Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenC
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-09 07:50
Recent heb ik m'n bejaard systeem (Athlon 2600+ 3gig) aan de kant geplaatst voor een
nieuw en fris systeem. Zo kwam ik uit bij een asus P5Q + E8400 + 8gig Kingston ram en vista 64.
Nu heb ik een heel vervelend probleem, te pas en te onpas krijg ik CRC fouten/corrupte cab's,
meestal op gepakte bestanden cab's rar's, kortom bij veel installatie paketten.
Dit wil zeggen dat ik vele paketten niet kan installeren of dat programma's na een paar keer starten er gewoon
de brui aan geven.

bios?
Het eerste waar ik aan dacht was het bios, laatste bios geinstalleerd om eventueel
slechte geheugenondersteuning op te lossen. dit is het dus niet, het type geheugen staat
trouwens bij asus aagegeven als compatibel.

Vista 64 probleem ?
Voor alle zekerheid ook eens getest XP, zelfde probleem.

Drivers ?
gebruik van laatste drivers.

Sata of HD probleem ?
getest met verschillende HD's, had ook een bestand op usb stick die fouten gaf bij uitpakken
maar op een andere pc geen probleem had. Misschien is een sata-probleem toch nog niet uit te sluiten,
als windows cache bestanden op de HD maakt van een bestand die ik open vanaf usb ?

geheugen ?
de memory test van de opstartCD van vista doorloopt de test zonder problemen.
misschien moet ik nog eens een andere test doen

Virus ?
op een nieuwe installatie ? Het eerste wat ik installeer is een virus-scanner...

Ik veronderstel dat er een probleem is bij het moederbord (north- of southbridge)
of bij de processor.

Ik dacht aan het moederbord es te vervangen.
Het is natuurlijk vervelend omdat het moeilijk aan te tonen is wat precies misloopt,
of defect is voor eventuele garantie.

Iemand toevallig gelijkaardige problemen gehad ?
suggesties wat ik misschien over het hoofd heb gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

CRCerrors komen vaak van defect geheugen. Test het eens met memtest 86 en kijk of deze problemen rapporteert.
Neem daarnaast Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door mocht memtest niets opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenC
memtest86+ volledig doorlopen zonder enige fouten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

MaartenC schreef op zondag 23 november 2008 @ 19:49:
memtest86+ volledig doorlopen zonder enige fouten...
Aan het verschil in tijd tussen de post van Terw_Dan en die van jou heb je maar een enkele run gedaan. Na een langere tijd, dus meerdere runs, kan je pas met zekerheid vaststellen dat er niets met je geheugen aan de hand is.
Ook voor memtest geldt het adagium van Dijkstra: testing can at best show the presence of errors, but never their absence. Als memtest86 fouten geeft dan weet je in ieder geval dat er iets mis is met je geheugen – foute chips, verkeerde timings, incompatibility. Maar, er kan natuurlijk nog steeds een probleem zijn dat niet door de tests van memtest86 opgevangen wordt.

Als iemand een probleem heeft dat verdwijnt na het vervangen van het geheugen, ook al zegt memtest86 niets, dan ligt het voor de hand het toch aan het geheugen te wijten.
Dus pak eens een budget reepje geheugen en wissel dat eens om met je huidige geheugen en kijk of je nog steeds CRC errors krijgt.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op je moederbord zitten twee SATA controllers. Eentje zit in de ICH10 southbridge maar er zijn ook twee poorten die worden aangestuurd door een Silicon Image® Sil5723 chip. Probeer de harde schijf dus eens op een andere controller te zetten.

Niettemin verdenk ik ook het geheugen als waarschijnlijkste oorzaak. Probeer eens een reepje te lenen van iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenC
Het was inderdaad het geheugen, bij een eerste installatie na aankoop had ik nog maar 2 latjes van de 4
geplaatst en had toen reeds wat fouten, helemaal in het begin dacht ik dat het problemen met vista waren.
Nu heb ik die eerste 2 latjes verwijderd en enkel de overige 2 gebruikt en m'n systeem loopt fantastisch.
Door het defecte geheugen liep m'n pc blijkbaar ook een stuk trager en liep m'n internet en updates ook niet zo vlot. Ik had in het begin al een paar keer die memtester op de vista-dvd gebruikt maar deze gaf ook geen foutmelding, blijkbaar zijn die mem-testers dus ook niet heilig...
Ik ga die latjes inwisselen en hopelijk heb ik geen problemen meer !

In elk geval bedankt voor de tips om zeker m'n geheugen nog eens na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dat geheugen hoeft trouwens niet defect te zijn; vaak is het een compabiliteits conflict met het moederbord.
Soms kan dat opgelost worden met een nieuwere bios revisie.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenC
De 2 latjes waarmee m'n pc nu wel mee werkt zijn zijn van hetzelfde merk en type als degene waar ik problemen mee had. De laatst geinstalleerde bios revisie is amper een paar weken oud en het type geheugen staat op de QVL-lijst van asus. Het vreemde was dat ik met die latjes vb zonder probleem xp kon installeren, firefox, thunderbird, openoffice en ermee werken en zodra ik een kleine rar opedeed al problemen kon hebben en vooral virusscanners die ineens stopten met werken of bij installatie al een fout in installatiebestand aangaven, waarschijnlijk omdat bij zo'n programma's automatisch een controle van de integriteit van het installatiebestand ingebouwd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:29

ricardo246

Life's what you make it!

Er wordt inderdaad gechecked op integriteit met zip, rar en andere compressie technieken.

Ik raad je wel aan een clean install te doen. Je Windows is nu geinstalleerd met waarschijnlijk corrupte data.
Ik heb hetzelfde gehad (brak geheugen reepje), en een installatie van XP was nodig om van BSOD's af te komen.

[ Voor 20% gewijzigd door ricardo246 op 24-11-2008 18:45 . Reden: added info ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenC
Opnieuw installeren was ik zeker al van plan, ik heb wel met die configuratie een paar grote backup bestanden zitten verplaatsen tussen harde schijven, ik hoop dat daar geen onherstelbare fouten zijn ingeslopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenC
Vandaag nieuwe latjes gaan halen en in gestoken... opnieuw miserie !
zou het liggen aan een ander batch van ram's of zou er problemen zijn
met een ram-bank van het moederbord ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dat zou kunnen. Je kan de goed werkende latjes eens in het (vermoedelijk) defecte slot stoppen om te zien wat dat geeft. Heb je dan opnieuw fouten, dan weet je het wel.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenC
bank 1 of 2 met eerste 2 ram-latjes : geen probleem
bank 1 of 2 met 2 nieuwe latjes : geen probleem
bijkbaar loopt er iets fout als alle banken samen gebruikt worden.

• MaartenC
De aap komt uit de mouw... Ik heb een cmos reset gedaan (jumper) van het bios,
en nu heb ik geen problemen meer.
Pagina: 1