Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sneeuwrijden... tips?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Gisteravond lag het heerlijk dik wit bij ons in Breda, en in plaats van zelf te koken besloten we frietjes te gaan halen, deels uit luiheid, maar vooral omdat het me leuk leek om er met een dik pak sneeuw te gaan rijden.

Ik had voorheen een BMW 520i, achterwielaandrijving dus, en weet na 2 jaar redelijk goed hoe ik die moet corrigeren bij nat weer en uitbreeksituaties. Ik heb echter nu een Ford Mondeo 1.8i, voorwiel dus, en aangezien de BMW zo ongeveer mijn eerste echte auto was, heb ik nooit echt de ''specifics'' geleerd van op het randje rijden met een voorwiel-aangedreven auto. Ik weet dat hij meer geneigd is tot onderstuur, en omdat de Mondeo een station is heb ik een relatief lange, maar wel lichte achterkant.

Wat zijn de toptien tips om met een auto als deze, veilig door de sneeuw te komen, wat voor auto hebben jullie en hoe doen jullie het? De discussie winterbanden laat ik graag in het andere topic (het topic genaamd ''winterbanden'' bv :P) en ik heb ze niet. Ik heb voor een paar redelijk nieuwe Goodyears zitten op een 14inch velg, en dat gaat bij normaal weer verder heel prima.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 12:21

JT

VETAK y0

Als je uitbreekt, gas erop.

Als je wilt FWD driften, beetje meer vaart dan je eigenlijk wil de bocht in (en dan heb ik het niet over 20km harder), midden in de bocht handrem aantrekken, dan breek je uit en zodra je auto van achteren goed onderweg is, gedoseerd gas geven en tegensturen :P

[ Voor 84% gewijzigd door JT op 24-11-2008 22:18 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:11

steveman

Comfortabel ten onder

Onderstuur? Koppeling in, banden moeten moeten weer met dezelfde snelheid komen te rollen als dat je voertuigsnelheid zeg maar.

En blijven sturen waar je heen wil.

[ Voor 13% gewijzigd door steveman op 24-11-2008 22:17 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 08:34
1. patat laten bezorgen
2. op het randje rijden? niet doen
3. veilig door de sneeuw? patat laten bezorgen en niet op het randje rijden...

Maargoed, hier dan het simpele antwoord:

1. lage toeren, sneller schakelen
2. niet remmen in bochten
3. nooit ontkoppelen in de bocht
4. bij verlies van grip, gas beetje lossen
5. nog geen grip, meer sturen, stuur naar hetgeen je heen wilt

Je kan natuurlijk trucks uithalen, doe dat dan niet als je patat haalt, maar als je op een terein kan rijden waar je niemand tot last bent en enkel je auto kan beschadigen...

1. geef wat meer gas, stuur naar links, handrem, rechts sturen, terugschakelen, gas erop, etc.
2. ga patat halen.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:43

mr_petit

opperprutser

JT schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:14:
Als je uitbreekt, gas erop.

Als je wilt FWD driften, beetje meer vaart dan je eigenlijk wil de bocht in (en dan heb ik het niet over 20km harder), midden in de bocht handrem aantrekken, dan breek je uit en zodra je auto van achteren goed onderweg is, gedoseerd gas geven :P
Dat laatste werkt niet altijd... sommige auto's hebben de handrem op de voorwielen :P
(mondeo weet ik zo ff niet)

"man is not truly one, but truly two,"

• JT

JT

VETAK y0

Ah k....ik weet wel dat ik er wel drifts mee heb gekregen van meer dan 10m bij snelheden van 20-30km/h :+

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Anticiperen en als ik de indruk heb dat het ergens glad is ruim voor de bocht afremmen. Bij onderstuur zou ik niet ontkoppelen, juist niet. Wat ook leuk is op een afgelegen weggetje een keer met de handrem spelen in de bocht zoals JT al opmerkte.

• TimothyW
steveman schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:16:
Onderstuur? Koppeling in, banden moeten moeten weer met dezelfde snelheid komen te rollen als dat je voertuigsnelheid zeg maar.

nooit doen, tenzij je een boom wilt zoenen... |:(

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iets klopt er niet aan de startpost. Top 10 tips om veilig door de sneeuw te komen vs. 'op het randje rijden'.

