Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:35
Hallo iedereen,

Ik heb een vraag met betrekking tot een setting op een Gigabyte GA-EP45-UD3P Rev 1.0 F4.

CPU Clock Skew
MCH Clock Skew

Wat doen deze settings precies??? Heb enige research gedaan @ google, werd er niet super veel wijzer van.
Had het één en ander begrepen dat het iets met het halen van een hogere FSB was?? Of geheugen ofzo?
Heb namelijk ook problemen met het overclocken van mijn geheugen. Dat gaat niet echt..
Heb GeIL 1066mhz 5-5-5-15 @ 2.2-2.4v geheugen. Zou ik graag op iets van 1150-1200mhz willen laten draaien. Maar ik krijg hem nog geen 20 mhz boven stock uit ook niet met lossere timings of veel voltage (2.3-2.4v). Op mijn oude P35 bord wou hij wel normaal overklokken tot zon 1150mhz op 2,2v. |:(

Hoop dat iemand mijn verhaal kan verduidelijken :X

mvg

EDIT: Heb CPU Clock skew momenteel op 150 staan en MCH Clock skew op 250.. had ergens gelezen dat dit effectief was tegen hoge FSB, maar mijn geheugen probeem is nog niet verduidelijkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Lekiame op 25-11-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze instellingen dragen zeker de grootheid "ns" ?! Volgens mij was het om de timing naar voren of naar achteren te verschuiven. Dit is (ff ver weg in achterhoofd) om looptijdverschillen te minimaliseren. Bij overklokken kan het handig zijn omdat de pulsbreedte steeds kleiner wordt en dus eerder voor problemen kan zorgen. Bij hogere frequenties worden de flanken van een puls steeds schuiner waardoor een logische 0 of 1 verkeerd wordt geinterpreteerd en daardoor biterror(s) tot gevolg kan hebben. (Correct me if i'm wrong is z'n 12 jaar geleden :P)

Op mijn DFI-s939-mobo heb ik bijvoorbeeld mijn geheugen een positieve skew van 100ns gegeven en dat zorgt voor 100MBps meer bandbreedte.