Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had eens een vraag en dacht stel hem eens hier in het forum (kon geen ander forum vinden over huren woningen). Ik wil samen met mijn vriendin een flat huren van iemand die wij kennen. Deze persoon zegt dat de woning wel op hun naam zal blijven.

Nu is de vraag hoe gaat dit in zijn werking voor ons als huurder van deze flat? Als de woning niet op onze naam staat kan je jezelf dan gewoon bij de gemeente inschrijven, en hoe zit het met je post adres ed?

Iemand die hier ervaring mee heeft en eventueel tips kan geven?

Erwin

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Om je ergens bij in te mogen schrijven, moet je toestemming hebben van de hoofdbewoner. Briefje invullen in het stadhuis, getekende verklaring van de hoofdbewoner erbij (of hij/zij gaat mee om die ter plekke op te stellen) en klaar. Postadres regel je zelf bij iedere instantie waarvan je de post ergens anders dan je woonadres wilt hebben; anders verander je bij die instanties gewoon je woonadres. Daar heeft niemand anders wat mee te maken.
Maar dit lijken me allemaal simpele dingen. Huurcontract met de voorwaarden lijken me relevanter.

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:26
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:06:
Hallo,

Ik had eens een vraag en dacht stel hem eens hier in het forum (kon geen ander forum vinden over huren woningen). Ik wil samen met mijn vriendin een flat huren van iemand die wij kennen. Deze persoon zegt dat de woning wel op hun naam zal blijven.

Nu is de vraag hoe gaat dit in zijn werking voor ons als huurder van deze flat? Als de woning niet op onze naam staat kan je jezelf dan gewoon bij de gemeente inschrijven, en hoe zit het met je post adres ed?

Erwin
Is het een huur of koopwoning, maakt een groot verschil namelijk.
In principe kan je je gewoon inschrijven in beide gevallen en kan je alles doen alsof je het van een bouwvereniging zou huren.
Hij blijft trouwens aansprakelijk voor het geen wat jullie "uitvreten"

Het maakt trouwens verder weinig uit wat er in de huurovereenkomst komt te staan, als hij er weer in wil en dat kan absoluut niet heb je als huurder ongelovelijk veel rechten.
Dat laatste is voor ons een reden om ons koophuis wellicht niet te verhuren.

[ Voor 12% gewijzigd door Sinned123 op 24-11-2008 22:14 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:06:
Hallo,

Erwin
Daarnaast moet je nagaan het legaal is. Als het onderhuur is, en de woning wordt verhuurd vanuit de sociale woningbouw, dan is het meestal illegaal. Als de woningbouwvereniging hier achter komt, krijgt hij een boete en staan jullie binnen een weekje op straat.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier om een koopwoning welke wij kunnen huren van een particulier.

• xelnaha
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-05 00:46
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:17:
Het gaat hier om een koopwoning welke wij kunnen huren van een particulier.
dan heb ik niets gezegd :Y)

• Sinned123
Dat mag alsnog niet van de geldschieter.
Maar then again, 90% doet het zonder die toestemming.

De verhuurder krijgt jullie er trouwens ontzettend lastig uit als hij dat zou willen, maar die afweging zal hij zelf wel gemaakt hebben.
En waarschijnlijk met minder genoegen nemen en er bekenden in laten zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zitten er ook al huurders in dus ze zullen er wel goed over nagedacht hebben. Voor ons is het gewoon een opstapje naar een koopwoning over 1 / 2 jaar.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

DNS666 schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:44:
De verhuurder krijgt jullie er trouwens ontzettend lastig uit als hij dat zou willen, maar die afweging zal hij zelf wel gemaakt hebben.
Dat is op te lossen door onder-marktconforme tarieven te rekenen en het een 'anti-kraak' huurcontract te noemen.

Professionele website nodig?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

In huur is er geen verschil tussen particuliere verhuurder of corperatie, in beide gevallen zijn de verplichtingen - van huurder en verhuurder - hetzelfde.

In sommige gevallen kan huur (achteraf) illegaal verklaard worden, bijvoorbeeld als de woning 'n huurwoning is die door de oorspronkelijke huurder weer verhuurd wordt.

Dus als je nog meer wil weten, zul je iets specifiekere vragen moeten stellen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
DNS666 schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:44:
Dat mag alsnog niet van de geldschieter.
Maar then again, 90% doet het zonder die toestemming.

En waarschijnlijk met minder genoegen nemen en er bekenden in laten zitten.
Die geldschieter zal het ook een zorg zijn, zolang de rekeningen maar betaald worden ;)

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
curry684 schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:28:
[...]

