Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Probleem: USB receiver toetsenbord in combi met USB Booster

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, dit is mijn eerste post op het forum en ik wou jullie graag om advies vragen.
Mijn zoektocht heeft tot op heden niets opgeleverd.

Ik heb mijn media center PC in de kelder staan en wil deze nu bedienen met m'n wireless toetsenbord met ingebouwde trackball. Probleem alleen is, dat als ik de USB ontvanger direct in de poort van mijn PC stop, het bereik niet groot genoeg is. Het signaal reikt niet tot in de woonkamer.
Nu had ik een USB-repeater van 5m gekocht en tussen de pc en receiver gezet. Doordat ik een doorvoerbuis tussen woonkamer en kelder heb, had ik zo de mogelijkheid om de ontvanger in de woonkamer te hebben. Echter, het werkt niet. Geen reactie op toetsaanslagen of wat dan ook.

Iemand een oplossing? Zou het bijv. wel werken met een USB Booster?

Thanks....

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
offtopic:
Welkom op GoT :w

Het kan ook zijn dat de kabel misschien te lang is. Probeer ook eens een ander USB apparaat zoals een USB stick of iets dergelijks. Als deze het ook niet doet ligt het waarschijnlijk aan de kabel of aan de repeater zelf. Overigens lijkt me dat een USB repeater en een USB booster hetzelfde is.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Die USB repeaters/extenders/boosters zijn vaak troep. Dit is niet de eerste keer dat ik zie dat ze niet werken.

Wat die dingen eigenlijk doen wordt vaak verkeerd begrepen. De maximum lengte van een USB kabel is 5 meter. Boven die 5 meter val je buiten de specificaties en hangt het van je moederbord / apparaat af of het nog werkt. Soms wel, soms niet.

Dat 5 meter limiet is niet, zoals velen denken, door stroomverlies. Het gaat om de latency van het signaal. Hoe langer je kabel, hoe langer een bitje er over doet om aan de andere kant te komen. Ontvangen data moet, volgens het USB protocol, bevestigd worden binnen een bepaalde tijd na verzenden. Hier ligt het probleem. Door langere kabels doen de bitjes er langer over en komt de bevestiging niet op tijd. Vanwege de hoge snelheden zijn die limieten erg strikt.

De oplossing hiervoor is een simpele HUB. Een USB HUB is een actief apparaat dat data ontvangt en weer doorstuurt. De computer stuurt data naar de hub met de mededeling dat het naar apparaat X moet. De hub stuurt het weer door. De communicatie is dus altijd tussen computer<>hub en hub<>apparaat.

Als jij een simpele hub plaatst iedere 5 meter dan gaat alles goed, omdat je kabel nooit langer wordt dan 5 meter.

Overigens zijn die extenders ook niets anders dan één poorts hubs. Meestal nog slechte kwaliteit ook. Nog erger is dat ze vaak, om marketing doeleinden, over de 5 meter limiet heen gaan omdat de meeste moederborden dat toch wel pikken. Met storingen en lage snelheden tot gevolg.

Mijn advies is dus: extender eruit, hub erin. De hub mag overigens unpowered zijn als je het niet al te gek maakt. Als je over de 10 / 15 meter gaat dan zou ik ergens een powered hub tussen gooien.

@fish: Feit dat dit werkt is dat jouw moederbord / hub blijkbaar losjes omgaan met de timings. (Zie je vaker bij nieuwere apparatuur). Toch kan dit betekenen dat je, zonder het te weten, snelheid verliest. Niet belangrijk met toetsenbord/muis, irritant met HDD. 1 meter extra is ook niet enorm. Vrijwel ieder moederbord zal dit pikken. Maar als je verder wilt, zoals de TS (10 meter denk ik te lezen?) moet je meestal wel een hub ergens in het midden gaan plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nijn op 23-11-2008 22:17 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb gewoon 6 (2x3M) meter kabel op een met een powered usb hub werkt hier perfect

probeer eens een powerd usb hub aan het einde, en dan je toetsenbord

edit
(ik had een unpowerd aan het einde. maar er ging teveel aanhangen. toen vielen dingen random uit)

[ Voor 25% gewijzigd door Fish op 23-11-2008 22:17 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
@Nijn, ik ga je advies gelijk morgen opvolgen....bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Hoop iig dat het met een hub gaat lukken.

Niets zo frustrerend als een nieuw speeltje te hebben en het niet volledig te kunnen gebruiken.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2008 23:59 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:05
Voor een externe HDD is de timing veel belangrijker dan voor een muis. De snelheden zijn namelijk hoger.
De muis werkt op USB low speed, 1,5Mbps
De hdd werkt op USB high speed, 480Mbps

Dit zijn de 2 uitersten die op dit moment beschikbaar zijn. (USB 3.0 met super speed is er nog niet).

Voor USB low speed zijn de timing vereisten veel soepeler te nemen dan voor high speed. low-speed zal het dan ook veel gemakkelijker doen dan high-speed op grotere afstanden. Dat heeft nog altijd niets te maken met signaalsterkte.

Volgens de specificatie is dit toegestaan:
[PC] ------- 5m kabel ------- [HUB] ------- 5m kabel ------- [HDD]
[PC] ------- 5m kabel ------- [HUB] ------- 5m kabel ------- [HUB] ------- 5m kabel ------- [HDD]
en alle verwanten zoals:
[PC] - [HUB] ------- 5m kabel ------- [HUB] ------- 5m kabel ------- [HUB] ------- 5m kabel ------- [HDD]
[PC] - [HUB] ------- 5m kabel ------- [HUB] ------- 5m kabel ------- [HUB] ------- 5m kabel ------- [HUB] - [HDD]

Maar dit mag niet:
[PC] ------- 5m kabel ------- ------- 5m kabel ------- [HUB] - [MUIS]
[PC]-[HUB] ------- 5m kabel ------- ------- 5m kabel ------- [MUIS]

Tussen 2 apparaten mag nooit meer dan 5 meter zitten. Dan gaat het waarschijnlijk werken.

Ook op grotere afstanden geld natuurlijk dat een USB poort maar een bepaalde capaciteit heeft wat betreft data en stroom. De stroom verminderd natuurlijk wel iets over deze afstand, maar tenzij je het al te gek maakt kunnen de apparaten nog wel met elkaar communiceren. Apparaten die echt hun stroom van de USB poort halen kunnen het moeilijker hebben. In dat geval is een powered hub de oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Nijn op 24-11-2008 00:03 ]

Pagina: 1