Ben blij dat de TS ver van mij uit de buurt woont.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat driften is deze keer niet de bedoeling, daar heb je RWD auto's voor. Ik wil echt puur beter kunnen rijden met deze auto, en heb geen ambities hiermee dwars door bochtjes te komen.

Ik had zelf gister al ondervonden dat lage toeren in een hoge versnelling beter werkt omdat je minder koppel op de banden uitoefent waardoor ze minder snel doorslippen, maar ik ga ervanuit dat mijn 2 jaar rijervaring nog lang niet voldoende oefening hebben gehad, en jullie komen zo te zien al met nuttige tips.

Ik houd rekening met snelheid, afstand tot voorgangers, anticiperen op bochten, wijd sturen en meer ruimte laten aan de zijkanten. Ik vind het alleen zo lastig om goed met die enorme kont om te gaan bij glad weer, omdat ik totaal geen controle heb over die achterkant. Dat was met de BMW anders, door te spelen met gas en stuur had je juist heel veel controle.
Noork schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:24:
Iets klopt er niet aan de startpost. Top 10 tips om veilig door de sneeuw te komen vs. 'op het randje rijden'.

Ben blij dat de TS ver van mij uit de buurt woont.
Met op het randje rijden bedoel ik in deze, rijden in extreme situaties (voor nederlandse omstandigheden dan toch). Ik ga niet driften, glijden, of andere intentionele trucs. Natuurlijk wil ik er wel netjes uitkomen als het toch gebeurt.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-11-2008 22:27 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
steveman schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:16:

Bij (de meeste) voorwielaangedreven auto's hoef je zelden te ontkoppelen in dit soort situaties: gas los is voldoende, dan rem je op de motor > wielen gaan langzamer draaien (maar niet zo extreem als met echt remmen).
Ontkoppel je, dan duurt het juist langer is mijn ervaring.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Motorrem kan dus precies genoeg zijn om alsnog door te glijden...
TimothyW schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:23:
[...]

nooit doen, tenzij je een boom wilt zoenen... |:(
No way!

Ohja, beetje zo sturen dat je de wagen als 't ware opvangt, vingerspitzengefühl enzo... Wat meer rechteruit sturen en dan wanneer ie weer pakt je bochtje weer wat inzetten.

Zo heb ik namelijk de stoeprand weten te missen toen ik al ondersturend (zonder sneeuw btw) met een zafira ringweg noord te Groningen af kwam glijden.

Oh trouwens... dat was niet wheelspin, maar juist einde van de grip op nat wegdek. Maar 't principe is hetzelfde, mismatch bandensnelheid en ondergrond.

't Werkt, heb 't meegemaakt, Steve for president!

[ Voor 53% gewijzigd door steveman op 24-11-2008 22:31 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• TimothyW
Persoonlijk voel ik altijd even, net na ik ben gaan rijden aan het stuur om te voelen hoe de weg is, ik geef iets wat meer gas op het eerste rechte stuk en bemerk daaraan hoe glad het is, daarna goed op de weg zelf letten.

Vers sneeuw is prettig om op te rijden, veel grip.
natte sneeuw / oude sneeuw is veel gladder.
Aangevroren wegdek is duidelijk een glimmende laag te zien, heel link...

Nogmaals, liever 50 in zijn 4 dan z'n 2 met dit weer.
Afstand houden en logisch sturen, niet te veel, niet te weinig.
Eerder iets dieper de bocht in, wel vloeiend, dan heb je correctie mogelijkheden...
Nogmaals, nooit ontkoppeld een bocht benaderen of een bocht in gaan...

afremmen doe je het meeste met de motor, dus rustig terugschakelen...

Als je achterkant uitbreekt, gewoon sturen naar hetgeen je heen wilt, jij bent de baas!
Blijf in ieder geval gekoppeld, rem op de motor, tegensturen naar het punt je heen wilt...

• TimothyW
steveman schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:27:
Motorrem kan dus precies genoeg zijn om alsnog door te glijden...

[...]

No way!

Ohja, beetje zo sturen dat je de wagen als 't ware opvangt, vingerspitzengefühl enzo... Wat meer rechteruit sturen en dan wanneer ie weer pakt je bochtje weer wat inzetten.

Zo heb ik namelijk de stoeprand weten te missen toen ik al ondersturend (zonder sneeuw btw) met een zafira ringweg noord te Groningen af kwam glijden.

