Toon posts:

Sindskort postproblemen bij overclocked pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi All,

Ik werk zelf in de IT en soms krijg je weleens vragen van mensen over een prive situatie.
Het gaat hierbij om een pc die overclocked is en na lange tijd van probleemloos draaien sindskort het volgende probleem geeft:

Bericht van de gebruiker:

Probleem

Sinds kort heb ik het volgende probleem.

PC start op, maar ik krijg geen beeld en het moederbord geeft geen biebjes van dat die in POST gaat.

Om dit te verhelpen moet ik de stroom er af halen (stekker er uit) en 5-10sec wachten. Als ik dan de stroom er weer op doe en de PC weer aan doe start hij wel op en gaat hij wel in POST maar geeft hij dit bericht weer:

“Overclocking failed!” Please enter Setup to re-configure your system.

Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue

Entering SETUP …”

Als ik op F1 druk en in de bios ga zie ik dat alle waardes nog het zelfde zijn en is er niets veranderd en als ik dan “Save settings and exit” doe start de computer opnieuw op en gaat die gewoon in POST en laadt hij Windows.

Als ik F2 druk gaat de PC ook verder met laden en start Windows ook gewoon op. Maar wel met alles in de bios op standaard settings.

Dit probleem doet zich alleen voor na langdurige tijd van uit staan. Als ik mijn PC gewoon eventjes uitzet voor 30min en dan weer aanzet start die normaal op. Dit probleem heb ik alleen als ik hem bijvoorbeeld ’s avonds uitzet en ’s ochtends weer aanzet.

Mijn systeem is overclockted. De CPU is van 2.66Ghz naar 3.56Ghz en het RAM staat gewoon op zijn standaard snelheid van 1066Mhz.
Alle voltage waarden zijn ver binnen de maximale hoeveelheid.

Mijn specificaties:

Moederbord: Asus P5K-E Wifi/AP

CPU: Intel Core2Duo E8200

RAM: OCZ 4x1GB PC2-8500 cl5

PSU: OCZ StealthXStream 600watt

GPU: Asus 8800GT Top

HDD: Samsung HD501LJ 500GB

Wat kan ik hieraan doen om het probleem op te lossen ??

Alvast bedankt!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat kan ik hieraan doen om het probleem op te lossen ??
Simpele bios reset? ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Dit spreekt toch HEEL erg voor zich?

Die CPU lijkt net op zn grens te zijn geklokt.
Dus zet die instelling wat terug, of speel met de voltages.

Daarna een paar uur Primen of een andere tool, en je weet of die stabiel loopt.

Mocht de PC al een tijdlang zo gebruikt zijn en het probleem zich zoals de topictitel aangeeft pas sinds kort voordoen, dan zou het kunnen dat de CPU permanent beschadigd is.
Terugklokken kan dan een oplossing zijn, maar het zou ook heel goed kunnen dat de CPU @ stock speeds niet meer stabiel te krijgen is.
Dan zou de CPU vervangen moeten worden dus...

Als die kerel zn computer overklokt, moet hij niet bij een ander gaan vragen wat te doen bij een probleem als dit.
Begin dan helemaal niet aan overklokken.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com