Toon posts:

Combinatie ethernet en ISDN op UTP kabel werkt niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb (waarschijnlijk) een storings of overspraak probleem op mijn lan kabel. Ik hoop dat iemand een goede tip heeft.

Ik ben pas verhuisd en er ligt in de vloeren en plafond reeds een lange UTP kabel met harde kernen, 100 Ohm Cat5 geen afscherming, met zeker 1x een 1-op-1 koppeling onderweg. Totale lengte schat ik op 30 meter.
Deze loopt vanaf de (Thomson Speedtouch ST780) switch in de meterkast naar mijn PC. Zonder problemen zover.

In de meterkast eindigt ook de ISDN apparatuur, NT1, QuatroVox. Ik gebruik (nog) analoge dects door het huis heen.

Nu komt het: ik wil ook ISDN op mijn PC hebben, kan ik mooi op het Media Center zien wie er belt, inclusief opzoeken van onbekend nummer op Internet (maar dat is een ander topic...).

Ethernet is 4 aders/2 paren en ISDN is 4a/2p, (resp. Oranje+Groen en Blauw+Bruin), dus past mooi in een enkele UTP Cat5 kabel die er al ligt.Ik zie het trekken van een nieuwe/extra kabel door al die bochten en muren echt niet zitten!

Zou moeten kunnen met een zelf gemaakte splitter in de meterkast en met een dubbele, zelf te bedraden, RJ54 connector wandcontactdoos bij de PC...

En toen kwamen de problemen, en om heel veel combinaties en testen over te slaan:

Als ik mijn splitter wel gebruik in de meterkast, en daarop ISDN en ook de switch aansluit, en op de wandcontactdoos in de kamer het weer uitsplits naar ISDN kabel (pennen 3 4 5 6 ) en ethernet (1 2 3 6 ), dan worden ISDN signalen uitstekend herkend door mijn PC, maar is de internet verbinding beroerd dan wel geheel weg.
De kwaliteit van de internet verbinding blijkt zelfs te beinvloeden door verschillende patch kabels tussen wanddoos en PC te gebruiken...!

Als ik mijn splitter niet gebruik, de lange kabel zit gewoon, dus met alle 8 draden in de switch en
als ik in de wandcontactdoos de 4 niet gebruikte draden (blauw+bruin, 4 5 7 8 ) NIET OOK doorverbind met de patch kabel die naar de PC loopt, dan is GEEN betrouwbare internet verbinding mogelijk!

Enkele PING pakketjes lukt het soms nog wel om er door te komen maar daar blijft het bij.
Een PING -t laat ook duidelijk een random resultaat zien.

Zodra ik deze vier aders in de wandcontactdoos wel door laat lopen naar de PC zijn alle problemen weer weg...
Kennelijk zijn voor goede werking alle 8 draden nodig, maar af en toe werkt het ook met alleen de 4.

Dit lijkt mij een probleem van instraling, overspraak, niet karakteristiek afgesloten, te weinig demping, etc.

Wie kan mij helpen? Hoe kan ik het (beter) testen? Kan ik iets bij zetten/solderen om storingen te dempen? RC kringetjes?

Ik gebruik geen Gigabit in huis dus zou genoeg moeten hebben aan 2 ader paren, maar moet ik mijn ethernetkaart snelheid aanpassen? Staat nu op auto.

Suggesties welkom!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het lijkt mij inderdaad wel even handig om je kaart op 100 mbit fixed te zetten. Zeker als je ook een gigabit switch hebt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-03 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Eerder een vraag:
Welke kleuren in de 30 meter kabel gebruik je voor Ethernet en welke voor ISDN?

Want als ik het zo lees, lijkt het alsof je de aderparen niet of niet goed hebt gerespecteerd, iets wat voor ethernet essentieel is voor goede en betrouwbare werking.
Voor Ethernet moet je bijvoorbeeld de oranje en groene paren gebruiken.
Voor ISDN dan blauwe en bruine paren.
Dan moet je ervoor zorgdragen dat voor Ethernet op poot 1 en 2 het oranje paar zit en op 3 en 6 het groene paar.
Voor ISDN is enkel een goede 1:1 verbinding noodzakelijk, dus b.v. op poot 3 en 4 het blauwe paar en op 5 en 6 het bruine paar.

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 26-11-2008 13:42 ]

Alles kan stuk.