[XP SP3] Alleen PIO-modus HD -> hoge kernel times

Pagina: 1
Acties:

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb hier een Acer Aspire 5500Z net opnieuw geinstalleerd met Windows XP. Alle drivers van de Acer site afgehaald en daar waar mogelijk de nieuwste drivers van de site van de fabrikant. Net klaar met het binnenhalen van alle updates. Nu is het zo dat de harde schijf alleen in PIO-modus wil:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.r.damhuis/pics/pio.jpg

Dit leidt tot hoge kernel times:

Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/j.r.damhuis/pics/kernel.jpg

En dit leidt weer tot een erg traag systeem omdat de CPU de hele tijd wordt lastig gevallen met i/o-geneuzel....Ik heb de nieuwste drivers van de intel site gedownload, dit heeft nog niet mogen helpen. De chipset in de laptop is volgens de ID-tool van Intel deze: Mobile Intel(R) 82915GM/GMS/910GML Express Chipset family. De BIOS is dusdanig beperkt (lang leve laptop bios-en) dat ik hier geen PIO/DMA dingen kan instellen. Google levert mij niks op, de search hier levert wat oudere topics op waarin niks nieuws wordt verteld wat ik nog niet wist...wie weet hoe ik die HD in DMA-modus krijg?

smile an everlasting smile

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

*zucht*

Heb je al de moeite genomen om te kijken welk proces de processor belast?

Je kunt wel klagen dat de kernel times hoog liggen, maar je zult eerst moeten weten welk proces hier ten grondslag aan ligt...

(Opening post is verder erg netjes)

[ Voor 58% gewijzigd door Nulnulnix op 23-11-2008 20:29 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nulnulnix schreef op zondag 23 november 2008 @ 20:23:
*zucht*

Dat heeft ie.
Hij heeft zelf ook al de conclusie getrokken (terecht) dat doordat z'n chipsetdrivers de HDD controller in PIO mode zetten dit leidt tot een flinke DPC count wat ook nog eens zichtbaar is in de taskmanager screenshot.

Die rode zone zijn de zogenaamde kernel times en die horen op een goed functionerend systeem niet meer dan 1-5% te zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

alt-92 schreef op zondag 23 november 2008 @ 20:31:
[...]

Dat heeft ie.
Hij heeft zelf ook al de conclusie getrokken (terecht) dat doordat z'n chipsetdrivers de HDD controller in PIO mode zetten dit leidt tot een flinke DPC count wat ook nog eens zichtbaar is in de taskmanager screenshot.

Die rode zone zijn de zogenaamde kernel times en die horen op een goed functionerend systeem niet meer dan 1-5% te zijn.
Ik weet wat de kernel times moeten zijn. Zit zelf in het vak..

Blijkbaar heeft hij dat niet helemaal, anders had het er ook bij gestaan... Ik ben benieuwd welk proces de processor belast, want daar ligt m.i. ook de oplossing...

[ Voor 4% gewijzigd door Nulnulnix op 23-11-2008 20:36 ]

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Nulnulnix schreef op zondag 23 november 2008 @ 20:35:
[...]

Ik weet wat de kernel times moeten zijn. Zit zelf in het vak..

Blijkbaar heeft hij dat niet helemaal, anders had het er ook bij gestaan... Ik ben benieuwd welk proces de processor belast, want daar ligt m.i. ook de oplossing...
Grapjas... Ga jij je ATA controllers maar eens PIO instellen en kijk dan zelf eens ;)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:28
In xp is dan meestal de oplossing: controller uit device manager wegmikken (delete), rebooten en hij vindt dan je controller opnieuw, maar ditkeer in udma :)

• RooN
Nulnulnix schreef op zondag 23 november 2008 @ 20:23:
*zucht*

Wat ik dus ook al aangaf, het is een verse windowsinstallatie met ongeveer 20 processen die allemaal totaal voor maximaal 5% de CPU belasten. De rest is kernel times (precies zoals dat 2e screenshot laat zien).
razorhead schreef op zondag 23 november 2008 @ 20:54:
In xp is dan meestal de oplossing: controller uit device manager wegmikken (delete), rebooten en hij vindt dan je controller opnieuw, maar ditkeer in udma :)
Dit ga ik vanavond ff proberen. Tnx, hoop dat t werkt :)

• RooN
En dit was idd de oplossing! Toch raar, want ik had dit al es geprobeerd...hm waarschijnlijk heb ik daarna toch nog nieuwere drivers geinstelleerd die nu wel opgepakt werden. Ik ben in ieder geval geholpen, tnx _/-\o_

Verwijderd

Hallo,

Ik ben nieuw en lees al even mee met jullie.
Mag je op een topic nog antwoorden als deze meer dan 2 weken oud is, maar geen maand?

