Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 09:51

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Dag allemaal!

Ik heb sindskort een nieuwe versterker : Pioneer VSX-1018AH-K : http://www.pioneer.nl/nl/...5/VSX-1018AH-K/specs.html

Ik heb hiernaast een Subwoofer liggen van het merk Visaton : http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/archiv/713.html

De subwoofer heb ik ingebouwd in een grote kist met baspijp kant en klaar.
Helaas kan ik 'm niet gebruiken op mijn huidige versterker.
Mijn Pioneer versterker heeft een SUB - Pre-out (1 cinch aansluiting)

Voor de subwoofer ben ik dus opzoek naar een inbouwversterker.
Bij conrad heb ik er een aantal gevonden.

Mijn voorkeur gaat uit naar de 150 watt versie : http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=301044

Ik zit met 1 probleem, en vandaar dat ik mijn bericht/vraag hier post.

Deze Conrad versterker heeft 2 cinch aansluiting voor de INPUT, namelijk een witte (links) en een rode (rechts)
Mijn versterker heeft voor de SUB pre-out maar 1 cinch aansluiting.

Kan dit wel samen werken? Zo ja? Hoe dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zoiets zou bouwen dan zou dat niet met een dubbele input zijn nee ;)

Een Single output vanaf je versterker voor je sub is gewoon mono. De versterker splitst zelf de lage tonen voor de subuitgang en dat hoeft je sub zelf niet te doen. Die versterker is dan overbodig, zou je zeggen. Wat je wel kan doen is de Pre-out + en - combineren naar 1x cinch. Dus de + en - samenvoegen en solderen/aansluiten via je single-output. Je kan hiermee vermogenverlies krijgen, omdat het signaal wel eens zou kunnen afzwakken, maar je kan ook voor de High-input kiezen. Dat is via de reguliere stereo-uitgang , eerst door je sub heen en dan naar je speakers.

Mijn voorkeur zou zijn een inbouwversterker met gewoon 1x tulip ingang, en niet left/right :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:09:
Wat je wel kan doen is de Pre-out + en - combineren naar 1x cinch. Dus de + en - samenvoegen en solderen/aansluiten via je single-output.
+ en - :? Ik hoop dat je links en rechts bedoeld ;) Een sub-out is echter vrijwel altijd mono. Gewoon een kabeltje gebruiken en deze dan op de linkse of rechts ingang van de subamp aansluiten. Intern worden de signalen toch weer bij elkaar opgeteld. Maakt dus niet uit of je nu een of twee kabeltjes aansluit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Heb jij dan een voorbeeld van zo een type versterker die ik los kan kopen?

het probleem is namelijk dan mijn subwoofer door een mono versterker gevoed moet worden wil ik uberhaupt aansluiten op mijn dolby surround versterker...

[edit] ik zat zelf te denken om een RCA splitter te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/RFIY-1F_1_l.jpg

oftwel, een RCA splitter aansluiten op mijn SUB Pre-out van mijn dolby versterker, dan de kabel verlengen met een standaard RCA (tulip) kabel en op L + R aansluiten

Voorbeeldje : [0]---<======[0]

[0] = versterker

---< = RCA splitter
=== : tulip kabel

:D

[ Voor 46% gewijzigd door HENNEP op 24-11-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:29:
[...]

+ en - :? Ik hoop dat je links en rechts bedoeld ;) Een sub-out is echter vrijwel altijd mono. Gewoon een kabeltje gebruiken en deze dan op de linkse of rechts ingang van de subamp aansluiten. Intern worden de signalen toch weer bij elkaar opgeteld. Maakt dus niet uit of je nu een of twee kabeltjes aansluit.
Dat is waar, maar er zijn ook subs met 2 woofers om de left en right te bepalen :P

Combineer je input beide met + en -, en sluit die aan op je pre-out. Zo ben je zeker dat je sub het juiste signaal over beide kanalen krijgt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mlzH7he1IrpDZNNSpmszutDl/thumb.jpg

Zo dus :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
zie mijn post hierboven met mijn edit, gaat dat ideetje werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RCA splitter is inderdaad hetzelfde als mijn concept erboven :P

Het enige verschil is dat je het zelf doen kan :> Het beste is goede kabels + solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Geen + en - aan elkaar knopen!