Dat is op te lossen door onder-marktconforme tarieven te rekenen en het een 'anti-kraak' huurcontract te noemen.
Verklaar nader?

Ik verhuur een huis particulier, momenteel een contract voor bepaalde tijd (1 jaar) waarna het een contract voor onbepaalde tijd wordt met een opzegtermijn van 3 maanden. Planning is dat ik er over 2 jaar zelf ga wonen.

Mijn inziens is het een kwestie van het contract opzeggen en men moet het huis dus op die tijd verlaten die ik aangeef aangezien het contract dan wordt ontbonden?

Daarnaast is het niet zo'n ramp al blijven ze een maandje langer want dat is alleen extra inkomsten voor mij natuurlijk..

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 20:19
onderstaande was een reply op DNS666 btw

Zodra de geldverstrekker van het huis hier achter komt zullen ze ook hoogstwaarschijnlijk het volledige bedrag van de hypotheek opeisen van dat huis. Het is een risico dus zeker in flats met een VVE aangezien mensen daar sneller achter komen. en ik zou ook toestemming aan de VVE vragen dit allemaal om problemen later te voorkomen.

Ik was dezelfde constructie namelijk ook van plan om een jaar de flat van mijn broer te gaan huren. De fortis accepteerde dit niet je moest aan drie voorwaarden voldoen waarvan een is dat je minimaal voor een jaar naar het buitenland gaat.

Sowieso is het handig als je aan de bank toestemming vraagt om met einddatums te werken dan zijn ze sneller geneigd ja te zeggen. dus de verhuurder stelt een contract op met als einddatum een half jaar en na dat half jaar bekijken jullie de situatie opnieuw met weer een half jaar contract bijvoorbeeld. zo is de huurder er makkelijker uit te werken in ieder geval omdat je een ondertekende einddatum hebt voor de huur van dat huis.

https://www.afrikareisopmaat.nl

• Sinned123
OneUp schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:24:
[...]

Verklaar nader?

Ik verhuur een huis particulier, momenteel een contract voor bepaalde tijd (1 jaar) waarna het een contract voor onbepaalde tijd wordt met een opzegtermijn van 3 maanden. Planning is dat ik er over 2 jaar zelf ga wonen.

Mijn inziens is het een kwestie van het contract opzeggen en men moet het huis dus op die tijd verlaten die ik aangeef aangezien het contract dan wordt ontbonden?

Daarnaast is het niet zo'n ramp al blijven ze een maandje langer want dat is alleen extra inkomsten voor mij natuurlijk..
Wat hij precies bedoeld weet ik ook niet.
Maar als de huurders er niet uit willen, dan moet je gaan procederen.
En dan ben je een half jaar verder voor ze er daadwerkelijk uit zijn.

• OneUp
DNS666 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:31:
[...]

Wat hij precies bedoeld weet ik ook niet.
Maar als de huurders er niet uit willen, dan moet je gaan procederen.
En dan ben je een half jaar verder voor ze er daadwerkelijk uit zijn.
Oké, maar voor dat half jaar krijg je wel gewoon huur dus dat is natuurlijk nooit verkeerd.

Probleem is wel de rompslomp en de kosten van het procederen..

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11
Mirage schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:29:
onderstaande was een reply op DNS666 btw

Zodra de geldverstrekker van het huis hier achter komt zullen ze ook hoogstwaarschijnlijk het volledige bedrag van de hypotheek opeisen van dat huis. Het is een risico dus zeker in flats met een VVE aangezien mensen daar sneller achter komen. en ik zou ook toestemming aan de VVE vragen dit allemaal om problemen later te voorkomen.

Ik was dezelfde constructie namelijk ook van plan om een jaar de flat van mijn broer te gaan huren. De fortis accepteerde dit niet je moest aan drie voorwaarden voldoen waarvan een is dat je minimaal voor een jaar naar het buitenland gaat.

Sowieso is het handig als je aan de bank toestemming vraagt om met einddatums te werken dan zijn ze sneller geneigd ja te zeggen. dus de verhuurder stelt een contract op met als einddatum een half jaar en na dat half jaar bekijken jullie de situatie opnieuw met weer een half jaar contract bijvoorbeeld. zo is de huurder er makkelijker uit te werken in ieder geval omdat je een ondertekende einddatum hebt voor de huur van dat huis.
Ik zou het de bank dus echt niet vermelden. Of het mag of niet de bank heeft alleen interesse in geld. Mocht er dus betaald worden dan zal je ze nooit horen. Pas als er niet betaald wordt dan zullen ze eens gaan kijken.

