APK en Reparaties.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
beste medetweakers,

Ik heb een autotje sinds januari van dit jaar. Nou ga ik 'm apk laten keuren in december.

Er zijn wat dingen die gerepareerd moeten worden, mijn ruitensproeier pomp heeft het begeven klaarblijkelijk want er wordt geen vloeistof op mijn ruit gespoten. Motortje hoor ik dus niet. Ruitenwissers moet ik vervangen want ze zijn droog als de neten..

Voor de rest rammelt de motor wat meer dan toen ik 'm kocht. Ik denk dat het een bobine/ bougie is. Dan nog iets met de trommelremmen achter, als ik de handrem naar beneden of boven doe of rem dan hoor ik gepiep achter.

Versleten trommelremmen of vuil erin.

Nou wordt dit mijn eerste reparatie + apk.

Dat ik de ruitenwissers zelf kan vervangen dat snap ik wel maar de rest zoals bobine en dat soort dingen lijkt me geen goed plan om zelf te doen want ik gok ook maar wat.

Beetje alle olies enzo nalopen eerst?

Kan iemand mij vertellen hoe dat gaat bij een garage?

En dan wil ik die problemen gemaakt hebben, maar ik als leek weet natuurlijk niet wat ze mij gaan aansmeren of dat ze het duurder gaan maken dan eigenlijk noodzakelijk.

Dus hoe moet ik dat aanpakken, eerst een monteur naar de aangegeven gebreken laten kijken of gewoon aangeven van dit en dit daar moet meer aandacht aan besteed worden en voor de rest gewoon een grote beurt doen + apk.

Gaan ze eerst na een controlle vertellen hoe duur het gaat worden dmv telefoontje of hoe. En hoe moet ik thuiskomen als ik de auto achterlaat, fiets meenemen?

Ik ben echt nog een leek en aangezien ik geen vader of moeder heb en niet echt andere mensen die me dit kunnen vertellen, daarom vraag ik het hier.

thanks in advance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

SeatRider

Hips don't lie

Vraag je nou op tweakers hoe je het beste naar een garage kunt gaan?

Je had overigens wel gelijk dat je niet zomaar op goed geluk een bobine moet vervangen als je een rateltje hoort...

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Nee ik vraag hoe het in z'n werk gaat en waar ik op moet letten voordat ik me auto straks aflever en em kan ophalen voor een reparatie bedrag van 1000 euries bijvoorbeeld.

Ik wil weten hoe jullie het normaal doen, eerst laten kijken door monteur en een schatting laten maken. Kost een schatting/de tijd dat die monteur erin steekt om 'm te inspecteren ook geld of niet..

Dat ik gewoon weet wat de procedure is..

Tsja voor mensen die een aantal jaren ervaring hebben met een auto fluitje van een cent, maar al het begin is moeilijk en even de kat uit de boom kijken. Daarom vraag ik hier advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:34
Mankementen die je weet melden bij de garage. Verder van te voren een max prijs afspreken tot hoeveel ze zonder meer mogen maken. Als het hoger wordt ze laten bellen (ff goed afspreken ! ) Verder spreek ik altijd af dat ze eerst de auto na moeten kijken voor de apk en pas daarna de reparaties moeten uitvoeren. Hiermee voorkom je dat mocht ie afgekeurd worden je niet alsnog met een hoge rekening zit.

Vantevoren de lampen + vloeistoffen controleren en de ruitenwisser vervangen. Thuis komen doe je of door iemand mee te laten rijden, een fiets achterin te gooien of even bij de garage vragen of ze hier iets voor hebben (auto kost meestal wat, maar veel garages hebben ook gratis leenfietsen staan)

Oh, en verder waren dit ook ongeveer mijn vragen toen ik voor het eerst naar de apk ging, zulke rare vragen vind ik het dus niet :)

