9600GT na installeren drivers geen boot meer

Pagina: 1
Acties:

• Evil_Teddy
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-01 16:17
Hallo iedereen.

Ik heb gisteren via de tweakers vraag&aanbod pagina een xpertvision 9600GT ontvangen. Het installeren van deze kaart geeft echter nogal problemen. Wat is er precies aan de hand?

Na het deinstalleren van de vorige drivers (in veilige modus, daarna driver sweeper erover) loopt de boot van de pc vast. Na het XP-scherm met het schuivende balkje krijg ik een ontzettend raar beeld: zwart met gekleurde puntjes (pixels) en een hoekige diagonale witte streep over het beeld. Na een tijdje restart de pc vanzelf en gebeurt er precies het zelfde.

Het enige wat ik dan kan doen is op F8 drukken om de veilige modus in te gaan. Dit werkt wel, het verwijderen van de drivers ook en daarna kom ik zonder drivers ook de normale xp modus in. Zo gauw ik echter de goeie drivers (Version: 180.48) heb geinstalleerd krijgen we het zelfde probleem.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Ik zelf kom er niet uit en een lange zoektocht door het tweakersforum en google heeft me ook niet echt geholpen.

Mijn eigen ideeën:
Brakke videokaart - (maar waarom kom ik dan windows wel prima in zonder drivers?)
Te heet - (maar waarom ..... zie bovenstaand)

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen, het wordt zeer gewaardeerd.

Jeroen Koster

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Probeer eens een oudere driver, of als je systeem overclocked is even op stock laten draaien.
Kijk of de koeler er nog goed op zit, misschien dat deze door transport is verplaatst.

De kaart is namelijk voordat hij de deur uit is gegaan nog getest door mij.

Post even de resultaten :)

[ Voor 3% gewijzigd door Q_7 op 25-11-2008 23:37 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• Evil_Teddy
Bedankt voor de reactie,

Wat de koeler betreft, lijkt goed te zitten en draait. Het valt me wel op dat hij een tiental seconden voor de artifacts verschijnen langzamer gaat draaien, maar draaien blijf hij wel.

Systeem is inderdaad ook ietwat overclocked, zal dat ook even terugzetten vanmiddag en ook de iets oudere drivers zal ik proberen. Resultaten worden eind van de middag / begin avond waarschijnlijk gepost. Alvast bedankt.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Heb je misschien een andere PC om de kaart in te testen?

Heb je misschien de mogelijkheid XP op een andere lege harde schijf kaal te installeren?

Ik heb ook wel eens een kaart verstuurd waarbij er bij de transport een defect opgetreden was.
Dat risico loop je.
Uiteraard is het aan je eigen beoordelingsvermogen om na te gaan of de verkoper je op een eerlijke manier geholpen heeft.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• EdwardvGelder
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12-2025
Bij mijn 9600gt's in sli gaan ze ook hard draaien, totdat ik in windows ben, dan hoor je ze niet meer.
Ikzelf draai 180.43 drivers, maar staat volgens mij ook allemaal andere driver troep tussen :+

• Evil_Teddy
Hallo,
Bedankt voor de reacties allemaal.
Wat ik tot nu toe geprobeerd heb is:
- Overclock uitschakelen (CMOS Batterij tijdelijk verwijderd) --> Geen effect
- Andere driver proberen (178.24) --> Zo gauw de drivers er op stonden kwam ik windows weer niet in.... zelfde rare screen.

Wat ik ook nog geprobeerd heb is na de installatie van die drivers opstarten via F8 - VGA modus. Dit werkte wel waardoor ik toch nog steeds het vage vermoeden heb dat er een probleem zit in de drivers, ik denk dat ik iets fout doe maar kan niet echt uitvogelen wat dat nou kan zijn.

Iemand nog andere suggesties? :)

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Het hoeft natuurlijk niet per se een driver probleem te zijn als het pas is nadat de drivers geladen zijn, een groot deel van de kaart wordt niet gebruikt zolang hardware acceleratie uit staat, deze gaat pas werken nadat de driver geladen is. Maar zoals anderen ook al suggereerden, de beste manier is om hem gewoon even in een andere pc te stoppen, dat scheelt je een hoop zoek werk.

