Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat is dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is dit voor een ding?
ik vond het los in mijn pc, want ik was mijn videokaart aan het vervangen (verbrand).

Afbeeldingslocatie: http://img234.imageshack.us/img234/9870/fotos0116mx4.jpg

ik dacht, ik vraag het maar voor de zekerheid.

Iemand enig idee?
Thanks

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2008 04:52 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
South of north bridge cooler?

Of had je toevallig een AOpen videokaart?

[ Voor 70% gewijzigd door Sir_Hendro op 23-11-2008 04:55 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11 22:08

MF

Take a Seat

Dat is de chipset koeler van een P4 moederbord... op de foto kan je hem zien zitten.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1011122051.jpg

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-11 16:38
Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 04:50:
Wat is dit voor een ding?
ik vond het los in mijn pc, want ik was mijn videokaart aan het vervangen (verbrand).

[afbeelding]

ik dacht, ik vraag het maar voor de zekerheid.

Iemand enig idee?
Thanks
Euh..zal wel een grapje zijn maar toch... Dit is nu een heatsink, en als hij los in je PC lag is dat waarschijnlijk de reden van je verbandde videokaart :)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-11 22:08

MF

Take a Seat

Cidolfas schreef op zondag 23 november 2008 @ 04:53:
Euh..zal wel een grapje zijn maar toch... Dit is nu een heatsink, en als hij los in je PC lag is dat waarschijnlijk de reden van je verbandde videokaart :)
Als het geen grapje is en hij post vanuit die pc zal het wel niet lang duren voor het gebeurt is met het moederbord >:)

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik heb inderdaad een aopen videokaart
en het is geen grapje nee, ik heb niet echt veel verstand van computers daarom ben ik hier, om hulp van jullie te krijge :)

Kan ik die 2 uiteinden dan gewoon terug koppelen? en hij is vastgeplakt met lijm aan de onderkant.
en nope ik ben nu op mijn laptop.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11 23:45

JdM

Humbled

Ja, je kan hem terugzetten, nee dan is je videokaart niet gemaakt :N

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-11 15:47

Zenix

BOE!

Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 11:37:
ja, ik heb inderdaad een aopen videokaart
en het is geen grapje nee, ik heb niet echt veel verstand van computers daarom ben ik hier, om hulp van jullie te krijge :)

Kan ik die 2 uiteinden dan gewoon terug koppelen? en hij is vastgeplakt met lijm aan de onderkant.
en nope ik ben nu op mijn laptop.
Ik zou wat koelpasta eronder doen, of iets van koelpasta+lijm combinatie.

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Beide componenten ff schoonmaken, klein beetje koelpasta erop, koeler er opdrukken en beugel vasthaken.

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je videokaart is niet ontworpen om zonder heatsink te werken, zonder brandt de chip inderdaad door...

Ik vraag me af hoe het er precies af gekomen is, die pootjes zitten normaliter vast achter twee vrij forse klemmen op de PCB (de 'kaart' zelf). Ik heb toevallig exact deze heatsink laatst van een defect P4 bord (bijna dezelfde als MF laat zien) gehaald om op mijn Intel D945GCLF Atom-bordje de luidruchtige fan te vervangen. Er was aardig wat kracht voor nodig om het zo ver te krijgen. Hij springt echt niet zomaar los :o

Overigens kan het geen kwaad om even volledige specs te geven. Wat voor videokaart heb je? In wat voor systeem zit hij? En wat was het laatste dat je voor dit incident in dat systeem gedaan hebt?

Oslik blyat! Oslik!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

De cooler ziet er erg veel uit als een Northbridge cooler, niet als een vgacooler..

7400 Wp op het dak

Verwijderd

Dat is inderdaad een NB-cooler ipv een VGA-heatsink. Een VGA-heatsink komt niet met zulke mountings.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op zondag 23 november 2008 @ 15:14:
Je videokaart is niet ontworpen om zonder heatsink te werken, zonder brandt de chip inderdaad door...

Ik vraag me af hoe het er precies af gekomen is, die pootjes zitten normaliter vast achter twee vrij forse klemmen op de PCB (de 'kaart' zelf). Ik heb toevallig exact deze heatsink laatst van een defect P4 bord (bijna dezelfde als MF laat zien) gehaald om op mijn Intel D945GCLF Atom-bordje de luidruchtige fan te vervangen. Er was aardig wat kracht voor nodig om het zo ver te krijgen. Hij springt echt niet zomaar los :o

Overigens kan het geen kwaad om even volledige specs te geven. Wat voor videokaart heb je? In wat voor systeem zit hij? En wat was het laatste dat je voor dit incident in dat systeem gedaan hebt?
ja, dat heb ik dus net ontdekt. 1 van die 2 klemmetjes is eraf geschoten.
ik heb em niet weggegooid, dus kan ik die klemmetje gewoon weer eraan vast (solderen)?
en die heatsink weer eraan vast koppelen?

thanks

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat kun je doen, maar als je VGA/moederbord (je bent nog steeds niet volledig/duidelijk over je specs :o ) een tijd zonder gedraaid heeft is de kans groot dat het gewoon overleden is door teveel hitte.

Oslik blyat! Oslik!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:15
Geleid zo'n heatsink eigenlijk elektriciteit?