[ Voor 8% gewijzigd door redwing op 24-11-2008 19:28 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:10

mr_petit

opperprutser

Ga in ieder geval op tijd naar de keuring, dan riskeer je geen boete.
Bij grote reparaties eerst vragen wat het kost, en denk er even over na (paar dagen), eventueel of je het bij een ander laat doen.
Ik zou voor alle bijkomende kosten laten bellen, ook al is het een ruitenwisser van 10 euro
Vraag of herkeuring binnen 1 of 2 weken gratis is; zo heb je tijd om een reparatie te verhelpen of bij een ander te laten doen (wellicht is beun de haas goedkoper).
Sommige keuringen is klaar terwijl u wacht, maar je wacht soms wel behoorlijk lang. Ik laat m'n auto altijd keuren bij een garage vlak bij m'n werk, en loop dan verder naar m'n werk. Na een paar uurtjes bellen ze dattie klaar is, of dat er wat veranderd moet worden. Reparaties doe ik eigenlijk altijd zelf (ook nieuwe banden...via internet veel goedkoper); herkeuring binnen 1,5 week is bij mijn garage gratis (ze controleren dan alleen de mankementen)

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
redwing schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:27:
Verder spreek ik altijd af dat ze eerst de auto na moeten kijken voor de apk en pas daarna de reparaties moeten uitvoeren. Hiermee voorkom je dat mocht ie afgekeurd worden je niet alsnog met een hoge rekening zit.
Maar hoe kun je je auto door de APK laten komen als je zegt dat ze de reparaties pas na de APK mogen uitvoeren?

Wat ik nu al weet is dat mijn ruitensproeierpomp kapot is of de zekering, die ga ik wel eerst proberen te vervangen de zekering. EN iets met de trommelrem achter en iets met de bobines.

Met kapotte ruitensproeier komt tie als het goed is niet eens door de APK, die hoort te werken.

Kun je dat uitleggen? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 10:23

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Onder het mom voorkeuren zodat je weet welke mankementen gemaakt moeten worden voor de APK keuring zelf gedaan word.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hij bedoelt dat de garage alleen de onderdelen die verplicht goed moeten zijn voor de APK mogen nakijken. Daarna pas mogen ze andere mogelijk defecte onderdelen vervangen die niets uitmaken voor de APK. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Je maakt gewoon 2 weken voor je uiterste keuringsdatum een afspraak. Dan heb je nog 2 weken voordat je een eventuele boete riskeert bij aanhouding.
Die 2 weken gaan niet van je toekomstige keuringsperiode af; je mag (uit m'n hoofd) 2 maanden eerder je auto laten keuren; daarna mag je dus 14 maanden rondrijden.

Ruitenwissers/sproeiers en verlichting horen te werken, evenals je remmen.
Werking van motor is doorgaans niet belangrijk; daarmee breng je anderen niet in gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

gordels , moet werken en mag niet kapot of gescheurd zijn, fuseekogels mogen niet te veel speling hebben idem dito voor stuurkogels , rubbers moet allemaal in orde zijn, dus geen kapote hoezen, banden moeten goed zijn, stoelen moeten vast zitten, uitlaat moet gasdicht zijn , ectr,ectr,

als je niet zeker weet wat het gaat kosten, gewoon even langs de garage gaan en nalaten kijken , en dan ze even bellen, wat ze voor de keuring gevonden hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
ja mijn verloopdatum van APK is 12 januari 2009. Dus ik heb nog wel eventjes maar wil graag volgende week dat ding naar de Garage brengen. Zal eerst deze week de ruitenwissers vervangen en de zekering vervangen voor de ruitensproeierpomp. Kijken of het helpt..

Trouwens.. er zit een klein spijkertje in me linkerachterwiel, gewoon in het profiel niet in de wang. Hij is niet lek.. Dus heb em maar laten zitten. Is dat een probleem voor de APK? want je moet de band wel van heel dichtbij gaan inspecteren en voelen wil je het zien..