Meestal sluit je bij een subamp alleen links aan; evt kan je ook een splittertje gebruiken, maar dat hoeft dus niet.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HENNEP schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:07:
De subwoofer heb ik ingebouwd in een grote kist met baspijp kant en klaar.
Wh0t!?

Kant en klaar? Heb je rekening gehouden met (minimaal) de opgegeven inhoud van de kast? elke speaker heeft unieke T/S parameters, dus als je volumes + pijpen niet goed zijn, heb je echt niks aan je sub. Dan klinkt ie voor geen meter!!

On-Topic: maakt niet uit of je 1 of 2 aansluitingen gebruikt, word intern het signaal van links en rechts toch opgeteld. Let wel op je scheidingsfrequentie. Grote kans dat je subpreout alleen subwoofer-frequenties bevat, dus dan moet je je scheidingsfrequentie op de subamp op maximaal zetten...

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Waarom zou je dat willen dan? Het signaal word niet sterker of zwakker door maar 1 kabel aan te sluiten zo ver ik weet. Dus gewoon 1 van ded 2 stekkers aansluiten is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spNk schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:42:
Waarom zou je dat willen dan? Het signaal word niet sterker of zwakker door maar 1 kabel aan te sluiten zo ver ik weet. Dus gewoon 1 van ded 2 stekkers aansluiten is voldoende.
Precies! zonde van je geld + moeite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er staat ook.. ( en dat is precies wat een RCA-splitter doet) De plus van je pre-out aansluiten op beide plussen van je tulp... de min sluit je aan op wederom beide - van je tulips, waardoor het signaal gescheiden wordt, ook al wordt dat intern geregeld. Ik heb ooit een sub gehad met 2 woofers die dus functioneerde op beide kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:41:
[...]

Wh0t!?

Kant en klaar? Heb je rekening gehouden met (minimaal) de opgegeven inhoud van de kast? elke speaker heeft unieke T/S parameters, dus als je volumes + pijpen niet goed zijn, heb je echt niks aan je sub. Dan klinkt ie voor geen meter!!

succes
hehe, ik dacht al dat iemand hierover ging praten :)
Ik heb met Visaton contact gehad voor de afmetingen van mijn kist en met bas reflex pijpen.
Hun advies was 60x60x30 centimeters en met 2 apart tegenover elkaar staand pijpen van ieder 10cm groot.

Ik heb dus ook precies die afmetingen gebruikt ;)

trouwens, heb ik de woofer al in gebruik gehad... gosiemijne wat een geluid.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:41:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, want deze woofer is eigenlijk niet geschikt voor een bassreflex behuizing, en voor een gesloten kist heb je meerdere honderden liters nodig om er iets moois van te maken...

Edit: als die gasten van Visaton die gezegd hebben, dan zijn ze niet goed snik...

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 24-11-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:48:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, want deze woofer is eigenlijk niet geschikt voor een bassreflex behuizing, en voor een gesloten kist heb je meerdere honderden liters nodig om er iets moois van te maken...

Edit: als die gasten van Visaton die gezegd hebben, dan zijn ze niet goed snik...
Nou ik heb die informatie toch echt van hun gekregen, met die info heb ik dus ook mijn kist gebouwd... Ik ben er wel tevreden mee hoor..

Maar eventjes BACK ON Topic.. ;)

Gaat het idee met een RCA splitter en het verlengen met een standaard RCA kabel werken tussen mijn Preout en die Conrad Sub versterker??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hatsee, mooi klusje voor WinISD dus.

Doe de tutorial, zoek de parameters op van je woofer, en bekijk zelf es of Visaton t bij t rechte eind heeft.

Daarnaast moet je ook rekening houden met demping, trillingen, en luchtsnelheden. Want hoegroot is de diameter van je baspijpen!?

Gaat lekker suizen als je pijpjes hebt van 6cm doorsnee, met lekker vierkante hoeken in plaats van afgeronde (ik noem nu maar iets he)

Edit: gezien bovenstaande reactie zou ik dus eigenlijk t gelijk van mij en Voodooless moeten bewijzen he ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2008 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:55:
Hatsee, mooi klusje voor WinISD dus.

Doe de tutorial, zoek de parameters op van je woofer, en bekijk zelf es of Visaton t bij t rechte eind heeft.

Daarnaast moet je ook rekening houden met demping, trillingen, en luchtsnelheden. Want hoegroot is de diameter van je baspijpen!?

