Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Acer Aspire 7000 van Vista ombouwen naar XP

Pagina: 1
Acties:

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-11 22:20
Goedenavond,

Vorig jaar februari heb ik een Acer Aspire 7003 gekocht met Windows Vista, de laptop was toen flink goedkoper doordat er Vista op zat. Een soort introductieweken van Vista waren dat toen. Ruim een jaar later, ben ik er inmiddels wel achter dat de laptop absoluut niet Vista-capabel is en dus wil ik terug naar Windows XP.

Een beetje zoeken op Google etc. leerde mij echter dat het niet zo makkelijk is als het lijkt, dat installeren van XP op een Vista-laptop.

Dus mijn vraag aan jullie is: zijn er nog speciale dingen die ik absoluut moet doen voor/tijdens of na het installatieproces van Windows XP (behalve backuppen en formatteren uiteraard :9)? Of is er ergens misschien een tutorial te vinden die zulke operaties van stap tot stap beschrijft?

Ik hoor het graag, zodat ik snel aan de slag kan :).
Alvast bedankt!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik zou gewoon een image maken van je harde schijf en dan XP installeren. Zorg dat je de juiste drivers te pakken hebt en gaan met die banaan.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hier heb je de drivers ...... pak ze allemaal.

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_7000.html

• HwKok
Allebei bedankt voor jullie snelle reactie!

Alleen wat wordt er precies met een image maken van mijn harde schijf bedoeld?
Wat heb ik hier later in het proces aan (is dit niet hetzelfde als gewoon een backup maken)?
En wat is hiervoor het beste programma?

EDIT: Heb inmiddels alle drivers al te pakken :)

[ Voor 16% gewijzigd door HwKok op 24-11-2008 23:36 ]

• Haaglander
  • Niet online
HwKok schreef op maandag 24 november 2008 @ 23:15:
Allebei bedankt voor jullie snelle reactie!

Alleen wat wordt er precies met een image maken van mijn harde schijf bedoeld?
Wat heb ik hier later in het proces aan (is dit niet hetzelfde als gewoon een backup maken)?
En wat is hiervoor het beste programma?

EDIT: Heb inmiddels alle drivers al te pakken :)
Ja, het is een backup van je totale systeem mbv SPECIALE backup software (bijv. Norton Ghost of Acronis True Image).

Stel dat de XP-operatie niet lukt dan kun je mbv die backup weer terug naar Vista.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50
Je kunt ook gewoon puur alleen de Windows-schijf wissen, dan kun je alsnog met de ALT-F10 hotkey de Acer recovery starten vanuit de BIOS

• HwKok
Ok, bedankt Haaglander. Dat ga ik dan eerst maar even doen, ook al heb ik al backups gemaakt.

Wat betreft het alleen wissen van de Windows-schijf: ik wil gewoon weer helemaal op 0 beginnen, dus ook mijn partities opnieuw indelen etc. Wat ik nu van plan ben is het volgende (zeg even als ik wat fout doe hoor)

1) Een image maken van de C-schijf op mijn externe harde schijf
2) Belangrijke dingen van mijn D-schijf backuppen op mijn externe harde schijf
3) De partitie D:/ verwijderen, zodat ik alleen nog maar een C-schijf heb
4) De C-schijf formatteren met behulp van de Recovery-DVD die bij mijn laptop zat (of kan dit makkelijker?)

• Haaglander
  • Niet online
HwKok schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 00:05:
Ok, bedankt Haaglander. Dat ga ik dan eerst maar even doen, ook al heb ik al backups gemaakt.

Wat betreft het alleen wissen van de Windows-schijf: ik wil gewoon weer helemaal op 0 beginnen, dus ook mijn partities opnieuw indelen etc. Wat ik nu van plan ben is het volgende (zeg even als ik wat fout doe hoor)

1) Een image maken van de C-schijf op mijn externe harde schijf
2) Belangrijke dingen van mijn D-schijf backuppen op mijn externe harde schijf
3) De partitie D:/ verwijderen, zodat ik alleen nog maar een C-schijf heb
4) De C-schijf formatteren met behulp van de Recovery-DVD die bij mijn laptop zat (of kan dit makkelijker?)
1) ok
2) ok
3) waarom D-schijf verwijderen?
4) de recovery-DVD van Acer is juist bedoeld om de originele fabrieksinstelling terug te krijgen ... dus dan krijg je weer Vista plus alle meuk.
Beter: met een Windows XP OEM CD, XP installeren op je C-schijf. Je hebt dan ook de mogelijkheid om de C-schijf te formatteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Haaglander op 25-11-2008 06:28 ]

• HwKok
Tja, daar zeg je wat. Ik kan net zo goed mn D-schijf formatteren in Windows als ik hem leeg wil hebben of niet? En hem opnieuw verdelen met Windows gaat ook nog, dus verwijderen hoef ik hem idd niet.