[ Voor 34% gewijzigd door Arsenius op 24-11-2008 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

je kan hem toch gewoon laten maken? ik bedoel voor 15 euro ben je klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:42

4x2

lộn xộn quá

Nooit zeggen waar je denkt dat iets aan ligt, laat dat een monteur zelf maar uitzoeken.
Simpel voorbeeld: jij denkt dat je koppeling kapot is en zegt dat ook (want je hoort een rammel en je pedaal voelt anders aan).
Monteur kijkt er naar en ontdekt dat dr stomweg een boutje losgelopen is of een busje versleten is waardoor het pedaal bv wat losser zit (en dus kan gaan rammelen en anders aanvoelt).
Dan kunnen er 2 dingen gebeuren: hij maakt het eerlijk, probleem is goedkoop opgelost en jij bent blij.
Of hij vervangt de koppeling (uren + marge onderdelen), je krijgt een flinke rekening en bent evengoed blij omdat alles weer naar behoren werkt ;)
Of hij maakt het pedaal en schrijft een koppeling op, dat kan ook gebeuren.

Verder kun je m gewoon brengen en vragen of ze boven een bepaald bedrag willen bellen.
En vraag desnoods of ze eerst de apk keuring willen doen, mocht ie daar nou echt niet doorheen komen dan zit er iig geen verse olie etc in ;).

Overigens zijn rare geluiden uit een blok geen reden voor afkeur, evenals piepende remmen (mits ze verder goed werken natuurlijk ;)).
Een niet werkende ruitensproeier en kapotte ruitenwissers zijn wel afkeur.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25
over het overschrijden van de apk; daar krijg je niet zomaar een boete voor hoor. Kan best lang duren, tenzij je wordt aangehouden, maar dan kan je nog wel iets verzinnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
Feit is dat je dat ding vandaag al kunt laten keuren zonder je datum te verliezen. Je mag 2 maand vantevoren keuren met behoud van de verloopdatum + 1 jaar. Als je deze auto wilt houden moet je toch keuren, dus om alles op het laatste moment aan te laten komen is gewoon dom.
Je kunt de auto naar de garage brengen voor onderhoud en daarbij een omschrijving van je klachten met de auto maken. Vervolgens kijken ze de auto na, doen een APK keuring en bellen je dan op met de te verwachten reparaties en de kosten hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

418O2 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:57:
over het overschrijden van de apk; daar krijg je niet zomaar een boete voor hoor. Kan best lang duren, tenzij je wordt aangehouden, maar dan kan je nog wel iets verzinnen
Jij hebt het inderdaad over de automatische boete.
Als je aangehouden wordt ben je overgeleverd aan de wil van de agent....
Nooit een betrouwbare partner om je geld op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
offtopic:
Als het een zak is met 10.000 euro in kleingeld, zou ik het nog wel willen wagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
SChief schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:39:
Hij bedoelt dat de garage alleen de onderdelen die verplicht goed moeten zijn voor de APK mogen nakijken. Daarna pas mogen ze andere mogelijk defecte onderdelen vervangen die niets uitmaken voor de APK. :)
Yup, inderdaad. Ik heb het b.v. over dat gepiep in je remmen. Als ze werken is het voor de APK geen probleem. Aan de andere kant is het waarschijnlijk wel iets dat je verholpen wil hebben. Maar het kan dus zo zijn dat er iets anders mis is waardoor hij wordt afgekeurd, maar als ze dan dit soort problemen al verholpen hebben mag je er wel voor betalen. Hetzelfde geldt voor een grote beurt.

Oftewel laat ze eerst de auto nakijken en zeker weten dat hij door de APK komt, daarna pas de extra dingen laten repareren :) En ze dus altijd ff laten bellen voordat ze dingen gaan maken (of iig een prijs afspreken tot waar ze max mogen repareren)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Arsenius schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:14:
Er zijn wat dingen die gerepareerd moeten worden, mijn ruitensproeier pomp heeft het begeven klaarblijkelijk want er wordt geen vloeistof op mijn ruit gespoten. Motortje hoor ik dus niet. Ruitenwissers moet ik vervangen want ze zijn droog als de neten..
Kleine tip, bekijk je zekeringen om te zien of de zekering van je ruitensproeier niet is doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Niet online
Hoe zie ik dat precies als de zekering is doorgebrand? Eruittrekken en dan kijken of tie wat zwart is of hoe..