Oh trouwens... dat was niet wheelspin, maar juist einde van de grip op nat wegdek. Maar 't principe is hetzelfde, mismatch bandensnelheid en ondergrond.

't Werkt, heb 't meegemaakt, Steve for president!
zonder sneeuw... :+
Waar gaat dit nou over?

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Tja... als d'r sneeuw lag had ik meestal een rolstoelbus of omega mee... achterwielaandrijving pret :D

Enne... water is ook net sneeuw... maar dan niet in van die mooie kristalletjes :+

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Als je extra gaat sturen hoeft niet verkeerd te zijn, maar dan krijg je pas op een later moment grip hé. Bovendien kun je vergissen in de stand van het stuurwiel cq wielen.

De beste tip is overigens om te blijven kijken waar je heen wilt. Het klinkt super ongeloofwaardig, maar het is wel zo. Dit leer je bijvoorbeeld ook bij racelicentie.

• TimothyW
steveman schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:36:
Tja... als d'r sneeuw lag had ik meestal een rolstoelbus of omega mee... achterwielaandrijving pret :D

Enne... water is ook net sneeuw... maar dan niet in van die mooie kristalletjes :+
dat klopt wel, maar je hebt meer kansen met water dan met sneeuw, aquaplanning daargelaten dan...

Daarnaast irriteer ik me trouwens aan een van de eerste posts van diegene die beweert dat het handig is harder een bocht te benaderen dan je eigenlijk zou willen doen, om vervolgens in de bocht je handrem aan te trekken... 8)7 Ik heb gister ook op de weg gezeten om 18.00 uur en als ik dat gedaan zou hebben, had ik dit niet meer getikt. Met de wegen van gister blijf je helemaal nergens als je dat doet, nog niet met de helft van de snelheid waarmee je de bocht zou willen benaderen... Maargoed, ieder z'n ding. Het zal in ieder geval best spannend zijn, maar je gaat er denk ik wel dood aan. :P

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

let extra op klinkers, ik ondervond gister nog maar weer eens dat die echt veel en veel sneller glad worden :)

• JT

JT

VETAK y0

TimothyW schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:43:
[...]

dat klopt wel, maar je hebt meer kansen met water dan met sneeuw, aquaplanning daargelaten dan...

Daarnaast irriteer ik me trouwens aan een van de eerste posts van diegene die beweert dat het handig is harder een bocht te benaderen dan je eigenlijk zou willen doen, om vervolgens in de bocht je handrem aan te trekken... 8)7 Ik heb gister ook op de weg gezeten om 18.00 uur en als ik dat gedaan zou hebben, had ik dit niet meer getikt. Met de wegen van gister blijf je helemaal nergens als je dat doet, nog niet met de helft van de snelheid waarmee je de bocht zou willen benaderen... Maargoed, ieder z'n ding. Het zal in ieder geval best spannend zijn, maar je gaat er denk ik wel dood aan. :P
Dus jij ergert je eraan als ik midden in de nacht op een verlaten industrieterrein op een weg zonder stoeprandjes ofzo stukje weg van de bewoonde wereld met 25km/u een krap bochtje in stuur om vervolgens de handrem aan te trekken en 15m te driften :?

Ecodan warmtepomp

• TimothyW
inderdaad, medeklinkers zijn echt minder glad!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Winterbanden... wie heeft ze?

Winterbanden kopen :Y)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De beste tip is overigens om te blijven kijken waar je heen wilt. Het klinkt super ongeloofwaardig, maar het is wel zo. Dit leer je bijvoorbeeld ook bij racelicentie.
Om dit even aan te vullen, wat je zegt klopt namelijk helemaal. Je gaat heen waar je naar kijkt.

Als er iets verkeerd gaat en je gaat kijken naar een boom, dan ga je naar die boom toe en klap je er op. Is natuurlijk niet altijd zo, maar je ziet vaak bij een ongeluk dat er in de omgeving bijna niets is, en dat mensen dan net tegen die ene boom aan rijden. Dat komt omdat waar je naar gaat kijken, je ook naar toe gaat. Die mensen willen niet tegen die boom aanrijden als het verkeerd gaat, maar omdat ze juist daar naar kijken, rijden ze er tegen aan.

