonder een specifieke debian.ace/zip te vinden :?

Hoe kan ik het downen ?
linux is geen programma maar een OS.
Daar download je een .iso van.
of een paar installatie diskettes en
dan de rest bij de installatie vanaf ftp.

o ja die .iso file brand je op cd en dan
boot je je pc met die cd en dan kom je in het installatie scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik kan dat hele pakket niet eens op mijn computer overnemen, hoe weet ik nou wat ik allemaal op die cd moet branden ?

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zaterdag 24 februari 2001 03:12 schreef nitenite het volgende:
(...)
Niet dat telnet zo insecure is, maar zitten hier op campus genoeg mensen die leuk die passwords daaruit gaan zitten sniffen.
(...)
sniffen op een switched netwerk ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Aaargh!

Aaargh!

Op zaterdag 24 februari 2001 17:54 schreef Aneurism het volgende:
Maar ik kan dat hele pakket niet eens op mijn computer overnemen, hoe weet ik nou wat ik allemaal op die cd moet branden ?
je kan gewoon de 4 bootdisks downloaden en de rest van de installatie gaat via FTP, dan download hij dus de bestanden van het internet tijdens de installatie

Verwijderd

Topicstarter
Maar Arrrggh welke bestanden moet ik hebben dan :?

• Aaargh!

Aaargh!

Op zaterdag 24 februari 2001 19:15 schreef Aneurism het volgende:
Maar Arrrggh welke bestanden moet ik hebben dan :?
staat duidelijk uitgelegd op www.debian.org
als je 't daar niet zelf kan vinden vrees ik dat je ook het geduld niet hebt om debian GNU/Linux fatsoenlijk te installeren laat staan om te configureren.

m.a.w.: RTFM

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

je downt wat je nodig hebt. daar heb je dselect voor. als iets wat je wilt iets anders nodig heeft, wordt dat er netjes bijgedaan. ISO's zijn idd wel handig.

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Verwijderd

Topicstarter
ik ken iso's meer als een complete ace file, dit zijn iso extensies die erachter staan.
Nooit eerder een progje nodig gehad die iso uitpakt

• Aaargh!

Aaargh!

.iso's zijn CD images, die moet je op CD branden.

• Eeruku
  • Laatst online: 06-06 17:42
d'oh

leg et dan gelijk uit :)

voor ie de .iso gewoon op een CD zet

je moet een programma hebben zoals Easy CD Creator... daarmee moet je de .iso file openen en DAN komen alle files uitgepakt op een ceedee

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

Verwijderd

||
\/

• Aaargh!

Aaargh!

Op zaterdag 24 februari 2001 23:44 schreef 3CLipZ het volgende:
d'oh

leg et dan gelijk uit :)
Dat weet toch iedereen :?
alhoewel ... :+

• Optical
  • Laatst online: 02-06-2025
Niet Gamen op Linux ?

kijk maar es op www.lokigames.com

- Quake 3 draait bij mij net zo mooi als onder WindowZ hoor (helaas alleen de demo , want ik ga em niet 2x kopen)

Unreal Tournament : ook perfect , alleen de OpenGL rendering is niet echt perfect ...

als je een Nvidia (vogens mij de enige met goeie 3d in linux sinds de voodoo 3)kaartje hebt , ff prutsen met de drivers en gamen maar .... :) :) :)

En ja ... je kunt natuurlijk nog veel meer leuks met Linux ...

firewall/router - webserver - met samba file server voor win clients - noem maar op ...

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Verwijderd

Tja de hele discussie over linux werkt bij mij eigenlijk een beetje op de lachspieren. De kritiek op windows is dat het bloatware is. Ok maar kijk naar de populaire distributies van Linux dan praat je al snel over enkele honderden mb's ... Dit alles in een krampachtige poging Linux populair te maken bij notaire Windows gebruikers. Maar als Linux een superieur OS is dan heeft het dit toch allemaal niet nodig ? Begrijp me niet verkeerd ik ben het wel eens met heel veel van de kritiek die er op windows cq Microsoft is... maar heb in de loop der jaren ook gezien dat er alternatieve DOS versies verschenen en echt doorbreken of de Microsoft versie verdringen deden ze nooit.

Verwijderd

Keescpk: Tja de hele discussie over linux werkt bij mij eigenlijk een beetje op de lachspieren.

Bij mij ook maar om andere redenen...

De kritiek op windows is dat het bloatware is.

Onder andere.

Ok maar kijk naar de populaire distributies van Linux dan praat je al snel over enkele honderden mb's

Beetje scheve vergelijking als je kijkt wat er dan allemaal in die honderden MBs zit aan programma's en wat er standaard bij Windows zit.

Dit alles in een krampachtige poging Linux populair te maken bij notaire Windows gebruikers.

De logica ontgaat me.

