Ik heb op m'n Debian server een Apache 2 installatie met oa. PHP5. Mod_rewrite en uerdir zijn enabled.
Ik heb een VirtualHost aangemaakt voor pma.mcdronkz.nl, die PHPMyAdmin moet weergeven. PMA staat als SymLink in /var/www/pma en verwijst naar /usr/share/phpmyadmin. Ik heb twee configuratiebestanden in sites-enabled, waarvan hieronder de inhoud.
Nu is 't probleem dat ik de volgende error krijg als pma.mcdronkz.nl probeer aan te roepen:
Ik heb hier niets kunnen vinden wat niet juist staat. Aangezien de directory /var/www/ al AllowOverride All aan heeft staan lijkt het me niet dat er dan iets fout mag gaan met de .htaccess in /var/www/pma ?
http://mcdronkz.ath.cx/pma/ doet het trouwens wel, hiermee roep je zegmaar rechtstreeks /var/www/pma/ aan, zonder dat je met een VirtualHost te maken hebt.
Het volgende probleem lijkt me trouwens ingewikkelder op te lossen. Als ik lokaal een userdir aanroep via bijvoorbeeld 192.168.1.11/~mcdronkz/rewrited.html dan herschrijft Apache dat automatisch naar /var/www/home/ terwijl het /home/mcdronkz/public_html/... zou moeten zijn. Let op: dit is dus alleen als ik mod_rewrite gebruik. Als ik een pagina aanroep zonder dat de mod_rewrite wordt aangeroepen (bijvoorbeeld 192.168.1.11/~mcdronkz/) dan is er niks aan de hand. Hoe valt dit te verklaren ?
Voor beide problemen heb ik gegoogled, maar de aanwijzingen die daar gegeven werden hielpen me niet verder, en voor het laatste probleem heb ik eigenlijk niks bruikbaars kunnen vinden.
Als iemand een oplossing heeft voor één van de twee problemen dan zou ik daar zeer blij mee zijn.
- edit -
Probleem twee lijkt opgelost te zijn door het gebruik van UserBase /~mcdronkz
, nu de ander nog
.
Ik heb een VirtualHost aangemaakt voor pma.mcdronkz.nl, die PHPMyAdmin moet weergeven. PMA staat als SymLink in /var/www/pma en verwijst naar /usr/share/phpmyadmin. Ik heb twee configuratiebestanden in sites-enabled, waarvan hieronder de inhoud.
msrv:/etc/apache2/sites-enabled# cat 000-default
NameVirtualHost *
<VirtualHost *>
ServerAdmin webmaster@localhost
DocumentRoot /var/www/
<Directory />
AllowOverride All
</Directory>
<Directory /var/www/>
AllowOverride All
Order allow,deny
allow from all
# This directive allows us to have apache2's default start page
# in /apache2-default/, but still have / go to the right place
# RedirectMatch ^/$ /apache2-default/
</Directory>
ScriptAlias /cgi-bin/ /usr/lib/cgi-bin/
<Directory "/usr/lib/cgi-bin">
AllowOverride None
Options ExecCGI -MultiViews +SymLinksIfOwnerMatch
Order allow,deny
Allow from all
</Directory>
ErrorLog /var/log/apache2/error.log
# Possible values include: debug, info, notice, warn, error, crit,
# alert, emerg.
LogLevel warn
CustomLog /var/log/apache2/access.log combined
ServerSignature On
Alias /doc/ "/usr/share/doc/"
<Directory "/usr/share/doc/">
Options Indexes MultiViews FollowSymLinks
AllowOverride None
Order deny,allow
Deny from all
Allow from 127.0.0.0/255.0.0.0 ::1/128
</Directory>
</VirtualHost>
########################################
msrv:/etc/apache2/sites-enabled# cat mcdronkz
<VirtualHost *>
ServerName pma.mcdronkz.nl
DocumentRoot /var/www/pma/
</VirtualHost>
<VirtualHost *>
ServerName mcdronkz.nl
ServerAlias *.mcdronkz.nl
DocumentRoot /home/mcdronkz/public_html/
</VirtualHost>
Nu is 't probleem dat ik de volgende error krijg als pma.mcdronkz.nl probeer aan te roepen:
[Tue Nov 25 17:40:28 2008] [alert] [client 194.134.193.16] /var/www/pma/.htaccess: Option FollowSymLinks not allowed here
Ik heb hier niets kunnen vinden wat niet juist staat. Aangezien de directory /var/www/ al AllowOverride All aan heeft staan lijkt het me niet dat er dan iets fout mag gaan met de .htaccess in /var/www/pma ?
http://mcdronkz.ath.cx/pma/ doet het trouwens wel, hiermee roep je zegmaar rechtstreeks /var/www/pma/ aan, zonder dat je met een VirtualHost te maken hebt.
Het volgende probleem lijkt me trouwens ingewikkelder op te lossen. Als ik lokaal een userdir aanroep via bijvoorbeeld 192.168.1.11/~mcdronkz/rewrited.html dan herschrijft Apache dat automatisch naar /var/www/home/ terwijl het /home/mcdronkz/public_html/... zou moeten zijn. Let op: dit is dus alleen als ik mod_rewrite gebruik. Als ik een pagina aanroep zonder dat de mod_rewrite wordt aangeroepen (bijvoorbeeld 192.168.1.11/~mcdronkz/) dan is er niks aan de hand. Hoe valt dit te verklaren ?
Voor beide problemen heb ik gegoogled, maar de aanwijzingen die daar gegeven werden hielpen me niet verder, en voor het laatste probleem heb ik eigenlijk niks bruikbaars kunnen vinden.
Als iemand een oplossing heeft voor één van de twee problemen dan zou ik daar zeer blij mee zijn.
- edit -
Probleem twee lijkt opgelost te zijn door het gebruik van UserBase /~mcdronkz