Raar geluid bij scrollen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:11

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Ik krijg een heel raar geluid uit m'n boxen wanneer ik in IE (bijvoorbeeld op tweakers) naar beneden of naar boven scroll met het muis wieltje, de pijltjes of page up page down. In andere programma's klinkt het geluid weer anders. Het lijkt wel of de hoogte/ de hoeveelheid van het scrollbare gedeeltje van een pagina invloed heeft op het geluid. Op de frontpage van tweakers klinkt het als eeehh en nu terwijl ik dit typ (niet echt een hoge pagina) is het meer ruis. Hoe groter de pagina hoe harder volgens mij.

Muis en tobo : mx revolution en logitech dinovo edge.

Wat het niet is; ruis doordat het draadloze signaal in de speakerkabel komt. Want zodra ik m'n versterker op een ander kanaal zet is het weg.
Ook heb ik de ontvangers op een andere plek neergelegd (met usb verlengkabel) maar dan krijg ik wel het ruis/geluid.
Als ik het geluid van de pc uit zet (dempen) hoor ik het geluid/ruis nog steeds.

Specs:
asus p5b deluxe
X-fi extreme music (met daaraan Rotel RA-04 versterker en daaraan B&W speakers)
intel e6600
logitech mx revolution
logitech dinovo edge

Iemand enige idee wat ik hieraan kan doen?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:38

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Zoek eens even, ik weet zeker dat ik eerder zo'n bericht gelezen heb hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je je systeem geaard aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meestal is het de driver van de geluidskaart die te weinig processor tijd krijgt, scrollen belast het systeem nogal.
Probeer de drivers van de mobo chipset, geluidskaart en de videokaart te updaten. Een andere browser (firefox) wil ook wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

bouwfraude schreef op maandag 24 november 2008 @ 03:37:
scrollen belast het systeem nogal.
Ik moest lachen. :+

en ik huilen om dit soort nutteloze replys -O-

[ Voor 15% gewijzigd door voodooless op 24-11-2008 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-05 22:31
Scrollen geeft een "massa" bijkomende "interrupt requests" dus JA, ergens dat belast het systeem ergens wel ;-) (alhoewel niet direct zichtbaar)
Het zijn volgens mij die interrupt-requests die je dus hoort want die vereisen de CPU om "bruut" effe telkens dat bepaalde USB-hardwaredevice te servicen. Die stralen op 1 of andere manier in op de soundcircuits, hoe minimaal ook, dmv mischien bepaalde clock/oscilator toestanden en weet-ik-nog-wat-allemaal.

Vb. in rust heb ik hier op m'n XP lattop zo'n 150k/irq's per second ... begin ik vlot met de muis te bewegen heb ik pieken tot 305k/irq's / seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

jvanhambelgium schreef op maandag 24 november 2008 @ 07:59:
[...]

Scrollen geeft een "massa" bijkomende "interrupt requests" dus JA, ergens dat belast het systeem ergens wel ;-) (alhoewel niet direct zichtbaar)
Start taakbeheer maar eens en scroll snel op en neer door deze pagina. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:54

ByteDelight

Retro computing is alive!

Aparte versterker?

Is versterker goed geaard?
PC ook?

Aardlus isolator proberen?
Voorbeeld:
http://navinc.nl/index.ph...eb8bcd360025472cfdd18c2df

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-05 16:16
Sluit eens andere boxen aan, en een ander toetsenbord + muis (het liefst met draad). Zo kan je uitsluiten of het aan je boxen ligt, of de muis, of het toetsenbord. En als je dat hebt gedaan, en je hoort het nog steeds: ligt het ergens rond je computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-05 22:31
Anoniem: 62011 schreef op maandag 24 november 2008 @ 08:05:
[...]

Start taakbeheer maar eens en scroll snel op en neer door deze pagina. :P
Tja, dat is je browser process specifiek dat dan met een pak CPU gaat weglopen...hier vb IE dat inderdaad serieus "spiked"
Als je "gewoon" muisbewegingen maak op je desktop bijvoorbeeld is het meer een interrupt-request zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Meestal is dit een probleem van dingen die in de mixer open staan zoals line-in of mic ingang, zonder dat er iets is aangesloten op deze ingang.