En vervolgens C:/ formatteren met de WIndows XP-cd en vervolgens Windows XP installeren?

• Haaglander
  • Niet online
HwKok schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 07:21:
1) Ik kan net zo goed mn D-schijf formatteren in Windows als ik hem leeg wil hebben of niet? En hem opnieuw verdelen met Windows gaat ook nog, dus verwijderen hoef ik hem idd niet.

2) En vervolgens C:/ formatteren met de WIndows XP-cd en vervolgens Windows XP installeren?
1) Ja
2) Ja

Succes dan maar ... :)

[ Voor 34% gewijzigd door Haaglander op 25-11-2008 08:19 ]

• HwKok
Nou, alles is gelukt, XP draait als een zonnetje _/-\o_
Bedankt alvast voor alle hulp tot dusver.

Nu heb ik alleen wel mijn externe harde schijf als C:/ en mijn 2 partities op de 'vaste' harde schijf als D:/ en E:/. Hoe kan ik het simpelst mijn externe HDD weer als E:/ krijgen en mijn vaste harde schijf als C:/ en D:/ zonder daarbij de hele boel overhoop te halen?

Alvast bedankt!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

HwKok schreef op woensdag 26 november 2008 @ 00:03:
Hoe kan ik het simpelst mijn externe HDD weer als E:/ krijgen en mijn vaste harde schijf als C:/ en D:/ zonder daarbij de hele boel overhoop te halen?
Je kunt in 'Apparaatbeheer -> Schijfbeheer' (wat terug te vinden is onder 'systeem beheer') kijken hoe ver je komt met de rechtermuisknop functie Schijfletter en paden wijzigen (werkt niet met je windows partie!)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• HwKok
Ja ok, die manier had ik zelf ook al wel verzonnen. Maar voordat ik tot actie over zou gaan, toch maar even de check bij jullie of het kan.

Bedoel je trouwens met 'werkt niet met je windows partitie' dat je je partities onderling niet van schijfletter kan veranderen (dus van C:/ geen D:/ maken en andersom)? Dat is geen ramp, want dat was ik toch niet van plan :)

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

HwKok schreef op woensdag 26 november 2008 @ 00:13:
Bedoel je trouwens met 'werkt niet met je windows partitie' dat je je partities onderling niet van schijfletter kan veranderen (dus van C:/ geen D:/ maken en andersom)?
Alleen je windows partitie, of die nou op C of op E geïnstalleerd is, deze valt niet van schijfletter te veranderen zonder reïnstall.

* Wiethoofd vergat een keer z'n extra harde schijven af te koppelen tijdens z'n windows install en had z'n windowspartitie op F:/ en kon toen opnieuw beginnen :+

• HwKok
Haha, dat was mij zonet ook bijna gebeurd, gelukkig was het nog vroeg op de avond en kon ik op tijd mijn andere partitie kiezen. :p

Maar goed, nu zit ik dus met een D:/ waarop Windows staat, opzich geen probleem, maar wel ff wennen.

Volgende vraag: maakt het wat uit als de partitite van Windows klein is? Of is het beter om deze juist groot te houden? En hoe kan ik in Windows XP de onderlinge verdeling van de partities wijzigen? Nu is het nog half/half...

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

HwKok schreef op woensdag 26 november 2008 @ 00:21:
Maar goed, nu zit ik dus met een D:/ waarop Windows staat, opzich geen probleem, maar wel ff wennen.
Dan zou ik toch een herinstall doen als beide schijven leeg zijn.
Volgende vraag: maakt het wat uit als de partitite van Windows klein is? Of is het beter om deze juist groot te houden? En hoe kan ik in Windows XP de onderlinge verdeling van de partities wijzigen? Nu is het nog half/half...
Nee, maakt niet uit, maar mocht je veel programma's willen gaan installeren, dan zul je deze op een andere partitie neer moeten zetten.

