Toon posts:

Stereo set voor pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoop dat iemand mij hier wat kan helpen.

Heb op dit moment voor mijn pc een Logitech Z-640 (5.1) set. Deze heeft helaas zijn tijd wel gehad, boxen die stotteren en het niet meer doen etc. En helaas geen garantie meer, boxen zijn dan ook al wel 10jaar oud denk ik.

Maar goed, wil nu graag over stappen op losse componenten. Aangezien ik straks het huis uit ga, wil ik wel wat moois in huis natuurlijk. Nu is mijn oog op het volgende gevallen bij conrad.

Boxen: Eltax
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3000/3020/3025/302551_LB_00_FB.EPS.jpg
Technische specificaties
Inhoud: 1 Paar
Afm.: (bxhxd) 140 x 220 x 208 mm
Kleur: Beukenkleur
Max. belastbaarheid (muziek): 60 W
Sinus: 40 W
Frequentiebereik: 70 -20000 Hz
Impedantie: 4 - 8 Ω
Massa: 3.7 kg

Versterker: Renkforce
Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.com/xl/3000_3999/3500/3500/3501/350134_RB_02_FB.EPS.jpg
Technische specificaties
Afm.: (bxhxd) 200 x 65 x 135 mm
RMS-vermogen: 2 x 12 W
Frequentiebereik: 20 - 20 000 Hz
Voedingsspanning: 230 V

De gele set zou 79euro moeten kosten, maar kan ik hier wat van verwachten? Hoe geen perfect geluid, maar moet wel zuiver zijn en toch nog klein beetje bass.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Ik dacht dat Eltax geen eens zo slecht was. Echter je kunt best wel even googlen en wat reviews/testen zoeken over die types, die je hierboven hebt staan.

Als je het makkelijk wilt houden, waar veel reviews over te vinden zijn is een setje Logitech Z-2300 te halen. Dan heb je in ieder geval genoeg (in jou geval, lijkt me) vermogen en het setje klinkt niet verkeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Via google kan ik geen reviews vinden, eltax schijnen wel leuke speakers te zijn. Maar ja dan nog de vraag hoe je met de bass zit van die boxen. Zal vast wel basspoortje in zitten aan de achter zijde maar zeker weet ik dit ook niet.

Versterker schijnt maar 12w RMS te hebben dus niet al te veel vind ik. Maar heb dan ook weinig verstand van echte audio. Ben meer het vermogen van car audio gewend:)

Er zijn gewoon geen goede kope versterkers te vinden nieuw, althans niet voor prijzen onder de 100euro. Martkplaats al wel gekeken en heeft wel wat leuk oud spul wat je voor 2tientjes meestal kan halen. Maar nadeel is dat je dan weer geen garantie hebt.

Echte pc speakers kan ook, maar zoek toch echt iets in de donkere houttint met metallic look.

Budget is 100euro ongeveer. Speakers zullen alleen voor gamen, muziek (hardstlye en pop) en eventueel films gebruikt worden.

• ToFast
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:01:
Via google kan ik geen reviews vinden, eltax schijnen wel leuke speakers te zijn. Maar ja dan nog de vraag hoe je met de bass zit van die boxen. Zal vast wel basspoortje in zitten aan de achter zijde maar zeker weet ik dit ook niet.

Versterker schijnt maar 12w RMS te hebben dus niet al te veel vind ik. Maar heb dan ook weinig verstand van echte audio. Ben meer het vermogen van car audio gewend:)

Er zijn gewoon geen goede kope versterkers te vinden nieuw, althans niet voor prijzen onder de 100euro. Martkplaats al wel gekeken en heeft wel wat leuk oud spul wat je voor 2tientjes meestal kan halen. Maar nadeel is dat je dan weer geen garantie hebt.

Echte pc speakers kan ook, maar zoek toch echt iets in de donkere houttint met metallic look.

Budget is 100euro ongeveer. Speakers zullen alleen voor gamen, muziek (hardstlye en pop) en eventueel films gebruikt worden.
De bass van die boxen zal niet geweldig zijn, kijk alleen al maar naar het frequentiebereik (max 70hz diep..). Met die versterker haal je al helemaal niet het 'maximale' uit die boxen. Men zegt vaak niet voor niks, het beste is om meer sinus- oftwel rmsvermogen op je versterker te hebben, dan je boxen aankunnen.

met 12watt sinus op boxen van 40sinus kom je niet ver denk ik.

Daarbij komt, ik weet niet of je voor 100euro leuke prijs/kwaliteits setjes bijelkaar kan stellen, bestaande uit 2 boxen en een versterker. Omtrent deze bedragen, doen de bekende pc-setjes het toch echt beter.

