Ik heb sinds vandaag een nieuw ADSL modem, de Siemens Gigaset SX762. Alles werkt naar behoren, alleen nu wil ik sommige van mijn PC's via internet aan kunnen zetten. Voorheen deed ik dit door een poort te forwarden naar 192.168.1.255, oftewel het broadcast adres op mijn lokale netwerk, zodat ik die kon gebruiken om de magic packet van de betreffende PC op m'n lokale netwerk te broadcasten. Dit werkte altijd prima op de Speedtouch 716wl die ik hiervoor had, tot een bepaalde firmware althans - voor nieuwere firmwares moest je een interne route verwijderen die 192.168.1.255 doorverwees naar het lokale loopback adres, zodat hij gewoon via het lokale netwerk geroute werd.
Nu probeer ik dit ook voor elkaar te krijgen op de SX762. Sowieso gaat het forwarden naar 192.168.1.255 al mis via de webinterface omdat hij dat geen geldig ip-adres vindt, maar via de CLI is het wel in te stellen. Alleen werkt het helaas niet
. Volgens m'n network monitor komt er geen enkel verkeer door dat van buitenaf naar die poort is gestuurd. Ik heb geprobeerd via de CLI een route toe te voegen naar 192.168.1.255 die via de LAN gateway gaat, maar dat werkt niet. Ik ben naar "IGD.Lan3Forwarding.Forwarding" gegaan en heb daar een entry toegevoegd:
192.168.1.253 is het lokale ip adres van het modem op m'n netwerk. De metric op 0 of 10 oid instellen helpt ook niet, en ook als ik de Interface verwijs naar "IGD.LANDevice.1.LANHostConfigManagement.IPInterface.1" (oftewel de interface van het modem op m'n lokale netwerk) komt er nog geen packet door.
M'n volgende poging was een willekeurig ander ip-adres (192.168.1.250) te gebruiken, en m'n modem op een of andere manier laten geloven dat het MAC adres dat bij dat ip-adres hoort FF:FF:FF:FF:FF:FF is. Echter lijk ik dat nergens in te kunnen stellen. Ik lijk nergens de interne ARP table op te kunnen vragen, noch zelf ARP entries toe te kunnen voegen. Ik had het al geprobeerd bij de DHCP server instellingen, maar die lijkt ie vooralsnog niet te gebruiken om reverse lookups te doen - ik zie namelijk gewoon ARP broadcast pakketjes op het netwerk verschijnen welk MAC adres luistert naar 192.168.1.250, maar natuurlijk niemand die reageert
.
Heeft iemand enig idee wat ik verder nog zou kunnen proberen? Of deed ik misschien iets niet helemaal goed?
Nu probeer ik dit ook voor elkaar te krijgen op de SX762. Sowieso gaat het forwarden naar 192.168.1.255 al mis via de webinterface omdat hij dat geen geldig ip-adres vindt, maar via de CLI is het wel in te stellen. Alleen werkt het helaas niet
Forwarding.1.Enable = 1 Forwarding.1.Status = Enabled Forwarding.1.V_Name = broadcast Forwarding.1.Type = Host Forwarding.1.DestIPAddress = 192.168.1.255 Forwarding.1.DestSubnetMask = 255.255.255.255 Forwarding.1.SourceIPAddress = Forwarding.1.SourceSubnetMask = Forwarding.1.GatewayIPAddress = 192.168.1.253 Forwarding.1.Interface = Forwarding.1.V_RoutingTable = main Forwarding.1.ForwardingMetric = -1
192.168.1.253 is het lokale ip adres van het modem op m'n netwerk. De metric op 0 of 10 oid instellen helpt ook niet, en ook als ik de Interface verwijs naar "IGD.LANDevice.1.LANHostConfigManagement.IPInterface.1" (oftewel de interface van het modem op m'n lokale netwerk) komt er nog geen packet door.
M'n volgende poging was een willekeurig ander ip-adres (192.168.1.250) te gebruiken, en m'n modem op een of andere manier laten geloven dat het MAC adres dat bij dat ip-adres hoort FF:FF:FF:FF:FF:FF is. Echter lijk ik dat nergens in te kunnen stellen. Ik lijk nergens de interne ARP table op te kunnen vragen, noch zelf ARP entries toe te kunnen voegen. Ik had het al geprobeerd bij de DHCP server instellingen, maar die lijkt ie vooralsnog niet te gebruiken om reverse lookups te doen - ik zie namelijk gewoon ARP broadcast pakketjes op het netwerk verschijnen welk MAC adres luistert naar 192.168.1.250, maar natuurlijk niemand die reageert
Heeft iemand enig idee wat ik verder nog zou kunnen proberen? Of deed ik misschien iets niet helemaal goed?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.