Toon posts:

Lekkende 19" Hanns-g HW191 TFT LCD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Enkele maanden geleden kocht mijn vader bij een toch wel bekende keten een all-in-one pakket, waar onder andere een Hanns-g monitor (type HW191) bijzat.

Deze heeft een hele tijd prima gewerkt, totdat er op een dag een zwart plekje zichtbaar werd onderaan de rand van de monitor. Eerst dacht ik dat het dode pixels waren, maar het vreemde was dat deze plekken bleken te groeien naar aangrenzende pixels, en dat verbaasde me wel.

Iemand op de t.net chat heeft me toen uitgelegd dat het geen dode pixels waren, maar dat m'n scherm 'lek' was, dat dus de vloeistof uit de pixels weglekt.

Toen heeft mijn vader in eerste instantie een mail gestuurd naar de keten waar hij hem kocht, deze wezen hem vriendelijk door naar de fabrikant (Hanns-g). Ook hier stuurde hij een mail naar, en hun antwoord bevatte de volgende reactie:

"Naar onze inschatting is er te hard geknepen in de zijkant van de monitor waardoor de LCD gebroken is, helaas valt dit niet onder de garantie."

Dit vond ik klinken als complete onzin, er heeft helemaal niemand in die monitor geknepen, die is zolang we hem hebben niet van zijn plek geweest...

Kan men hier nog wat aan doen? Of is het woord tegen woord met de fabrikant (en kan je hem dus evengoed aan het raam uitsmijten)?

link naar foto
link naar detailfoto

Ik vrees er een beetje voor, maar dan kan ik ten minste beslissen wat ik er verder mee ga doen...

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 11:21

SeatRider

Hips don't lie

Ik vind het knap dat ze deze diagnose kunnen stellen zonder het apparaat gezien te hebben. Complete bluf dus van ze.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Gewoon mee terug gaan naar de winkel, niet af laten schepen indien ze weer naar de fabrikant verwijzen, jij hebt 'm bij hún gekocht.

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 17:15

denivan

de enige

Op de screenshot is te zien dat hij surft naar google.be, dus ik neem aan dat de TS een belg is. Heb geen idee hoe het in Belgie geregeld is en of de winkel altijd verantwoordelijk is voor garantieafhandeling, of deze mag doorverwijzen naar de fabrikant...

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad een Belg, ook ik twijfelde aan hun capaciteiten om dat via een foto vast te stellen, maar daarop antwoordden zij dit:

"Op basis van 1200 lcd reparaties per maand kunnen wij dit redelijk inschatten.
Een defect als deze wordt veroorzaakt door vloeistof in of druk op de lcd panel, dit valt niet onder de garantie.

Met vriendelijke groet,

<naam>
FRS Europe BV"

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In België is de handelaar waarbij je een product koopt verplicht je de wettelijke garantie te geven, onafhankelijk van eventuele fabrieksgarantie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog wat info gevonden:

2 jaar, 1 jaar of 6 maanden?

De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor u de aankoop verricht.

Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.

bron

En er zaten volgens m'n vader meer dan 6 maanden tussen, wat het dus erg moeilijk maakt, daar zoiets aantonen waarschijnlijk onbegonnen werk is...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-01 13:45

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:12:
Ik heb net nog wat info gevonden:

2 jaar, 1 jaar of 6 maanden?

De wet geeft de koper een wettelijke garantie van 2 jaar. Echter, indien het probleem zich voordoet na de eerste 6 maanden na de levering, dan moet de koper aantonen dat het probleem al bestond op het ogenblik van de levering. Dit is meestal niet eenvoudig. In feite beschik je probleemloos over een garantie van 6 maand. Daarom blijft de commerciële garantie belangrijk en informeer je je best over het bestaan en de inhoud van een commerciële garantie voor u de aankoop verricht.

Bij tweedehandsgoederen mag de wettelijke garantie beperkt worden tot 1 jaar, maar niet minder.

bron

En er zaten volgens m'n vader meer dan 6 maanden tussen, wat het dus erg moeilijk maakt, daar zoiets aantonen waarschijnlijk onbegonnen werk is...
ik weet niet of dit enkel in België is want dit is dus echte onzin.
dat wil dus zeggen dat een product enkel defect mag raken van het begin van het aan kopen. en dus niet binnen de termijn van de garantie wat eigenlijk zou betekenen dat je nooit garantie op een product dat in de loop van de garantie periode een claim kan doen op de garantie.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Shunt schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:17:
[...]

ik weet niet of dit enkel in België is want dit is dus echte onzin.
dat wil dus zeggen dat een product enkel defect mag raken van het begin van het aan kopen. en dus niet binnen de termijn van de garantie wat eigenlijk zou betekenen dat je nooit garantie op een product dat in de loop van de garantie periode een claim kan doen op de garantie.
Dat is niet wat daar staat. Dit staat ook zo ongeveer in de Nederlandse consumentenkoopwet. ALs het product defect gaat binnen de gestelde termijn gaat de wet ervanuit dat het probleem al vanaf het begin in het apparaat moet hebben gezet (zij het niet zichtbaar).

