Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Antec True Power 2.0 550Watt weerstand kapot

Pagina: 1
Acties:

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-11 11:49
Goedenavond,

Mijn Antec True Power 2.0 550Watt is vandaag kapot gegaan.
Eerst geknetter en daarna een knal.
Toch nieuwsgierig en de voeding open gemaakt.

Weerstand was echt kapot en heeft een zwarte vlek achter gelaten:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ros00371/weerstand_klein.jpg
grotere foto: http://home.planet.nl/~ros00371/weerstand.jpg

Je ziet de plek waar hij vandaan is geknald, de weerstand er naast ook
zwart is ook kapot.

Alleen ik kan niet zien hoe het gezeten heeft.
Heeft iemand enig idee, of ook zo'n voeding en kan me uit de brand helpen?

Ik vermoed dat hij aan het blauwe onderdeel heeft vast gezeten.
(de weerstand die er nog op zit maar wel kapot is.)

Wat kan een reden zijn dat een weerstand explodeert?

Alvast bedankt!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Weet je heel zeker dat je die voeding uberhaupt wil fixen? Naar mijn mening kan je voedingen die 'boem' gedaan hebben nooit meer vertrouwen: de kans is te groot dat er een ander component ook een optater gekregen heeft. Worstcase-scenario zit je met een voeding die vroeg of laat weer stukgaat en dan je hele PC meeneemt. Seen that; it ain't pretty.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Als ik zo die print zie (kwaliteit van onderdelen en afwerken) is dit niet echt A kwaliteit (en al wat ouder). Er achter komen wat de waarde is van de verdampte weerstand is zeer moeilijk, revisies volgen elkaar snel op etc. Dan nog, waarom is het zover gekomen? EN dat blauwe onderdeel waar wat aangezeten zou hebben, wat je ziet is restjes gesmolten weerstand die tijdens de 'knal' op onderdelen in de buurt zijn terrecht gekomen lijkt zo (zit er bij/ naast die condensator nog een gaatje?).
Lekker nieuwe kopen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik sluit me aan bij bovenstaanden. Voedingen repareer ik nooit (behalve misschien een kabeltje), het is gewoon niet leuk meer om te doen en dan te balen als het de rest stuk laat gaan.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 07:24:
Als ik zo die print zie (kwaliteit van onderdelen en afwerken) is dit niet echt A kwaliteit (en al wat ouder). Er achter komen wat de waarde is van de verdampte weerstand is zeer moeilijk, revisies volgen elkaar snel op etc. Dan nog, waarom is het zover gekomen? EN dat blauwe onderdeel waar wat aangezeten zou hebben, wat je ziet is restjes gesmolten weerstand die tijdens de 'knal' op onderdelen in de buurt zijn terrecht gekomen lijkt zo (zit er bij/ naast die condensator nog een gaatje?).
Lekker nieuwe kopen.
Nee hoor, iedere weerstand heeft een kleurcode waaraan je de waarde af kan lezen.

Ik zie (van rechts naar links)
• geel, dat is dus 4
• violet, dat is dus 7
• rood, dat is dus waarde x100
• goud, dat is 5%

Dan kom ik uit op 47 x 100 = 4700 Ohm = 4,7 KiloOhm met een tolerantie van 5%

Maar ik zou die voeding niet meer vertrouwen, een weerstandje blaast zichzelf niet zomaar op.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Je kan het altijd proberen, en met een ouder systeem testen toch? :)

Ik heb zelf ook een oudere 250W PSU opnieuw leven ingeblazen met het hersolderen van een weerstandje. Zelfde geldt voor de acculader in de caravan van mijn ouders. Die had namelijk de geest gegeven, snelle check op de print wees een doorgebrande weerstand uit en na hersolderen werkt die al weer, maanden prima.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik denk eigenlijk dat hij aan die optocouplers vastzit en het een stroomlimiteer-weerstandje is. Kun je de print eruit halen en kijken of dat waar is?

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 17:01
Heb je zelf de resten van de weerstand verwijderd? Ik zie namelijk helemaal geen aansluitdraden van de weerstand. Het lijkt er meer op dat daar nooit een weerstand heeft gezeten, maar dat de condensator (dat zwarte torentje met zilveren bovenkant, C17) het begeven heeft en gelekt heeft.

Overigens ben ik het eens met bovenstaande: niet proberen te repareren, nieuwe voeding halen!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
Sprite_tm schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:54:
Worstcase-scenario zit je met een voeding die vroeg of laat weer stukgaat en dan je hele PC meeneemt. Seen that; it ain't pretty.
Worst-case scenario zit je dan met een afgebrand huis.

Overigens is dit interessant, ik heb namelijk ook enkele maanden geleden een Antec Phantom 500W afgeschreven, deze wilde niet meer "koud" booten, dus als de stroom er een tijdje af was geweest (d.m.v. de schakelaar op de achterkant). Pas nadat je dan de stroom er een uur ofzo op had gezet, en na herhaaldelijk aan/uit schakelen via de ATX-aan/uit knop, bootte het ding dan een keer. Dit samen met het 10W ATX-power-off gebruik :X :X was voor mij aanleiding om een andere voeding te kopen (eentje met solid caps ook).

Ook dat klinkt me als een condensator-probleem, blijkbaar gaat het wel goed zolang die lading heeft, maar als 'ie is leeggelopen boot de computer niet.

Dus ik gok (puur speculatie natuurlijk) dat Antec ook een keer een batch slechte caps in hun voedingen heeft gehad.

Verwijderd

Resistor schreef op woensdag 26 november 2008 @ 07:59:
[...]

Nee hoor, iedere weerstand heeft een kleurcode waaraan je de waarde af kan lezen.

Ik zie (van rechts naar links)
• geel, dat is dus 4
• violet, dat is dus 7
• rood, dat is dus waarde x100
• goud, dat is 5%

Dan kom ik uit op 47 x 100 = 4700 Ohm = 4,7 KiloOhm met een tolerantie van 5%

Maar ik zou die voeding niet meer vertrouwen, een weerstandje blaast zichzelf niet zomaar op.
Ik heb het over de weerstand ernaast, zie jij die?

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-11 11:49
OK, bedankt voor alle reacties!

Ik laat de voeding maar met rust dan, ik ben zelf geen electronica expert.
Had wel de kleurcodes op gezocht en wou eigenlijk gewoon weerstanden
terug solderen. Alleen het was mij niet duidelijk hoe het gezeten heeft doordat
de plekken zwart geblakerd zijn.

Daarom vroeg ik jullie het ook. De weerstandjes kan ik zo terugsolderen.
Vind het zo jammer om zo'n voeding weg te gooien, als ik de mogelijkheid
heb om het te proberen.
Pagina: 1