Dan kan een losgekomen chipset-heatsink nog voor een kapotte vga-kaart zorgen ook. VGA kaart zal namelijk het eerste zijn waar 'ie bovenop valt...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-11 20:45
Volgens mij geleid die niets hoor, maar het kan zoiezo in de koeler zijn gevallen van de grafische kaart van de TS :)

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-11 12:28
aluminium dus dat geleid elektriciteit behoorlijk goed. Alleen wil ik even zeggen, als je zo weinig van computers weet, vraag dan even iemand die meer weet om met je mee te kijken. Kost niks en kan een berg gezeur schelen. Dit koelblok komt van je North Bridge, niet van je videokaart.
NIET solderen, want die klemmertje moet je achter 2 oogjes schuiven, die uitstekende staafjes werken als een soort veer. De druk van die staafjes op de oogjes zorgt dat het blokje zich vastdrukt op je chip.
Inderdaad schoonmaken en waarschijnlijk heb je geen koelpasta liggen. Vraag dan wederom aan iemand die dat wel heeft of je een beetje mag hebben of schaf zelf een tubetje aan.
en lees je dan meteen op GOT even in over: koelblok/ koelpasta vervangen.

En bezint eer ge begint. Logisch nadenken en rustig werken scheelt veel fouten.

@ alex, kan niet in de koeler zijn gevallen, dingen vallen niet omhoog en videokaart ventilator zit altijd naar onder gericht (999 van de 1000x)

[ Voor 58% gewijzigd door TMon op 23-11-2008 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand misschien waar je kan zien welke versie moederbord je hebt?
ik kan het niet vinden op het moederbord zelf.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:19
Verwijderd schreef op maandag 24 november 2008 @ 01:54:
Weet iemand misschien waar je kan zien welke versie moederbord je hebt?
ik kan het niet vinden op het moederbord zelf.
meestal tussen de pci sloten in...

edit:
owja beginneling,
PCI sloten, die witte dingen
http://www.northbridgepc.nl/images/pciagp.jpg
bij dit voorbeeld is het moederbord type A7N8X-LA

[ Voor 22% gewijzigd door Icekiller2k6 op 24-11-2008 01:57 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik ben van plan om een nieuwe grafische kaart te gaan kopen.
Hoe kom ik erachter of ik een agp bus 2x, 4x of 8x heb?

Thanks.
Moederbord = "Aopen AX45-533 Plus"

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Hiervoor kan je beter wat research doen want het zijn standaard vragen. (Daar houd GoT niet zo van. ;) )
Check de FAQs in diverse subfora.

En verder...weet je zeker dat je moederbord nog wel werkt nu je chipset zonder koeling zit?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 23:43:
Dus ik ben van plan om een nieuwe grafische kaart te gaan kopen.
Hoe kom ik erachter of ik een agp bus 2x, 4x of 8x heb?

Thanks.
Moederbord = "Aopen AX45-533 Plus"
Even iets meer eigen inzet mag ook wel ;). Dat is iets wat we hier op GoT verwachten van de gebruiker.

Als ik op http://global.aopen.com/ kijk en daar in het 'Search field' Aopen AX45-533 Plus in typ dan krijg ik één resultaat --> Jouw moederbord. Ik krijg daar een pagina met specificaties en daar staat jouw antwoord op :o.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 21:55
Dan zoek je op de site van de fabrikant van je moederbord (Aopen) het typenummer op; en dan kom je de specificaties vanzelf tegen:
Graphics: 4X AGP slot
Maar dat maakt eigenlijk niks uit.. want een 8x AGP-kaart kan bijna altijd ook op een 4x-bord draaien..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wacht even...

Je noemt nog altijd niet welke videokaart je hebt, en met dat moederbord is deze heatsink 100% zeker van de chipset afkomstig (dit is namelijk *exact* hetzelfde type bord als waar ik het vandaan getrokken heb een paar weken terug).

Wees alsjeblieft eens volledig:

- welke videokaart heb je nu? als je het niet zeker weet, post alles wat je kunt vinden aan opschriften/codes
- zit daar nu een heatsink en/of fan op?
- slingert er nog meer in je PC rond?
- hoe kwam je PC in deze toestand?

Heatsinks springen niet zomaar los, klemmetjes schieten niet zomaar uit moederborden. Het klinkt alsof er grof geweld en/of nogal extreme temperaturen huisgehouden hebben. Je zwijgt in alle toonaarden over wat vooraf ging aan het vinden van die heatsink. Vertel daar eens over!

Zo te zien trek je volstrekt de verkeerde conclusies uit wat je in je kast ziet. Wij willen je wel helpen, maar je geeft zeer weinig informatie. Als dat zo doorgaat heeft dit topic echt geen zin en moeten we het op slot doen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De vraag is nu natuurlijk of het wel je videokaart is die kapot is... De AGP controller zit in de northbridge, zou zomaar kunnen dat het AGP gedeelte verbrand is.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Precies. En sterker nog, mogelijk is er wel meer kapot en kan dat hele systeem bij het grof vuil. Of is het puur een kwestie van een los kabeltje ergens. We weten gewoon veel te weinig om hier uitsluitsel over te geven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1