Toon posts:

harde schijf soms wel en soms niet gevonden,

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een Acer Aspire 5315 laptop. De harde schijf is leeg, inclusief de verborgen partitie. Nu wil ik Vista opnieuw op de schijf installeren.
Tijdens de installatie gebruik ik de AHCI driver van Intel. De harde schijf wordt dan gewoon gezien, maar als ik die schijf wil formatteren, of windows daar op wil zetten, zegt ie: "De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het BIOS-menu van de computer".

In het bios heb ik de mogelijkheid te kiezen voor AHCI of IDE mode. Op IDE mode wordt de schijf helemaal niet meer gezien.
Ik heb inmiddels ook al een nieuwe schijf gekocht, maar daar heb ik hetzelfde probleem. Dus aan de schijf ligt het niet.

Het vreemde is dat heel af en toe de schijf wel gewoon gezien wordt, en ik gewoon windows kan installeren en draaien. Maar even later lijkt de schijf weer spoorloos verdwenen.

Ik heb de bios al ge-update.

Het gaat om de volgende pc:

Acer Aspire 5315
chipset: Mobile Intel GL960 express

Ik begin zelf te vermoeden dat de chipset kaduuk is, maar als iemand een andere optie heeft hoor ik het graag!
Geheugen en processor zijn allemaal getest. Daar zit geen probleem.

Edit: net wel toegang tot de schijf gekregen, heel windows kunnen installeren, maar een uurtje later weer het zelfde probleem. Hdd verdwenen... :?

Edit 2: Met Ultimate Boot CD allerlei programma's er op afgevuurd. Wat mij opvalt is dat alle proggies de schijf wel zien, maar als ze dan iets moeten lezen of schrijven lopen ze allemaal vast.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 22:01 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Heb je alles goed geinstalleerd met bijbehorende drivers, dus van de website van pc maker.

Anders test eens met xp en drivers van website van de pc maker.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb ze van de site van Acer gehaald en rechtstreeks een keer van Intel.
En dat verklaart volgens mij ook niet dat hij het de ene keer wel doen en de andere keer niet

Verwijderd

Topicstarter
Edit 2: Met Ultimate Boot CD allerlei programma's er op afgevuurd. Wat mij opvalt is dat alle proggies de schijf wel zien, maar als ze dan iets moeten lezen of schrijven lopen ze allemaal vast.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:25
eens keer testen met programma van de fabrikant van de hardeschijf. Of schijf eens testen in andere pc? Lijkt der op dat HDD niet goed is?

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er al een nieuwe harde schijf in gehangen, 2 verschillende merken nog geprobeerd zelfs. Zelfde probleem. Dus ik denk niet dat ik het bij de schijf moet zoeken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2008 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het idee wat ik nu heb is de sata kabel vervangen. Iemand een idee hoe ik daar bij kom bij een Acer5315 laptop?

• Terran
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-02 07:49
Heb het zelfde gehad met precies zon laptop ene moment wordt de schijf wel gevonden andere moment niet. En soms zie je in de bios ook vage tekens bij je hdd. Conclusie van mij was dan ook na het testen van meerdere schijfen dat moederbord van de laptop defect was.

[ Voor 22% gewijzigd door Terran op 27-11-2008 15:00 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Heb je nog garantie? Gewoon Acer bellen dan natuurlijk. Ben je 't ding lang kwijt ws, maar de kans dat het opgelost wordt is dan iig groter dan 50%.

Verwijderd

Topicstarter
Garantie is er af. Ik wil dat ding wel open schroeven om te kijken of het "IDE' kabeltje (heet dat ook zo bij een laptop??) of die wel goed vast zit. Maar ik krijg dat ding niet uit elkaar. En voordat ik iets sloop wil ik eerst zeker weten dat het geen software probleem is.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou ja, 95% zekerheid dat de harde schijf aangesloten in een vastgegoten headertje zit. Als je het compartiment openkrijgt en je haalt de schijf eruit dan zie je de connector zitten, maar die krijg je niet van zijn plek. Ook 95% of grotere kans dat het een hardwaredefect is. Een softwareprobleem zou namelijk alleen in Windows optreden, niet al vóór het opstarten. Ik denk aan aan de binnenkant een kabeltje of printbaantje stuk. Voortaan geen Acer meer kopen he ;)

Verwijderd

BèR schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 07:53:
Voortaan geen Acer meer kopen he ;)
Waar slaat dat nou weer op?

Een laptop begaf het ook na 2 maanden bij mij met een waarde van ruim 2000 euro (Compaq Bedrijfslaptop). Dingen zijn niet bestendig om verkeerd opgepakt te worden waardoor er een grote druk op het moederbord en soldeerwerk komt te staan. Dan gaan ze snel stuk ja.

@TS, kan je garantie indienen? Ik zou overigens maar niet reppen dat je de schijf vervangen hebt.
Pagina: 1