Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC power-on delay

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Afgelopen weekend heeft mijn videokaart het begeven en aangezien mijn pc al een geruime tijd last heeft van vage opstart problemen, vermoed ik dat er toch meer aan de hand is dan ik dacht.

Het probleem zit hem dus in het cold-booten van de pc. Wanneer ik de spanning heb ingeschakeld moet ik eerst een aantal minuten wachten voordat ik de power-on button kan indrukken en de pc ook daadwerkelijk opstart. Druk ik eerder op de knop dan gebeurt er niets en mijn moederbord (abit AB9) geeft aan POST code F.2.(power on sequence timeout). Ook heb ik een aantal keer moeten zien dat de pc uit zichzelf weer opstartte als ik hem zojuist uit had gezet.

Het lijkt erop dat er iets niet goed is aangesloten of dat de voeding niet naar behoren werkt. Het rare is dat naast deze boot problemen er niets te merken valt, al die maanden kan ik alles met mijn pc doen en het grootste deel van de tijd staat hij gewoon aan, zonder opeens te crashen of uit te vallen.
Ervan uitgaande dat dit alles de oorzaak is dat mijn videokaart nu kapot is gegaan, ben ik toch bang om meer onderdelen te verliezen en laat ik op het moment mijn pc maar even uitstaan.

Iemand die mij kan vertellen wat er hier aan de hand is of mischien op weg kan helpen hoe ik dit het best verder zelf kan uitzoeken? Bedankt.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tja, je kan wellicht eens die voeding in een ander (oud) systeem zetten om te kijken of die ook problemen krijgt.

Lastig altijd zoiets. Is je spanning wel goed, dus wat uit het stopcontact komt? Probeer eens een andere groep.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik vermoed dat jij gewoon een nieuwe, vooral stevigere, voeding nodig hebt. Wat heb je nu voor systeem en voeding?

Overigens zie ik dat je nog een Athlon XP processor hebt.

Kijk dan als eerste op je moederbord. De grote tonnetjes hebben een zilveren dekseltje (met soms een kruisje er in gestanst). Komt daar bruine prut uit, of staan de tonnetjes bol, dan heb je een defect moederbord. In dat geval vervang je moederbord + voeding.

En dat vind ik meer bij jouw symptonen passen. Dikke kans dat je videokaart nog goed is, maar dat je moederbord zo onstabiel is dat hij het niet meer trekt.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:39:
Iemand die mij kan vertellen wat er hier aan de hand is of mischien op weg kan helpen hoe ik dit het best verder zelf kan uitzoeken?
Je kan dit volgens mij wel oplossen met de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter bij de hand.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, mijn signature was niet up-to-date en zoals gezegd zit er nu een AB9 bord in de pc. Deze gebruikt naar mijn weten betere condensatoren en laatste keer dat ik het moederbord geinspecteerd heb, heb ik niets verdachts gezien. Qua voltages lijkt ook alles in orde te zijn als ik kijk in de bios.

Zometeen ga ik mijn videokaart testen in een andere pc, zodat ik ook zeker weet dat deze stuk is.
Ook heb ik de pc zelf al eens verhuisd naar een andere kamer (lees andere groep) en de opstartproblemen zijn daar niet anders.

Die guide had ik al gespot en inderdaad ik denk dat er niet veel anders opzit dan even te gaan spelen met een andere mobo/voedingen om te zien waar het probleem ligt. Ik heb het nooit als een serieus probleem gezien maar het zou zonde zijn als er nu opeens aparaten uit gaan vallen door een langzaam uitvallende mobo/voeding.

De reden dat ik toch deze post gemaakt heb is om te kijken of iemand bekend is met deze vage symptomen en ook of ik zelf niet wat over het hoofd gezien zou hebben, qua foute instellingen/aansluitingen. In iedergeval al bedankt voor de reacties.

Verwijderd

Topicstarter
Na een weekend van testen, een kleine update.
Het opstartprobleem lijkt op een probleem tussen moederbord en voeding, maar geen van beide lijkt echt kapot te zijn.

Het moederbord volgt de normale opstart procedure wanneer aangesloten op een andere voeding.

POST codes:

.2 > 0.0 > 8.2 > boot i.p.v. F. > .2 > 0.0 > 8.2 > F. > .2 > 0.0 > ...

Het verschil zit hem dus in de code F. waar het mobo een behoorlijk lange tijd blijft hangen voordat hij verder gaat. De 8.2, die overigens lastig te zien is, staat voor 'Enable ATX Power Supply' en hier blijft hij dus een tijd op recyclen totdat het systeem wel door de opstartprocedure komt.

Daarnaast heb ik de voltages van mijn eigen voeding gemeten met een multimeter:

12V1: 12.23v
12V2: 12.23v
5V: 5.12v
3.3V: 3.37v

Dit ziet er volgens mij gewoon normaal uit en ook omdat ik verder gewoon met de pc kan werken denk ik niet dat de voeding het laat afweten.

Na wat googlen op abit en code 8.2 zou het mischien om een compatibiliteitsprobleem kunnen gaan, maar mijn vraag is nu of het kwaad kan om toch met het systeem te blijven werken? Even kijkend naar m'n videokaart die het inderdaad had begeven en wat is de kans dat dit probleem de oorzaak is en dat er straks nog onderdelen uitvallen? Verder mischien iemand die dit vage probleem herkend en mij wat meer kan vertellen?
Pagina: 1