Gaat lekker suizen als je pijpjes hebt van 6cm doorsnee, met lekker vierkante hoeken in plaats van afgeronde (ik noem nu maar iets he)

Edit: gezien bovenstaande reactie zou ik dus eigenlijk t gelijk van mij en Voodooless moeten bewijzen he ;)
Mocht jij mij kunnen vertellen wat voor kist ik dus echt moet bouwen, dan neem ik jouw advies ten harte ;)

maar alsnog :

Eventjes BACK ON Topic..

Gaat het idee met een RCA splitter en het verlengen met een standaard RCA kabel werken tussen mijn Preout en die Conrad Sub versterker??

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07
Even de meest simpele en gegaradeerd werkende oplossing voor je.

Je hebt 4 aansluitingen op de versterker zitten, namelijk IN links en rechts en OUT links en rechts. Je sluit je versterker aan op IN links of rechts, maakt niet uit welke. Dan pak je een heel kort kabeltje en sluit die aan tussen de OUT links of rechts (afhankelijk van waar je de IN op hebt aangesloten, dus IN rechts dan ook OUT rechts) en de vrije IN aansluiting. KLAAR!

Wel altijd zorgen dat bijde ingangen een signaal krijgen. Deze versterkers koppelen ze NIET intern door namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HENNEP schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:59:
Gaat het idee met een RCA splitter en het verlengen met een standaard RCA kabel werken tussen mijn Preout en die Conrad Sub versterker??[/b]
JA! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

olof schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:59:
Wel altijd zorgen dat bijde ingangen een signaal krijgen. Deze versterkers koppelen ze NIET intern door namelijk.
Goed... :|

Het tegenargument: http://www2.produktinfo.c...erkermodul_Aktiv_150W.pdf

Zoals je ziet worden de ingangen en de uitgangen gewoon mooi aan elkaar geknoopt in t midden!

De versterker koppelt rechts en links dus WEL aan elkaar, dus het maakt NIET uit of je een RCA splitter gaat gebruiken.

Splitter = niet nodig = zonde van t geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ja, maar 't is zinloos. 't Eerste wat die subamp doet is L en R signaal weer samenvoegen tot 1 signaal, en die heb je al. Dus gewoon alleen de L of R ingang gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Dus als ik gewoon een "normale" tulp kabel pak en van deze bijvoorbeeld alleen de "witte" aansluit op de pre-out van mijn Dolby Surround en ook op alleen de "witte" input van die Sub-amp dan moet het gewoon werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Thanks Soulwack.

Iemand nog suggesties voor een plaats vervanger van de Conrad SuB amp? maar dan wel 1 met ongeveer dezelfde specs and "prijs" ??????

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, nee. Ik heb er zelf ook n tijdje terug naar gezocht. Ik heb toen een Bose Acoustimass 4 subwoofer op de kop getikt waarvan de versterker stuk was. Die heb ik eruit geschroefd en de sub behuizing passief gemaakt.

Als subversterker heb ik de 100W versie van dezelfde versterkerserie van conrad. Werkt nu n jaartje of 3 probleemloos.

Kun je gerust kopen hoor, tis leuk spul, al helemaal voor dat geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 10:32

JoJo_nl

Yu !

je kunt die conrad voorversterker gerust aansluiten met de linker RCA aansluiting.. dan stuurt ie t signaal naar de signaal-uitgang voor sub en die knoop je dan weer aan de versterker.

je kunt ook als je huidige versterker een equalizer doorvoor heeft die gebruiken imho t beste. dan zet je de linker en rechter uitgang die normaal naar de equalizer gaat (vanuit de hoofdversterker gezien)op de voorversterker ingang van de sub-voorversterker en de line-out van de sub-voorversterker op de pre-in van de hoofdversterker en de subwoofer-versterker op de subwoofer-uitgang van de sub-voorversterker.

If something sucks make it better...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 13:12:
[...]

Goed... :|

Het tegenargument: http://www2.produktinfo.c...erkermodul_Aktiv_150W.pdf

Zoals je ziet worden de ingangen en de uitgangen gewoon mooi aan elkaar geknoopt in t midden!

De versterker koppelt rechts en links dus WEL aan elkaar, dus het maakt NIET uit of je een RCA splitter gaat gebruiken.

