• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Beste eenieder,

Na veel zoekwerk heb ik toch besloten dat ik niet achter de oorzaak van mijn crashes kom.

Zodra mijn pc crashed, welk gebeurt tijdens zware belasting van CPU+MOBO, blijft mijn geluid in een loop (als er dan geluid afspeelde) en hangt mijn pc. De enige manier om dan terug te komen in windows is de reset knop.

Vanzelfsprekend is de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door genomen. Ik heb hier helaas niet een aantoonbare oorzaak door kunnen vinden.

Een andre raar puntje is dat mijn pc nu en dan niet start vanuit een koude start (geen signaal naar scherm + blijft "hangen" in een bepaald deel van BIOS) tevens dat nu en dan (zeer onregelmatig) de BIOS zich lijkt terug te zetten naar default settings.

Als test voor de onderdelen heb ik orthos gebruikt. Deze gaat goed een nachtje door de geheugen test heen, en ook de CPU test lijkt geen problemen te veroorzaken. Zodra ik de cpu+memory test draai, hangt de pc meestal binnen de seconde.

Vanzelfsprekend moet ik vanacht nog even memtest86 draaien, maar ik vermoet dat deze er goed door heen gaat komen.

Specs:
P5e3 mobo met X35 chipset
E8400 dual core.
Corsair cm3x2048-1333c9dhx memory banks (2*2GB)
Video kaart is een GT8800.

Gezien de vindingen binnen orthos neig ik te zeggen dat er fouten in het mobo zitten. Heeft er wellicht nog iemand andere suggesties?

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Klinkt inderdaad als processor of moederbord.

Hoe is je temperatuur van je processor en de spanningslijnen van de voeding? Om het lijstje maar af te gaan? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Motrax op 24-11-2008 12:33 ]

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
idd, ik ben weer onvoledig ;)

Spanning zit ruim binnen de marge. Zit ook een goede zalman voeding in, dus het lijkt allemaal stabiel.

Processor temp zit op 55 graden stressed. Dit vind ik zelf "iets" aan de hoge kant, maar is nog ruim acceptabel.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 16:34

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Nou ja, als je de Hangen- en opstartproblemen troubleshooter al volledig hebt doorgelopen zonder resultaat en je draait een Memtest86+ waar niks geks uit komt, zit er m.i. weinig anders op dan een nieuwe pc...

Zonder gekheid, ik vermoed dat je nog niet alles uit de troubleshooter hebt geprobeerd want dan had je wel een oorzaak gevonden... dus meer info svp; wat heb je gedaan en wat waren de resultaten?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Four schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:31:
Zodra mijn pc crashed, welk gebeurt tijdens zware belasting van CPU+MOBO, blijft mijn geluid in een loop (als er dan geluid afspeelde) en hangt mijn pc.
Dat doet mij aan een probleem met hetzij de geluidschip, hetzij de driver. Ik weet niet van geluid dat blijft hangen bij niet-geluidsgerelateerde problemen. Schakel in je BIOS het onboard geluid eens uit en zie of je dan die crashes nog hebt.
Als mijn denkpiste klopt zijn er twee mogelijkheden: ofwel een slechte driver, ofwel en defecte chip. In het laatste geval mag je MoBo natuurlijk RMA.

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
woelders schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:40:
Zonder gekheid, ik vermoed dat je nog niet alles uit de troubleshooter hebt geprobeerd want dan had je wel een oorzaak gevonden... dus meer info svp; wat heb je gedaan en wat waren de resultaten?
Ik heb idd geen nieuwe onderdelen gekocht, of onderdelen uit gewisselt. Verder memetest gedaan, videokaart (heb ik dan wel gevonden) uitgewisseld.

Geheugen test mbv orthos gedaan, cpu gestressed, voltages gecontroleert, tempratuur gecontroleert.

Verder is die troubleshooter niet echt nuttig als je geen geld hebt voor nieuwe onderdelen ;)

<edit>
geluids chip uit gezet, bleef helaas nog vast lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Four op 24-11-2008 12:50 ]

• Icephase

Icephase

Tja... de enige manier om problemen te traceren is door alle overige oorzaken uit te sluiten...

Dus je zult toch op zoek moeten naar andere onderdelen óf inderdaad gokken dat het het mobo of het geheugen oid is. Dat kunnen wij dan ook niet raden helaas.

/edit:
Overigens, in je eerste post had je memtest nog niet gedraaid en nu wel? Memtest heeft minstens een aantal runs van meerdere uren nodig om tot een sluitend resultaat te komen. Dus laat die vandaag/vannacht eens draaien (en dan het programma Memtest86+ en niet Orthos!).

Het nut van de troubleshooter is niet afhankelijk van het feit of jij al dan niet vervangende onderdelen kunt krijgen; dit is namelijk the only way to be shure... en dus is het een goed advies in de troubleshooter.

