Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste dames/heren van Tweakers,

Ik heb sinds eergisteren flinke opstartproblemen met mijn computer. Mijn pc draait op Windows XP met o.a. de volgende hardware:

- ASUS PK5 moederbord
- Intel Core 2 duo
- 2x 1GB Kingston

Gisteravond is mijn computer zonder gekke dingen of problemen afgesloten. Echter, sinds vanochtend start de computer op, krijg ik de volgende melding:

Windows kon niet goed worden gestart. Onze excuses voor dit ongemak. Mogelijk is een recente wijziging van software of hardware hier de oorzaak van... etc etc.

Veilige modus
Veilige modus met netwerkmogelijkheden
Veilige modus met opdrachtprompt
Laatste bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)
Windows normaal starten.

Ik heb alle opties geprobeerd en geen daarvan werkt. Ook heb ik mijn harde schijf losgekoppeld en die van een andere pc eraan gehangen. Deze startte wel normaal op en werkte goed.

Ook heb ik geprobeerd vanaf de Windows XP op te starten, maar dit lukt mij niet. Nou werd mij net het advies gegeven dat het in de BIOS ingesteld moest worden dat je vanaf CD wilde opstarten, maar ik kom er niet uit, en de Frans/Poolse gebruiksaanwijzing wordt ik al helemaal niet veel wijzer van.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Alvast bedankt voor de moeite :)

Verwijderd

Allereerst kan je eens de Hangen en opstarten troubleshooter doornemen.

Voor het opstarten vanaf cd moet je kijken naar:
code:
1
Boot -> Boot Device Priority
of zo iets dergelijks in het biosen hier je CD-Rom station bovenaan zetten

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga meteen die troubleshooter doornemen.

Het is nu gelukt om vanaf CD op te starten. Ik ga even kijken wat dit voor effect gaat hebben..

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 20:31 ]

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:07

bartaa

Battlefield

gebruik je toevallig de AVG virusscanner ?

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Topicstarter
Ja, AVG stond inderdaad geinstalleerd..

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:30:
Ja, AVG stond inderdaad geinstalleerd..
Dat verklaart het dus.

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-11 22:07

bartaa

Battlefield

lees dit topic dan even door voor de oplossing: AVG geinstalleerd en bluescreen/PC herstart? Lees hier.

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het meteen doorlezen.

Ontzettend bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees in de verschillende posts dat als je SP3 had, dat er dan geen probleem zou kunnen zijn. Ik had SP3 gewoon geinstalleerd. Ook heb ik nooit een bluescreen gehad of heeft AVG een melding gegeven of gevraagd of ik dat bestand wilde ' healen'.

Kan het dan zijn dat AVG dan niet mijn probleem is?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou zomaar kunnen.
Ga bij het opstarten eens via F8 naar het complete startoptie menu en kies daar eens de foutopsporing, of zet herstarten bij foutmelding uit.

Als je een BSOD krijgt, dan blijft deze daarna staan. Met de gegeven foutcode kun je dan verder zoeken.
Alternatief is dat je in veilige modus in je Logboeken naar een Save Dump event gaat zoeken.
Daar staat de oorzaak ook in genoemd.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt mij niet om via F8 in een compleet startoptie menu te komen.. Ik krijg alleen een menu-tje waar ik kan kiezen wat ik als Boot Device Priority wil instellen. Deze staat nog steeds op CDROM.

Of bedoelde je dat ik via de BIOS ergens in moest stellen over die foutmeldingen?

Het alternatief van naar veilige modusgaat denk ik niet werken. Ik heb al meerdere malen geprobeerd via veilige modus op te starten, maar ook dan begint die weer opnieuw op te starten zodra ik op enter klik.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog vanalles geprobeerd. Helaas mocht dit allemaal niet lukken. Uiteindelijk heb ik via een Ubuntu Live cd m'n bestanden gekopieerd naar een externe harde schijf en ben nu Windows XP opnieuw aan het installeren. Dit was m'n laatste optie aangezien ik hem voor vanmiddag nog erg hard nodig heb.

Iedereen bedankt voor de reacties en hulp!

(het was overigens niet AVG! Ik heb de user32.dl en gi32.dll bestanden via Linux vervangen maar ook dit mocht niet baten)
Pagina: 1