Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
In deze barre tijden van kreditcrisis etc. is het natuurlijk niet geheel onverwachts, maar het ziet er naar uit dat werkgever waar ik nu ruim 3 jaar werk in januari op de fles gaat... :(

Nu vraag ik me dus af waar ik recht op heb wanneer dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Ik heb mijn contract er eens op na gelezen, maar kan er niet echt iets over vinden... Ook na het doorlezen van http://www.flexservice.co...etailhandel_2005-2007.pdf wordt ik niet veel wijzer (de nieuwe CAO kon niet vinden online)

Even wat meer informatie:

Sector: Electrotechnische detailhandel
Leeftijd: 22
Aantal dienstjaren: 3
Ongeveer 16 a 20 uur in de week.

Voor de duidelijkheid waar ik naar op zoek ben is of ik m isschien nog een maandsalaris oid meekrijg..... Iemand ervaring met dit soort zaken?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heb je al gewoon bij het UWV gekeken in plaats van in de CAO? Dit soort dingen zijn volgens mij centraal geregeld, niet per branche.

Bijvoorbeeld de brochure "Mijn werkgever kan mij niet meer betalen! wat moet u doen? Kunt u een uitkering krijgen? " (mooie naam :P ).

Oftewel, als ik het zo snel lees; je krijgt nog 13 weken loon uitbetaald door je werkgever vanaf het moment dat je hoort dat je ontslagen bent/wordt. Als je werkgever dat niet kan betalen, dan krijg je het van UWV.

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 24-11-2008 16:48 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
Het UWV neemt de betalingsverplichtingen over, ook ten dele van achterstallig salaris. Wel is het zo dat de opzegtermijn in faillissement korter is: maximaal 6 weken. Je hebt geen recht op enige ontslagvergoeding.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

De termijn waarbinnen je een beroep moet doen op deze regeling is trouwens ook erg kort als ik 't me goed herinner. D.w.z. dat je (zelf) op tijd actie moet ondernemen, anders vervallen je rechten op loon etc.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nu eigenlijk dat ik nogsteeds niet helemaal zeker is dat we faillet gaan. Er zijn nog plannen voor een doorstart onder een andere formule, en misschien ook met een andere eigenaar. Met andere woorden, officieel is er nog niets bekend. Er wordt wel over gesproken door het personeel, maar er is niets op papier gezet...

Dus als ik het voor zover goed begrijp, moet ik naar het UMV stappen op het moment dat offcieel bekend wordt dat het over is? En dat moet ik dan snel doen, want anders heb ik geen recht op betaling?

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 17:50:
Het probleem is nu eigenlijk dat ik nogsteeds niet helemaal zeker is dat we faillet gaan. Er zijn nog plannen voor een doorstart onder een andere formule, en misschien ook met een andere eigenaar. Met andere woorden, officieel is er nog niets bekend. Er wordt wel over gesproken door het personeel, maar er is niets op papier gezet...

Dus als ik het voor zover goed begrijp, moet ik naar het UMV stappen op het moment dat offcieel bekend wordt dat het over is? En dat moet ik dan snel doen, want anders heb ik geen recht op betaling?
Informeren kan natuurlijk geen kwaad. Ze kunnen je ook vast wel adviseren wat je in deze situatie moet doen.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 18:02

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Aangzien het nog helemaal niet zeker is of de zaak op de fles gaat, is dit misschien het uitgelezen moment om te gaan solliciteren. Op het moment dat iedereen eruit vliegt, heb je toch mogelijk een piek in het aanbod werkzoekenden in jouw categorie. Nu heb je dus wat meer kansen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Zodra de toko omvalt heb je binnen een week een brief van de curator met uitleg over alles wat je moet weten in principe. Je krijgt 6 weken 100% doorbetaald op basis van het laatste loon (met sollicitatieplicht!), daarna reguliere WW. Achterstallig loon wordt eerst door de curator geprobeerd te verhalen op debiteuren, daarna neemt UWV de resterende verplichtingen over. Ga er wel vanuit dat dat een langdurig proces is, eventueel achterstallig loon kan wat maandjes duren als er weinig geld zit bij de debiteuren.