[ Voor 49% gewijzigd door Icephase op 24-11-2008 12:50 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
woelders schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:47:
Tja... de enige manier om problemen te traceren is door alle overige oorzaken uit te sluiten...

Dus je zult toch op zoek moeten naar andere onderdelen óf inderdaad gokken dat het het mobo of het geheugen oid is. Dat kunnen wij dan ook niet raden helaas.
Hangt je pc ook als je in veilige modus draait?

Staan je condensatoren niet bol op moederbord?

[ Voor 5% gewijzigd door Silver7 op 24-11-2008 12:50 ]

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Schiet me net te binnen, om het OS uit te sluiten, is het mogelijk om Orthos vanaf een livecd te draaien? Ik denk niet dat je andere resultaten gaat krijgen omdat je aangeeft dat er ook al problemen bij het opstarten/bios is, maar toch.

Ik denk dat Memtest waarde toevoegd aan het testen. Ik dacht dat test 5 ook een deel van de processor meenam, als daar fouten naar voren komen dan is het weer een extra aanwijzing dat het fysiek niet in orde is.

offtopic:
Geen wonder dat je geen geld hebt, die setup heeft wel wat gekost :+ Ik zit hier nog met een 2800+, 768MB intern, 9700Pro :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Icephase

Icephase

Oké, gaat snel met reacties hier... zie mijn ge-editte reactie van hierboven voor nieuwe info...

• Four
  • Niet online

Four

I void warranty

Topicstarter
Ik heb nog geen bolle condensatoren kunnen ondekken. Ondanks dat ik meerdere keren het beestje uit elkaar heb gehaalt in de afgelopen periode dat deze problemen voorkomen.

Ik zal zodalijk om het OS uit te sluiten (Vista .64) een live cd er in gaan stoppen. Dan moet ik enkel nog een manier vinden om CPU && mem te stressen. Orthos is nml windows prog en ik vertrouw die ports niet zo.

Zodra ik hier uitsluitsel over kan geven zal ik deze direct terug koppelen.

Zoals genoemt zal ik Memtest86 vanacht gaan draaien. Ik heb nml geen vertrouwen in een testje van een uur of 2, en wil hem graag de hele nacht laten lopen.

Kwa onderdelen geeft ik je natuurlijk helemaal gelijk! Maar je gaat niet even een nieuw mobo kopen om een testje te draaien ;)

Als er iemand een DDR3 systeem heeft in de buurt van utrecht en bereid is te gaan helpen testen, kom ik graag naar je toe.

offtopic:
Me vorge pc was een Atlon 2400, dus ik heb kunnen sparen ;)

<edit>
Live cd gaf ander resultaat. Even een paar native mem + cpu tests gedraait, deze gaven geen problemen
Ook orthos gedraait onder wine, ook deze loopt niet meer vast. Dit kan natuurlijk zijn omdat linux de system calls anders af handelt, of omdat Vista gaar is.

Ik ga dus eerst maar eens een HD bestellen voor backup doel einden, en daarna een XP64 installeren.

Bedankt voor uw reacties, als ik een uitsluitsel kan geven of nog steeds problemen ondervind zal ik wel een trapje geen.

Ik heb het dankzij een geweldig competente medewerker van Azerty (reclame ik weet het, zet maar op ban voor een dag of wat) het probleem gevonden.

Ik moest mijn corsair geheugen handmatig in mijn bios op de juiste timings zetten, en het voltage omhoog schroeven.

Blijkbaar trekken deze modulle meer stroom als het mobo wou geven, en crashde het zaakje hierdoor zodra er hogere belasting op de pc kwam te staan.

[ Voor 35% gewijzigd door Four op 24-11-2008 17:13 ]

• Ri_ck
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-09-2010
Four schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:56:
Ik heb nog geen bolle condensatoren kunnen ondekken. Ondanks dat ik meerdere keren het beestje uit elkaar heb gehaalt in de afgelopen periode dat deze problemen voorkomen.

Ik zal zodalijk om het OS uit te sluiten (Vista .64) een live cd er in gaan stoppen. Dan moet ik enkel nog een manier vinden om CPU && mem te stressen. Orthos is nml windows prog en ik vertrouw die ports niet zo.

Zodra ik hier uitsluitsel over kan geven zal ik deze direct terug koppelen.

Zoals genoemt zal ik Memtest86 vanacht gaan draaien. Ik heb nml geen vertrouwen in een testje van een uur of 2, en wil hem graag de hele nacht laten lopen.

