Toon posts:

Synchroniteit PMG

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik wil mn pc upgraden. Heb van alles gelezen, maar zie door alle getalletjes de bomen door het bos niet meer. Sorry dat ik een topic open, maar heb wel degelijk research gedaan. Ik heb het volgende stukje gevonden wat ik wel interessant vond. Toch wil ik het even helder.

"Geheugen snelheid: het is het meest optimaal als de bandbreedte van het geheugen exact gelijk is aan de bandbreedte van de CPU. Bijvoorbeeld een Core 2 Duo CPU met een FSB van 266MHz QDR heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 4 blokjes per kloktik (QDR) = 8533MB/s. Dual Channel PC2-4200 heeft een bandbreedte van 266MHz x 8 bits (1 byte = 8 bits) x 2 blokjes per kloktik (DDR) x 2 (Dual Channel) = 8533MB/s. Dus in feite is dit de perfecte match. Datzelfde voor bijvoorbeeld een Athlon 64 X2 op Socket 939 met twee geheugencontrollers met een geheugenbussnelheid van 200MHz DDR in combinatie met Dual Channel PC3200 (6400MB/s). Hogere geheugenbandbreedte is leuk voor de geheugengerelateerde benchmarks, maar in de praktijk heb je er niet zo gek veel aan. Een lagere geheugenbandbreedte is nog erger, het nekt de performance van de CPU. Hou het op z'n minst dus gelijk."

Ik zal wat vragen stellen aan de hand van een processor die ik al gekozen heb (dat was t makkelijkst :P).
Intel® Core™ 2 Duo E8500. Hierbij staat vermeld dat deze een Quadpumped bussnelheid van 1333 MHz heeft.

-Betekend dit dat: 333MHz x 8 bits x 4 blokjes per kloktik (Quadpumped) = 10656MB/s ?

-Betekend dit dat ik hiervoor een geheugenmodule van 333Mhz x 8 bits x 2 blokjes perkloktik (DDR) x 2 (Dual Channel) = 10656MB/s nodig heb? DDR2 met een 667Mhz geheugenbus dus.

-Volgens mij heb ik een aardig krachtige en moderne processor gekozen. Waarom kom ik uit op een geheugenbus van 667 Mhz terwijl er Geheugenmodules zijn van 1600Mhz+?

-Wat is de rol van de busfrequentie van het moederbord in dit hele geheel? De meeste moederborden voor socket 775 hebben tegenwoordig 1333Mhz of 1600Mhz. Kan ik aan de hand van de processor die ik gekozen heb het beste 1333Mhz kiezen als busfrequentie?

Ik hoop wat goede antwoorden te krijgen :)

Met vriendelijke groet,

Floris

Verwijderd

Ja, en ..

Ja, 333 MHz ram gaat prima werken. Da's PC5300. Hoger specced geheugen zoals PC6400 of PC8500 werkt ook. Dual Channel vereist 2 modules van gelijke type. Die worden ook als setje van 2 zo verkocht. PC6400 is gangbaar en sneller is ook verkrijgbaar.

Er zijn snellere modules deels omdat er processoren zijn met een hogere bussnelheid dan wat jij hebt gekozen, maar vooral omdat er een markt is voor overklokkers. En de meest gangbare manier van overklokken is om de bussnelheid omhoog te schroeven en het geheugen daaraan synchroon te laten draaien. Je wilt dan niet door je geheugen beperkt worden.

1333 MHz is de standaard busfrequentie van je CPU. Neem een moederbord die dit ook ondersteund. Een bord dat 1600 MHz aankan heeft voor jouw CPU gewoon wat hoofdruimte over. Mocht je willen overklokken dan zal je moederbord daar ruimte voor bieden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 00:33 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zoals in de RAM FAQ staat uitgelegd klopt het inderdaad zoals je het schrijft, aan PC6400 heb je genoeg met een E8400.
Over geheugensnelheden is meer dan genoeg geschreven, waaronder in de RAM FAQ.

Wat de rol is van een busfrequentie is prima hier te vinden: Wikipedia: Front side bus.

En als je dat weet kun je natuurlijk ook beantwoorden waarom er sneller geheugen is, als je dus meer geheugenbandbreedte nodig hebt, of dus gaat overclocken.

Het nut van dit topic ontgaat me een beetje eerlijk gezegd, gezien alles in de FAQ staat.

[ Voor 7% gewijzigd door TERW_DAN op 25-11-2008 00:33 ]

Dit topic is gesloten.