• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Goeiedag,

Dit is geen topic van "welk mobo heb ik nodig" maar ik wou graag een discussie maken.

En wel hierom, sinds ik SLI ben gegaan met 2 9600GT's in een P7N Diamond kan ik geen gebruik meer maken van mijn Edimax Wireless PCI omdat het slot wordt bedekt voor de koeler en hetzelfde geld voor de X-Fi soundcard die ik heb moeten verplaatsen.

En aangezien de zwaardere kaarten sowieso al 2 slots innemen, houdt dat in dat je snel steeds minder kwijt kunt in je PC.

Mijn idee is dan ook, een ander soort mobo, met extra ruimte voor deze kaarten, dus geen slots op de plek waar ze nu zitten, maar een open ruimte, bijv. alles PCI en PCI-e sloten die niet voor SLI of Crossfire zijn apart, en de PCI-e 16x sloten bij elkaar met een spacing van 2 sloten per slot. Dan kan alles nog gewoon gebruikt worden.

Alleen is dan wel een ander formaat Mobo nodig, met een dito behuizing.

Tenzij alles naar watercooling gaat of passief, maar dat is niet helemaal haalbaar met een 4870 of GTX280.

Commentaar?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO is een ander formaat niet nodig voor wat je wilt.

De ATX-standaard ondersteunt 7 externe sloten. Uitgaande van 2 sloten per VGA hou je nog 3 over. Een goed ingericht mobo zou makkelijk jouw WiFi en geluid kunnen herbergen.

Wat is het probleem dan? Simpel, we zijn in transitie tussen PCI en PCIe 1x voor low-bandwidth uitbreidingskaarten, en daar wringt de schoen. Een slot kan ofwel PCI danwel PCIe 1x hebben, niet beide tegelijk. In het voorbeeld van jouw bord - sowieso een vreemde eend wegens triple SLI support - heb je naast de twee primaire PCIe 16x sloten nog twee fysieke 16x sloten en een 1x slot, met PCI en een PCIe 1x afgedekt. Dat was dus een foute keuze om te combineren met legacy PCI kaarten.

Je had met dezelfde chipset een Gigabyte, Asus of eVGA bord kunnen nemen met één vrije PCI slot met deze config. Maar sowieso is de combo van een high-end SLI plank met legacy sloten geen waarschijnlijke. Iemand die genoeg geld heeft voor zo'n mobo + 2x dure VGA wordt in staat geacht overige kaarten ook in nieuwe (PCIe) variant te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben het met dat betreft met dion_b eens. Als ik kijk naar wat er aan moederborden uitkomt, er is altijd wel een plankje waarop je jouw hardware kunt prikken, omdat vrijwel iedere fabrikanten op een andere manier de PCIe en PCI sloten indeelt, incl de hoeveelheid sloten die je erop terugvindt.
Dat je hiermee iets beperkter wordt in het aantal merken waar je uit kunt kiezen is een feit, maar het is zeker niet onmogelijk.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn idee is dat er geen ander formaat nodig is, maar dat er van het SLI gedoe moet worden afgestapt. Ze moeten gewoonweg betere kaarten gaan maken en niet de boel gaan bundelen omdat de kaarten eenvoudigweg te traag zijn. (en ook om de verkoop te stimuleren)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SLI is voor het grootste deel pure marketingblaat...

Eén snellere kaart kost zo goed als altijd minder dan twee tragere kaarten die in SLI vergelijkbare performance bieden. Zodoende is SLI (of CF) alleen interessant als je daadwerkelijk sneller wilt presteren dan de snelste stand-alone kaart die beschikbaar is. Het aantal mensen wat geld daarvoor over heeft is zeer klein, en het nut ervan op alles muv absolute high-end borden is dus verwaarloosbaar.

Waarom wordt het toch gedaan? Omdat de chipfabrikanten en kaartbakkers er natuurlijk belang bij hebben om zoveel mogelijk producten te verkopen, en alles doen om multi-GPU 'cool' te laten lijken, ongeacht of het objectief nut heeft :z

Maar goed, SLI/CF mogelijkheden op een bord zijn ook weer geen probleem (tenzij er zoals op de genoemde P7N Diamond ook onzuinige bridge chips ervoor hebt), je kunt prima zo'n slot gebruiken voor andere dingen of gewoon leeg laten...