Wat je altijd moet doen is alles wat je niet nodig hebt dichtzetten in de mixer. Als het goed is wordt het dan volledig stil.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Het doet zich niet alleen voor in IE maar ook ik bijvoorbeeld software van het configuratie scherm (waar je dingen kan verwijderen).

Firefox nog niet geprobeerd, zal ik vanavond even doen als ik weer thuis ben.

Heb een aparte versterker ja, die zit op X-fi. Heb ook nog boxen (logitech x530 en die zitten op het mobo aangesloten voorzover ik weet komt daar niks uit)

Geaard weet ik zo niet, denk het eigenlijk niet.

moet nou weg zit op school.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l1dert
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-02 13:54
the mod man schreef op zondag 23 november 2008 @ 21:48:
Wat het niet is; ruis doordat het draadloze signaal in de speakerkabel komt. Want zodra ik m'n versterker op een ander kanaal zet is het weg.
stoort het niet op de kabel van je pc naar je versterker? Die is meestal veel storingsgevoeliger dan de speakerkabel. En dat klopt met dat je het niet hoort als je versterker op een ander kanaal zet en wel als je pc geluid dempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

l1dert schreef op maandag 24 november 2008 @ 12:14:
[...]

stoort het niet op de kabel van je pc naar je versterker? Die is meestal veel storingsgevoeliger dan de speakerkabel. En dat klopt met dat je het niet hoort als je versterker op een ander kanaal zet en wel als je pc geluid dempt.
Nee dat is het niet. Ouders hebben een a7v8x met onboard spul. Die doet exact hetzelfde. Bovendien gebeurt dit echt bij het belasten van de processor. Een erg irritant hoog tonig gezoem. Het zit echt intern ergens. Ook is die pc netjes geaard en dat lost het niet op.

Wat iemand net voorstelde: "drivers krijgen niet genoeg processortijd" dat zou het best eens kunnen zijn. En idd, ongebruikte ingangen dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
Alle drivers upgedate, (alles behalve lan was al up to date, echte tweaker). De kabel van pc naar versterker wordt binnekort (hopelijk, als ie nog komt stomme webshop) vervangen.

Firefox helpt wel, het is een stuk zachter en meer ruis dan irritant geluid (hoewel ruis ook niet top is natuurlijk)
Snap ik niet waarom firefox het wel goed doet en IE niet.... :? zal ook eens chrome en opera eens gaan testen. Probleem blijft dus echter wel bestaan. In andere dingen zoals het software blad onder configuratie scherm (winxp) weet ook een geluid te produceren.

ps: (is firefox 3 al uit beta?)

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DnnSke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:41
Heb je al het advies van Voodooless nagekeken in je mixer?
Twee of drie jaar geleden loste dat bij mij namelijk eenzelfde probleem op.

En ja, FF3 is allang uit, had je ook ff bij Mozilla zelf kunnen checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:01

mr.paaJ

generatie cmd+z

ik had ook zo'n probleem, pc met zelfde mobo/x-fi/processor, met scrollen en ook als ik de muis bewoog. om gek van te worden. volgens mij heb ik dat toen verholpen door de x-fi in een andere pci slot te stoppen.
tijd terug alweer en gebruik nu een andere (externe) kaart maar is het proberen waard.

btw, ik geloof dat de x-fi eerst bovenin zat, en dat ik die toen in de onderste heb gestopt.

[ Voor 19% gewijzigd door mr.paaJ op 24-11-2008 22:39 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:50
Ik had dit probleem ook toen ik m'n headset op de front audio had aangesloten, maar niet meer toen ik hem direct op de geluidskaart had. 't Zal wel storing zijn geweest doordat de draad (naar front audio) door m'n pc heen loopt.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

volgens mij had het bij mij toen trouwens iets te maken met IRQ en dat er teveel op hetzelfde kanaal zat. verplaatsen zou dus heel goed kunnen helpen. moet ook in te stellen zijn maar dan moet je even googlen of wachten op een meer irq-kennend persoon :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdb.
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 21:44
Mijn vriendin heeft op haar laptop een soort gelijk probleem.