Dit omdat ik hetzelfde probleem heb al RooN.

Mijn laptop; een Acer Travelmate 7530 werd geleverd met Vista en in Vista had ik onverklaarbare fouten.
Mijn OS is altijd nog Windows XP en geen Vista en deze heb ik erop gezet. In plaats van onverklaarbare fouten zie ik dat mijn harddisk dus in PIO modus loopt terwijl DMA, if available wel staat geselecteerd.
Terugzetten naar DMA modus door de adapter eruit te gooien en opnieuw op te starten lukt wel, maar na 5 a 6 keer opstarten staat deze weer vrolijk in PIO-modus.

De harddisk volledig scannen gaf geen soelaas want deze is in orde bevonden. Speedfan geeft de gezondheid en coditie weer en deze staan op vol, dus is het iets anders.

Wel vallen mij 2 dingen op.
Mijn harddisk is gecomprimeerd (doe ik altijd) en daarom lijk ik weinig te merken van de traagheid van PIO-modus. Ik vind de laptop nog steeds snel en ook met opstarten. Edoch wat mij opvalt is dat als hij in PIO modus staat ik geen foutmeldingen meer heb en de logboeken brandschoon zijn. Het loopt zalig.
Geen storingen meer in het geluid op PIO-modus terwijl de zoekfunctie heel andere beelden weergeeft dan hoe ik het ervaar.
PIO-modi belast de CPU maximaal, maar ik heb een dualcore en een core staat dan actief, dus de andere core kan het werk overnemen en zo ervaar ik geen vertragingen of zie ik het verkeerd?

Verwijderd

Ik heb alle tips van Microsoft zelf al geprobeert inclusief een VBS bestandje en hij gaat terug in PIO-modus. Niets helpt en als het help is het voor korte duur.

Hem wegbrengen en laten repareren kost weken. De nieuwste driver staat er al op en ook bij de eigen Windows drivers springt hij terug. Verder heb ik in XP geen problemen. Alles werkt en games dus ook, alleen is de laadtijd iets langer.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-01 00:21
Daar zou ik zeker geen genoegen mee nemen. Je bent nu dus een processor kwijt....en je verbruikt steeds veel stroom omdat de pc niet meer naar idle gaat. dat zou ik echt niet pikken. Oplossing weet ik helaas niet. (behalve die al genoemd worden)

Verwijderd

Ik zou wel een oplossing weten, maar ik weet niet of ik hiermee garantie verlies.

Er zitten 2 vaste schijven in van elk 160 GB. Wat als ik de beide schijven omwissel en in het BIOS de bootvolgorde daarop aanpas...

Is dat een optie? want de tweede harddisk is wel in DMA modus. Als het niet aan de harddisk ligt wat al uitgebreid getest is moet het dus aan dat kanaal liggen... Een back-up schijf in PIO modus vind ik geen ramp, kan Windows via het goede kanaal werken...

Ik moet er even over nadenken. Ben zelf aardig handig met computers, dus dat is mijn issue niet, maar de garantie. Het zijn beide identieke vaste schijven, dus een ruil moet niet opvallen...

Misschien hebben jullie wat tips :)

Qua prestatie en gamen is de productiviteit van beide onlangs de PIO modus wel toegenomen. Windows XP is sowieso sneller als Vista alle discussies daaromtrend achterwege gelaten, maar er genoegen mee nemen?
Ik heb nog 6 maanden garantie en ik ga het ding pas versturen 2 maanden voordat de garantie afloopt.

Ben eerlijk, als je leest hier zie je heel wat ellende met laptops en dan is het een morele strijd tussen het niet pikken of nogg 4 maanden wachten en dan nieuw moederbord eisen. het apparaat werkt verder zonder problemen.

Ik kan hem niet trager noemen. Ik denk dat NTFS compressie in mijn geval veel uithaald want als mijn harddisk 16,6 MB/s kan leveren en dat zal ongeveer 23 MB/s ongecomprimeerd zijn haal ik alsnog een hogere datarate, maar dit gaat me bijna te ver. Ik heb wel wat Kerberos artikelen gelezen en daarom weet ik dat, maar ik gebruikte altijd al compressie op NTFS. Dat compressie traag zou zijn stamt naar mijn idee nog uit het Pentium 2 tijdperk.

Ik hoop met hardop denken meer inzicht te krijgen in het geheel.
Pagina: 1