Je kunt toch voor een prikkie van die zekersetjes kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10

Sick Nick

Drop the top!

Beste is om ze met een multimeter door te meten, zelfs eentje die voor het oog heel is kan in de hoekjes doorgebrand zijn. Als ie goed kapot is zie je dat metalen ding in het midden zitten, dat hoort aan elkaar te zitten. Bij een kapotte is dat dus niet zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Arsenius schreef op woensdag 26 november 2008 @ 17:53:
Hoe zie ik dat precies als de zekering is doorgebrand? Eruittrekken en dan kijken of tie wat zwart is of hoe..

Je kunt toch voor een prikkie van die zekersetjes kopen?
wat Nick al zegt en je kan ze idd behoorlijk goedkoop kopen, dus koop een setje vervang de zekering van sproeier (RTFM om te vinden welke het is ;) ) en test of hij dan wel werk.. zo ja dan was het de zekering, zo nee is de zekering iig werkend (kan ook en de zekering en het pompje zijn natuurlijk)

Wat voor auto is het? misschien kan je goedkoop een resevoir met pompje kopen en zelf inbouwen (is simpel zelf te doen als je geen 2 linker handen hebt en het ding niet helemaal weggestopt is..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

418O2 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 11:57:
Volgens mij ligt het er maar net aan wanneer de RDW besluit om weer eens het APK-filtertje aan te zetten op de acceptgiromachine en als jouw APK net de dag ervoor verlopen was ben je gewoon de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Anoniem: 35978 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 18:41:
[...]

Volgens mij ligt het er maar net aan wanneer de RDW besluit om weer eens het APK-filtertje aan te zetten op de acceptgiromachine en als jouw APK net de dag ervoor verlopen was ben je gewoon de lul.
Nee, je "mag" nog een maand sowieso doorrijden zonder dat je een boete krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
Onzin, te laat is te laat. Vanaf de dag nadat de APK is verlopen kun je gewoon een boete krijgen. Ook als je auto wordt afgekeurd maar in principe nog wel binnen de termijn van de vorige keuring valt, mag je er niet meer mee rijden op de openbare weg.

Ioniq 5 P45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Spiller schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:13:
Onzin, te laat is te laat. Vanaf de dag nadat de APK is verlopen kun je gewoon een boete krijgen. Ook als je auto wordt afgekeurd maar in principe nog wel binnen de termijn van de vorige keuring valt, mag je er niet meer mee rijden op de openbare weg.
Daarom heeft hij de 'mag' ook tussen haakjes staan. Gebruikelijk is dat de RDW pas na een maand een bekeuring uitdeelt. Als je door de politie aangehouden wordt is het maar afwachten wat de betreffende agent doet. Verder kan de RDW zich altijd nog gaan bedenken over die maand :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Spiller schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:13:
Zal wettelijk wel zo geregeld zijn, maar feit is dat het gros van de garages die keuringen doet de afgekeurde auto's niet afmeld als zodanig. Misschien dat het inmiddels veranderd is, maar bij de garage waar ik mijn auto een aantal keren heb laten keuren hebben ze dat nog nooit gedaan en zijn ze er ook nooit op aangesproken. Zolang jij het papiertje met afkeurpunten niet aan de politie laat zien in dat geval heb je niks te vrezen (behalve je veiligheid, alhoewel je auto niet ineens onveilig is nu je weet dat er een milimeter speling op je wiellager zit, voordat je dat wist was dat nml ook al zo).

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Exorcist schreef op woensdag 26 november 2008 @ 19:01:
[...]

Nee, je "mag" nog een maand sowieso doorrijden zonder dat je een boete krijgt.
Nee.
Wat wel mag is twee maanden voor de keuringsdatum gaan, dan wordt de volgende keuringsdatum op de huidige + 1 jaar gezet (en niet "vandaag + 1 jaar").
Dus daarom snap ik absoluut niet waarom mensen tot het laatste moment doorrijden en ben ik er gewoon voor om 1 dag na aflopen van de keuringsdatum automatisch een acceptgiro te laten versturen.

