MBR Error 3

Pagina: 1
Acties:

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Ik zit al anderhalve week met een progleem waar ik nog geen oplossing voor kan vinden.

Momenteel heb ik een 100 GB Seagate ATA/100 harde schijf in m'n laptop zitten. Deze wil ik vervangen door een 250 GB WD schijfje. Geen probleem zou je denken. Gewoon even clonen en klaar.
Ik heb dat al eens eerder gedaan met software van Acronis. Toen heb ik een 12GB schijfje naar een 30GB (ofzo) schijfje gecloned. Dat was toen geen probleem.

Nu zit ik echter wel met een enorm vreemd probleem.

Mijn schijf heb ik opgedeeld in 3 partities:
1) 25 GB NTFS voor windows
2) 75 GB NTFS voor bestanden, foto's, etc.
3) 40 MB partitie voor Acronis True Image; dit is iets van een Linuxpartitie ofzo, geen FAT of NTFS in ieder geval.

Partitie 1 en 3 zijn bootable. In de MBR zit vermoedelijk iets wat tijdens het opstarten een melding geeft dat ik kan booten met de Acronispartitie door op F11 te rammen.

Dit werkt allemaal erg prettig.

Nu wil ik dit dus clonen naar de grotere schijf. Maar dat gaat dus verkeerd. Ik krijg na clonen een foutmelding tijdens booten. In plaats van de vraag of ik wil booten in Acronis True Image, krijg ik
MBR Error 3
Wat heb ik allemaal geprobeerd:
- Gecloned met True Image van de 'source' hdd (die van 100GB)
- Gecloned met True Image, geboot via CD
- Gecloned met hiren's bootcd 9.6 gecloned
- Gecloned met CloneZilla
- De 250 GB in een externe USB-behuizing
- De 250 GB samen in één systeem gedrukt met de 100 GB schijf
- Gecloned waarbij de partities geresized worden (allemaal 2,5 keer zo groot omdat de target 2,5 keer zo groot is)
- Gecloned waarbij ik de C-partitie en de acronispartitie handmatig de originele grootte liet behouden terwijl ik de D-partitie (met bestanden etc.) geresized heb
- Eerst de Acronispartitie verwijderd van de source, toen gecloned en vervolgens Acronis op de 250GB weer geinstalleerd
- Eerst met Windows XP CD de 250GB gepartitioneerd, XP er schoon op geinstalleerd en toen Acronis geinstalleerd
- Fixboot gedraaid van de installatie-CD van WinXP
- Fixmbr gedraaid van de installatie-CD van WinXP
- Partition Table Doctor gedraaid
- Een MBR-fix-tooltje van Acronis gedraaid
- de MBR-fix van de XP-CD gedraaid (opstarten en dan optie r kiezen)
- Van de Hiren Boot CD ook nog een MBR-fix progsel geprobeerd
- Van Acronis ook een ander MBR tooltje geprobeerd maar die geeft aan dat m'n HDD geen bootable partitie heeft :? (ook een heel gemartel.... eerst een bootable flopje aanmaken maar wie gebruikt er nog floppy's tegenwoordig? :7)

In alle bovenstaande gevallen (en dat in verschillende comibnaties) krijg ik die MBR Error 3 zodra Acronis True Image op de 250 GB schijf staat.

Het énige wanneer ik Acronis wel op de 250 GB schijf heb staan maar géén error krijg, is als ik de 100 GB (met daarop Acronispartitie) ga clonen waarbij ik de partitiegroottes ongewijzigd laat en dus 150GB unallocated space heb.
Dan kan ik dus wél booten in Acronis door op F11 te rammen.
Echter, zodra ik dan de partities ga resizen is het weer foute boel.

Ook zaken als deze:
http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=134131
http://www.wilderssecurit...ve/index.php/t-66094.html

Been there, done that.....

Is er iemand die misschien nog andere tips heeft die ik kan proberen? Het lijkt me dat ik inmiddels verschillende software en manieren genoeg geprobeerd heb. Waar kijk ik overheen?

