Toon posts:

verkeerde Laptop gehad...terugbrengen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik koop een nieuwe laptop, zit ik in de auto, en zie ik dat het een ander type is dan besteld.

Gelukkig heb ik duurdere gehad dan gekocht...(300 euri verschil)

Eerlijke jongen als ik ben: even winkel gemailed omtrent hoe of wat....die zeiden: terugruilen, geen optie. (ze leken echter meer geinteresseerd erachter te komen wie de fout had gemaakt...daar werk ik niet aan mee, is hun probleem)

Maar goed: heb ik recht op het houden van de laptop? Of mogen ze komen omruilen?

Ik denk een beetje zoals consumentenrecht zegt: als ik te goeder trouw een apparaat koop is het risico voor de verkoper.Er is geen sprake van oplichting, dwaling, bedrog of iets...

Zoals het er nu uitziet wordt het juiste exemplaar geleverd, en gaat het nu gebruikte exemplaar retour...snik. Maar is dit juridisch juist??

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:16
Ja tuurlijk. Als zij je gewoon het juiste model leveren ben jij natuurlijk verplicht om hieraan gehoor te geven door het foutief geleverde product terug te geven.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-01 16:31

Twazerty

AVCHDCoder developer

Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:02:
Ik koop een nieuwe laptop, zit ik in de auto, en zie ik dat het een ander type is dan besteld.

Gelukkig heb ik duurdere gehad dan gekocht...(300 euri verschil)

Eerlijke jongen als ik ben: even winkel gemailed omtrent hoe of wat....die zeiden: terugruilen, geen optie. (ze leken echter meer geinteresseerd erachter te komen wie de fout had gemaakt...daar werk ik niet aan mee, is hun probleem)

Maar goed: heb ik recht op het houden van de laptop? Of mogen ze komen omruilen?

Ik denk een beetje zoals consumentenrecht zegt: als ik te goeder trouw een apparaat koop is het risico voor de verkoper.Er is geen sprake van oplichting, dwaling, bedrog of iets...

Zoals het er nu uitziet wordt het juiste exemplaar geleverd, en gaat het nu gebruikte exemplaar retour...snik. Maar is dit juridisch juist??
Heb je hem in een gewone winkel gekocht?
Zo ja dan lijkt me dat je hem mag houden. Je hebt gewoon x bedrag betaald voor product y. Verkoper is er in principe mee akkoord gegaan voor die prijs. Had ie maar beter op moeten letten. Jij als consument heeft natuurlijk weinig kennis en niet wetende de verkeerde te hebben gekregen.

Tenminste dit is mijn visie. Ik laatst ook in de winkel. Via internet 1 speaker besteld. Kom ik hem afhalen stonden er 2 op de balie voor mij. Ik vroeg of dat klopte. Ze zeiden ja. Ik zeg: Kijk eens heb er maar 1 besteld. Het is dat ik er maar 1 mee kon nemen anders nam ik ze gewoon allebei mee.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je 'koopt' en laptop, en die is anders dan 'besteld'? Kun je wat nauwkeuriger zijn met de feiten?

Indien je de goedkopere 'gekocht hebt': om het eigendomsrecht van de laptop over te dragen, moet er onder andere een overeenkomst (of ander rechtsfeit) zijn die die overdracht rechtvaardigt (juristen spreken van een geldige titel). Er is hier geen koopovereenkomst voor de duurdere laptop, dus het eigendomsrecht van die laptop ligt nog bij de winkel. De winkel kan de laptop daarom van jou terugvragen (revindiceren), en jij hebt nog steeds recht op overdracht van de goedkope laptop. Zolang jij de duurdere laptop nog hebt, dien je daar goed zorg voor te dragen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:16
Twazerty schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:07:
[...]

Heb je hem in een gewone winkel gekocht?
Zo ja dan lijkt me dat je hem mag houden. Je hebt gewoon x bedrag betaald voor product y. Verkoper is er in principe mee akkoord gegaan voor die prijs. Had ie maar beter op moeten letten. Jij als consument heeft natuurlijk weinig kennis en niet wetende de verkeerde te hebben gekregen.
Dit klopt natuurlijk niet. Hij heeft een ander product gekregen, niet een andere prijs. Daarnaast heeft hij ook al zelf aangegeven dat het niet klopt dus dat laatste gaat al helemaal niet op.

EDIT: Overigens los van het juridische aspect...waarom moeilijk doen eigenlijk? Is dit gewoon een vorm van winkeltje pesten of hoe moet ik het zien? Zolang de winkel niet moeilijk doet, waarom zou jij dan moeilijk doen? Gewoon deze terugsturen/brengen en het juiste product krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door The Realone op 23-11-2008 18:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk ga ik niet moeilijk doen....als ik stil was geweest had niemand er ooit achter gekomen.

dus als ze willen terugruilen is het niet anders...ik hoop natuulijk nog wel een dealtje te kunnen sluiten...laptop is nu gebruikt, moet ik weer alles opnieuw installeren, etc...dus ik ben niet blij met een omruil.

voor alle duidelijkheid: de eigenlijk goede laptop was een toppertje, was ik heel blij mee, en nog als ik die gewoon krijg!

dus terugruilen is door MIJ voorgesteld, aangemeld, en zal waarschijnlijk ook plaatsvinden..helaas.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-01 08:41

Nik

Bedenk het eens andersom... Stel dat jij een mindere had gekregen...?

Daarnaast, zie hierboven over eigendom. Op je bon staat denk ik het goedkopere model. Dus ben je feitelijk geen eigenaar van het ding. Sterker nog, gaat 'ie stuk, heb je geen garantiebewijs. Ook vervelend toch?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:17:
ik hoop natuulijk nog wel een dealtje te kunnen sluiten...laptop is nu gebruikt, moet ik weer alles opnieuw installeren, etc...dus ik ben niet blij met een omruil.
Errr... da's je eigen probleem, tenslotte zag jij al in de auto dat het niet de juiste laptop was.
Dat kun je niet af schuiven op de verkopende partij die hier een dwaling heeft gemaakt ;)

(ze hebben immers niet bedoeld dát model laptop voor díe lage prijs van die andere lager gespec'te laptop aan jou te leveren).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1