En "krampachtig"? Ik denk dat het krampachtige in het andere kamp gezocht moet worden. Als je de reacties van Microsoft ziet op OSS... Krampachtig is niet eens het woord. Radeloos is een betere omschrijving.

Maar als Linux een superieur OS is dan heeft het dit toch allemaal niet nodig?

Software wordt zoals veel dingen niet verkocht of gebruikt om kwaliteit (of om alleen kwaliteit). Kwaliteit != marktaandeel.

Ik heb in de loop der jaren ook gezien dat er alternatieve DOS versies verschenen en echt doorbreken of de Microsoft versie verdringen deden ze nooit.

Goed voorbeeld: de shell van MS-DOS, qua shell wel ongeveer het toppunt van |:(. Ondanks dat er betere (compatibele) shells voor DOS kwamen hebben die nooit veel succes gehad. Waarom? Bijvoorbeeld door FUD van Microsoft: bij installatie van Windows 3.x op een machine met DR-DOS kwamen (gelogen) compatibiliteits-foutmeldigen, zodat mensen MS-DOS zou gaan gebruiken.

Marktaandeel in de consumentenmarkt heeft te maken met marketing niet met kwaliteit.

• balk
  • Laatst online: 19-08 23:20
Als je een open internetverbinding hebt zou ik met 6 floppen en daarna een ftp install aan de gang gaan voor debian. Boot van rescue flop, daarna root flop en als er om gevraagd wordt driver flop 1 t/m 4. Die floppen kan je van dezelfde site halen als link hierboven in de disks directory (ff zoeken). De images kan je met rawrite.exe onder dos op een diskette schrijven (zorg dat je of goeie floppen hebt (nieuwe) of een 2e compu, dat schrijven is niet 100% fool-proof, veel IO-errors ;))

Dan installeer je de kernel en de drivers (volg de instructies op het scherm) en haal je je base-system van een ftp-server. Na de primaire installatie kan je wat dingen kiezen, neem iig alle X en Gnome pakketjes, dan heb je een grafische omgeving. Probeer alvast met apt-get om te gaan (O+)

succes! (je kan me altijd icq'en)

Verwijderd

Topicstarter
THNX :):)

Ik heb nu een iso versie van debian en ik heb op dezelfde site van waar het kwam een pakketje gehaald waarmee het zich uitpakt, trouwens niet het boven beschreven progje :)

• Aaargh!

Aaargh!

Op zondag 25 februari 2001 02:52 schreef Optical het volgende:
Niet Gamen op Linux ?

kijk maar es op www.lokigames.com

- Quake 3 draait bij mij net zo mooi als onder WindowZ hoor (helaas alleen de demo , want ik ga em niet 2x kopen)
Als je de originele windows CD gekocht hebt hoef je alleen maar Linux binaries te downloaden vanaf de lokigames site en kan je gewoon de full version onder linux spelen.

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 25 februari 2001 02:52 schreef Optical het volgende:
als je een Nvidia (vogens mij de enige met goeie 3d in linux sinds de voodoo 3)kaartje hebt , ff prutsen met de drivers en gamen maar .... :) :) :)
Matrox kaarten zijn nog altijd het beste voor Linux. Ze maken opensource drivers (kan je de drivers zelf ook n beetje hacken, atijd leuk :)), ze bouwen mee aan direct rendering voor X, etc.

Niet dat Nvidia slecht is hoor, maar Matrox kaarten worden gewoon beter ondersteund in Linux.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 25 februari 2001 14:08 schreef N8w8 het volgende:

[..]

Matrox kaarten zijn nog altijd het beste voor Linux. Ze maken opensource drivers (kan je de drivers zelf ook n beetje hacken, atijd leuk :)), ze bouwen mee aan direct rendering voor X, etc.
Waar haal jij in godsnaam die onzin vandaan! |:( NVidia heeft voor Linux drivers die dezelfde prestaties leveren als de drivers voor Windows. Bovendien kun je net als in Windows voor alle TNT en Geforce varianten dezelfde drivers gebruiken. Hoezo Matrox beter? NVidia is tot nu toe de enige fabrikant die onder Windows 9X/ME/2000 en Linux zowat dezelfde performance weet te bereiken, en daarbij weinig problemen kent met de configuratie in Linux. Ik moest het even kwijt :Z

Verwijderd

Gisteren als Linux-newbie toch mijn Inet Daemon aan de praat gekregen onder Mandrake 7.2.

*trots* *)

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 14:06

jubeth

%^)

Je kunt zeggen wat je wilt, maar de gebruikersvriendelijkheid voor Linux is nog altijd erg ver te zoeken.

