slecht contact SATA aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
wellicht een beetje vreemde vraag, maar staan SATA aansluitingen bekend om hun slechte contact?

de reden dat ik daar benieuwd naar ben is omdat ik zelf al een tijdje problemen met een SATA aansluiting op mijn WD 500Gb schijf, de ene keer boot de pc wel op, en bij wijze van spreken de volgende dag wil ie niet meer opstarten en als ik dan wat met het stekkertje rommel doet ie het ineens wel. 8)7
ik heb al een ander kabeltje geprobeert, en ook een andere aansluiting op het moederbord, maar het probleem blijft. de HDD spint overigens wel gewoon op.
heb de aansluiting op het printplaatje van de schijf uitgebreidt zitten bekijken maar ik kan er niks geks aan ontdekken.
waarschijnlijk los ik het probleem op door een andere schijf te monteren, en dat staat ook op de planning, (ik wil toch mirror gaan draaien) maar ik was dus benieuwd of dat de SATA aansluiting in het algemeen meer van dit soort problemen veroorzaakt. doordat het stekkertje of de aansluiting an sich lam wordt.

ik vind altijd wel dat je de stekkertjes een beetje zijwaarts kan bewegen, bij PATA zat de stekker ook gewoon goed vast als die erin zat gedrukt.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

shameete schreef op maandag 24 november 2008 @ 10:57:
wellicht een beetje vreemde vraag, maar staan SATA aansluitingen bekend om hun slechte contact?
Bij mij wel, maar vooral met goedkope (meestal rode) kabels.
de reden dat ik daar benieuwd naar ben is omdat ik zelf al een tijdje problemen met een SATA aansluiting op mijn WD 500Gb schijf, de ene keer boot de pc wel op, en bij wijze van spreken de volgende dag wil ie niet meer opstarten en als ik dan wat met het stekkertje rommel doet ie het ineens wel. 8)7
Ik heb al vaker meegemaakt dat een SATA kabel geen goed contact maakt, of dat ze HEEL erg los zitten.
Kabel vervangen lost het probleem op.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Shanquish
  • Niet online
bverstee schreef op maandag 24 november 2008 @ 11:00:
[...]

Bij mij wel, maar vooral met goedkope (meestal rode) kabels.

[...]

Ik heb al vaker meegemaakt dat een SATA kabel geen goed contact maakt, of dat ze HEEL erg los zitten.
Kabel vervangen lost het probleem op.
die rode kabels heb ik er inderdaad inzitten, zaten gewoon bij het mobo.
bij mij in het specifieke geval heb ik de kabel al 2x vervangen, het enige dat ik nog niet heb vervangen is de schijf, vandaar dat die nu op de nominatie staat.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

tja, het zit allemaal wat minder vast dan n 40 pins ide kabel he ;)
als je kabels met zo'n metalen klipje gebruikt, die zijn (zeker ook mijn ervaring) n stuk beter

• Shanquish
  • Niet online
zojuist heb ik de schijf vervangen voor een samsung spinpoint F1 1TB, hopelijk zijn mijn problemen nu verleden tijd. tot nu toe heb ik geen problemen meer met het niet herkennen van de HDD.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoals AlexanderB al aangeef, misschien is het verstandig S-ATA kabels te vervangen voor examplaren met een metalen lipje, deze klikken over het algemeen veel beter vast. Veelal worden deze kabels als S-ATA II gelabeld, niet meer dan een marketing truukje, maar dat ter zijde.

edit: missende letters ingevuld. :D

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 29-11-2008 09:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:33

Twazerty

AVCHDCoder developer

_Dune_ schreef op vrijdag 28 november 2008 @ 22:08:
Zoals AlexanderB al aangeef, misschien is het verstandig S-ATA kbels t vervangen voor examplaren met een metalen lipje,deze kikken over et algemeen veel beter vast. Veelal worden deze kabels als S-ATA II gelabeld, tniet meer dan een marketing truukje is, maar dat ter zijde.
Dat gaat dus niet altijd passen. Mb in een P5E kun je de kabels met een clipje niet gebruiken. Overigens zitten die goedkope rode kabels hier goed strak. Nergens last van haperingen en vaak lastig los te krijgen. Zitten nogal geklikt zeg maar. Heb ongeveer 10 apparaten op sata aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 28-11-2008 22:13 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Shanquish
  • Niet online
ik denk dat ik op mijn mobo ook problemen krijg om ze met een clipje vast te maken.
bij een P5K-E zoals ik heb zitten de sata aansluitingen onhandig dicht bij de grafische kaart (C3D-HD4870)
ik neem aan dat je onderstaande type bedoeld?

Afbeeldingslocatie: http://www.pcsilent.nl/images/SATA2_cable_internal__s_ata_II_cable_security_clip_safty_clip_sata_shielded-MAXI-sata2kabel.jpg

daarintegen zouden die clipjes op bijv. een HDD niet misstaan, daar is immers wel zat plek.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:26

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb ze ook gezien die aan een kant vastklikken. Die zaten ooit bij Gigabyte moederborden voor zover ik weet (965-DQ6 etc)

Hier stond een dode link.

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:47
Ik heb ook het probleem dat 1 hdd soms uitvalt. Aangezien ik er niet van boot is het voor mij minder vervelend. Maar toch, computer weer open, stekkertje rommelen en weer gaan.
En ik heb een stekkertje met een clipje eraan, dus dat wil soms ook nog wel eens mis gaan.
Pagina: 1