Daarnaast heet de bank er totaal geen baat bij om het bedrag per direct op te eisen. Ze kunnen dit wel aangeven (naar mijn inziens gewoon bangmakerij) maar doen is een tweede. B.v. een executieverkoop (met verhuurders erin) is wel het laatste wat de bank wil. Het levert veels te weinig op om de openstaande hypotheek af te lossen. Zeker in tijdens als deze waar banken al blij mogen zijn dat een klant voor hun kiest met de hypotheek. (Dit is puur hoe ik erover denk :P) Mijn mening is als je gewoon netjes elke maand op tijd betaald zal er niemand van de bank het echt wat schelen.

Ga maar eens na hoevaak de bank contact met je heeft opgenomen (zonder daar enige vorm van eigen belang bij te hebben, dus geen extra nieuwe producten te verkopen) gewoon om te vragen hoe het is? Zal misschien bij kleinere banken wel gebeuren maar bij de grootbanken echt niet. Ik woon er drie jaar en nog nooit één iemand langs gehad.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 20:19
kijk de vraag is neem je dat risico ja of nee. Bij mij broer is het zo dat zijn tweede huis in dezelfde hypotheek zit als het appartement wat ik zou huren. Daarnaast verander ik ook mijn adres van thuiswonend in het nieuwe adres dit ook voor mijn ouders ivm lagere maandlasten in de huur. dit zijn allemaal dingen waar een bank makkelijk achter kan komen en als ze zin hebben moeilijk over gaan doen. Je breekt nu eenmaal de regels en met het dak boven je hoofd zou ik niet teveel risico nemen vanuit het oogpunt van mijn broer.
Daarnaast kan ik het me ook nog goed voorstellen dat je een tweede hypotheek hebt gekregen met het oogpunt dat je het vorige huis verkoopt ivm het dragen van de lasten. Weet niet of je dat expliciet aan moet geven aangezien je anders misschien de hypotheek niet rond krijgt of hogere maandlasten hebt zodra je 2 huizen hebt. Ik zou het in ieder geval niet zomaar doen het is veel geld waar je mee speelt. En dat is mijn gedachte :)

https://www.afrikareisopmaat.nl

Verwijderd

Topicstarter
Maar je kan je dus met een verklaring van de eigenaar gewoon inschrijven bij de gemeente? Zelf studeer ik nog en zou dan een uitwonende beurs kunnen aanvragen hoe doe je dit dan met het adres?

Of schrijf je jezelf via de gemeente in op het woonadres? Oftewel je kan dan het woon adres gewoon voor alle activiteiten?

Nog een vraagje, kan je eventueel voor huurtoeslag in aanmerking komen bij het huren van een particulier?

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Ehm, ik moet zeggen dat ik het allemaal enigszins lastig vind om het te lezen, de zinsopbouw is nou niet echt om over naar huis te schrijven en interpunctie ontbreekt soms nagenoeg. Dat maakt ook dat ik niet snel zin heb om inhoudelijk goede antwoorden te geven.

V.b.: "Daarnaast verander ik ook mijn adres van thuiswonend in het nieuwe adres dit ook voor mijn ouders ivm lagere maandlasten in de huur. dit zijn allemaal dingen waar een bank makkelijk achter kan komen en als ze zin hebben moeilijk over gaan doen"; "Oftewel je kan dan het woon adres gewoon voor alle activiteiten?"

Ook worden er (m.i.) redelijk domme vragen gesteld, die je zelf zo kunt oplossen: ja, je kunt huurtoeslag krijgen als je huurt bij een particulier. Dat is eerder in dit topic ook al gesteld en daarnaast kun je dit ook zelf vinden bij de belastingdienst.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Iets te snel gescherven denk ik, maar het gedeelte van de huur toeslag is nog niet aangehaald in dit topic, of lees ik er overheen? Ik zal eens rond gaan kijken op de site van de belastingdienst hoe dit in zijn werking gaat.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

[...]

Verklaar nader?

Dat is dus niet het geval, huurdersbescherming maakt onbepaalde tijd net zo eenzijdig als een arbeidscontract voor onbepaalde tijd - dat is dus zolang de huurder het wil. Als verhuurder kun je ze niet eruit schoppen.

Er bestaan 2 constructies tegen, antikraak en tijdelijke huur. De tweede is juridisch zo dodgy dat ik in goed overleg als verhuurder altijd voor de anti-kraak manier zou kiezen, voordat je het weet wordt tijdelijke huur alsnog als 'blijvende huur' gezien.

