MacBook (Pro) adapter trekt het niet alleen

Pagina: 1
Acties:

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Hoi,

Kwam gister dit stukje tegen op http://www.onemorething.nl/?p=showarticle&art_id=3783
De website Engadget meldt dat de prestaties van een MacBook (Pro) zonder batterij - maar met adapter - beduidend lager liggen dan met batterij. Enkele fanaten van Gearlog kwantificeerden deze terugval tot bijna 40 procent. Ergens in een duister, vochtig plekje op de Apple Support website staat Gearlog's vermoeden bevestigd. Naar wat nu blijkt levert de adapter alleen niet genoeg vermogen om aan de vraag ernaar te voldoen en dus springt de batterij af en toe bij. Of andersom, indien de batterij niet in de MacBook (Pro) steekt wordt het gevraagde vermogen geremd, om rare crashes te voorkomen. Dat voelt net zoals de nieuwe Ferrari California GT-racer op de 'cruise'-stand, terwijl hij standaard altijd op 'sport' staat.
Heb gezocht op dit forum, maar er nog niks over kunnen vinden. Ik ben namelijk zo'n gebruiker die de health van zijn battery achteruit zag gaan en bedacht, aangezien ik toch altijd mijn MBP ingeplugt heb, ik haal mijn accu eruit.
Net even een benchmark gedraaid, maar het scheelt inderdaad wel veel met deze benchmark.

eerste getal is zonder accu, tweede met.

Open GL: 2237 vs 3830
Single CPU: 1138 vs 2351
Multi CPU: 1495 vs 3019

Zonde om de accu erin te laten zitten als hij toch altijd ingeplugt is, pas als ik ooit onderweg ben met laptop is t wel handig om een nog goeie accu te hebben. Als het toch de voeding is die het niet trekt, is er dan geen zwaardere voeding te verkrijgen. Iemand ervaringen hiermee? Of zal dit geen zin hebben, omdat hij toch uitgaat van een accu.

ido

• recar
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-01 23:28
Dit is toch al ter sprake gekomen in het [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie topic?

Wat bedoel je verder precies met "de health van zijn battery achteruit zag gaan"?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36

BCC

Ik heb nog nooit mijn accu eruit gehaald, dus waarom is dit precies een probleem? Dat die voeding bij extra stroom vraag wordt ingezet lijkt me alleen maar een mooie oplossing.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

BCC schreef op maandag 24 november 2008 @ 18:55:
Ik heb nog nooit mijn accu eruit gehaald, dus waarom is dit precies een probleem? Dat die voeding bij extra stroom vraag wordt ingezet lijkt me alleen maar een mooie oplossing.
Wat als je 4 uur aan een stuk een zware app draait met 100% CPU en GPU, dan krijg je nadat je batterij plat is minder performance.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit bestaat al heel lang. Batterij eruit -> proc springt naar laagste power-mode. Batterij lekker laten zitten dus.
Snake schreef op maandag 24 november 2008 @ 18:59:
[...]

Wat als je 4 uur aan een stuk een zware app draait met 100% CPU en GPU, dan krijg je nadat je batterij plat is minder performance.
Nee, je krijgt minder performance als je batterij er niet in zit. Leeg of niet maakt niet uit.

Overigens trekt de adapter het volgens mij in alle gevallen wel alleen, zelfs op max power van alles. Deze feature is er alleen voor de zekerheid. Een situatie waarin je adapter niet genoeg stroom levert en er ook stroom uit de batterij nodig is, is namelijk niet vol te houden: als de batterij leeg is, is er dus niet meer genoeg stroom.

Ik kan me wel voorstellen dat deze situatie zich sneller voordoet met de MacBook adapter in een MacBook Pro, die is maar 65W namelijk waar de Pro-adapter 85W doet.

[ Voor 135% gewijzigd door CyBeR op 24-11-2008 19:03 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

CyBeR schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:00:
Dit bestaat al heel lang. Batterij eruit -> proc springt naar laagste power-mode. Batterij lekker laten zitten dus.

[...]

Nee, je krijgt minder performance als je batterij er niet in zit. Leeg of niet maakt niet uit.

Overigens trekt de adapter het volgens mij in alle gevallen wel alleen, zelfs op max power van alles. Deze feature is er alleen voor de zekerheid. Een situatie waarin je adapter niet genoeg stroom levert en er ook stroom uit de batterij nodig is, is namelijk niet vol te houden: als de batterij leeg is, is er dus niet meer genoeg stroom.

Ik kan me wel voorstellen dat deze situatie zich sneller voordoet met de MacBook adapter in een MacBook Pro, die is maar 65W namelijk waar de Pro-adapter 85W doet.
De adapter kan die performance niet leveren -> de batterij springt bij -> de batterij gaat plat.

Uiteindelijk kan de batterij niet meer bijspringen en lever je performance in.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Snake schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:13:
[...]

De adapter kan die performance niet leveren -> de batterij springt bij -> de batterij gaat plat.

Uiteindelijk kan de batterij niet meer bijspringen en lever je performance in.
Nou ja het is de vraag wat er dan gebeurt. De batterij is er nog, dus je proc zal om die reden niet terugspringen. Ik denk dat 't geheel ermee kapt.

't is een beetje een academische kwestie, ik kan me geen situatie bedenken waarin de batterij moet 'bijspringen' namelijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

CyBeR schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:15:
[...]

Nou ja het is de vraag wat er dan gebeurt. De batterij is er nog, dus je proc zal om die reden niet terugspringen. Ik denk dat 't geheel ermee kapt.