• Evil_Teddy
Ik snap dat dat het proberen van de kaart in een andere pc het makkelijkste lijkt. Alleen heb ik zelf maar 1 pc en vind mijn broer het niet bepaalt prettig als ik zijn pc ga openschroeven en daarnaast ook nog even zijn drivers er af gooi. Verder nog een vraag.... Stel het is zoals Jazzle opperde de kaart die niet werkt bij hardware acceleratie, maakt de VGA modus geen gebruik van hardware acceleratie? bij mijn weten is het enige verschil tussen VGA modus en normale modus de resolutie.

• Evil_Teddy
Ben weer een klein stukje verder gekomen... Ik heb de automatische reset die een tijdje na de crash (artifacts) volgde uit weten te zetten waardoor er nu een BSOD tevoorschijn kwam... Deze gaf een foutmelding over nv4_disp. En microsoft was zo aardig mij verder nog op hun blauwe schermpje te vertellen dat dit hoogstwaarschijnlijk inhoudt dat OF de drivers, OF de kaart screwed up is... (Joh, bedankt microsoft :P)

• Evil_Teddy
Vandaag maar weer even de oude kaart er in gestopt... vanzelfsprekend problem solved. Ik probeer dit weekend toch even de kaart in mijn broertjes pc te testen maar krijg steeds minder hoop tbh. Verder nog een vraagje, weet iemand of deze BSOD error (nv4_disp) ook kan betekenen dat de kaart te warm wordt? De vorige eigenaar van de kaart vertelde namelijk dat hij een 120mm fan op het koelblok had geplakt...

Begin steeds meer affraid te worden dat ik een kapotte kaart heb gekocht :(

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dan zal Q_7 heus wel zo netjes zijn om 'm terug te nemen hoor! Give it a try once again en anders komt 't goed!

Asus Expertbook P5: 14,0" 2560x1600 mat IPS 144Hz / Intel Arc Graphics 140V / Intel Core Ultra 7 258V 4,8GHz/ 32GB RAM
2TB SSD / Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB A, USB C, Thunderbolt / 63Wh-accu / Windows 11 Pro 64 bit

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Evil_Teddy schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 17:28:
Vandaag maar weer even de oude kaart er in gestopt... vanzelfsprekend problem solved. Ik probeer dit weekend toch even de kaart in mijn broertjes pc te testen maar krijg steeds minder hoop tbh. Verder nog een vraagje, weet iemand of deze BSOD error (nv4_disp) ook kan betekenen dat de kaart te warm wordt? De vorige eigenaar van de kaart vertelde namelijk dat hij een 120mm fan op het koelblok had geplakt...

Begin steeds meer affraid te worden dat ik een kapotte kaart heb gekocht :(
Ik had er een 12CM fan eropgeplakt omdat hij tijdens het opstarten op 100% draaide, 9600GT blijft namelijk wel erg koel.
Zoals ik al had aangegeven voordat ik hem inpakte heb ik hem nog in mijn pc getest en hij was ok.

Probeer maar eens in een andere pc :)
Of heb je eventueel Vista om te testen?

Error message in Windows XP: "STOP 0x000000EA THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER"
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=254276
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=158902
nv4_disp error in WinXP
http://forum.computeridee.nl/showthread.php?t=29041
http://www.computertotaal...Probleem-met-nv4_disp.htm
http://www.helpen.be/showthread.php?t=7531
http://forum.casejunkies....67-nv4_disp-dll-fout.html
http://www.binaries4all.nl/forum/index.php?topic=2941.0

Genoeg leesvoer allemaal zo'n beetje hetzelfde probleem.
Dit zijn nog maar de eerste hits op google.

[ Voor 34% gewijzigd door Q_7 op 29-11-2008 12:47 ]

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 Astral LC 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

• Evil_Teddy
Bedankt voor de links, maar bij eigenlijk allemaal kwam het er op neer dat je de drivers moet verwijderen en dan nieuwe er op zetten. Dit heb ik al meerdere keren gedaan, 1 keer ook met iets oudere drivers. Mijn manier om dit te doen was:

de drivers er af gooien via configuratiescherm - software ->
opnieuw opstarten (safe mode) ->
driver sweeper de restjes er af laten halen ->
weer opnieuw opstarten ->
nieuwe drivers erop.