Splitter = niet nodig = zonde van t geld :)
Mooi niet dus. Zonder signaal gaat je opamp echt geen ene reet doen krijg je dus maar een "half"signaal. Ik heb zelf een hele tijd de kleine broer hiervan gehad. Zonder doorlussing krijg je zeker wel geluid uit je speaker, maar slecht de helft van het volume. En geloof me aub, het maakt echt wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
JoJo_nl schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:28:
je kunt die conrad voorversterker gerust aansluiten met de linker RCA aansluiting.. dan stuurt ie t signaal naar de signaal-uitgang voor sub en die knoop je dan weer aan de versterker.

je kunt ook als je huidige versterker een equalizer doorvoor heeft die gebruiken imho t beste. dan zet je de linker en rechter uitgang die normaal naar de equalizer gaat (vanuit de hoofdversterker gezien)op de voorversterker ingang van de sub-voorversterker en de line-out van de sub-voorversterker op de pre-in van de hoofdversterker en de subwoofer-versterker op de subwoofer-uitgang van de sub-voorversterker.
8)7

Volgens mij snap jij het niet helemaal.

De Conrad versterker is gewoon een versterker die de Subwoofer moet aansturen. (de woofer is aangesloten met een + en - kabel (dus geen tulp kabels ofzo)
De Conrad versterker moet een geluids signaal van mijn Pioneer versterker krijgen.
De Conrad versterker krijgt het signaal binnen op de L+R input , het signaal komt dus van mijn Pioneer Versterker)

De Output poorten op de Conrad versterker zijn dus in mijn geval helemaal niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

olof schreef op maandag 24 november 2008 @ 14:40:
[...]
Mooi niet dus. Zonder signaal gaat je opamp echt geen ene reet doen krijg je dus maar een "half"signaal. Ik heb zelf een hele tijd de kleine broer hiervan gehad. Zonder doorlussing krijg je zeker wel geluid uit je speaker, maar slecht de helft van het volume. En geloof me aub, het maakt echt wel uit.
Vind ik knap! helft van het volume!?

Hoe moet ik me dat dan voorstellen!? stel dat beide opamps 1 volt produceren. Dan wordt dat samen op het knooppunt 2 volt volgens jouw verhaal!

Wrong! de stroom wordt 2 keer zo groot, maar aangezien een opamp niet stroomgestuurd is, maakt dat dus niks uit...

Edit: Overigens is het wel of niet moeten aanpassenvan het volume bij volledig of half aangesloten versterker een heel andere discussie. De vraag of het aansluiten pur sang kan is hier al meermalen beantwoord.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2008 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
Ik ga de versterker bestellen en proberen op 2 manieren

1) zonder de RCA splitter
2) met RCA splitter.

Naderhand zal ik wel mijn bevindingen posten!

Thanks all!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Mocht jij mij kunnen vertellen wat voor kist ik dus echt moet bouwen, dan neem ik jouw advies ten harte ;)
Misschien is het offtopic, maar dennog iets om eens over na te denken. Eerlijk gezegd zou ik voor deze woofer überhaupt niet gebruiken. Een Qts van 0.46 en een VAS van 651Liter maken dit toch wel een erg onpraktische woofer. Komt nog bij dat ie 8 Ohm is, en dus niet echt optimaal gebruik kan maken van subamps, die doorgaans aan 4 Ohm veel meer vermogen kwijt kunnen.

Als je dit gaat simuleren ga je dat ook meteen zien. Met een BR afstemming, zoals je die nu hebt in ongeveer 100 liter krijg je een gigantische bult rond de 70 Hz, en een gigantische Q, die voor een erg boomerige bass zal zorgen. Veel diepgang heeft het geheel ook niet. -3 dB punt zit op zo'n 44 Hz. Voor een subwoofer is dat niet echt een goede prestatie. Voor films lijkt me dit dan ook zeker geen geschikte subwoofer, laat staan voor muziek.

Als je er tevreden mee bent is dat natuurlijk prima :) Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 24 november 2008 @ 16:17:
[...]

Misschien is het offtopic, maar dennog iets om eens over na te denken. Eerlijk gezegd zou ik voor deze woofer überhaupt niet gebruiken. Een Qts van 0.46 en een VAS van 651Liter maken dit toch wel een erg onpraktische woofer. Komt nog bij dat ie 8 Ohm is, en dus niet echt optimaal gebruik kan maken van subamps, die doorgaans aan 4 Ohm veel meer vermogen kwijt kunnen.

