Ik heb een database gevuld met gegevens van personen wiens toegangskaarten gescand zijn, hierin staat de naam van de persoon de bedrijfsnaam en de timestamp waarop ze gescand zijn en nog wat extra gegevens.
Wat is wil is het volgende uitdraaien is het volgende:
SELECT timestamp,naam,bedrijfsnaam FROM Bezoekers;
Nu wil ik echter deze lijst ontdubbelen want er zijn mensen soms per ongelijk meerder malen gescand, nu kan dat heel makkelijk door het volgende te doen:
SELECT DISTINCT naam,bedrijfsnaam FROM Bezoekers;
Alleen op deze manier mis ik de timestamp en die wil ik er wel bij hebben (de eerste voorkomende)
SELECT DISTINCT timestamp,naam,bedrijfsnaam FROM Bezoekers;
Levert natuurlijk ook niet het gewenste resultaat omdat de timestamp voor elke record uniek is.
Ik ben op zoek naar een query die geen dubbele naam/bedrijfsnaam/(en nog wat andere velden) combinatie geeft, maar wel de eerst voorkomende timestamp bij het record opslaat.
vb. uit deze set velden:
2008/11/24 17:01:46; henk van der Put; Swegers b.v.
2008/11/24 17:01:47; henk van der Put; Swegers b.v.
2008/11/24 17:02:14; Hans Verstegen; Verstegen b.v.
wil ik de volgende recordset halen:
Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is en dat jullie me hierbij kunnen helpen.
Wat is wil is het volgende uitdraaien is het volgende:
SELECT timestamp,naam,bedrijfsnaam FROM Bezoekers;
Nu wil ik echter deze lijst ontdubbelen want er zijn mensen soms per ongelijk meerder malen gescand, nu kan dat heel makkelijk door het volgende te doen:
SELECT DISTINCT naam,bedrijfsnaam FROM Bezoekers;
Alleen op deze manier mis ik de timestamp en die wil ik er wel bij hebben (de eerste voorkomende)
SELECT DISTINCT timestamp,naam,bedrijfsnaam FROM Bezoekers;
Levert natuurlijk ook niet het gewenste resultaat omdat de timestamp voor elke record uniek is.
Ik ben op zoek naar een query die geen dubbele naam/bedrijfsnaam/(en nog wat andere velden) combinatie geeft, maar wel de eerst voorkomende timestamp bij het record opslaat.
vb. uit deze set velden:
2008/11/24 17:01:47; henk van der Put; Swegers b.v.
wil ik de volgende recordset halen:
Ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk is en dat jullie me hierbij kunnen helpen.