Signatures zijn voor boomers.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Maasluip schreef op donderdag 27 november 2008 @ 09:21:
[...]

Nee.
Wat wel mag is twee maanden voor de keuringsdatum gaan, dan wordt de volgende keuringsdatum op de huidige + 1 jaar gezet (en niet "vandaag + 1 jaar").
Dus daarom snap ik absoluut niet waarom mensen tot het laatste moment doorrijden en ben ik er gewoon voor om 1 dag na aflopen van de keuringsdatum automatisch een acceptgiro te laten versturen.
Ik ook, maar toch is het zo dat je niet direct een bekeuring krijgt na die periode. Hier gaat minstens nog een maand overheen (omdat men je de kans wilt geven je auto te laten keuren, wat men in mijn ogen VOOR die datum moet hebben laten doen, maar goed).

• _JGC_
Wat dat betreft zijn ze in NL gewoon te soft. Afgelopen week zag ik een stukje op televisie hoe het in Engeland gaat... auto's worden gewoon omgetoverd tot een pakje blik als je onverzekerd rondrijdt of je wegenbelasting niet betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:27

Destruction

(ex-)Automonteur

Hoeveel auto's er zonder APK op internet staan.... niet te geloven :|

Laatst nog reed ik achter een 205 die er wel heel bijzonder ranzig uitzag, en het weggedrag van de bestuurder was ook maar vreemd.. Thuis het kenteken bekeken, APK vervaldatum lag ergens in 2002, en verzekering... was da? :| Heb daar btw braaf melding van gemaakt, moet er niet aan denken dat zo'n onverzekerde mafkees iemand aanrijdt...

Idd gewoon van te voren goede afspraken maken met de garage. Eerst voorkeuren (kijken wat er soieso vervangen moet worden voor de APK), jou laten bellen en dan kun jij daar toestemming voor geven of niet. Soieso altijd een maximum bedrag afspreken. Als je een oude auto hebt zou ik dat maximale bedrag afstemmen op het bedrag wat je gemiddeld voor een andere kwijt bent (een suzuki alto voor 400 euro laten repareren is onzin aangezien je voor dat bedrag ook wel een andere kan kopen bijv..)

[ Voor 6% gewijzigd door Destruction op 01-12-2008 10:26 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Destruction schreef op maandag 01 december 2008 @ 10:24:
Hoeveel auto's er zonder APK op internet staan.... niet te geloven :|

Laatst nog reed ik achter een 205 die er wel heel bijzonder ranzig uitzag, en het weggedrag van de bestuurder was ook maar vreemd.. Thuis het kenteken bekeken, APK vervaldatum lag ergens in 2002, en verzekering... was da? :| Heb daar btw braaf melding van gemaakt, moet er niet aan denken dat zo'n onverzekerde mafkees iemand aanrijdt...
Dat is ook de reden waarom hier in de UK je auto gecrushed kan worden als je niet verzekerd bent.. en dat in een centrale DB word bijgehouden word en je automatische aanmaningen krijgt als je je auto niet SORN (statutary off road notification) maakt..
En de politie heeft camera wagens die nummerborden checkt tegen die DB zodat ze je van de weg pikken als ze je tegen komen...

In Australia hadden ze ook een goed systeem, je WA verzekering zat in je wegenbelasting en je moest een sticker op je voorruit hebben met wegenbelasting bewijs (zelde is trouwens in de UK ook, minus WA verzekering). Dus de politie kan direct zien of je belasting en WA verzekering hebt betaald..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In Noorwegen krijg je ook elk jaar weer een sticker na het betalen van je wegenbelasting die je op je nummerbord moet plakken. Doe je dat niet, wordt je auto in beslag genomen. Wat ze er vervolgens mee doen weet ik overigens niet, ik heb alleen ervaring met een Nederlands kenteken in dat land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49
Anoniem: 218213 schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:49:
je kan hem toch gewoon laten maken? ik bedoel voor 15 euro ben je klaar :)
Dit ging over die band laten maken met spijker.

Of als je een goede klant bent bij een lokale garage bel je ze even op, kom je even langs en doen ze dit gewoon gratis in 5 minuten.

