ik mag in jouw ogen dan misschien krom lullen, maar jij zegt met veel worden eignelijk niets: alleen wat de spanningsval over 100m draad is en dat een 25MW centrale hier significant niets van merkt. NOg steeds niet waarom dat lampje minder sterk brand.
Met beide ben ik eens; maar mijn stelling was dat een lineaire belasting in theorie nooit spanningsdippen of spanningspieken kan veroorzaken; wel stroomdippen en pieken. Dus ik probeer ht fabeltje uit de lucht te helpen dat spanningspieken veroorzaakt kunnen worden door een waterkoker.
Dat gezegd hebbende, een spanningsdip onstaat vaak wanneer de bron zodanig belast wordt dat deze dit niet meer trekt en dus een spanningsdip voedt doordat deze bijvoorbeeld door een te hoge stroom een te grote mechanische/magnetische weerstand krijgt (dynamo van een auto: tijdens starten of alles elektrisch aan gaan lampen minder fel branden).
Maar de bron is zodanig groot en sterk dat een 2kW waterkoker dit niet significant kan beinvloeden. Je kunt de spanning met huis tuin en keuken apparatuur alleen maar beinvloeden met inductieve of capacitieve belastingen (te denken aan draaistroommotoren en TL lampen), maar zijn hiervoor vaak tegen beschermd of aangepast (cos FI niet kleiner dan 0.8).
Nog maar eens keer stapsgewijs het lampje:
1. De grote van de stroom zorgt voor de sterkte van het licht: hoe meer stroom hoe meer licht.
2. De spanning over het lampje zorgt ervoor dat de weerstand van het draadje "overwonnen" wordt en dat er een stroom kan lopen: hoe groter de spanning, hoe groter de stroom; want I = U/R, U =100V, R=10Ohm --> I=10A, U=200V, R =10Ohm --> I= 20A; indirect kun je dus zeggen dat hoe groter de spanning hoe meer licht, maar dat is dus niet de directe oorzaak.
3. Wanneer een waterkoker vanuit een koude start aangezet wordt is de elektrische weerstand van het gloeispiraal richting 0 (0.0000001 Ohm?); i.i.g. zodanig klein dat er een grote stroom loopt: Hoe kleiner R, hoe groter I bij zelfde spanning.
4. Wanneer de waterkoker als kortsluiting gezien mag worden; zal er een zeer grote stroom naar de waterkoker gaan en zal zodanig door de bron weinig stroom naar het lampje gaan; dat beteketn dus minder stroom = minder licht (zie punt 1) (basisformule 2: bij parallele weerstanden verdeelt de stroom zich omgekeerd evenredig met de weerstanden).
5. De weerstand van de draad staat in serie met een belasting: 2 weerstanden in serie betekent dat een spanningsval evenredig over de apparaten staat: 50Ohm draad en 50Ohm belasting --> bij 100V staat er dus over beide 50V. Bij 30Ohm draad en 70Ohm belasting staat er dus 30V over de draad en 70V over de belasting.
6. De weerstand van een draad is altijd hetzelfde (nagenoeg; inductieve eigenschappen zijn verwaarloosbaar)
7. Dus de weerstand van een draad slokt altijd een bepaald deel (dus niet absoluut hoeveelheid V) op van de het voltage bestemd voor de belasting; hoe groot dit voltage is, is afhankelijk van de weerstand van de belasting (of soms beter, de impedantie.
8. M.a.w. bij je apparaat zul je nooit netjes 230V meten: A omdat de bron fluctureerd (met max 10% dacht ik) en B omdat je bedrading een deel opnemen.
Die spanningsval van 5V kan dus wel kloppen, maar staat in serie met de waterkoker, en niet met het lampjes; die heeft zijn eigen lengtes en staat dan ook parallel eraan (stel dat het lampjes met 2m draad van de bron zit en de waterkoker op 1000m; Dan heeft het lampje echt geen spannigsval van 50V, maar de waterkoker wel): essentieel verschil dus.
Spanningsdippen en pieken komen alleen maar voor omdat de bron het niet trekt; echter mag de meterkast als een oneindige stabiele (afgezien van hoe stabiel nuon/essent het daadwerkelijk levert) bron gezien wordne omdat 25MW niet in verhouding staat met 2000Watt.
Dus......ik krom lullen (zeker de "laatste" reactie)?
Daarnaast de vergelijking met het water en de leiding slaat zeker wel ergens op. Potentiaal verschil kan vergeleken wordne met potentiele (hoogte) energie, en de stroom als de hoeveelheid water per seconde. ALs je dat voorbeeld al niet kunt/wilt volgen dan ga maar terug naar klas 1 elektro.
[
Voor 14% gewijzigd door
Seesar op 25-11-2008 21:12
]