Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af hoe ik een wachtwoord kan krijgen op mijn netwerk, en daarmee bedoel ik niet het wachtwoord instellen van mijn gebruikersaccount ofzo. Ik heb mijn windows gebruikeraccount beveiligd met een wachtwoord en als ik de computer opstart moet ik die invullen om in windows te komen. Vreemd genoeg kan iedereen, binnen mijn netwerk, zomaar op in mijn gedeelde mappen komen. Waar en hoe stel ik dit wachtwoord in??
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
In windows xp pro is dit een kwestie van "simpele bestandsdeling" uitzetten. Vervolgens ga je naar de betreffende map en pas je de rechten aan zoals je wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh sorry vergeten te zeggen ik heb XP home editie, met XP pro lukt dat wel alleen toen ik weer mappen wou gaan delen tijdelijk zat ie te zeiken dat ik niet de juiste machtiging had toegekent aan de gebruikers terwijl bij delen stond dat iedereen gemachtig voor volledig beheer en vroeg ie soms naar een wachtwoord terwijl ik nergens een wachtwoord had ingevoerd.. zou het heel fijn vinden als iemand mij een manier wist te vertellen om op XP home/Pro het wachtwoord van mijn netwerken in te stellen zonders/met gebruikerswachtwoord.
Hela 8)7 maal para brother!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:04:
Ik heb mijn windows gebruikeraccount beveiligd met een wachtwoord en als ik de computer opstart moet ik die invullen om in windows te komen. Vreemd genoeg kan iedereen, binnen mijn netwerk, zomaar op in mijn gedeelde mappen komen.
Dat is normaal gedrag voor een NT-gebaseerd OS als XP, en bij Home edities heb je nog de extra makkelijke instelling dat iedereen als Gast naar binnen mag.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:32:
[...]

Dat is normaal gedrag voor een NT-gebaseerd OS als XP, en bij Home edities heb je nog de extra makkelijke instelling dat iedereen als Gast naar binnen mag.
Sorry maar daar heb ik helaas weinig aan, weet je toevallig ook hoe ik die 'makkelijke' instellingen kan aanpassen naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:48:
Sorry maar daar heb ik helaas weinig aan,
Het is niet het antwoord wat je wil horen nee.
Maar het is wel hoe XP Home en elk ander NT-gebaseerd OS werkt.

Die verlenen je namelijk toegang op basis van je inloggegevens (gebruikersnaam en wachtwoord) en bekijken dan welke permissies je hebt om bepaalde zaken als shares of bestanden of printers te bebaderen.

En om het voor de doorsnee thuisgebruiker (voor wie wachtwoorden en andere logins doorgaans te ingewikkeld zijn) simpel te houden is 'eenvoudig bestanden delen' zo in elkaar gezet dat daarvoor de ingebouwde Gast account standaard gebruikt wordt.
Weet je toevallig ook hoe ik die 'makkelijke' instellingen kan aanpassen naar wens?
In de Windows Help staat uitgelegd dat je dan de map in kwestie als persoonlijke map moet aangeven:
Standaard zijn de mappen in uw gebruikersprofiel toegankelijk voor alle gebruikers van de computer.
Als u een map markeert als persoonlijk, kunt u de map of de submappen ervan niet delen via een netwerk.
En anders moet je in Veilige Modus met NTFS rechten aan de gang gaan, of op de commandline met
cacls /?
kijken of je iets kunt beginnen.

Home editie is gewoon wat beperkter daarin.

Een alternatief is dat je op zoek gaat naar een tool die MS ooit eens heeft uitgegeven waarmee je folders met wachtwoorden kon beveiligen (hebben ze zonder support uitgegeven, is later ook teruggetrokken), of iets anders wat dat doet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1