[ Voor 10% gewijzigd door PilatuS op 24-11-2008 22:56 ]

• TimothyW
JT schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:52:
[...]

Dus jij ergert je eraan als ik midden in de nacht op een verlaten industrieterrein op een weg zonder stoeprandjes ofzo stukje weg van de bewoonde wereld met 25km/u een krap bochtje in stuur om vervolgens de handrem aan te trekken en 15m te driften :?
Nee, dat ergert me niet.

Ik citeer uzelf:
"Als je uitbreekt, gas erop.

Als je wilt FWD driften, beetje meer vaart dan je eigenlijk wil de bocht in (en dan heb ik het niet over 20km harder), midden in de bocht handrem aantrekken, dan breek je uit en zodra je auto van achteren goed onderweg is, gedoseerd gas geven en tegensturen"

Nergens in dit verhaal lees ik een waarschuwing dat je dit niet moet doen op de weg.
De TS heeft het notabene over het halen van patat en leuk even door de sneeuw.
In die context lijkt me het verhaal om een handrem aan te trekken in een bocht niet handig.

Ik citeer mezelf ook graag:

"Je kan natuurlijk trucks uithalen, doe dat dan niet als je patat haalt, maar als je op een terein kan rijden waar je niemand tot last bent en enkel je auto kan beschadigen..."

Dus nogmaals, nee dat maakt me niet uit wat je op zo'n omgeving doet, leuk toch? _/-\o_

• TimothyW
Volgens mij heeft de TS daar een opmerking over gemaakt aan het einde van zijn post... ;)

• JT

JT

VETAK y0

TimothyW schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:55:
[...]

Nee, dat ergert me niet.

Ik citeer uzelf:
"Als je uitbreekt, gas erop.
Ja, klopt. Is gewoon een algemene waarheid met FWD hoor ;) Als je geen gas erop gooit dan heb je 0,0 tractie, als je gas geeft (en natuurlijk met mate) dan heb/krijg je tractie en kan je je auto recht trekken. Ben wel eens in een slip gekomen in de regen, dat ik het gas er (met mate) op gooide heeft ervoor gezorgd dat ik niet met 100 in de vangrail kwam.
[...]
Nergens in dit verhaal lees ik een waarschuwing dat je dit niet moet doen op de weg.
De TS heeft het notabene over het halen van patat en leuk even door de sneeuw.
In die context lijkt me het verhaal om een handrem aan te trekken in een bocht niet handig.
Ik heb het dan ook over FWD driften; ik neem aan dat de TS verstandig genoeg is om dat niet op de weg te gaan doen waar ander verkeer is :)
Ik citeer mezelf ook graag:

"Je kan natuurlijk trucks uithalen, doe dat dan niet als je patat haalt, maar als je op een terein kan rijden waar je niemand tot last bent en enkel je auto kan beschadigen..."

Dus nogmaals, nee dat maakt me niet uit wat je op zo'n omgeving doet, leuk toch? _/-\o_
Niet als je patat haalt :? Je kan toch patat halen en rijden via het industrieterrein? :+ Maar het is idd prachtig en je krijgt er nog een stukje voertuigcontrole mee ook!

Ecodan warmtepomp

• TimothyW
jaha, maar als je patat haalt en je op de terugweg je niet kan beheersen is je patat koud!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:29

GaMeOvEr

Is een hork.

Ach, een mondeo heeft toch al een wegligging van nix (dat type tenminste. ;) ) dus lekker laten glijden. :+ ;)

Het is een FWD, die schuift dus naar buiten als hij grip verliest. Rustig gas terugnemen en dan moet hij weer op koers komen. Geen dramatische slingers aan het stuur geven, maar gecontroleerd sturen. Bij ongelukken zie je meestal van die mooie sporen op de weg, auto begint te glijden naar rechts, mensen sturen als een dwaas naar links, auto krijgt weer grip en ze knallen aan de overkant van de weg tegen de boom. ;) Kortom, beheerst sturen. Gas volledig droppen of koppeling intrappen moet je niet doen, dan ben je je laatste stuk grip kwijt. (Dit geldt zeker voor RWD auto's, maar ook voor FWD's.) En inderdaad, kijken waar je heen wilt, vooral niet kijken naar de boom of de stoeprand die dichterbij komt, want dan ga je onbewust daar heen sturen. (Dat geintje leren ze je op gevorderde rijvaardigheidstrainingen voor auto en motor.)