[edit]
Radeloos als ik ben, blijf ik uiteraard proberen en nog eens proberen.

Zojuist heb ik nog maar een keer de tip van de eerste link geprobeerd: de OS selector opnieuw geactiveerd.
Die hele OS selector doet het bij mij niet. Goed, installeren lukt, booten naar de OS selector doet hij ook wel. En ik zie dan 2 besturingssystemen staan maar booten kan ik ze niet. Als ik dan wat verder snuffel, zie ik vreemdgenoeg dat ik maar één disk heb van 128 MB. En dat klopt dus niet. Ik heb één disk van 250 GB, opgedeeld in (momenteel) 2 partities NTFS van 40 en 192 GB.

Die 128 GB zou natuurlijk op een bepaalde grens kunnen duiden, dat Acronis software niet overweg kan met grotere drives. Alleen klopt dat ook weer niet want op mijn MCE-pc draait Acronis True Image zonder problemen, daar zit een drive in van 750 GB.
Elders heb ik ook wat gelezen over zo'n 128 GB grens bij NTFS. Dus heb ik alle partities daar ruim onder gehouden (100 GB maximaal). Maar helaas, ook dan blijft het probleem bestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 26-11-2008 17:49 ]

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Schop

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Het begint hier eenzaam te worden.

Echt niemand die hier wat snuggers over te zeggen heeft?

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:23

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Heb je al geprobeerd je BIOS te updaten? Kijk bovendien eens wat rond op internet wat betreft die 128 GB, dat is geloof ik een nummer dat je vooral bij oude BIOS'en/OS'en tegenkomt.

EDIT:
Nu wil ik dit dus clonen naar de grotere schijf. Maar dat gaat dus verkeerd. Ik krijg na clonen een foutmelding tijdens booten. In plaats van de vraag of ik wil booten in Acronis True Image, krijg ik
Dat snap ik niet helemaal. De clone is daar al uitgevoerd, dus booten naar Acronis zou niet langer nodig zijn. In principe zijn er volgens mij drie stappen bij Acronis (is al weer even geleden dat ik het voor het laatst gebruikte, dus pin me er niet op vast): 1) Het instellen van de opties van de clone, Acronis zet zichzelf in het MBR (o.i.d.) en je moet rebooten. 2) Acronis gaat dan de schijf klonen, waarna een reboot volgt 3) Acronis laadt wederom en controleert de clone waarna het zichzelf verwijdert uit het MBR.

Bij welke stap loopt hij vast?

EDIT2:
offtopic:
@hieronder: harhar, ik was eerder >:)

[ Voor 71% gewijzigd door Patriot op 28-11-2008 19:49 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
WFvN schreef op woensdag 26 november 2008 @ 11:08:
In alle bovenstaande gevallen (en dat in verschillende comibnaties) krijg ik die MBR Error 3 zodra Acronis True Image op de 250 GB schijf staat.

Het énige wanneer ik Acronis wel op de 250 GB schijf heb staan maar géén error krijg, is als ik de 100 GB (met daarop Acronispartitie) ga clonen waarbij ik de partitiegroottes ongewijzigd laat en dus 150GB unallocated space heb.

Dan kan ik dus wél booten in Acronis door op F11 te rammen.
Echter, zodra ik dan de partities ga resizen is het weer foute boel.

[knip]

Die 128 GB zou natuurlijk op een bepaalde grens kunnen duiden, dat Acronis software niet overweg kan met grotere drives. Alleen klopt dat ook weer niet want op mijn MCE-pc draait Acronis True Image zonder problemen, daar zit een drive in van 750 GB.
Elders heb ik ook wat gelezen over zo'n 128 GB grens bij NTFS. Dus heb ik alle partities daar ruim onder gehouden (100 GB maximaal). Maar helaas, ook dan blijft het probleem bestaan.
De 2 vetgedrukte dingen vallen mij op, nl. dat het boven een bepaalde grootte verkeerd gaat (Capt. Obvious to the rescue :P).
Heb je al een bios-update voor je laptop geprobeerd? Kan zijn dat de controller af-fabriek niet helemaal goed omgaat met grotere harddisks.

