[RAID] Array breekt na afsluiten

Pagina: 1
Acties:

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-02 00:17
Ik heb nogal een raar probleem met de RAID1 setup van mijn HTPC die tevens dienst doet als file server. Deze bestaat uit 2 Western Digital RE2-GP WD1000FYPS harddisks die via de ICH9R van mijn Asus P5E-VM HDMI zoals gezegd in RAID1 (mirror) draaien. Als OS gebruik ik Windows Vista.

Om deze machine 's nachts niet onnodig aan te laten staan sluit ik deze gewoon af. Het probleem is echter dat als ik hem de volgende dag weer aanzet, ik in de RAID monitor bij het opstarten zie dat de array de status 'Degraded' heeft. Eenmaal in Windows zit de Intel Matrix Storage tool dat de array broken is en gaat dus weer rebuilden. Dat werkt op zich allemaal prima, maar is uiteraard geen normaal gedrag.

Tevens valt het me op de het BIOS veel tijd kost (30 seconden) om de schijven te herkennen. Met 1 schijf wil het systeem niet eens opstarten. Ik heb hierover contact gehad met WD die zeiden dat dat kan komen door de extra functies die de RE schijven hebben. Over mijn RAID probleem konden zij niets zeggen.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Zou ik misschien beter af zijn met niet-RE edities van de schijven?

specs

Verwijderd

XP SP2 gaf problemen met mijn indertijd vrij nieuwe SATA harde schijven; de computer zei 'bezig met afsluiten', schakelde zichzelf uit en de disks hadden niet voldoende tijd om de hard disk buffer naar de fysieke schijf weg te schrijven ('syncen/flushen' van de vaste schijf). Downloaden van een Microsoft patch verhielp dit probleem. Mogelijk is jouw probleem iets soortgelijks. Ik zou proberen om relevante patches van Microsoft te downloaden (er is een service pack voor Vista) en misschien kun je de firmware van je RAID kaart bijwerken naar een meer recente versie.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Schijven afzonderlijk als een getest op fouten?
Geeft je Windows logboek misschien iets aan?