Aannames zijn fataal.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 11:50
JT schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:04:
[...]

Ik heb het dan ook over FWD driften; ik neem aan dat de TS verstandig genoeg is om dat niet op de weg te gaan doen waar ander verkeer is :)
Dan ben ik dus onverstandig :P
Niet als je patat haalt :? Je kan toch patat halen en rijden via het industrieterrein? :+ Maar het is idd prachtig en je krijgt er nog een stukje voertuigcontrole mee ook!
Aantal jaar terug op m'n werk, ben ik in de pauze met een stagiaire naar de rand van het industreiterrein gereden (anderhalve straat, 2x de bocht om) waar een paar dagen per week een mobiele frietttent (Spijkstaal) staat, om friet te halen voor ons en een paar collega's.

Het was gewoon normaal weer, maar wel goed nat. Op de terugweg terwijl die stagiaire de friet vast probeerde te houden gooide ik hem met de handrem goed dwars en ben heel de bocht driftend door gegaan. Bij de volgende hoek bij m'n werk voor de deur met een lichte scandinavian-flick en handrem een 180 gemaakt om hem dan voor m'n werk te parkeren. Er was overigens geen ander verkeer op de weg, gelukkig :P

Die stagiaire vond het geweldig, helemaal in een deuk :D maar die kerel van het bedrijf tegenover was er blijkbaar niet zo blij mee en had m'n baas gebeld :/ ... En wij natuurlijk doen of we van niks weten }>

Maar alle jaren dat ik op bet bedrijventerrein kwam en het goed gesneeuwd had heb ik bijna altijd wel even een aantal extra rondjes op het bedrijventerrein gemaakt. Zowel met Vectra als T/A, lekker dwars door de bocht en zo 8)
GaMeOvEr schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 01:44:

Gas volledig droppen of koppeling intrappen moet je niet doen, dan ben je je laatste stuk grip kwijt. (Dit geldt zeker voor RWD auto's, maar ook voor FWD's.) En inderdaad, kijken waar je heen wilt, vooral niet kijken naar de boom of de stoeprand of vangrail die dichterbij komt, want dan ga je onbewust daar heen sturen. (Dat geintje leren ze je op gevorderde rijvaardigheidstrainingen voor auto en motor.)
Ah, vandaar dus dat ik op de Nurburgring tegen de vangrail gekletst was :/ :+

[ Voor 84% gewijzigd door Knightwolf op 25-11-2008 02:19 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TimothyW schreef op maandag 24 november 2008 @ 22:18:

5. nog geen grip, meer sturen, stuur naar hetgeen je heen wilt
Als de voorwielen al aan het glijden zijn is het zinloos om sterker in te sturen. De stuurhoek moet juist kleiner worden zodat de wielen weer grip krijgen. Probeer de bocht dus wat ruimer te nemen en probeer zoveel mogelijk snelheid te verliezen voor zover mogelijk. De ruimte moet er uiteraard wel zijn maar dat is een kwestie van de juiste lijnen rijden.

• TimothyW
Femme schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:12:
[...]

Als de voorwielen al aan het glijden zijn is het zinloos om sterker in te sturen. De stuurhoek moet juist kleiner worden zodat de wielen weer grip krijgen. Probeer de bocht dus wat ruimer te nemen en probeer zoveel mogelijk snelheid te verliezen voor zover mogelijk. De ruimte moet er uiteraard wel zijn maar dat is een kwestie van de juiste lijnen rijden.
Ik bedoel dan ook eigenlijk als je de grip al bent verloren, in dat geval ben je waarschijnlijk al aan het slippen, dan is het sturen tot je een ons weegt :|

Maar inderdaad, in den beginne is het handiger om ruimer, rustiger te sturen en zorgen dat je de grip niet verliest.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Zondag had ik m'n pa zijn auto en daar was het gewoon het volgende:
- Terrain response op 'Snow' (het maakt echt een verschil)
- Gas volledig intrappen en lekker zonder zorgen 'driften' (glijden)

Voor de eerste keer vond ik de Freenlander 2 wel zijn geld waard. Dat was echt leuk. De enige kritiek is mss dat de TC iets teveel vrijheid geeft en dat je toch nog een beetje moet opletten in de bochten. Maar het was gewoon te leuk om sprintjes te trekken aan verkeerlichten terwijl iedereen zat te slippen of te knoeien met hun RWD.