Oslik blyat! Oslik!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:43

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ik erger me er ook een beetje aan. Stel ik zou CF gebruiken dan houd ik 2 pci-e x1 over en een pci slot. Heb echt heel goed moeten zoeken zodat ik genoeg sloten overhield. Zeer irritant.

Gebruik geen CF maar had wel een 2e videokaart erinzitten.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Iedereen valt nu wel over het SLI gedeelte, maar dat is maar een klein deel van het probleem dat ik probeer aan te geven.

Zowat elke videokaart die je tegenwoordig koopt neemt 2 sloten in, 1 voor de kaart, de andere voor de koeler.

DAT is de issue die altijd speelt.

Daarvoor zou dus een nieuwe layout al heel erg welkom zijn, waarbij je een enkel PCI-e 16x slot hebt waarmee je geen ander slot zult afdekken.

Is dat zo een rare gedachte? Dat een fabrikant eens met zo een bord komt aanzetten?

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:43

Twazerty

AVCHDCoder developer

Ackermans1973 schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:26:
Iedereen valt nu wel over het SLI gedeelte, maar dat is maar een klein deel van het probleem dat ik probeer aan te geven.

Zowat elke videokaart die je tegenwoordig koopt neemt 2 sloten in, 1 voor de kaart, de andere voor de koeler.

Daarvoor zou dus een nieuwe layout al heel erg welkom zijn, waarbij je een enkel PCI-e 16x slot hebt waarmee je geen ander slot zult afdekken.

Is dat zo een rare gedachte? Dat een fabrikant eens met zo een bord komt aanzetten?
Mijn idee is simpel. Gewoon ATX alleen dan meer sloten. Dus langer bord. Gewoon 16 inch lang ipv 12 inch. Kunnen er meer sloten op. Als je de voeding dan anders positioneert en mogelijk de cpu ook dan gaat dat gewoon passen in een standaard hoogte kast.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ackermans1973 schreef op maandag 24 november 2008 @ 19:26:

Ik denk dat de bordfabrikanten precies andersom redeneren:

Lang niet iedereen gebruikt een high-end kaart - "elke videokaart" is overdreven, zelfs m'n 8800GT was een single-slot model totat ik er een passieve koeler op prikte - dus de meerderheid van gebruikers kan wel die sloten gebruiken, alleen de paar mensen die zonodig high-end willen zitten zowel qua kaart als qua koeling niet. Dat is misschien onder GoTters een hogere percentage, maar jan-met-de-pet draait vrolijk met een GeForce 8600GT of met een HD4350 oid, als hij al een losse GPU heeft...

Waarom dan niet die tweede slots toch invullen voor de mensen die geen lomp grote kaarten hebben. Overigens kun je prima van lomp grote koeling af door op waterkoeling over te stappen. Ja, dat is vrij uitzonderlijk, maar dat is (triple) SLI ook :z

Oslik blyat! Oslik!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:22
Laten ze nou eerst maar eens die videokaarten omdraaien, zodat de GPU aan de bovenkant zit in een standaard toren. Dat scheelt je dan alweer 1 slot.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

FireAge schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 07:54:
Laten ze nou eerst maar eens die videokaarten omdraaien, zodat de GPU aan de bovenkant zit in een standaard toren. Dat scheelt je dan alweer 1 slot.
...En met een beetje leuke koeler zit je in de problemen met je northbridge en geheugen. :z Ik heb bijvoorbeeld een GA-965P-DS3 en met de vrije lange kaarten met forse koelers van tegenwoordig past dat echt niet als je de kaart omdraait.

[ Voor 26% gewijzigd door AtleX op 25-11-2008 08:06 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die poging is al gedaan met BTX, is alleen nooit echt aangeslagen. Dell heeft een aantal systemen in BTX op de markt gebracht.
Ook zijn er een aantal fabrikanten geweest met een inversed ATX layout.
Dan heb je inderdaad de GPU bovenaan, en de koeler er dus ook bovenop.
Loop je meteen tegen het volgende probleem aan. Als de PCI-Express aansluiting op de allerbovenste plek zit, kun je geen dual-slot koeler kwijt, daar zijn de kasten niet op voorbereid.
Pagina: 1