digitale thermometer -200 +100 C met led/backlight

Pagina: 1
Acties:

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hoi,

Ik ben voor mijn eerste casemod / overclockprojekt op zoek naar een simpele thermometer die temperaturen tot -200 kan meten en deze naar een extern lcd-displaytje kan sturen.

Ik heb even gegoogled en ik kan alleen handheld digitale meters vinden. De 'huis-tuin-en keuken thermometers gaan maar tot -50, maar voldoen qua externe display wel; als ik de bekabeling vervang, zou het display dan toch tot -200 kunnen aangeven bijvoorbeeld.

Ik heb tevens in de draadjes gezocht die op dit forum vermeld zijn, maar kan niet echt iets vinden; de sites waarnaar de draadjes leiden zijn veelal verouderd en gaan voornamelijk over koelmethoden, niet over het meten van de koeling. Koelmethode zal LN2 zijn.

Misschien hebben jullie hier ervaring mee en kunnen jullie mij verder helpen?

alvast bedankt iig!

[ Voor 33% gewijzigd door Hammer op 25-11-2008 09:02 ]

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Het is vooral het digitale deel, dat bepaald hoever je kunt meten, de bekabeling vervangen zal dus weinig zin hebben.

De K-Type probes die je op on handheld zet, zijn vaak maar geschikt tot -100 volgens de documentatie, maar dit wil meer zeggen dat ze maar tot -100 getest zijn.

Sluit zo'n probe aan op een handheld die tot -200 kan en je kunt gewoon tot die -200 meten, het probleem is dus niet de probe/bekabeling.

Is zo'n display wat ze bij phase-change builds gebruiken niks voor je?

[ Voor 8% gewijzigd door Sneezydevil op 25-11-2008 09:13 ]

• Hammer
  • Niet online
Ik heb met Thermometers Direct Ltd gemaild (leverancier K-probe) maar zijn thermometers gaan tot -50c; hij heeft mij wel een andere site + contactpersoon gegeven (www.tempcon.co.uk), maar van hem heb ik nog geen mail terug ontvangen.

Mij is niet helemaal duidelijk welke display mbt. phase-change je precies bedoelt ; veel meer dan -50 koelt phase change toch ook niet, of zit ik er naast?

• Mod_Aap
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-01 10:48
Dit heb je nodig:

Conrad bestel nummers:
120775-8U, k-type probe, let niet op de specs, gaan gewoon tot waar je tempmeter gaat. (k-type is k-type)
100708-8U, Voltcraft K102, twee kanaals tot -200
of als je 1 kanaal wilt de Voltcraft K101 bestel nummer: 100707-RT

Wil je zelf wat bouwen gaat het moeilijk omdat je voor onder de -50 een dure ADC en opamp nodig hebt.

Wat is je budget trouwens, prijzen van dit soort spullen verschillen namelijk nog al?

[ Voor 26% gewijzigd door Mod_Aap op 25-11-2008 11:25 ]

• Hammer
  • Niet online
Thanks, we komen ergens :)

Budget is zo laag mogelijk. Zelf bouwen zou toch goedkoper dan de handhelds van conrad moeten zijn lijkt me?

Doel is een led/backlight display op de case te krijgen die de processorkoeling tot -200 kan meten, de sensor wordt dus in de case op de cpu-koeler gemonteerd, en het display buiten op de case.

Interessante site trouwens, snot-aap ^^

[ Voor 6% gewijzigd door Hammer op 25-11-2008 12:05 ]

• Mod_Aap
Hammer schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:04:
Thanks, we komen ergens :)

Budget is zo laag mogelijk. Zelf bouwen zou toch goedkoper dan de handhelds van conrad moeten zijn lijkt me?

Doel is een led/backlight display op de case te krijgen die de processorkoeling tot -200 kan meten, de sensor wordt dus in de case op de cpu-koeler gemonteerd, en het display buiten op de case.