Een paar uur later moest ik met men fiesta de baan op... Dat was ook leuk, maar 'iets' minder veilig.

• JT

JT

VETAK y0

Knightwolf schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 02:11:
[...]

Dan ben ik dus onverstandig :P
Als jij spelletjes met je auto gaat lopen spelen in de sneeuw waar andere autos bij zijn wel ja :/

Ecodan warmtepomp

• To_Tall
  • Laatst online: 15-11 09:01
JT schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:46:
[...]

Als jij spelletjes met je auto gaat lopen spelen in de sneeuw waar andere autos bij zijn wel ja :/
:+ of wel als je wilt spelen met je auto gaat dan naar een groot parkeer terein waar geen auto's staan. of boek een vakantie naar oost europa en ga daar op het eisrijden met je auto!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
GaMeOvEr schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 01:44:
(Dat geintje leren ze je op gevorderde rijvaardigheidstrainingen voor auto en motor.)
Zelfs tijdens je rijlessen voor zover ik weet.

BTW, bedoelen jullie 'Four Wheel Drive' of 'Front Wheel Drive'? :$

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
Gonadan schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 10:05:
[...]

Zelfs tijdens je rijlessen voor zover ik weet.

BTW, bedoelen jullie 'Four Wheel Drive' of 'Front Wheel Drive'? :$
F==front
4==four.

</trapt open deur in>

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
En Subaru noemt het AWD (All Wheel Drive), wat ze zien als een 'betere' versie van 4WD.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
BreadFan schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:51:
En Subaru noemt het AWD (All Wheel Drive), wat ze zien als een 'betere' versie van 4WD.
Hoezo? Doet je reservewiel dan ook mee ofzo? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 11:36
lol @ gonadan.. die draait dan linksom.. of rechtsom afhankelijk van je velg als propellor. maar als je een bocht maakt dan is het afhankelijk van links of rechts ivm MZK....

bij de bimmer wou gisteren ook de voorkant rechtdoor op de rotonde, moet zeggen was best ff schrikken en ik stond dus meteen op de rem B) ging gelukkig wel goed niks geraakt enzo... rijd ik de rotonde af breektie achter uit.. dat natuuriljk meteen gecorigeerd met tegensturen en gas los.. maar voorkant die ervandoor gaat had ik nog niet mee gemaakt....

[ Voor 17% gewijzigd door Reloader op 25-11-2008 16:52 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
TimothyW schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 09:26:
[...]

Ik bedoel dan ook eigenlijk als je de grip al bent verloren, in dat geval ben je waarschijnlijk al aan het slippen, dan is het sturen tot je een ons weegt :|
Dat is ook precies waar Femme het over heeft. Als je de grip kwijt bent zorg je er door sterker in te sturen alleen maar voor dat je wielen nog moeilijker grip kunnen krijgen. Beter is dan om iets minder scherp te sturen totdat je weer grip hebt en dan proberen of je op de maximale ruimte die je hebt toch nog net de bocht te halen.

[removed]

• TimothyW
redwing schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 16:26:
[...]

Dat is ook precies waar Femme het over heeft. Als je de grip kwijt bent zorg je er door sterker in te sturen alleen maar voor dat je wielen nog moeilijker grip kunnen krijgen. Beter is dan om iets minder scherp te sturen totdat je weer grip hebt en dan proberen of je op de maximale ruimte die je hebt toch nog net de bocht te halen.
ja, ik snap het wel, maar ik luister slecht.
Dat is hetgeen ik namelijk een punt ervoor ook zeg.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toen ik laatst in FI was zijn we onderweg gaan kletsen over verkeer en rijden. Daar hebben ze een aantal vuistregels voor rijden bij sneeuw:

- als je het kenteken van je voorganger kunt lezen zit je er te dicht op
- rij steeds alsof je op één wegtype hoger zit qua gedrag, maar met lagere snelheid. Dus rij op doorgaande wegen alsof je op een snelweg zit (grote afstand houden, ver vooruitkijken), en rij in de stad alsof het doorgaande wegen betreft (lange remweg, geen abrupte acties)
- straal rust uit. Wat dan ook er gebeurt, niet schokkerig of paniekerig reageren. Liever langzaam uitrollend tegen een muur rijden dan wild driftend er tegenaan knallen.