't is een beetje een academische kwestie, ik kan me geen situatie bedenken waarin de batterij moet 'bijspringen' namelijk.
Neen inderdaaad, daar heb je gelijk in.

Misschien eens benchen met de batterij en de adapter @ full load.

Er zijn vast wel apps die de batterij kunnen uitlezen en omtoveren naar een grafiekje.

[ Voor 3% gewijzigd door Snake op 24-11-2008 19:25 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Lekker laten zitten die batterij. Hij wordt nl. niet de hele tijd opgeladen. Pas nadat die (door oa zelfontlading) naar 95% is teruggezakt wordt er weer bijgeladen naar 100%. Echter als het ding in de kast ligt (en je MacBook staat te wiebelen als je bv. een witte hebt en je bovendien elk moment je MagSafe eruit kunt tikken) verliest die ook gewoon lading die later weer bijgetopt moet worden. Aangezien levensduur van Li-ion cellen wordt gemeten in aantallen gehele laadcycli is er geen verschil.

Het enige levensduurprobleem dat je extra hebt door je batterij op je MacBook te laten zitten is een evt. hoge temperatuur. Let er dus op dat het ding een beetje luchtig staat opgesteld.

[ Voor 9% gewijzigd door Zpottr op 24-11-2008 22:21 ]

Zoef

• ido_nl
Bedankt voor al jullie snelle reacties

>>Dit is toch al ter sprake gekomen in het [MacBook Pro] Ervaringen & Discussie topic?
Ik heb gezocht, maar kon via de search niks vinden, en dat draadje bestaat uit best een hoop pagina's, maar wel interessant die benchmark daar.

>>Wat bedoel je verder precies met "de health van zijn battery achteruit zag gaan"?
Ik heb mijn mac nu umm, 4 maanden, en de accu zit op 91% van zijn capaciteit, hij laadt dus niet meer volledig op, zelfs na callibratie, accu's worden gewoon slecht in de loop van de tijd.

>>Het enige levensduurprobleem dat je extra hebt door je batterij op je MacBook te laten zitten is een evt. hoge temperatuur. Let er dus op dat het ding een beetje luchtig staat opgesteld.

Hoe koelt een MBP? Als dat ding plat op een buro staat, is dat slecht, wel als de koeling van onder moet komen.

Ik begrijp dat, ook al zou ik een zwaardere adapter hebben, de mac nog steeds de snelheid terug schroeft. Ben benieuwd of dit trouwens software matig iets is, dan zou je het kunnen overrulen als je een zwaardere adapter hebt. Die van mij is idd 85watt

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Het helpt absoluut om je MacBook Pro luchtig op te stellen, in elk geval bij het oude model. De metalen behuizing helpt om de warmte af te voeren, en de onderkant zal ook warm worden als die plat op een houten ondergrond staat (omdat hout geen warmte geleidt). Je kan zelf wel met een temperatuur tooltje kijken of de temperatuur van je accu ook stijgt als je MacBook Pro plat ergens op staat.
Verder is er een klein beetje te zeggen voor het loskoppelen van je accu, maar dan alleen als die tot zo'n 40% ontladen is. Dan gaat het degeneratie proces het langzaamst. Maar een hoge temperatuur is veel belangrijker om je accu lang fit te houden, dus als je hem dan toch los gaat koppelen, stop hem dan in de koelkast. :) Hier is wat leesvoer en "bronmateriaal" over de verzorging van Lithium-Ion accu's.

Hier stond achterhaalde informatie…

• ido_nl
thanks Digistorm,

Dat van 40% ontladen wist ik al, is ook zij bij lipo's (modelbouw), ik ga eens kijken of de temp uitmaakt ik ik mn laptop laat zweven so to speak. En bedankt voor de wiki link.

Dat meten van de temp van je accu ook mogelijk is, wist ik niet, zit in ieder geval niet in iStat (pro).

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Je zou eens naar de iStat menu meters (of hoe die dingen ook heten) moeten kijken, daar zit wel een sensor van de batterij in. Mijne zegt nu 31° te zijn.

• ido_nl
Digistorm schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 21:44:
Je zou eens naar de iStat menu meters (of hoe die dingen ook heten) moeten kijken, daar zit wel een sensor van de batterij in. Mijne zegt nu 31° te zijn.
Of ik wordt gek, of het zit er niet in op mijn MBP
Ik zie alleen HDD, CPU A, Airport, Enclosure base, GPU diode, GPU heatsink, Heatsink A&B, mem controler.

Of is het de Enclosure base?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Nee, maar die zit wel redelijk in de buurt. Ik heb een MBP uit eind 2006, dus ik weet niet of Apple de sensor later heeft weggelaten (om claims te voorkomen ofzo ;)) maar ik neem dus aan dat je in het Voorkeurenpaneel van iStat menu's ook geen vakje ziet om de Battery aan te vinken? Dan zal het bij jouw versie er wel niet meer in zitten :o

• A.Kebab
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Digistorm schreef op donderdag 27 november 2008 @ 20:25:
Nee, maar die zit wel redelijk in de buurt. Ik heb een MBP uit eind 2006, dus ik weet niet of Apple de sensor later heeft weggelaten (om claims te voorkomen ofzo ;)) maar ik neem dus aan dat je in het Voorkeurenpaneel van iStat menu's ook geen vakje ziet om de Battery aan te vinken? Dan zal het bij jouw versie er wel niet meer in zitten :o
Heb hier een late mbp die de batterij wel laat zien. 31 graden atm.

• limboroger
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-02 20:25
Hier een late MB en ik zie het niet staan. Geen optie voor de batterij tussen alle andere onderdelen.
Pagina: 1