Maar even over de APK, ik kreeg zo'n kaart bij mijn apk verzoek van de rdw. Daar kon ik netjes invullen wat voor opties ik wou (met/zonder beurt). Ik heb gekozen voor alleen APK en als het duurder was dan 150 euro om hem door de APK te krijgen moesten ze me eventjes bellen. Er waten wat lagers versleten en daardoor kwam ik net boven de 150 uit maar daar hebben ze we wel voor gebeld en ook wat het ongeveer ging kosten. Verder aangegeven dat ik een specificatie wilde van de gemaakte kosten en ook die zat er netjes bij.

[ Voor 41% gewijzigd door wiene op 01-12-2008 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 14:32
Laat hem keuren zonder repareren. Zeg dat je de reparaties zelf wil doen. Auto wordt dan afgekeurd. Je hebt dan gelijk een lijstje met wat je er aan moet doen om door de apk heen te komen. Repareer dit, of laat dit repareren. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Alleen repareren voor de APK heeft vrij weinig zin. Er kan van alles mis zijn met je motor maar toch kan je auto dan APK proof zijn....

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[ik gebruik even een oud topic omdat het APK-onderwerp iets is wat vaker terug komt]
roestplek

Gister is mijn auto door de KwikFit afgekeurd op 1 punt: de ringvormige 90 liter gastank die onder de auto hangt zou helemaal verroest zijn. Ik ben niet gelijk akkoord gegaan met reparatie maar heb de auto weer meegenomen omdat ik de KwitFit-monteur niet helemaal vertrouw.

Wat ik erover kan vinden is dat een gedeukte en/of verroeste tank inderdaad een mogelijk punt van afkeur is. Echter lijkt het meer te gaan om doorroesten ivm. lekkage-gevaar. Als ik de tank bekijk dan zie ik wat oppervlakte roest en een kleine roestplek.
Kan ik dat met een schuurpapiertje en een klodder antiroest niet fiksen of zal een volgende garage er even zo goed een reparatie van tegen de €600 tegenaan zetten?

De gasinstallatie werkt verder perfect. Enorm balen als ik daar zo'n kostbaar onderdeel op moet vervangen...

~

• 418O2
Ik zou gewoon even naar een betrouwbare garage (Bosch bijvoorbeeld) of een onafhankelijk keuringsstation gaan.

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 23-05 20:48
Ik zou maar eens even kijken op Carsom, vraag je gratis 3 offertes aan waarin je volgens mij nog kan uitleggen wat je graag wilt en wat je verwachtingen zijn enzo ook. Moet goedkomen! Link staat overigens onder in Tweakers.net nu ze allemaal onder de VNU-hoed vallen :+

[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 20-02-2014 16:45 ]

There is no replacement for displacement!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:31
Ik zou gewoon even langs 2-3 garages rijden en je vraag daar stellen.
Is dit APK afkeur?

Zo nee, prima... keur dan maar.
Zo ja, dan laat je het repareren (als je voor veiligheid kiest)
Of ja is afkeur en je geeft niks om veiligheid, dan thuis licht opschuren en spuiten en dan bij een ander weer laten keuren.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MrJayMan schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 16:29:
Gister is mijn auto door de KwikFit afgekeurd op 1 punt: de ringvormige 90 liter gastank die onder de auto hangt zou helemaal verroest zijn. Ik ben niet gelijk akkoord gegaan met reparatie maar heb de auto weer meegenomen omdat ik de KwitFit-monteur niet helemaal vertrouw.
Even op inspringen omdat ik me al langer iets afvraag:
a. 2 maanden voor de vervaldatum kan je de APK laten uitvoeren om daarna 1 (of 2) hele jaren apk vanaf de vervaldatum erbij te krijgen
b. als de auto wordt afgekeurd, moet de garage dat dan meteen melden bij de RDW? Ik ga hier wel vanuit eigenlijk, want je krijgt dan ook een apk-keuringsbewijs
c. als je het niet met b. eens bent, kan je toch een herkeuring door de RDW laten aanvragen? Dat kost jou geld, maar als de garage de boel besodemietert kost het de garage strafpunten
d. mag je na afkeur (en melding hiervan aan de RDW) nog wel doorrijden tot aan de apk-vervaldatum?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:31
Ik denk niet dat je afkeur kunt krijgen als je 2 maanden voor je einddatum komt.
Dat heet ook gewoon 'voorkeuren', zodat je weet wat je eventuele defecten zijn en je die kunt (laten) maken.