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit gaat niet zozeer over het scherm zelf, maar over de afwikkeling van de garantiezaak.

Move van Videokaarten & Beeldschermen >> Shopping Forum dus :)

Verwijderd

SgtStrider schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 08:26:
[...]

Dat is niet wat daar staat. Dit staat ook zo ongeveer in de Nederlandse consumentenkoopwet. ALs het product defect gaat binnen de gestelde termijn gaat de wet ervanuit dat het probleem al vanaf het begin in het apparaat moet hebben gezet (zij het niet zichtbaar).
Klopt. Het gaat dan om een termijn van zes maanden. Gaat het product stuk binnen zes maanden na aanschaf, dan wordt vermoed dat het defect al vanaf het begin aanwezig was, en is het aan de verkoper om dat bewijsvermoeden te ontzenuwen. Dat kan bijv. wanneer de verkoper kan aantonen dat de klant er zelf aan heeft gesleuteld (bijv. als er beschadigingen op schroefjes en dergelijke zitten). Maar als het gaat om een perfect gaaf toestel dat nauwelijks is aangeraakt, zou de verkoper daar - in theorie - niet in moeten kunnen slagen. Het Hof Arnhem houdt er de opvatting op na dat als de koper bewijst dat het gebrek zich binnen zes maanden na aanschaf openbaarde, de verkoper echt moet bewijzen dat het gebrek niet vanaf het begin aanwezig was (een belangrijk nuanceverschil, want bewijzen is veel zwaarder dan ontzenuwen).

In ieder geval is de stelling "wij repareren per maand 1.200 LCD-schermen en we weten heus wel wanneer iemand er te hard in heeft geknepen" naar mijn idee onvoldoende om het wettelijk bewijsvermoeden te ontzenuwen. Het moet echt gaan om duidelijke aanwijzen, zoals bijv. zichtbare schade door vallen. Ik zou me hier niet door laten afschepen, maar zeker een advocaat (op toevoegingsbasis of via je eigen rechtsbijstandsverzekering) overwegen als het je de investering waard is (zo duur is een nieuw Hanns-G scherm nu ook weer niet natuurlijk).

Dit geldt overigens - als het goed is (en uiteraard uitgezonderd de opvatting van het Hof Arnhem) - ook voor België, aangezien de zes maanden-termijn is gebaseerd op een Europese richtlijn die ook België heeft geïmplementeerd (of in ieder geval had moeten implementeren :P).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 17:59 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Jullie zijn allemaal veel te braaf, al die uitleg naar Hanns-g is niet nodig. Je moet bellen naar de klantendienst (van Hanns-g), zeggen dat je scherm helemaal niks meer doet en vragen naar de garantie. Dan zullen ze direct een omruiling regelen, binnen enkele dagen (monitoren worden aan huis omgeruild). Als je het teveel in details gaat uitleggen (in dit geval van die zwarte vlekken) zoeken ze altijd een uitvlucht om je geen garantie te bieden.

March of the Eagles

Verwijderd

Heb je wellicht een kat?

Dat soort vlekken heb ik ook eens gehad, was inderdaad geen garantie :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 19:37:
Heb je wellicht een kat?

Dat soort vlekken heb ik ook eens gehad, was inderdaad geen garantie :X
Ja we hebben zelfs meerdere katten, maar slechts eentje daarvan mag in het hele huis rondlopen. Alleen zie ik niet in hoe hij het dan wel gedaan heeft, hij heeft het toch nooit omgeduwd of iets dergelijks. Of is er een andere oorzaak die aan de kat gelinkt kan worden?

Ik zal al eens een poging doen om de telefonische helpdesk te contacteren.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:58

painkill

Pain(k)(ill)

Hacku schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 18:40:
Jullie zijn allemaal veel te braaf, al die uitleg naar Hanns-g is niet nodig. Je moet bellen naar de klantendienst (van Hanns-g), zeggen dat je scherm helemaal niks meer doet en vragen naar de garantie. Dan zullen ze direct een omruiling regelen, binnen enkele dagen (monitoren worden aan huis omgeruild). Als je het teveel in details gaat uitleggen (in dit geval van die zwarte vlekken) zoeken ze altijd een uitvlucht om je geen garantie te bieden.
Mee eens, zorg je ook nog dat je in een druk seizoen zit en ze kijken er meestal niet eens naar.
Simpelweg omdat ze met al die manuren die dat kost de kosten van het soms inwisselen van buiten de garantie monitoren velen malen kunnen betalen.