Het enige minpunt van de Z-2300 is de kleur dan denk ik. Kwaliteit en vermogen zijn dan weer respectievelijk 2x als 4x zo goed als jouw bijelkaar gezocht setje schat ik.

• ToFast
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:01:
Zal vast wel basspoortje in zitten aan de achter zijde maar zeker weet ik dit ook niet.
Bassreflex (gepoort) gaat iets harder qua db, dan enclosure, maar met verlies aan kwaliteit/strakheid van de bass. Maar met te weinig vermogen en zulke speakers/frequentiebereik is het al 'zo' slecht dat het vrijwel niks uitmaakt.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Die speakers zijn wel ok. Zijn zoizo beter dan het gemiddelde pc speakertje. Maar de versterker ziet er toch wel een beetje tweifelachtig uit.
Als ik jou was zou ik doorsparen voor een iets luxer setje, daar zul je zo veel langer plezier van hebben en ook iets makkelijker upgreade baar. Aan de andere kant is dit zo goedkoop dat je als iets anders wil gewoon de hele zooi op marktplaats kan zetten en iets nieuws kan kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus speakers moeten wel redelijk zijn als ik jullie zo hoor, kan ik dan niet beter voor een 2e hands versterker gaan?

Had op marktplaats een Yamaha CA-410 Stereo versterker gezien die ik kon overnemen voor 20euro. Alleen de verlichting hiervan is defect. Maar zal wel een zekering of ledje vervangen zijn.

Wil gewoon iets moois hebben, die pc speakers vind ik qua uiterlijk niet mooi. Of je zit direct op luxe setvan logitech van 100euro of meer.

• ToFast
Ik denk dat je compleet versteld zal zijn bij de aanschaf van een dergelijk setje. Klinkt (zeker voor de niet audiofielen) erg goed en gaat knetterhard met een leuke diepe bass.

Als je geen audiofiel bent, zal je echt 10x blijer zijn dat je dat samengestelde setje niet hebt gekocht :P

En net wat kippy zegt, spaar later voor een leukere set, niks mis mee. Looks voor speakers zou ik nou niet zo belangrijk vinden, het gaat om het geluid immers.

• ToFast
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:16:
Oke dus speakers moeten wel redelijk zijn als ik jullie zo hoor, kan ik dan niet beter voor een 2e hands versterker gaan?

Had op marktplaats een Yamaha CA-410 Stereo versterker gezien die ik kon overnemen voor 20euro. Alleen de verlichting hiervan is defect. Maar zal wel een zekering of ledje vervangen zijn.

Wil gewoon iets moois hebben, die pc speakers vind ik qua uiterlijk niet mooi. Of je zit direct op luxe setvan logitech van 100euro of meer.
Kijk 2e hands, dan gaat er een wereld voor je open :) Dan zou ik zelfs ook even verder kijken naar 2e hands boxen!!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:17:
Ik denk dat je compleet versteld zal zijn bij de aanschaf van een dergelijk setje. Klinkt (zeker voor de niet audiofielen) erg goed en gaat knetterhard met een leuke diepe bass.

Als je geen audiofiel bent, zal je echt 10x blijer zijn dat je dat samengestelde setje niet hebt gekocht :P

En net wat kippy zegt, spaar later voor een leukere set, niks mis mee. Looks voor speakers zou ik nou niet zo belangrijk vinden, het gaat om het geluid immers.
Ja looks vind niet iedereen belangrijk, maar ik toch zker wel. Speakers 2e hands kopen vind ik meestal een grote gok. Aangezien deze eltax speakers maar 50 euro zijn. Doe ik dat liever dan voor 30euro iets op marktplaats halen. Deze speakers zijn ook mooi compact.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:23:
[...]

Ja looks vind niet iedereen belangrijk, maar ik toch zker wel. Speakers 2e hands kopen vind ik meestal een grote gok. Aangezien deze eltax speakers maar 50 euro zijn. Doe ik dat liever dan voor 30euro iets op marktplaats halen. Deze speakers zijn ook mooi compact.
De andere kant is wel dat je voor die 50 euro iets kan krijgen dat 4 x zo goed klinkt. Wel met de nadruk op kan klinken, want dat is natuurlijk geheel afhankelijk van het merk type enz.

[ Voor 9% gewijzigd door kippy op 25-11-2008 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mag slotje op van mij, weet nu dat ik deze ziet niet moet halen.

