Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Topicstarter
LS,

De laatste tijd word ik meer en meer ontevreden over de autofocus-unit van mijn D300.
Het probleem is als volgt:
Als ik één van de buitenste focus-punten gebruik om te focussen lockt de camera vaak (1/3de van de gevallen) de focus "fout", de rest van de tijd gaat het wel goed.
Dit viel mij op aan mijn concert-foto's, maar ook op een focus-test in "ok" licht (een enkele gloeilamp) gebeurd dit vrij consequent.
Het centre-point heeft deze problemen totaal niet en focussed altijd goed.
Bij veel licht (daglicht niveau) focussed hij altijd goed met alle focuspunten.
We hebben het hier over bij laag licht.

Hierdoor moet ik regelmatig foto's weggooien die verder prima zijn en om eerlijk te zijn ben ik het zat.
Dit probleem komt voor met al mijn lensen, altans de 4 waarvoor ik het getest heb.

Overigens helpt de focus-compensatie functie van de camera niet dit probleem op te lossen.
Heeft iemand nog idee-en hoe dit op te lossen? Ik ben verder erg tevreden met de camera dus ik zou het zonde vinden als dit probleem blijvend is.

Zouden andere eigenaren van een D300 dit ook kunnen testen met bijvoorbeeld het rechts-boven focus-punt?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Hoe heb je je autofocus ingesteld? (welke modus etc.)
en gebruik je 3d tracking of niet? (setting a3 dacht ik)

[ Voor 36% gewijzigd door ThunderNet op 25-11-2008 15:58 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Topicstarter
af-c, single AF-point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:08

YellowCube

Wait...what?

ik ga het ook voor je proberen.
Ik vermoed namelijk dat ik precies dezelfde problemen heb.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59
Op mijn D80 heb ik met AF-A en C ook problemen dat dingen niet goed waren gefocusd. Waarschijnlijk omdat ik dan net de camera iets beweeg, waardoor de AF-C net op een ander plekje scherpstelt. Ik had dit bijvoorbeeld als ik iemand fotografeerde die voor een boom stond, de boom was wel scherp, maar het persoon niet. Sinds ik de camera op AF-S heb staan is dit mij eigenlijk niet meer overkomen...het lijkt wel of AF-C moeite heeft als andere objecten dichtbij zijn..

Edit: het was met de scherpstelvelden aan de zijkant (potret stand, bovenste veld), vaak in schaduw omgevingen.

[ Voor 19% gewijzigd door gelukkie op 25-11-2008 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Topicstarter
Niet van toepassing in deze situatie gelukkie.
Om mezelf te quoten:
quote: ikke
Dit viel mij op aan mijn concert-foto's, maar ook op een focus-test in "ok" licht (een enkele gloeilamp) gebeurd dit vrij consequent.
Het centre-point heeft deze problemen totaal niet en focussed altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:05
Focust de camera in dat geval volledig mis (hele foto uit focus) of zit hij er net naast, dus frontfocus of backfocus?

Je zegt ook dat het gebeurt in de af-c stand, heb je het ook geprobeerd in de af-s stand? En wat zijn dan de resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Topicstarter
Ook is AF- doet hij hetzelfde. Zit er (niet consequent) behoorlijk naast. Ene keer frontfocus andere keer backfocus.

Maar: goed nieuws! Op aanraden van Huigie de nieuwste firmware geprobeerd en die lost het probleem op. Terwijl er in de lijst veranderingen niets over staat. Klinkt als gevalletje doofpot ;)

Altans probleem is opgelost in mijn thuis-tests. Morgen bij een concert proberen of dat ook zo is bij het echte werk, maar ik heb zeer goede hoop van wel.

[ Voor 20% gewijzigd door qadn op 25-11-2008 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:05
Blij dat we hebben kunnen helpen... :P

Maar mooi nieuws, we horen het wel als het toch niet is opgelost, maar klinkt inderdaad als een gevalletje: probleem oplossen voordat er grote ruchtbaarheid aan wordt gegeven. :)
Pagina: 1