Interessante site trouwens, snot-aap ^^
Voor dat geld ga je het zelf niet bouwen. :P

Je zit sowieso vast aan een k/j/n probe. En er geen adc bestaan waar je ze direct op aan kan sluiten. Spanning loopt van -12.00 tot +12.00. Je moet er dus eerst iets tussen stoppen voordat bijvoorbeeld je micrometer de temperatuur uit kan lezen en het op een lcd kan printen.

Kan je bijvoorbeeld een AD595 voor gebruiken, http://www.analog.com/en/...595/products/product.html
Maar dan krijg je bij -50 alsnog een negatieve spanning.

Hoe dan ook gaan de kosten voor een simpel metertje de pan uitrijzen, en gaat het je veel tijd kosten om alles in elkaar te zetten en te testen/programmeren.

Dus je kan beter zo'n voltcraft ding kopen en die uit elkaar slopen. :)

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:20

Wish

ingwell

Hammer schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:04:
Vooropgesteld: ik weet niks van diehard overclocken, maareh... Met wat ga je je processor koelen, vloeibare stikstof (-196 graden Celcius)? Of?

No drama

• Mod_Aap
danmaarniet schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:58:
[...]

Vooropgesteld: ik weet niks van diehard overclocken, maareh... Met wat ga je je processor koelen, vloeibare stikstof (-196 graden Celcius)? Of?
Dat is samen met droogijs (-78) wel het meest gangbare.

• CLB
  • Niet online

CLB

danmaarniet schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:58:
[...]
Vooropgesteld: ik weet niks van diehard overclocken, maareh...
Met wat ga je je processor koelen, vloeibare stikstof (-196 graden Celcius)? Of?
Wil ik ook wel weten uit interesse, waarom tot -200 :+

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Hammer
  • Niet online
Snot_Aap schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:52:
[...]

Voor dat geld ga je het zelf niet bouwen. :P

Je zit sowieso vast aan een k/j/n probe. En er geen adc bestaan waar je ze direct op aan kan sluiten. Spanning loopt van -12.00 tot +12.00. Je moet er dus eerst iets tussen stoppen voordat bijvoorbeeld je micrometer de temperatuur uit kan lezen en het op een lcd kan printen.

Kan je bijvoorbeeld een AD595 voor gebruiken, http://www.analog.com/en/...595/products/product.html
Maar dan krijg je bij -50 alsnog een negatieve spanning.

Hoe dan ook gaan de kosten voor een simpel metertje de pan uitrijzen, en gaat het je veel tijd kosten om alles in elkaar te zetten en te testen/programmeren.

Dus je kan beter zo'n voltcraft ding kopen en die uit elkaar slopen. :)
t is jammer, maar ik denk dat t dan inderdaad neerkomt op het slopen van een handheld metertje ^^ nja, 45EUR is nog te doen.

@ anderen: staat in mijn eerste post ; LN2- Liquid nitrogen (oftewel vloeibare stikstof) is de vloeistof die ik ga gebruiken.

• Mod_Aap
CLB schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:26:
[...]

Wil ik ook wel weten uit interesse, waarom tot -200 :+
Hoe lager de temp, hoe minder signaal verlies (richting super geleiding), hoe hoger de overklok. :9
Dat is het idee in de basis ongeveer. :P

Edit: Je zou trouwens ook iets met de voltcraft 303 kunnen doen (100357 - 89), hier zit een RS232 poort op die je mogelijk met een microcontroller kan uitlezen en weer uitprinten op een apparte LCD. Dan hoef je de boel niet uit elkaar te slopen. :)
Is wel weer een hobby klusje waarbij je verstand van microcontrollers moet hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Mod_Aap op 25-11-2008 14:03 ]

• Hammer
  • Niet online
microcontrollers; zegt me even niets, maar google en overclockers-wikipedia zijn mijn vrienden ;)

bedankt voor je hulp iig, daar kan ik in ieder geval weer verder mee :)
Pagina: 1