Ga volgende week zo ie zo even naar duitsland kijken of ik daar iets kan vinden en anders marktplaats:)

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:06
Zal echt op marktplaats kijken. Voor 20euro heb je al een echte marantz (bijvoorbeeld een PM400) en als je een beetje kan solderen kan je zo'n versterker prima onderhouden (vooral de potmeters). Om zo'n oude versterker bypass ik meestal de potmeters die ik niet gebruik.

Alleen bij luidsprekers moet je op een ding HEEL ERG LETTEN. Dit is of de randen van Rubber of van foam zijn. Dit moet van rubber zijn (gaat makkelijk 30 jaar mee). Foam kan ook alleen dan moet je ze zelf repareren(kan prima voor ongeveer 20 euro)

Heb hier versterker en luidsprekers uit de jaren 70/80 die nog perfect spelen (vooral de luidsprekers kunnen erg lang mee)

Zo heb ik zelf bij de computer een Marantz PM400 versterkertje met 2 B&O S30 luidsprekers. Gekocht voor samen 35euro ! En speelt allen alles in een setjes in een hoekje !

[ Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 25-11-2008 22:11 ]

Verwijderd

ToFast schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:13:
[...]

Bassreflex (gepoort) gaat iets harder qua db, dan enclosure, maar met verlies aan kwaliteit/strakheid van de bass. Maar met te weinig vermogen en zulke speakers/frequentiebereik is het al 'zo' slecht dat het vrijwel niks uitmaakt.
Deze laatste uitspraak zou ik toch willen nuanceren.
Ook, en vooral onder audiofilelen bestaat er een oneindige discussie over voor-en nadelen van open en gesloten systemen, ook bij kleine(re) luidsprekers, tegenwoordig vaak -meestal ten onrechte- monitors genoemd ( het begrip "monitor" vormt een aparte discussie, die in dit topic niet ter zake is).
Veel (zeg maar alles) hangt er vanaf met welke zorg het concept door de fabrikant ontworpen is.
Het is nl absoluut geen vast gegeven dat een kleine speaker als de Eltax, ondanks zijn 'beperking' tot 70hz geen mooi laag zou kunnen geven, beperkt weliswaar.
Uit zulk beperkte kastinhoud kan gewoon geen dieper onvervormd laag geproduceerd worden, dat is domweg fysiek onmogelijk.
Eigenlijk is de idee van TS niet eens zo gek voor die prijs, wel even doorsparen om in een later stadium een actieve sub toe te voegen, mogelijk 2e-hands . Dat zou imo wel eens een fraai setje kunnen opleveren voor op de PC, en dan zou het beperkte vermogen van die versterker van ondergeschikt belang zijn....
Laatste toevoeging:
GKY moet natuurlijk zelf gaan luisteren of het setje hem bevalt, van Eltax heb al heel wat positieve reacties opgevangen, vooral over de kleine luidsprekers (onovertroffen prijs/kwaliteit verhouding).
Ikzelf gebruik op de PC een oude Rotel ra840 bx3 versterker (50€) met een paar Celestion Ditton 10 (zonder sub), en voel totaal geen behoefte om om te schakelen naar een PC-speakerset.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 21:46 ]

Verwijderd

Vergeet die versterker. De luidsprekers zijn zeker goed te doen, niet bijzonder maar wel bang-for-buck. Wattages hoef je je niet druk om te maken, dat doen ze alleen in car-audio.

@hierboven: 70hz zegt niets over hoe mooi het laag is. Het gaat niet diep nee, maar of het netjes is is een ander verhaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2008 02:34 ]

Verwijderd

Stotteren van je huidige speakertjes kun je makkelijk oplossen en ik zou persoonlijk die 80 euro in je zak houden en door sparen, geld weggooien is zonde :) En als ik zo op het oog van het plaatje kijk dan zit er een 8cm blaffertje in, kun je niet echt mooi laag uit verwachten. Nee, dan liever wat 2de hands want dat versterkertje is gewoon "niets", behalve dat het het predikaat versterker draagt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ga gewoon op zoek naar een betere versterker. speakers houd ik in ieder geval in mijn achterhoofd. Nadeel van de oudere versterkers is dat ze allemaal zo groot zijn.

Deze van renkforce is mooi formaat voor op je buro. Misschien dat jullie nog wat types voor mij weten die niet al te groot zijn en toch de rvs look hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Is het voor mijn budget niet goedkoper om een mooi normaal micro of hifi setje te kopen? Setje van philips of sony heeft meestal wel degelijk geluid en gewoon een aux functie erop.
En je bent voor onder de 100euro wel klaar.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Geen losse componenten (sorry), maar zoals ik de reviews interpreteer wel een heel stuk beter dan Logitechs: Roth Audio Blob 2

Tot morgen 12.00 uur op 1dayfly voor 60 euro.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 19:33:
Is het voor mijn budget niet goedkoper om een mooi normaal micro of hifi setje te kopen? Setje van philips of sony heeft meestal wel degelijk geluid en gewoon een aux functie erop.
En je bent voor onder de 100euro wel klaar.
Degelijk geluid.. dingen zijn gemaakt om <5 jaar mee te gaan. Een paar Fostex PM04 voor 144 euro.. nog steeds de beste deal. :9~

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Minder als 5 jaar? Mijn miniset uit '93 (JVC) werkt nog steeds prima. Een keer wat contactspray achter de volumeknop gespoten, maar hij werkt nog steeds goed.

