Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista/XP] Bootloaders

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
Ik had tot vorige week de volgende config:
Schijf1: C:/ met XP
Schijf2: D:/ met Vista en E: met meuk

Nu een 3e schijf erbij gekocht, en omdat ik geen 3e sata kabel had maar even dit gedaan:
1: Nieuwe disk
2: Vista

Dit wil natuurlijk neit, dus hoppa vista dvd erin en een repair van de bootloader gedaan.

Nu heb ik mij een sata-kabel aangeschaft en met behulp van de kabel de XP disk weer aangesloten.

Nu is het zo in Deze Computer:
C:/ de nieuwe schijf
D:/ Vista (net als voorheen dus)
E:/ Meuk
G:/ de XP schijf.

Nu zit ik te kloten in EasyBCD maar ik krijg het maar niet voor elkaar om XP te laten starten.
Ik heb entry's toegevoegd dat er een optie naar NTLDR verwijst (had ik eerst op de XP schijf maar volgens Google moest NTLDR op de C: schijf dus daar staat ie nu ook) maar dit lukt niet.

Als ik namelijk op de optie XP druk in de bootloader start de pc opnieuw op... Kan iemand even uitleggen wat ik nu verkeerd doe?

• maarud
Iemand? Heb nu even de schijven anders aangesloten; de XP op Sata1, de Vista op Sata2 en Meuk op sata3.
Dit maakt echter niets uit :(
Nu is het zo dat ik elke keer als ik in Vista wil komen, de Vista disc erin moet doen met de repair optie, en als ik in XP wil komen de XP disc met fixboot en fixmbr. Als ik zonder een disc opstart krijg ik de melding SYSTEM DISK FAILURE en dat soort shit....

Ik snap het ff niet meer 8)7

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 11:51
probeer het hier eens mee http://www.vistabootpro.org/

Hier nog een guide hoe je met easybcd het moet instellen
http://apcmag.com/the_def...sta_and_xp_stepbystep.htm

Anders kan je ook GRUB als bootmanager gebruiken
http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=562071

[ Voor 70% gewijzigd door Turismo op 26-11-2008 19:33 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• maarud
ik heb vistabootpro al gebruikt maar dat lukt ook niet echt. Dan maar een andere bootloader, ik zal grub eens poberen, thanx

• maarud
GRUB werkt goed, heb de manier gedaan waarop je NTLDR vervangt door GLDR en dat werkt. Ziet er niet uit maar functioneel is het wel :) Bedankt!

• Turismo
maarud schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:48:
GRUB werkt goed, heb de manier gedaan waarop je NTLDR vervangt door GLDR en dat werkt. Ziet er niet uit maar functioneel is het wel :) Bedankt!
Harstikke goed om te horen, het schijnt wel veel meer voordelen te bieden als de windows bootloaders, zoals triple boot.

• maarud
Turismo schreef op donderdag 27 november 2008 @ 08:27:
[...]

Harstikke goed om te horen, het schijnt wel veel meer voordelen te bieden als de windows bootloaders, zoals triple boot.
het heeft alleen maar voordelen :P
- booten vanaf cd-rom (in bootmenu, dus niet via BIOS)
- PE booten
- vanaf floppy booten
- vast ook wel via usb-stick :P
- Je kan zoveel OSsen booten als je wilt (ongeacht Windows, Linux). GRUB laad de windows bootlader, dus je zit altijd nog met de windows loader maar dat kan ook niet anders... Het voordeel van Grub is dat hij zelf zoekt naar de loader, dus je hoeft niet hardcoded in te vullen (zoals HardDisk0Partition1) waar een loader zich bevind

Ik ga eens kijken hoe GRUB2 inelkaar zit want die zit er grafisch gelikter uit, maar ja, nu werkt het en je kijkt toch maar 1 seconde tegen de loader aan :P

• Turismo
maarud schreef op donderdag 27 november 2008 @ 09:18:
[...]

het heeft alleen maar voordelen :P
- booten vanaf cd-rom (in bootmenu, dus niet via BIOS)
- PE booten
- vanaf floppy booten
- vast ook wel via usb-stick :P
- Je kan zoveel OSsen booten als je wilt (ongeacht Windows, Linux). GRUB laad de windows bootlader, dus je zit altijd nog met de windows loader maar dat kan ook niet anders... Het voordeel van Grub is dat hij zelf zoekt naar de loader, dus je hoeft niet hardcoded in te vullen (zoals HardDisk0Partition1) waar een loader zich bevind

Ik ga eens kijken hoe GRUB2 inelkaar zit want die zit er grafisch gelikter uit, maar ja, nu werkt het en je kijkt toch maar 1 seconde tegen de loader aan :P
Goed om te weten (ook voor de search), ik zat er zelf toevallig gisteren al in te verdiepen, niet dat ik het nu nodig heb...maar voor later leek het me wel nuttige kennis.

Het geeft zeker meer vrijheid aan de bootloaders, eigenlijk is deze loader OS independent, hence ook minder gezeik.

Meteen eens gezocht naar grub2, lijkt mij wel een mooi resultaat, maar grub werkt functioneel gewoon prima idd.
daarbij is grub2 nog aan hevige ontwikkelingen onderheven, alpha status
Afbeeldingslocatie: http://files.opensuse.org/opensuse/en/7/7b/Grub-mockup.png

[ Voor 7% gewijzigd door Turismo op 28-11-2008 07:11 ]

Pagina: 1