• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ten eerste: mijn dank voor dit subforum! Fotografie was al mijn favoriet, maar dit komt iets dichter bij mijn wereld.

Dan waarom ik een topic start: Ik ben vast niet de enige op dit forum met een Sony PMW-EX1 (of een camera uit vergelijkbaar segment). Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Nederlandse Sony Service als het op dit soort semiprofessionele gear aankomt. Ik lees op internationale messageboards wisselende ervaringen met Sony (de ene keer lovend, de andere keer een horrorverhaal dat de camera verdwenen is/nieuwe defecten vertoont/etc), maar kan weinig vinden over hoe het er hier aan toegaat.

Ik vraag dit omdat ik al vanaf dag 1 last heb van het wellicht bekende 'battery drain'-probleem; als ik de batterij op de camera laat zitten trekt deze hem helemaal leeg, ongeacht of de camera aan staat of niet. Bijzonder vervelend. Hier zou een fix voor zijn (wederom op internationale fora gelezen, hoewel dit ook weer per land lijkt te verschillen). Ook zou ik graag de firmware van de camera laten updaten naar de laatste versie zodat ik er de nieuwe harde schijf op aan kan sluiten.

Voor allebei deze werkzaamheden moet ik de camera naar Sony sturen/brengen, maar voor ik dat doe hoor ik graag wat voor positieve/negatieve verhalen men hierover heeft...

Verwijderd

Voor dergelijke camera's kan ik je van harte www.camcorderservice.nl aanbevelen! Zij zijn gecertificeerd als reparateur van Sony producten en ik heb er al vele klanten naar verwezen die allemaal met positieve reacties terug komen! Ze zijn snel, goed, duidelijk en goedkoop!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:31

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb ook een PWM-EX1 met het battery drain-probleem. Ik heb dit tot dusver nog niet als een zodanige belemmering ervaren dat ik de camera ervoor wil laten servicen. Het is soms wel lastig als je vergeten bent om de accu uit de camera te halen.

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen met de ondersteuning van Sony in Nederland.

• hfos
  • Niet online
Femme schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 12:18:
Ik heb ook een PWM-EX1 met het battery drain-probleem. Ik heb dit tot dusver nog niet als een zodanige belemmering ervaren dat ik de camera ervoor wil laten servicen. Het is soms wel lastig als je vergeten bent om de accu uit de camera te halen.
Het is inderdaad niet echt een belemmering, maar het werkt wel storend als je op een dag af en aan aan het filmen bent en telkens aan je accu moet denken terwijl je met andere dingen bezig zou moeten zijn. En het is inderdaad niet het enige waarvoor ik hem weg zou willen brengen, bijkomend is dus die firmware-upgrade zonder welke de PHU-60K niet zou werken. Zoals je weet zijn die SxS geheugensticks niet bepaald de goedkoopste dus zie ik de (relatief redelijk geprijsde) harde schijf als een uitkomst.

Helaas heb ik van Camcorderservice.nl bericht gekregen dat ze de firmware niet kunnen updaten omdat ze de firmware niet van Sony krijgen, dus ik zal er toch mee naar Badhoevedorp moeten. Toch bedankt voor de tip mig29.

• hfos
  • Niet online
Nog even een follow-up: het firmware-'probleem' is de wereld uit. Naar aanleiding van een thread op Philip Bloom's forum ben ik via via aan de v1.10 en v1.11 firmwares gekomen, inclusief installatiesoftware. Ik raad voor eventuele geïnteresseerden alleen wel aan de stappen op de vermelde wijze te doorlopen, in tegenstelling tot wat ik heb gedaan (wie heeft er nog tijd om handleidingen te lezen?): ik dacht 'ach, die v1.10 heb ik helemaal niet nodig, ik ga meteen voor v1.11' maar daar kwam ik op terug toen de camera geen teken van leven meer vertoonde na de update :) . Nu kan ik erom (glim)lachen, maar als je daar zit met een vrij prijzige en tamelijk dode camera is dat wel anders. Gelukkig kon ik v1.10 nog installeren (en v1.11 meteen er achteraan, voor de zekerheid) en nu werkt alles weer als vanouds, maar wel inclusief o.a. SBP-32- en PHU-60K ondersteuning, en wat extra shutterspeeds om te gebruiken...