/▌

• Roderiktweaker
Ik moest eens voor mijn Oma een compact setje kopen. Dus naar een denon setje van 500euro geluisterd en daarna in een andere zaak even een paar van die andere merken afgeluisterd (zoals philips enzo). Nou ik kan je vertellen het is rommel !!

• daan08

daan08

PEBKAC

Marzman schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:02:
Minder als 5 jaar? Mijn miniset uit '93 (JVC) werkt nog steeds prima. Een keer wat contactspray achter de volumeknop gespoten, maar hij werkt nog steeds goed.
Kan zeker nog werken maar zaken als volumeknop/cd speler lijken het altijd relatief snel op te geven. Dat is logisch als je voor zo'n 100 euro een complete set in elkaar probeert te zetten als fabrikant.
Is ook niet erg, want het spul kost niks (vergeleken met hifi).

Ik zou het alleen niet aanraden voor bij een PC, evenmin losse componenten ivm het budget. 2e hands of actieve speakers zijn betere opties ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

-

[ Voor 100% gewijzigd door Marzman op 27-11-2008 20:37 . Reden: dit had een edit moeten zijn ]

/▌

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bulldoze schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:13:
[...]
Kan zeker nog werken maar zaken als volumeknop/cd speler lijken het altijd relatief snel op te geven. Dat is logisch als je voor zo'n 100 euro een complete set in elkaar probeert te zetten als fabrikant.
Is ook niet erg, want het spul kost niks (vergeleken met hifi).

Ik zou het alleen niet aanraden voor bij een PC, evenmin losse componenten ivm het budget. 2e hands of actieve speakers zijn betere opties ;)
CD speler is niet heel boeiend voor een pc die aan de aux hangt en de volumeknop van actieve speakers gaat over het algemeen minder lang mee.

Iemand trouwens een mening over die Roth Audio Blob 2 ? (actieve speakers). Ik zit te denken om dat te kopen als vervanger voor die miniset (omdat het minder ruimte inneemt en er weer wat netter uitziet dan zo'n oude miniset).
Roderiktweaker schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:10:
Ik moest eens voor mijn Oma een compact setje kopen. Dus naar een denon setje van 500euro geluisterd en daarna in een andere zaak even een paar van die andere merken afgeluisterd (zoals philips enzo). Nou ik kan je vertellen het is rommel !!
Was je oma het daar mee eens?

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 27-11-2008 20:38 ]

/▌

• daan08

daan08

PEBKAC

Marzman schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:36:
[...]

CD speler is niet heel boeiend voor een pc die aan de aux hangt en de volumeknop van actieve speakers gaat over het algemeen minder lang mee.

[...]

Was je oma het daar mee eens?
Inderdaad, de CD speler is niet boeiend. Dat is net de reden waarom een miniset zo ongepast is voor bij een PC. Geld uitgeven aan iets wat je niet gebruikt.. En je hebt geen volume knop nodig aan de actieve speakers, je gebruikt de voorversterking van de geluidskaart. :X

Hij moest het uitzoeken, hij hoorde dat het niet veel soeps was. Waar 'hoort' oma in dit verhaal?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bulldoze schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:46:
[...]
Hij moest het uitzoeken, hij hoorde dat het niet veel soeps was. Waar 'hoort' oma in dit verhaal?
Omdat hij op pad gestuurd was iets te kopen voor oma. Het is dan handig je een beetje in te leven in de wensen van oma.

/▌

• Roderiktweaker
Dat maakt eigenlijk helemaal niet zo veel uit. Het gaat er om dat die alles in een dingen van bijvoorbeeld Philips/JVC echt niet goed klinken. Het laag doet een poging waardoor je heel ''nep'' bonkerig laag krijgt. Het mid is vaak wel in orde en het hoog mis ik helemaal ! Een ander nadeel is ook dat je als je hard wilt spelen je snel al op het maximale volume zit

Gewoon even door sparen voor iets ''echts'' Kijk altijd bij aanbieden misschien zit er wat voor jouw bij !
Pagina: 1