Het geluid komt daar niet alleen uit de boxen maar uit de laptop zelf.
Volgens mij is het de harde schijf... Je hoort constant een hoog piepgeluidje als je niks op de laptop doet. Maar als je bijvoorbeeld iets opstart gaat het geluidje weg en gaat het ratelen, dus ik weet bijna wel zeker dat het de harde schijf is.

Maar als je dan alleen in IE zit en je scrolt gaat in de tijd dat ie scrolt het geluidje weg. Heel gek:S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

heb ik ook op m'n macbook :( soort piep, die stopt zodra je iets doet, maar dat is dus eigenlijk precies het omgekeerde van OP-probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Ik had het ook over mijn stereo. Bleek uiteindelijk dat ik mijn Windows-volume behoorlijk laag had staan en de versterker vol open.

Versterker half open en Windows een stukje harder heeft ervoor gezorgd dat het volume uit de speakers (muziek etc dus) hetzelfde bleef maar dat de ruis/storing/overspraak/whatever een veel lager niveau heeft.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
DnnSke schreef op maandag 24 november 2008 @ 21:56:
Heb je al het advies van Voodooless nagekeken in je mixer?
Twee of drie jaar geleden loste dat bij mij namelijk eenzelfde probleem op.

En ja, FF3 is allang uit, had je ook ff bij Mozilla zelf kunnen checken?
Heb alles uitstaan wat ik niet gebruik/ alles staat uit op 1 ding na.

bij meuktracker zag ik alleen FF3 beta staan met daarboven nog een 2.018 ofzo, dus vandaar vond het al vreemd

Zal vandaag nog even de X-fi in een ander pci slot testen.

[ Voor 5% gewijzigd door the mod man op 25-11-2008 14:54 ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:48

m0nk

16-09-2003 15.15

Ook last van gehad 2 weken geleden. Bij mij was het alleen meer uit mijn kast/voeding. (coil whine). na het plaatsen van een nieuwe voeding was ik er vanaf. Mayb kan je er wat mee.

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man

the mod man

iets van beeldmaker

Topicstarter
m0nk schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:59:
Ook last van gehad 2 weken geleden. Bij mij was het alleen meer uit mijn kast/voeding. (coil whine). na het plaatsen van een nieuwe voeding was ik er vanaf. Mayb kan je er wat mee.
Het komt echt uit m'n boxen.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pas
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-03 21:43

pas

ik heb dat geluid ook alleen het begint pas als ik de drivers van mn videokaart installeer, zonder driver heb ik het niet, erg raar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb hier ook last van gehad (geluid uit speakers dat verandert met scrollen) en ook van coil whine. Een nieuwe merkvoeding heeft in ieder geval de coil whine opgelost en ik denk ook het andere probleem, want daar heb ik geen last meer van.

Daarnaast is de fan van de nieuwe voeding ook veel stiller en valt de pc niet meer steeds uit bij een zware belasting. :)

[ Voor 46% gewijzigd door TBTL op 28-03-2011 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 397269

Ik denk eerder slechte shielding van je geluidskaart. Probeer eens idd in een ander pci slotje. Anders een ander geluidskaart proberen en kijken of het probleem zich nog voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123452

Ik had laatst hetzelfde probleem met mijn X-fi geluidskaart .
Nieuwe drivers/ander pci slot etc , niks hielp .

Bij mij ging de ruis weg door een pci sata-controller tussen de geluidskaart en videokaart te plaatsen .

Niet echt een nette oplossing, maar ik heb nu geen ruis meer met scrollen ...
(nu die sata kaart nog werkend zien te krijgen :P )

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 123452 op 30-03-2011 21:15 ]

Pagina: 1