Kwa onderdelen geeft ik je natuurlijk helemaal gelijk! Maar je gaat niet even een nieuw mobo kopen om een testje te draaien ;)

Als er iemand een DDR3 systeem heeft in de buurt van utrecht en bereid is te gaan helpen testen, kom ik graag naar je toe.

offtopic:
Me vorge pc was een Atlon 2400, dus ik heb kunnen sparen ;)

<edit>
Live cd gaf ander resultaat. Even een paar native mem + cpu tests gedraait, deze gaven geen problemen
Ook orthos gedraait onder wine, ook deze loopt niet meer vast. Dit kan natuurlijk zijn omdat linux de system calls anders af handelt, of omdat Vista gaar is.

Ik ga dus eerst maar eens een HD bestellen voor backup doel einden, en daarna een XP64 installeren.

Bedankt voor uw reacties, als ik een uitsluitsel kan geven of nog steeds problemen ondervind zal ik wel een trapje geen.

Ik heb het dankzij een geweldig competente medewerker van Azerty (reclame ik weet het, zet maar op ban voor een dag of wat) het probleem gevonden.

Ik moest mijn corsair geheugen handmatig in mijn bios op de juiste timings zetten, en het voltage omhoog schroeven.

Blijkbaar trekken deze modulle meer stroom als het mobo wou geven, en crashde het zaakje hierdoor zodra er hogere belasting op de pc kwam te staan.
Ik weet niet of ik hier maar zo op in mag haken? en of je dit nog leest? Maar zit namelijk moet een soortgelijk probleem en ben erg benieuwd wat de instellingen zijn die je hebt veranderd in de BIOS.

Heb ook DDR3 geheugen en alleen bij zware belasting freezed de pc. Bijvoorbeeld bij Far Cry 2 binnen half uur meestal kwartier vast en blijft staan op het scherm waar je mee bezig was. Dus geen reboots of BSOD, alleen reset is dan mogelijk. Maar Red Alert 3 kan ik soms wel uren spelen zonder problemen. Far Cry is ook wel 'iets' zwaarder qua graphics natuurlijk.

Dit zijn de specs en wat ik geprobeerd heb zover:

P5Q3 Deluxe (wifi)
Q9450 + zalman 9700NT
2x 2GB OCZ DDR3 Platinum 1333mhz
2x samsung spinpoint f1 750GB in RAID0
2x Sapphire HD4870 512mb DDR5 in Crossfire
Antec Quattro 850watt voeding
Vista Ultimate SP1 x64

Geheugen is vervangen. (dacht dat het stuk was bleek achteraf niet het geval, foutje van mij) en in de andere slots geprobeerd.
Beide videokaarten in beide pci-e sloten apart gebruikt.
Temperatuur gecontroleerd van processor, moederbord en videokaarten allemaal hele nette lage waarden.
andere voeding geprobeerd (zelfde)
Nieuwste updates, BIOS, videokaart.
PHD test uitgevoerd op gehele pc (PHD = Professional Hardware Diagnose. PCI kaart van Ultra-X) kwam niks uit.
Niks is overgeclocked

Daarom ben ik heel benieuwd naar je BIOS instellingen!! :) Anders is het enigste wat ik me nog kan bedenken dat het mobo defect is. Maar voordat ik aan dat RMA traject begin wil ik toch graag die BIOS instellingen proberen! Anders helpt een nieuw mobo ook niet ;)

bvd.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Prime95 (deze versie: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103) al geprobeerd?

De meerwaarde van Prime boven memtest is imo de volgende: Memtest is leuk maar is een synthetische/theoretische test. Als je geheugen bijvoorbeeld niet helemaal compatible is met je mobo dan bestaat de kans dat memtest dit over het hoofd ziet en dus geen fouten geeft. Prime is een meer real-world applicatie en kijkt gewoon of je systeem (ook vooral geheugen) stabiel is. Natuurlijk weet je al dat je systeem instabiel is, maar Prime test je systeem op een meer basic niveau dan met games. Als Prime fouten geeft kun je er van op aan dat er hardwarematig aan je systeem wat fout is. Bij een game kan het ook nog om drivers gaan ofzo, of om je videokaart (die laatste test Prime niet) Blijft Prime een aantal uur goed draaien dan kun je anderzijds weer van op aan dat op een basic niveau je systeem stabiel is en je het probleem waarschijnlijk niet in je cpu/mem etc. moet zoeken. Het blijft evenwel een woud van uitzonderingen en theoriën. Naast je videokaart wordt bij een game (mede door diezelfde videokaart) natuurlijk je voeding ook weer meer belast en valt die toch ook weer niet uit te sluiten, ook al is tijdens het draaien van Prime je systeem stabiel. Hoe dan ook, het is een mooie extra tool :)

Edit: Ik zat een tikje te slapen en zie nu dat je Orthos al gedraaid hebt. Ik weet niet of dat helemaal hetzelfde is als Prime. De door mij gesuggereerde versie van Prime valt natuurlijk evengoed nog te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 03-12-2008 00:39 ]

Pagina: 1