Op deze pagina staat wel wat interessante info, vanuit huurdersoogpunt overigens.

Professionele website nodig?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

[...]

Verklaar nader?

Dan moet je ze er na 1 jaar uitgooien, en nieuwe mensen erin zetten. Een huurcontract voor onbepaalde tijd, is dus voor onbepaalde tijd. Jij kan wel vinden dat ze na bijvoorbeeld 1 1/2 jaar eruitmoeten, maar als ze niet willen hoeven ze niet weg. En je moet er niet zo licht over denken dat de rechter jou zo je woning teruggeeft. Huurders zijn erg goed beschermd in NL. Je kan er op gokken dat je huurders gewoon vertrekken als je dat netjes optijd aangeeft. Maar dan moet je wel op goede voet met ze staan.

Maarom om ook nog ontopic te blijven:
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:19:
Maar je kan je dus met een verklaring van de eigenaar gewoon inschrijven bij de gemeente? Zelf studeer ik nog en zou dan een uitwonende beurs kunnen aanvragen hoe doe je dit dan met het adres?

Of schrijf je jezelf via de gemeente in op het woonadres? Oftewel je kan dan het woon adres gewoon voor alle activiteiten?

Nog een vraagje, kan je eventueel voor huurtoeslag in aanmerking komen bij het huren van een particulier?
Als jij je in kan schrijven op dat adres, dan kan je ook de boel regelen voor huursubsidie. Kan jij je niet inschrijven, dan woon je daar officieel dus niet, en kan je ook geen huursubsidie krijgen. Of je daadwerkelijk ook in aanmerking komt voor huursubsidie kan je zelf prima uitrekenen :). Of je nou particulier huurt of via woningbouw maakt niet uit. Alleen zullen particuliere woningen vaak boven de toeslagsgrens verhuurd worden, en dan krijg je geen subsidie.

Ohja, in schrijven doe je bij de gemeente. IBG neemt die gegevens over, je moet zelf alleen nog even aangeven dat je uitwonend woont.

[ Voor 79% gewijzigd door job op 25-11-2008 12:19 ]

• OneUp
job schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:09:
[...]
Dan moet je ze er na 1 jaar uitgooien, en nieuwe mensen erin zetten. Een huurcontract voor onbepaalde tijd, is dus voor onbepaalde tijd. Jij kan wel vinden dat ze na bijvoorbeeld 1 1/2 jaar eruitmoeten, maar als ze niet willen hoeven ze niet weg. En je moet er niet zo licht over denken dat de rechter jou zo je woning teruggeeft. Huurders zijn erg goed beschermd in NL. Je kan er op gokken dat je huurders gewoon vertrekken als je dat netjes optijd aangeeft. Maar dan moet je wel op goede voet met ze staan.
Of ik kan ze na afloop van de bepaalde tijd een nieuw contract aanbieden, wederom een contract voor bepaalde tijd (bv weer een jaar) en ze er daarna uitgooien?

Ik verhuur het overigens aan een groot internationaal bedrijf die er tijdelijk buitenlandse monteurs in zet dus geen gezin die noodgedwongen moet blijven zitten.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
curry684 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 12:08:
[...]

Dat is dus niet het geval, huurdersbescherming maakt onbepaalde tijd net zo eenzijdig als een arbeidscontract voor onbepaalde tijd - dat is dus zolang de huurder het wil. Als verhuurder kun je ze niet eruit schoppen.
...
Volgens mij kan hij zeker als hij in het contract heeft vastgelegd dat hij na een bepaalde tijd zelf in het huis gaat wonen best rustig slapen hoor, dat is een gangbaar (en afaik geldig) beding, de huurder kan er dan 'uitgeschopt' worden.

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2008 13:11 ]

• OneUp
begintmeta schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 13:10:
[...]

Volgens mij kan hij zeker als hij in het contract heeft vastgelegd dat hij na een bepaalde tijd zelf in het huis gaat wonen best rustig slapen hoor, dat is een gangbaar (en afaik geldig) beding, de huurder kan er dan 'uitgeschopt' worden.
In mijn contract is inderdaad opgenomen dat ik in de toekomst er zelf in wil gaan wonen. Verder maak ik me er niet zo druk om...

Maar wil het topic niet verder kapen

[ Voor 5% gewijzigd door OneUp op 25-11-2008 13:27 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat hoeft dan ook niet :) linkje voor mensen die meer willen lezen

't is offtopic inderdaad

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 25-11-2008 13:29 ]

Pagina: 1