Bij mijn weten is er geen betere manier om dat te doen dus daar kan het niet aan liggen. Indien dit dus niet het probleem is is de enige andere optie eigenlijk een kapotte kaart, dit zou ik vreemd vinden aangezien hij het bij de vorige eigenaar nog deed. Dat zou imo betekenen dat de kaart stuk is gegaan door statische lading aangezien de kaart helaas niet in een anti-statisch zakje zat (of bestaat er anti-statisch bubbeltjes plastic), of dat TNT er mee heeft lopen voetballen. Dan lijkt mij de eerste van deze 2 mogelijkheden de meest logische aangezien de doos er prima uit zag.

Anyway, ik zal geen conclusies trekken voordat ik het zeker weet en hoop dan ook morgen mijn broertjes pc (met vista;) ) te mogen gebruiken om de kaart te testen. De conclusies zullen hier dan te lezen zijn.

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 15:24

Iska

In case of fire, use stairs!

Ook in apparaatbeheer al de kaart gedeinstalleerd?

-- All science is either physics or stamp collecting

• Evil_Teddy
Volgens mij heb ik dat ook al geprobeerd ja... anyway, zal hem morgen als het lukt in m'n broertjes pc pluggen, tot die tijd ga ik ff niet meer met dat ding in mijn eigen pc kloten. Eerst zeker weten dattie het doet ;)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 18:11
afgelopen zomer eveneens lopen kloten met een 9600gt op een MSI P35 Neo3-FIR, E8400,én Vista 64.
was wel een ASUS EN9600GT/HTDI/512M.
Met eveneens dit soort artifacts etc.Had eerst een maand goed gelopen, nooit overklokt.Daarna stuk, eerst bij intensieve spellen, daarna net zoals je beschrijft.
Dus RMA en de opvolger doet het nu goed.

gewaarwordingshorizon

• Evil_Teddy
Oke, nu wordt het helemaal interessant :P Op vista draaide de kaart meteen goed eigenlijk, en warm wordt hij ook niet: nog geen 50 graden tijdens een game volgens rivatuner (weliswaar met open kast). Nu moet ik er dus achter zien te komen waarom hij niet wil werken op mijn eigen pc, als iemand daar nog goeie ideeën over heeft hoor ik het graag want ik heb het meeste ondertussen wel geprobeerd denk ik.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 18:11
Je hebt geen moederbord genoemd in de TS.
Als je het moederbord van je vorige topic hebt - MSI P35 Neo3-F.-,
dan blijkt dat de slot specificatie
" PCI Express 16X slots with 1x16 and 1x4 operations (PCI Express Bus SPEC V1.0a compliant; supports CrossFire Technology) " minder is
dan waar de 9600 GT om vraagt - Bus Support PCI-E 2.0 x16 -

gewaarwordingshorizon

• Evil_Teddy
Beascob, ontzettend bedankt voor je reactie. Ik gebruik inderdaad de p35 neo3-f dus zal even kijken of ik hem daarmee misschien met een biosupdate aan de praat kan krijgen en anders zal hij waarschijnlijk weer in de verkoop (ruil?) gaan. Ontzettend bedankt en ik zal nog wel even posten of het alsnog gelukt is met dit moederbord of niet.

_/-\o_

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Ben erg blij voor je!!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:53

PD2JK

ouwe meuk is leuk

PCI 1.0a / 1.1 is backwards compatible met de nieuwere 2.0 kaarten. Alleen wat VIA chipsets schijnen hier problemen mee te hebben. Een BIOS update kan inderdaad nooit kwaad. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Evil_Teddy
Hallo allemaal, Vanochtend met de prachtige MSI live update tool de bios geupdate. Drivers verwijderd, nieuwe erop, failed... wou die niet doen voordat de kaart erin zat... kaart erin, drivers op. En zowaar, hij deed het ;)

BEDANKT iedereen ;)

• Q_7
  • Niet online

Q_7

Hehe mooi zo dat je hem werkend hebt gekregen! Nu heb ik weer dus een probleem met mijn videokaart ..tis maar wat.

Nogmaals veel plezier ermee!

[ Voor 3% gewijzigd door Q_7 op 01-12-2008 21:09 ]

Pagina: 1