Al zul je niemand dit ooit horen zeggen, maar ze doen wel steekproeven, om te kijken hoeveel mensen dit doen.
Ze kiezen altijd voor de goedkoopste weg :)

Mijn SNES verzameling!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Even een flesje nieuwe pixels kopen, en erin gieten.

Nee serieus, ik zou kijken of je ermee terug kan, want dit is echt niet normaal.

Nog nooit eerder gezien trouwens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 20:33:
Of is er een andere oorzaak die aan de kat gelinkt kan worden?
Kattenpis.

Bij mijn scherm was aan de buitenkant ook verder niks te zien. De kat had een heel klein beetje tegen het scherm gesproeid en d'r was amper een druppeltje meer op het scherm te zien. Vervolgens kreeg ik ook dergelijke vlekken die ook steeds groter werden.

Ik al eens kijken of ik nog een pic kan vinden en die posten.

edit:
Afbeeldingslocatie: http://img397.imageshack.us/img397/9264/2005101602gs0.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 21:45 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Vast iets wat de coating aanvreet.

Ammonia ofzo :P

Verwijderd

"Op basis van 1200 lcd reparaties per maand kunnen wij dit redelijk inschatten.
Een defect als deze wordt veroorzaakt door vloeistof in of druk op de lcd panel, dit valt niet onder de garantie.
Dusch :P

Ik zou maar eens goed aan m'n scherm snuffelen ;)

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:22

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:31:
[...]

Kattenpis.

Bij mijn scherm was aan de buitenkant ook verder niks te zien. De kat had een heel klein beetje tegen het scherm gesproeid en d'r was amper een druppeltje meer op het scherm te zien. Vervolgens kreeg ik ook dergelijke vlekken die ook steeds groter werden.

edit:
[afbeelding]
En komt dit nu door de pis, of door jouw verwoede pogingen die pis er af te poetsen? Kan me voorstellen dat met reinigen te hard op het scherm gedrukt is?

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie op 25-11-2008 22:31 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:16
Bij Bootstrap gaat het om een CRT scherm zo te zien. Wel ff iets anders.

Verwijderd

Harrie schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:30:
[...]

En komt dit nu door de pis, of door jouw verwoede pogingen die pis er af te poetsen? Kan me voorstellen dat met reinigen te hard op het scherm gedrukt is?
Dat komt uitsluitend door de pis, zoals gezegd was er aanvankelijk niks aan het scherm te zien dus is er ook geen schoonmaakpoging ondernomen.
The Realone schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:37:
Het betrof hier een TFT scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:31:
[...]

Kattenpis.

edit:
[afbeelding]
Wel verdorie, dat had ik echt nooit gedacht, maar dat zou wel eens heel goed kunnen kloppen.
Onze kater is inderdaad een beetje sproei-ziek de laatste maanden, wat het dus wel zeer waarschijnlijk maakt dat hij het geweest is.

Al heb ik nu wel door dat ik m'n garantie hoogstwaarschijnlijk niet ga terugkrijgen (doch ik kan altijd eens proberen te bellen, zien of zij dit ook weten), ik heb er toch wat uit geleerd (hou je kat weg van je TFT), en er bovendien ook een leuk verhaal uitgehaald!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Realone schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 22:37:
Zou best knap zijn als een kat de fosforlaag aan de binnenkant van de beeldbuis er af kon pissen ;)

Anyways, het lijkt me dus duidelijk dat ook in België geldt dat je met dit soort problemen terecht kan bij je leverancier. Inderdaad vervelend dat die eerste 6 maanden van extra bescherming al verlopen zijn, maar het lijkt me niet dat het onmogelijk is om alsnog aanspraak te maken op garantie? Ik weet eigenlijk niet precies wat er van de consument verwacht wordt op dat moment, behalve aantonen dat er een mankement is (dat lijkt me duidelijk in dit geval).
Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 12:13:
[...]
Wel verdorie, dat had ik echt nooit gedacht, maar dat zou wel eens heel goed kunnen kloppen.
Onze kater is inderdaad een beetje sproei-ziek de laatste maanden, wat het dus wel zeer waarschijnlijk maakt dat hij het geweest is.

Al heb ik nu wel door dat ik m'n garantie hoogstwaarschijnlijk niet ga terugkrijgen (doch ik kan altijd eens proberen te bellen, zien of zij dit ook weten), ik heb er toch wat uit geleerd (hou je kat weg van je TFT), en er bovendien ook een leuk verhaal uitgehaald!
Klinkt gezien de foto van Bootstrap inderdaad best aannemelijk dan, en in dat geval heb je inderdaad pech.

[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 26-11-2008 16:33 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1