Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103281

Topicstarter
Op dit moment doe ik een architectuur opleiding, waarbij er een hoop gerendered moet worden. Op dit moment is het niet mogelijk om te renderen op de universiteit en ben ik dus hard op zoek naar een alternatief. Zeker nu ook dat ik er mogelijk wat geld mee kan gaan verdienen en ik wel wil investeren.

Ik lees op verschillende fora's dat het mogelijk is om met een server te werken. Ik weet alleen niet precies hoe en wat je daarvoor nodig hebt. Ik zie een server eigenlijk als een grotere versie van het adsl kastje in de meterkast en vraag me dan ook af hoe het zo kan zijn dat deze kan helpen met renderen. Ik heb me even zitten orierentere bij Dell.com, maar ik begrijp er vrij weinig van.

Dit is wat ik wil gaan doen:
Ik wil tekeningen maken op mijn laptop of vaste pc en wanneer deze klaar zijn positioneer ik de camera's en maak een animatie. Deze zou ik dan naar de "server" willen sturen die het renderen op zich neemt. Van mij part is die dan de hele nacht bezig dat maakt mij niet echt uit. En dat de informatie dan op de gerenderde plaatjes op de server worden opgeslagen en ik deze dan weer naar mijn laptop of vaste pc kan trekken. Daar zal ik dan de animatie maken.

De software die ik gebruik om het visueel te maken is Google Sketchup en autocad en het gerender doe ik door middel van V-ray van asgvis.com. Ik heb gelezen dat het mogelijk is om de client software (drspawner for vray) die gebruikt word om meerdere pc's te laten renderen (network rendering) op linux te laten draaien. In windows werkt het als een dos bestand en door middel van het ip adres in te voeren word er een verbinding gelegd met de computer of server. Ik begrijp dat dit gewoon moet werken, maar het gaat mij meer om wat voor een hardware ik nu precies nodig heb.

Sorry dat het een heel verhaal is geworden, maar ik ben al een poosje op zoek en heb nog niet echt iets concreets gevonden. Ik hoop dat er iemand is die mij wat meer kan vertellen over wat voor hardware ik nu precies nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 11:25

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Een "renderserver" is eigenlijk niks anders dan een computersysteem (kan zelfs een standaard desktop computer zijn) die je gebruikt om te renderen. En eigenlijk niks anders.

Wat je vooral nodig hebt is een zo snel mogelijke processor (en het liefst ook meerdere. Quadcores zijn ideaal) en een sloot werkgeheugen. 4GB is IMO wel het minimum als je redelijk complex aan de gang gaat.
Wat je dan dus doet is inderdaad simpelweg op je werkmachine je model bouwen en de camera's plaatsen en daarna het geheel op de "server" (het andere systeem" renderen)

Wat er _waarschijnlijk_ bedoeld wordt is een "renderfarm" waarin meerdere machines(/servers) tegelijk aan een enkele animatie werken.
Bijvoorbeeld: Machine1 doet frame1 terwijl Machine2 dan aan frame3 bezig is en Machine 3 met frame4, etc, etc, etc (frame 2 was al klaar in dit voorbeeld :P).
Ook hier geld weer: Veel processorkracht en veel werkgeheugen (per machine!) maar dit is een prijzige aangelegenheid en ook niet iets wat ik aan een "beginner" aanraad te doen.

Mijn tip:
neem er een 2e machine bij met een flinke processor en een flinke hoeveelheid werkgeheugen.
En verdeel het werk dan over je 2 machines. Dus laat je werkmachine niet helemaal ongebruikt maar zeg bijvoorbeeld als je 250 frames hebt dat je werkmachine 0-100 doet en je rendermachine 101-249 :) (Of anders verdeeld maar dat moet je zelf uitzoeken)
En dan later alle losse frames met bijvoorbeeld Premiere (of windows movie maker als je echt wil :P) weer aan elkaar te plakken tot een filmpje :)

EDIT:
Of gewoon echt een enkele dedicated rendermachine. Zoiets hoeft tegenwoordig niet zo heel duur meer te zijn omdat er geen dikke videokaart nodig is. Renderen gebeurd puur op je processor :)

[ Voor 6% gewijzigd door MazeMouse op 24-11-2008 16:01 ]

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103281

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de snelle en positieve reactie!

Ik zit nu net even te denken, want ik heb hier ook een mediacentercomputer staan die nu aangesloten is op wifi en geintegreerd in het netwerk. Ik heb er nu een pentium 4 inzitten, maar het is misschien een idee om daar even in te investeren en er een quad core in te gooien met een nieuw mobo als het mogelijk is. Wat geheugen stickjes erbij en ik heb de twee computer opstelling zoals in het voorbeeld naar voren kwam. Dat is mogelijk nu even de goedkoopste oplossing.

In januari krijg ik mijn nieuwe laptop en heb ik er dus weer twee processoren bij. Het enige nadeel wat ik hiervan vind is dat mijn vaste pc dan wel de hele nacht aan moet staan. (en nu ik samenwoon zit mijn vriending hier meestal niet op te wachten haha) Daarom dacht ik aan een server die ik in de schuur neerknal en hem aanzet wanneer het nodig is.

Maar in ieder geval met deze info kan ik even aan de slag. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zou naar een X58 moederbord kijken met een i7 920 processor. Deze voorzien van goede koeling en opklokken naar 3.5 - 4GHz. Deze setup voorzien van 6GB geheugen met lage latencies.
Hier vind je meer info.

Deze bak kun je dan gebruiken als dedicated workstation.
Dus niet alleen voor renderen, maar ook voor al je andere applicaties. (Die daardoor sneller worden.)
Rederen kan je overdag doen op 2/3 van de 4 cores. 's Nacht kun je alle 4 cores gebruiken.

Als je een render-serverpark wil beginnen, zou ik het anders aanpakken.
Verzin verschillende PC setups (moederbord, CPU en memory) en bepaal hier de performance van.
( Dmv. diverse review sites. )

Zet nu de performance vs. kosten uit in een grafiek. Waarschijnlijk loopt deze kwadratisch omhoog.
Net voordat de grafiek extreem stijgt ligt het punt van de hoogste "value / performance for money."
Van deze setup kan je een aantal server kopen.

Als je voor de servers gaat is het handig om te kijken of de render client onder Linux draait.
Linux installeer je dan minimaal, zodat de render server minimale overhead heeft.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Een render server kan idd ook een gewone PC zijn. Ik heb een desktop met een quadcore en een HTPC met een quadcore. Die zijn normaal aan het rekenen voor WGC, maar zo nu en dan ook een render job. Ipv meteen een dedicated server neer te zetten voor het renderen lijkt het mij economischer om je desktop pc op te waarderen naar een quadcore en die zelfs eventueel over te klokken. Zo heel veel renderwerk heb je volgens mij nu nog niet en je hebt nog steeds een laptop voor het normale werk.

Hier nog een link naar een mooi project: http://helmer.sfe.se/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeMouse
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 11:25

MazeMouse

Ja, of niet natuurlijk

Mwa, het voordeel dat ikzelf merk van dedicated renderen is dat je op je "iets mindere" werkPC gewoon lekker door kunt blijven bouwen terwijl je renderbak puur en alleen frames staat uit te pompen :)

(zo doe ik het op stage ook. Wat een luxe :D)

sudo apt-get rekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > Graphics

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1