In hoeverre die zaken in NL haalbaar zijn is maar de vraag (als je zo'n afstand houdt in NL springen er continu mensen voor je), maar feit is wel dat in FI het leven gewoon zonder noemenswaardige ergere files of meer ongelukken doorgaat als er sneew ligt. Met name dat laatste punt zou hier zeker ook kunnen schelen.

Oslik blyat! Oslik!

• Sluuz
  • Laatst online: 21-11 15:38
dion_b schreef op woensdag 26 november 2008 @ 13:58:
Toen ik laatst in FI was zijn we onderweg gaan kletsen over verkeer en rijden. Daar hebben ze een aantal vuistregels voor rijden bij sneeuw:

- als je het kenteken van je voorganger kunt lezen zit je er te dicht op
- rij steeds alsof je op één wegtype hoger zit qua gedrag, maar met lagere snelheid. Dus rij op doorgaande wegen alsof je op een snelweg zit (grote afstand houden, ver vooruitkijken), en rij in de stad alsof het doorgaande wegen betreft (lange remweg, geen abrupte acties)
- straal rust uit. Wat dan ook er gebeurt, niet schokkerig of paniekerig reageren. Liever langzaam uitrollend tegen een muur rijden dan wild driftend er tegenaan knallen.

In hoeverre die zaken in NL haalbaar zijn is maar de vraag (als je zo'n afstand houdt in NL springen er continu mensen voor je), maar feit is wel dat in FI het leven gewoon zonder noemenswaardige ergere files of meer ongelukken doorgaat als er sneew ligt. Met name dat laatste punt zou hier zeker ook kunnen schelen.
Zo lang mensen het eng vinden, en andere mensen zich hieraan ergeren, blijf je die ongelukken stijging houden bij sneeuw. Het valt hier te weinig om de angst bij mensen weg te nemen. Er is geen ervaring.

PSN: Sluuz

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus is rustiger (niet noodzakelijkerwijs langzamer) voor zowel de n00bs die het eng vinden als degenen die zich eraan ergeren een goed idee :z

Grappige overeenkomst is vooral dat het beide groepen zijn die vreemde sprongen maken (de ene groep uit paniek, de andere groep uit frustratie) en zo de zooi veroorzaken. Beide zijn even dom bezig.

Oslik blyat! Oslik!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:50:
Dus is rustiger (niet noodzakelijkerwijs langzamer) voor zowel de n00bs die het eng vinden als degenen die zich eraan ergeren een goed idee :z

Grappige overeenkomst is vooral dat het beide groepen zijn die vreemde sprongen maken (de ene groep uit paniek, de andere groep uit frustratie) en zo de zooi veroorzaken. Beide zijn even dom bezig.
Gewoon niet paniekeren en proberen er rustig uit te komen. De eerste keer dat ik met de E34 van de snelweg kwam in de regen (had ik hem net een week) brak de achterkant tot drie maal toe uit, dwars over 2 rijbanen. Ik poogde precies te doen wat ik altijd die tijd bij Need for Speed had gezien... tegensturen in je bedoelde richting, gas doseren en rustig blijven. Dat werkte... ik corrigeerde en reed verder, heb nog wel tot tien minuten daarna mijn hart in mijn keel voelen kloppen :X

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hehe, eerste keer uitbreken is idd altijd schrikken. Bij mij was het - ook na een week oid - bij een rotonde waar er (wegens ongeluk?) olie of diesel ofzo op het asfalt lag. Precies bij mijn afslag. Ik zag het niet, maar voelde het wel :P

Gelukkig reed ik niet te hard en viel het achteraf allemaal mee, maar idd hartkloppingen (vooral aan gedachte wat gebeurd kon zijn als iemand direct naast me gereden had).

Oslik blyat! Oslik!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die MPV die we hier hebben is zo onderstuurt als wat. Van achter uitbreken moet je echt forceren, alhoewel het in een bepaalde situatie nooit ondenkbaar is. Heb het dan vrijwel ook nooit meegemaakt, op 1 keer na, net toen ik over een heuveltje ging in een bocht. Schoof heel subtiel de achterkant weg.
Heb wel een aantal overstuur rondes gehad op CPZ, maar dat was als passagier ;)
Pagina: 1