En dan dat resizen, je zou dat ook eens kunnen proberen met GParted:
meuk: Gnome Partition Editor 0.3.9

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Patriot schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 19:42:
Heb je al geprobeerd je BIOS te updaten? Kijk bovendien eens wat rond op internet wat betreft die 128 GB, dat is geloof ik een nummer dat je vooral bij oude BIOS'en/OS'en tegenkomt.
Hm... nee, die heb ik nog niet gedaan. Het is een poging waard.
Dat snap ik niet helemaal. De clone is daar al uitgevoerd, dus booten naar Acronis zou niet langer nodig zijn.
In principe niet. Maar ook voor clonen is dat niet nodig want dat kan ook met een bootCD.
Alleen heb ik standaard op m'n harde schijf een incremental image staan die ik eens in de zoveel tijd terug plaats (als windows weer eens teveel vervuild is). En dan is het wel een stuk handiger om de boel via je harde schijf te kunnen booten in plaats van weer te zoeken naar de bootCD.
In principe zijn er volgens mij drie stappen bij Acronis (is al weer even geleden dat ik het voor het laatst gebruikte, dus pin me er niet op vast): 1) Het instellen van de opties van de clone, Acronis zet zichzelf in het MBR (o.i.d.) en je moet rebooten. 2) Acronis gaat dan de schijf klonen, waarna een reboot volgt 3) Acronis laadt wederom en controleert de clone waarna het zichzelf verwijdert uit het MBR.

Bij welke stap loopt hij vast?
Ik heb ondermeer ook geboot met een bootcd met daarop True Image. Daarbij hoef je na stap 1 niet te rebooten. Controleren van het MBR heeft hij bij mijn weten niet gedaan. Ook het verwijderen niet.

[edit]
Beiden dank voor de suggestie om het bios (nu 9-1-2008, die erop stond was redelijk wat ouder) te updaten. Maar helaas..... MBR ERROR 3 die mijn beeld voor een paar seconden sierde ;(

Wat betreft het resizen van de partities. Ik heb m'n ernstige twijfels of die Gnome Partition Editor uitkomst gaat bieden.

Maar voor dit moment, ik ben nog niet helemaal klaar met dat biosgebeuren. De nieuwe bios staat er wel op (en uiteraard even de factory defaults geladen en opgeslagen) maar ik werk nu nog met een niet-werkende clone. Dus morgen voor de zekerheid nog even opnieuw een clone maken in de hoop dat het nieuwe bios me toch gaat helpen...

[ Voor 17% gewijzigd door WFvN op 28-11-2008 20:30 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Geeft je laptop in het bios wel de juiste grootte weer van de 250gb schijf? (niet bv 137gb)
had hetzelfde nml met een klant die van een 100gb naar een 250gb wilde, klonen geen probleem maar zodra je ervan wilde opstarten kreeg je de melding (kan besturingssysteem niet laden)
Toen naar een 120gb schijf geghost en geen probleem, de laptop kon gewoon niet groter aan.

Systeem Specs

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Topicstarter
Echt expliciet het formaat weergeven doet hij niet tijdens booten (posten) maar ook niet in het bios zelf. Wel geeft hij zowel tijdens booten als in het bios het modelnummer van m'n HDD weer waarin ook de 250GB verwerkt zit.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mischien werkt mijn methode...

DriveImage XML

- Opstarten van oude HDD;
- Nieuwe HDD aan de USB hangen/knopen/whatever;
- Met DriveImage XML de oude HDD clonen/kopiëren naar de nieuwe;
- Niet vergeten (zoals ik tijd terug :P) de bootpartitie van de nieuwe HDD als actief te markeren, kan in DriveImage XML of bij Windows Computerbeheer;
- HDD verwisselen.

Klaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 28-11-2008 21:34 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1