Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Samenvoegen twee verschillende Excelbestanden

Pagina: 1
Acties:

• MasterMido
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11 16:05
Ik heb hier twee Excel bestanden met informatie over klanten.
Alleen de bestanden zijn niet gelijk de bestanden hebben verschillende kolommen met verschillende informatie. Alleen een paar kolommen komen overeen. Bijvoorbeeld telefoonnummer, postcode.

Ik wil deze bestanden nu samenvoegen. De kolommen van het ene bestand moeten achter de kolommen van het andere bestand geplaatst worden. Maar de gegevens moeten wel bij de goede klant komen te staan(dus vergelijken bijvoorbeeld op postcode of telefoonnummer).

Hoe moet ik dit aanpakken.
Mijn korte zoektocht heeft alleen nog maar opgeleverd om bestanden met gelijke kolommen/gegevens te samenvoegen.

Ik heb zowel Excel 2003 als 2007 tot mijn beschikking.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2008 11:50 ]

Verwijderd

zoek eens in dit forum op vert.zoeken (vlookup).
met deze formule kan je aan de hand van de overeenstemmende gegevens in beide datasets de andere gegevens bijvoegen aan de originele klantenlijst.

• MasterMido
klopt jah hier kan ik wat mee. Nu heb ik het probleem dat hij niet mijn veld weergeeft maar het laatste veld van de kolom.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
Wat noem je "mijn veld"? Hij koppelt niet de goede waarde aan een klant? Probeer eerst eens te spelen met als derde parameter 1 (dan zou je het klantnummer waarop je zoekt moeten terugkrijgen) en als vierde waarde ONWAAR/FALSE (Anders gaat excel benaderen. En dat wil je in dezes niet)

• MasterMido
mijn veld bedoelde ik een cel mee.

Ik vergelijk de klanten op postcode(straks huisnummer er ook bij maar nu eerst op postcode).
Dus heb de code in de cel gezet waar het resultaat moet komen. Dan aangegeven welk veld hij moet pakken als input(waarmee het vergeleken moet worden) en dan de range waar de gegevens staan(dus het andere werkblad) en dan de kolom waar hij de gegevens uit moet halen. Maar dan pakt hij steeds de klant die onderaan het bestand staat :S

• MasterMido
Ik ben alweer een stap verder. De kolom waar ik op wou vergelijken moest in alfabetische volgorde staan en moest de eerste kolom zijn(dus heb hem verplaatst). Nu moet ik alleen per kolom een functie instellen dit moet ik nog even doen. Bij de eerste is het dus gelukt.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:06
Die alfabetische volgorde komt waarschijnlijk doordat de vierde parameter nog niet goed staat.
Kan je misschien de formule zoals je die invoert eens hier neerzetten?
onkl schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:11:
Wat noem je "mijn veld"? Hij koppelt niet de goede waarde aan een klant? Probeer eerst eens te spelen met als derde parameter 1 (dan zou je het klantnummer waarop je zoekt moeten terugkrijgen) en als vierde waarde ONWAAR/FALSE (Anders gaat excel benaderen. En dat wil je in dezes niet)

• MasterMido
ja klopt hij hoefde niet op alfabetische volgorde. Waar opgezocht moest worden moest in de eerste kolom van de selectie staan. Dat nu gedaan en nu werkt het perfect.

Bedankt,
Pagina: 1