booten van sd card holder en oude scsi schijven.

Pagina: 1
Acties:

• Bicky
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 09:11
booten van sd card holder en oude scsi schijven.
hier op het werk hebben we een oude simulator.
Deze kan niet worden vervangen of geupgrade.
de harde schijven geraken aan het eind van hun leven en mogen max 512mb groot zijn.

Deze week heb ik een soort vervangtoestel kunnen bekomen om een harde schijf te vervangen
via IDE connector met ROMs op en een houder voor een een SD kaart. (zie link : http://www.mmui.com.cn/Product.aspx?id=37)

Aangezien ik nog een 'oude' PC heb thuis (Pentium1, draaiende op Win98, volledige ondersteuning voor DOS) ben ik er in geslaagd om het SDkaartje te formatteren om te kunnen een image van een HD op te zetten. Alle data uit het image staat wel degelijk op de SD kaart, maar... Zo simpel is het natuurlijk nooit... Als we dat systeempje inbouwen in een PC, dan weigert het systeem van te booten van deze pseudo harde schijf...

Weten jullie een oplossing om te kunnen booten vanaf dit syteem (SD kaart)?
Indien dit mogelijk zou zijn, dan kunnen we voor de simulator zoiets bestellen, aangezien we niet aan voldoende 'kleine' harde schijven geraken (max 512MB).

Dan zijn we ook nog op zoek naar SCSI harde schijven (terug max. 512MB, werkend onder WindowsNT 3.5). Van deze laatste hebben we geen enkele reserve HD beschikbaar en dit jaar hebben we al een HD crash gehad.

Weet je een oplossing of ken je experten die ons verder kunnen helpen, ... graag a.u.b

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je hebt je SDcard in de betreffende reader wel voorzien van een boot? ( format x: /s of sys x: )

en waarom zou je max 512mb aan kunnen?

404 Signature not found

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Aangezien de converter van SD naar IDE gaat, mag je veronderstellen dat de SD kaart in dat geval als volwaardige IDE harde schijf gezien wordt (maar helemaal zeker is dat natuurlijk niet).

Ik wist overigens niet dat ze bestonden!
Compact Flash kaarten hebben (vaak) een IDE-mode waardoor ze eenvoudig zonder additionele electronika te converteren zijn naar IDE, maar met SD is dat een heel ander verhaal.
Maar goed, dat is dus mogelijk.

Wat van belang is, is dat de partitie op de SD->IDE kaart actief is, en bootable.
Draait er NT op?
Met Win9x/Dos dien je de schijf van een systeem te voorzien (met idd. FORMAT x: /s), en soms gebruik ik daarnaast FDISK /mbr om het Master Boot Record aan te maken als een schijf niet boot.
Maar dat zal met NT niet opgaan denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door ByteDelight op 25-11-2008 12:10 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• OutofFocus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-02 20:01
Ik heb goede ervaringen met een IDE naar Compactflash adapter met daarin een Seagate ST1 microdrive of een Transcend CF kaart.
Deze adapter ondersteunt DMA 0-3 waardoor je ook kunt booten van af de microdrive.
je kunt een bootable partitie maken van 512 Mb zodat deze zichtbaar is op de simulator.
Een SD kaart is geen oplossing omdat de IDE2SD adapter geen DMA ondersteunt.
Zoek eens bij DealExtreme naar een CF2IDE adapter...