Als het bedrijf overigens 1 maand na het begin van de kredietcrisis al aankondigt om te vallen was het sowieso een slecht lopend en/of gemanaged bedrijf - een echt gezond bedrijf kan zelfs kortdurend volledig zonder orders doordraaien, en als ze nu de gevolgen al merken was de orderportefeuille al te leeg (afhankelijk van je branche wellicht al enige maanden).

Professionele website nodig?

Verwijderd

curry684 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 05:03:
Zodra de toko omvalt heb je binnen een week een brief van de curator met uitleg over alles wat je moet weten in principe. Je krijgt 6 weken 100% doorbetaald op basis van het laatste loon (met sollicitatieplicht!), daarna reguliere WW. Achterstallig loon wordt eerst door de curator geprobeerd te verhalen op debiteuren, daarna neemt UWV de resterende verplichtingen over. Ga er wel vanuit dat dat een langdurig proces is, eventueel achterstallig loon kan wat maandjes duren als er weinig geld zit bij de debiteuren.
Zelf afgelopen maart een faillissement bij mijn werkgever meegemaakt. Wat er in ons geval is gebeurd:

- Curator komt gezellig langs, gaat iedereen vertellen dat de tent failliet is, en naar huis mag máár oproepbaar moet blijven, je kunt dus niet op vakantie gaan :)
- Na 1 week was er een meeting, waarop de ontslagbrieven zijn uitgedeeld.

Vanaf de dag dat de curator je je ontslagbrief heeft gegeven krijg je afhankelijk van je arbeidsduur 2 tot 6 weken doorbetaald. Hierna kun je als je wilt een uitkering aanvragen, maar bedenk wel goed dat hierbij gewoon sollicitatieplicht e.d. gelden.

In ons geval was er bij debiteuren niets meer te halen, dus al snel was bekend dat het UWV een rol zou gaan spelen in de uitbetaling van vakantiegeld, vakantie uren, achterstallig loon etc.

Ik moet zeggen dat ik heel prettige ervaring met het UWV heb gehad, je leest er wel eens slechte berichten over, maar ik had heel snel mijn geld, en ook echt het idee dat die mensen er alles aan doen te voorkomen dat jij zonder komt te zitten.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

'k Moet zeggen dat ik 't, verbazingwekkend genoeg, met dot_crazy eens ben. 't UWV zuigt echt mega, ik kan je verhalen vertellen (onderbouwd met bewijsstukken), daar lusten de honden geen brood van (6 maanden om 'n rekeningnummer te wijzigen bijv.). Maar de afdeling doorbetalen-na-faillissementen werkt als 'n trein is mijn ervaring. Je hoeft maximaal 6 weken op je geld te wachten, en dat is maar 2 weken langer dan je normaal wacht (als je maandelijks loon uitbetaald krijgt).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op woensdag 26 november 2008 @ 21:16:
Vanaf de dag dat de curator je je ontslagbrief heeft gegeven krijg je afhankelijk van je arbeidsduur 2 tot 6 weken doorbetaald.
Klopt ja, dit is gewijzigd sinds ik in 2002 in een faillissement zat - toen was het nog standaard 6 weken.

En idd, bij mij werkte UWV ook super. Je kunt zoals ik zei hoogstens ertegenaan lopen dat er lang onduidelijkheid is over of er nog geld ergens te halen is, en dan kan het achterstallig loon enige tijd duren. De lopende verplichtingen gaan subliem.

Professionele website nodig?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
curry684 schreef op woensdag 26 november 2008 @ 23:53:
[...]

Klopt ja, dit is gewijzigd sinds ik in 2002 in een faillissement zat - toen was het nog standaard 6 weken.
Het ligt wat genuanceerder: de curator zegt op, met in achtneming van de geldende opzegtermijn, met een maximum van 6 weken. Het UWV betaalt het salaris tot aan het einde van die opzegtermijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Pagina: 1