Als je dit gaat simuleren ga je dat ook meteen zien. Met een BR afstemming, zoals je die nu hebt in ongeveer 100 liter krijg je een gigantische bult rond de 70 Hz, en een gigantische Q, die voor een erg boomerige bass zal zorgen. Veel diepgang heeft het geheel ook niet. -3 dB punt zit op zo'n 44 Hz. Voor een subwoofer is dat niet echt een goede prestatie. Voor films lijkt me dit dan ook zeker geen geschikte subwoofer, laat staan voor muziek.

Als je er tevreden mee bent is dat natuurlijk prima :) Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren.
voodooless, enorm bedankt voor je reply.
Ik heb zelf deze woofer gewoon in de auto gebruikt op een 4 ohm versterker. en ook al is het niet daarvoor bedoeld, ik ben er wel tevreden mee, de woofer klinkt erg goed op midden en lage frequenties.
De kist moet ik hier en daar nog wel afwerken, maar zoals het gaat ben ik zeer tevreden.

Ik ben zelf niet zo een audiofiel, maar ik heb wel een beetje van : het moet wel goed klinken en al helemaal geen gekraak.. :9

Waar zou deze woofer volgens jou dan wel zijn nut in kunnen hebben??? (afmetingen/combinatie etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

HENNEP schreef op maandag 24 november 2008 @ 17:01:
Ik heb zelf deze woofer gewoon in de auto gebruikt
Dat is ook precies waar hij voor bedoeld is: in de hoedenplank van een auto met een redelijk ruime kofferbak.
Waar zou deze woofer volgens jou dan wel zijn nut in kunnen hebben??? (afmetingen/combinatie etc.)
600 liter gesloten kist misschien?

Ander idee: maak er een U dipool van. Haal simpelweg eens de achterkant van je kist weg (als dat mogelijk is), en kijk eens hoe dat klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Als ik Vodooless dus goed begrijp is dit een echte free to air speaker? Ik wist niet eens dat die bestonden :)

@Vodooless:
Begin je hier nu ook al over dipool :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

jbhc schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:21:
Als ik Vodooless dus goed begrijp is dit een echte free to air speaker? Ik wist niet eens dat die bestonden :)
Een echte free to air heeft meestal nog een grotere Qts, maar aangzien de VAS hier zo groot is kun je er eigenlijk niet veel anders mee doen.
@Vodooless:
Begin je hier nu ook al over dipool :P
Tja, dat is een van de mogelijkheden die je hebt als je met een woofer weinig kan doen >:) Misschien is het ook nog wel mogelijk om er een TL van te maken, maar die zul je dan helemaal moeten narekenen. Daar heb ik de juiste tooltjes niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 15:10
Ik zat zelf ook te kijken naar een dergelijke versterker. Nu keek ik op die conrad site en daar staat aangegeven dat hij 1 x 190 W/8 Ω of 1 x 300 W/ 4 Ω kan leveren. Nu is mijn vraag: zijn dit RMS waarden? Zo nee, wat zullen dan ongeveer de RMS waarden van deze versterker zijn?

Ik heb mijn sub nu aan een hele simpele versterker van (ik gok aan een) 50wrms hangen, maar heb ik de bass voluit staan en de loudness ook aan. Als ik die versterker ook haal kan ik dan verwachten dat ie ongeveer net zo klinkt (of luider dan) want mijn sub kan nu net niet lekker met de rest van de speakers mee komen. de sub zelf is 125wrms op 8 ohm en 250 wmax

[ Voor 38% gewijzigd door Rickz op 25-11-2008 17:27 ]

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die RMS voorwaarden zijn niet zo significant. Je moet weten dat per 3dB toename in geluidsdruk, je een verdubbeling in het vermogen nodig hebt. Dus als je dan van 50 naar 100watt gaat, haal je daar 3dB winst uit.

Als jij zegt dat je sub niet lekker meekan, hoe moet dat dan opgevat worden. Als de gevoeligheid van je sub gewoon te laag is, dan kun je er vermogen in pompen wat je wil, dat brengt dan toch niet veel extra vermogen.
Pagina: 1