Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Win XP Installeren op laptop vanaf de HD.

Pagina: 1
Acties:

• SopiSoft
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-12-2021
Ik heb een laptop van een maat te leen gekregen en hier moet nog Win XP op geinstalleerd worden.

Het probleem is echter dat de dvd-speler de installatie-cd en ook andere bootable cd's niet leest. De dvd-speler had al eerder problemen met lezen.

In de bios staat ingesteld dat hij als eerste vanaf de dvd-speler moet booten dus dat is het probleem ook niet.
Er is geen optie in de bios om te booten vanaf een usb-drive.

Ik heb geprobeerd Windows werkend te krijgen door de hd in een andere laptop te doen en daar win xp op te installeren, daarna de hd terug gedaan in de geleende laptop maar dan wil hij windows niet opstarten, hij blijft dan staan op een zwart scherm met een knipperende witte cursor links boven in beeld.
hij herkent windows wel aangezien hij bij het opstarten een keuzescherm weergeeft om windows normaal te starten of in veilige modus wanneer ik de laptop uitschakel doormiddel van het inhouden van de aan/uit-knop. Welke keuze ik ook maak hij start windows niet op, maar blijft staan op een zwart scherm met een knipperende witte cursor links boven in beeld.

Wat ik dus wilde weten is hoe ik windows kan installeren vanaf de hd?

Moet ik dan de i386 map van de win xp installatie cd kopieren naar de hd?
Hoe kan ik die gegevens dan benaderen? Door MS DOS op de hd erbij te zetten?
Er zit geen diskette drive in dus ik kan geen opstartdiskette gebruiken.

Alvast bedankt!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 16:24
Heb je geen externe cd-rom drive via usb ofzo? dat is veel makkelijker :)

Verwijderd

Duw de hardeschijf in een andere pc en voer dit commando uit

<CD DRIVE LETTER>:\I386\winnt32.exe /syspart:<DRIVE LETTER FROM HD>: /tempdrive:<DRIVE LETTER FROM HD>: /makelocalsource /noreboot

• SopiSoft
Flappie schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:55:
Heb je geen externe cd-rom drive via usb ofzo? dat is veel makkelijker :)
nee ik heb geen externe cd-rom drive via usb, in de bios is er ook geen optie om te booten vanaf usb...of geldt dat alleen voor een usb-stick en niet voor usb-randapparatuur zoals een cd-rom drive?

[ Voor 33% gewijzigd door SopiSoft op 24-11-2008 13:11 ]

• SopiSoft
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:07:
Duw de hardeschijf in een andere pc en voer dit commando uit

<CD DRIVE LETTER>:\I386\winnt32.exe /syspart:<DRIVE LETTER FROM HD>: /tempdrive:<DRIVE LETTER FROM HD>: /makelocalsource /noreboot
hij kopieert dan die i386 map naar de laptop hd en zorgt ervoor dat de hd bootable is?

Verwijderd

Ja, je duwt de hd van de laptop in een werkende pc, deze krijg drive letter D: bijvoorbeeld en je CD-rom zal de E: zijn dan kopieert hij de bestanden van de CD-rom naar de D: en maakt deze meteen bootable.
Als je hem hierna in de laptop terug stopt boot hij en zal windows xp setup worden geladen

• SopiSoft
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:14:
Ja, je duwt de hd van de laptop in een werkende pc, deze krijg drive letter D: bijvoorbeeld en je CD-rom zal de E: zijn dan kopieert hij de bestanden van de CD-rom naar de D: en maakt deze meteen bootable.
Als je hem hierna in de laptop terug stopt boot hij en zal windows xp setup worden geladen
freakin nice, dit ga ik zometeen dan maar eens even proberen, heel erg bedankt! :D

• SopiSoft
Ik heb het geprobeerd op Vista, maar daar kon het niet vanwege compatibiliteitsproblemen.
Daarna in Windows XP, maar dan krijg ik de volgende melding:
"De installatie kan niet worden voortgezet omdat de versie van windows die op uw computer is geinstalleerd, nieuwer is dan de versie van windows op de cd-rom.

Start de computer opnieuw op met de cd-rom en volg de instructies voor een nieuwe installatie als u de huidige versie van windows op uw computer wilt verwijderen en de oudere versie wilt installeren".

Als ik op OK klik dan kan ik gewoon verder gaan met de Windows installatie vanuit windows maar dan moet ik kiezen voor "Nieuwe installatie (Geavanceerd)".

Als ik dit doe wordt alles dan naar mijn externe HD gekopieerd of installeert hij dan windows xp opnieuw op mijn computer, want dat wil ik niet natuurlijk? Dus gaat het wel goed zo?

Verwijderd

Het is alweer een tijd terug dat ik dit heb gedaan. Maar volgens mij moet je kiezen voor Nieuwe installatie hij zal dan alle bestanden naar de aangegeven <DRIVE LETTER> kopieren.

door de no-reboot start hij niet meteen opnieuw op dus verwijder de HD en start dan de pc weer op
duw je HD in de laptop en hij zal beginnen met de installtie

• SopiSoft
Het is gelukt, ben nu Win XP op de laptop aan het installeren.
Heel erg bedankt voor jullie hulp! :D
Pagina: 1