Wat mij vooral opviel toen ik voor het eerst met Debian in de weer ging, dat was dat de installatie-instructies geschreven lijken te zijn door totale vakidioten, i.e. errug onduidelijk wat je nu waarvandaan moet halen, in welke volgorde, waarom, etc.
En er wordt de ganse tijd met termen gesmeten waar je echt niet op zit te wachten als je die niet kent of hoeft te kennen.
Dat je met een Linux installer niet eens het hele harddisk-/format-deel automatisch kunt laten regelen valt ook tegen.
Ook het feit dat die grafische zooi van Linux inmiddels even zwaar, zo niet zwaarder is voor je PC dan die van Windows, slaat eigenlijk alles. Wat willen ze nou?

Het enige nadeel aan Windows is dat het zo duur is. Verder zie ik, de twee groten naast elkaar zettend, nauwelijks voordelen of nadelen die zwaar genoeg wegen om nu te kunnen stellen dat Microsoft sucks of dat Linux rulez.

Linux is vreselijk onhandig, to say the least. Kost je erg veel tijd, ook nadat alles perfect werkt. En àls je een echt probleem hebt in Linux, bijv. een mysterieuze terugkerende lockup van je PC, dan zit je echt gigantisch in de shit, en kan het je heel lang kosten eer je dat aan de bron hebt verholpen. Windows o.s. is een stuk intelligenter, in dat opzicht.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 26 februari 2001 12:50 schreef Old Firefox het volgende:
En àls je een echt probleem hebt in Linux, bijv. een mysterieuze terugkerende lockup van je PC, dan zit je echt gigantisch in de shit, en kan het je heel lang kosten eer je dat aan de bron hebt verholpen. Windows o.s. is een stuk intelligenter, in dat opzicht.
Yeah, right... :D :Z

Ik zal je eens vertellen dat ik sneller klaar ben met een installatie van Linux (Redhat, SuSE, Debian, whatever) dan met een installatie van Windows! (je moet 20 keer rebooten voordat alle drivers er een keer goed in zitten). Bovendien herkent Linux al m'n hardware in 1 keer goed, en daarna heb ik geen last van IRQ problemen. Windows 2000 loopt bij mij stabiel, maar daar heb ik ook de nodige moeite voor moeten doen. Linux werkt vanaf het begin af aan probleemloos, en in tegenstelling tot wat veel mensen beweren is Linux in veel opzichten stukken betrouwbaarder en gebruiksvriendelijker dan Windows. Als ik een kaart eruit trek, dan reageert de hardware tool van Redhat daar meteen op en bij het installeren van een kaart ook. Bij Windows is het elke keer weer een verrassing wat er zal gaan gebeuren ;)

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op zondag 25 februari 2001 03:11 schreef Keescpk het volgende:
Tja de hele discussie over linux werkt bij mij eigenlijk een beetje op de lachspieren. De kritiek op windows is dat het bloatware is. Ok maar kijk naar de populaire distributies van Linux dan praat je al snel over enkele honderden mb's ... Dit alles in een krampachtige poging Linux populair te maken bij notaire Windows gebruikers. Maar als Linux een superieur OS is dan heeft het dit toch allemaal niet nodig ? Begrijp me niet verkeerd ik ben het wel eens met heel veel van de kritiek die er op windows cq Microsoft is... maar heb in de loop der jaren ook gezien dat er alternatieve DOS versies verschenen en echt doorbreken of de Microsoft versie verdringen deden ze nooit.
Gaan we het nu over MS-DOS hebben? Daar waren toch een hoop vervangers voor. Ik denk alleen al aan 4DOS. Wauw, wat was dat toen mooi! :) Wat een betere versie van MS-DOS was dat zeg...
Ik zou hem bijna weer eens gaan installeren. Zou het lukken in een dospromp onder w2k om niet command.com te laden maar 4dos.com? Ik ga het vanavond meteen even proberen ;)

• Cyphax
  • Laatst online: 20:48

Cyphax

Moderator LNX/AI
is het een leuk idee om dit weer even tot een topic te maken ipv dat gebekvecht?

wie heeft welke distributie draaien en waarom?
nou wel graag feiten, en niet 'gehoord van' ofzo :P
ik heb Slackware 7.1. dat is een stabiele distributie zonder teveel toeters en bellen, en het is een gruwelijk veilige distributie.
gebruiksvriendelijkheid iets minder dan van Redhat (Redhat heeft programmaatjes voor sommige delen van je config die je in Slackware bijv. niet hebt).

Saved by the buoyancy of citrus

• Optical
  • Laatst online: 02-06-2025
Op zondag 25 februari 2001 13:52 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Als je de originele windows CD gekocht hebt hoef je alleen maar Linux binaries te downloaden vanaf de lokigames site en kan je gewoon de full version onder linux spelen.
Heh ? .. ik dacht dat dat bij UT zo was ...

maar dat je bij Quake 3 voor beide os-en gewoon moet kopen ...

ik zal nog es kijken of ik die binaries kan vinden dan ....

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

Pagina: 1