Dus #a klopt, #b is een nee waardoor #c en #d ook meteen wegvallen.

Maar inderdaad, mocht je het niet eens zijn met de bevindingen van de garage kun je inderdaad het RDW contacteren, maar of het de garage strafpunten oplevert?
Weet niet, zal echt liggen aan aan wat ze zeggen.
Als het overduidelijk een punt is wat niks te maken heeft met de APK dan zal de garage ook wel eerder afhaken als ze weten dat je het RDW erbij wilt halen.

[ Voor 41% gewijzigd door NeutraleTeun op 20-02-2014 16:56 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Beetje tectyl over de bodem heen en het is weer zwart zien ze ook geen roest oleee.

• JJ Le Funk
  • Niet online
dank voor de tips! ik ga morgen eerst maar 'ns een rondje toeren langs zo'n Bosch-garage voor een 2nd opinion van de roestvorming. En als dat niet helpt kliederen met chemische goedjes :p

~

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:37

Speedmaster

Make my day...

En Noverox doet wonderen met roest.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als het oppervlakkige roest is kun je met licht opschuren en wat verf / zinkspray het gemakkelijk oplossen.
Als er een echte put onder dat roestpunt zit zou ik de tank laten vervangen.
Een lekke gastank is niet fijn.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Beschadiging (vervorming) aan de buitenkant kan gevolgen hebben voor de binnenkant.
Het is niet echt zichtbaar of het een putje is of oppervlakkig, maar bij een putje kan de beschermlaag aan de binnenkant ook kapot zijn. Zal dan niet binnen korte tijd doorroesten, maar te zijner tijd kun je een gaatje krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Vandaag voor een 2nd opinion gegaan bij zo'n Bosch-garage, uitkomst: afkeur.
:( ik leg me er maar bij neer omdat ik verwacht dat kliederen met tectyl op gaat vallen en dan weer tot afkeur leidt.
Carsom even geprobeerd maar die kent geen LPG-reparaties en herkend ook m'n kenteken niet.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-06 15:28
Als je het netjes opschuurt en daarna alles bewerkt en niet 1 plekje, zie ik geen rede voor afkeur.

Tenzij je er zo met een schroevendraaier dwars doorheen prikt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:49

_Apache_

For life.

Arsenius schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:36:
[...]
Maar hoe kun je je auto door de APK laten komen als je zegt dat ze de reparaties pas na de APK mogen uitvoeren?
Mijn monteur doet het alsvolgt ;
- Voordat de auto afgeleverd word meld ik eventuele klachten. De monteur weet ook wat hij moet doen (kleine / grote beurt / bijzondere zaken etc)
- Hij loopt de auto na op APK punten (let op, is geen keuring)
- Hij voert nu de beurt uit en repareert eventuele puntjes uit de APK.
- Nu is de auto in orde en word de APK afgemeld, ( en dit is feitelijk de keuring)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mijn monteur doet bij elke beurt gewoon regulier onderhoud en kijkt dan naar allerlei puntjes die wel of niet onderdeel van de APK zijn. Als ie dingen vindt meldt ie dat en mag ie het uiteindelijk fixen. Als ik uiteindelijk de auto naar een garage breng voor de APK is het gewoon even eronderdoor lopen en zo fluitend door de keuring heen.

APK != onderhoud, hoeveel mensen wel niet van APK naar APK repareren elk jaar... maargoed, dan maakt mijn auto ook 35.000km per jaar, dus tussen 2 APKs staat ie sowieso alweer een keer bij de monteur voor een onderhoudsbeurt.
Pagina: 1