De onderlinge verdeling van partitiegrootte zijn talloze tools online voor te vinden. Paragon Partition Manager schijnt een goede te zijn. Al zou je tijdens je herinstallatie je partities ook allemaal kunnen verwijderen (D -> (Enter) -> L) en daarna de juiste grootte C: aanmaken voor je windows en vervolgens je D (en E etc.) naar eigen wens indelen.

• HwKok
Wiethoofd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 00:27:
Al zou je tijdens je herinstallatie je partities ook allemaal kunnen verwijderen (D -> (Enter) -> L) en daarna de juiste grootte C: aanmaken voor je windows en vervolgens je D (en E etc.) naar eigen wens indelen.
Dus dan zou ik vóór het installeren van Windows in die Windows setup eerst mn D:/ moeten verwijderen, vóór de installatie even mn HDD eruit halen (zodat ik daar ook niet per ongeluk uit kan kiezen), waardoor je alleen maar C:/ overhoudt om op te installeren.

En dan vervolgens "gewoon" in Windows een nieuwe partitie erbij maken, die ik bijv. 60gig maak. Dan wordt mn C-partitie automatisch 20gig, want mn harde schijf is 80gig(?).

• Haaglander
  • Niet online
HwKok schreef op woensdag 26 november 2008 @ 07:57:
[...]

En dan vervolgens "gewoon" in Windows een nieuwe partitie erbij maken, die ik bijv. 60gig maak. Dan wordt mn C-partitie automatisch 20gig, want mn harde schijf is 80gig(?).
Automatisch gaat niet werken.

Je kan partitie-management ook toepassen tijdens het installeren van XP mbv de installatie-CD.

Volg gewoon de instructies van de installatie-CD:
1) Alle partities verwijderen
2) Partities aanmaken (bijv. C en D) naar elke gewenste grootte
3) XP installeren op de C-partitie

[ Voor 19% gewijzigd door Haaglander op 26-11-2008 08:21 ]

• HwKok
Ok, dan ga ik dat proberen.
Ik wist niet dat stap 2 ook al in de Windows Setup kon :)

• HwKok
Ik heb nu de installatie weer aangezet en voor het installeren de D-partitie verwijderd.
Hij stond nog wel in de lijst toen ik een installatie-partitie moest kiezen, maar als niet actief o.i.d.

Ik neem aan dat hij na het installeren verdwenen is en C en D samen zijn gegaan?
Of had ik ook partitie C moeten verwijderen zodat er geen één meer was?! 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door HwKok op 26-11-2008 13:55 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je had ze het beste alle 2 kunnen verwijderen.
en dan 2 nieuwe aanmaken in de grote die je wilde hebben.
nu is c: nog even groot als eerst en d: is loze ruimte en zal je in windows dus weer opnieuw moeten aan maken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• HwKok
Aha, dan snap ik ook meteen waarom mijn D-partitie maar maximaal de helft van mijn totale schijfruimte kon zijn: omdat de andere helft al bezet was door C:/.

Nou ja, dan beginnen we weer overnieuw :)

• Haaglander
  • Niet online
HwKok schreef op woensdag 26 november 2008 @ 13:55:
Ik heb nu de installatie weer aangezet en voor het installeren de D-partitie verwijderd.
Hij stond nog wel in de lijst toen ik een installatie-partitie moest kiezen, maar als niet actief o.i.d.

Ik neem aan dat hij na het installeren verdwenen is en C en D samen zijn gegaan?
Of had ik ook partitie C moeten verwijderen zodat er geen één meer was?! 8)7
Zij zullen niet samen zijn gegaan. Beter was om alle partities aan het begin te verwijderen
(zoals ik eerder zei :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Haaglander op 26-11-2008 14:04 ]

• HwKok
Nou, het is me helemaal gelukt nu. _/-\o_
Ik heb een nieuwe C- en D-partitie, welke naar eigen wens zijn ingedeeld.
Windows staat netjes op de C-partitie en mn laptop is er erg op vooruit gegaan moet ik zeggen.

Ik heb alleen nog een paar apparaten niet werkend, zoals mijn webcam, maar die zal ik hier vanmiddag even neerzetten.

• HwKok
De niet-werkende apparaten heb ik met een beetje zoekwerk en wat proberen met drivers allemaal aan de praat gekregen.

Geen problemen dus meer, alles werkt naar behoren. _/-\o_
Bedankt voor jullie hulp en wat mij betreft kan dit topic gesloten worden! :)

Gr. HwKok

• Haaglander
  • Niet online
Graag gedaan en gefeliciteerd. :)
Pagina: 1