Situatie:
Gentoo server met (o.a.) dnsmasq voor DHCP en BOOTP
Cobalt Qube 2
Relevante specs: MIPS (little endian) CPU gekoppeld aan een Via 586 southbridge met twee DEC Tulip NICs. Het is headless bakje (geen monitor of keyboard aansluitingen dus!) dat via network geinstalleerd moet worden.
Wat ik wil bereiken is Debian erop te zetten volgens deze instructies (alternatieven zouden bijv. Gentoo of NetBSD zijn), maar het gaat al voor het laden van de bootloader fout: mijn server antwoordt de BOOTP request niet...
Nu heb ik het volgende in m'n dnsmasq.conf staan:
Dit is vertaald van het origineel voor dhcpd.conf achter de link die ik hierboven gaf:
Als ik ik een tcpdump doe, zie ik elke 8 a 10 seconden dit voorbij komen:
- tenzij ik me vergis een BOOTP request vanaf mijn Qube2 (vendor ID 00:10:e0 is Sun - formerly Cobalt, dus duidelijk wel dit apparaat).
Maar ik zie geen replies op die request, en er wordt geen lease uitgedeeld (dit in /var/lib/misc/dnsmasq.leases gecontroleerd)...
Ik ben in de man-pagina's van dnsmasq gaan kijken en las dit:
Toch mocht dat niet baten.
Voor de duidelijkheid: andere clients kunnen probleemloos reguliere DHCP requests doen, en ik heb in het verleden een Epia succesvol PXE-boot laten doen vanaf deze server met deze twee regels (die ik nu voor de zekerheid gecomment hebt):
Kortom, ik snap niet waarom m'n server nu opeens deze BOOTP weigert. Ziet iemand wat ik mis? Zit ik wel op de goede plek te kijken (de server)?
Edit:
Heb ondertussen de NetBSD/Cobalt 4.0.1 restore CD gedownload en gedraaid op een oude bak die ik hier had liggen. Daarmee werkt het netbooten via BOOTP wel, dus het ligt niet aan de Qube dat het fout gaat. Als het echt niet anders lukt ga ik wel met NetBSD verder, maar liever met Linux (niet alleen ben ik er bekender mee, maar ik wil ook wat dingen met USB gaan doen met die Qube en Linux heeft wat meer driver support)
Edit2:
Nu heb ik met NetBSD 4.0.1 de bak aan m'n reguliere netwerk gehangen zonder de config file te wijzigen. Hij pakt wel netjes 192.168.0.125, maar geeft unknown.host aan ipv cobalt zoals ik meende gedefinieerd te hebben... dit klinkt als een aanwijzing...
Gentoo server met (o.a.) dnsmasq voor DHCP en BOOTP
Cobalt Qube 2
Relevante specs: MIPS (little endian) CPU gekoppeld aan een Via 586 southbridge met twee DEC Tulip NICs. Het is headless bakje (geen monitor of keyboard aansluitingen dus!) dat via network geinstalleerd moet worden.
Wat ik wil bereiken is Debian erop te zetten volgens deze instructies (alternatieven zouden bijv. Gentoo of NetBSD zijn), maar het gaat al voor het laden van de bootloader fout: mijn server antwoordt de BOOTP request niet...
Nu heb ik het volgende in m'n dnsmasq.conf staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| interface=eth1 enable-tftp tftp-root=/nfsboot dhcp-range=192.168.0.100,192.168.0.250,72h dhcp-host=00:10:e0:00:20:36,192.168.1.125,cobalt,6h dhcp-boot=default.colo,heisenberg,192.168.0.1 dhcp-option=17,192.168.0.1:/nfsroot dhcp-option=3,192.168.0.1 |
Dit is vertaald van het origineel voor dhcpd.conf achter de link die ik hierboven gaf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| option domain-name-servers 192.168.1.1;
subnet 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 {
range 192.168.1.10 192.168.1.100;
}
host cobalt {
hardware ethernet 00:10:e0:0:be:5e;
fixed-address 192.168.1.67;
option routers 192.168.1.1;
next-server 192.168.1.1;
option root-path "/nfsroot";
filename "default.colo";
option host-name "cobalt";
} |
Als ik ik een tcpdump doe, zie ik elke 8 a 10 seconden dit voorbij komen:
code:
1
2
| 02:25:09.484534 00:10:e0:00:20:36 (oui Unknown) > Broadcast, ethertype IPv4 (0x0800), length 406: 0.0.0.0.bootpc > 255.255.255.255.bootps: BOOTP/DHCP, Request [|bootp] |
- tenzij ik me vergis een BOOTP request vanaf mijn Qube2 (vendor ID 00:10:e0 is Sun - formerly Cobalt, dus duidelijk wel dit apparaat).
Maar ik zie geen replies op die request, en er wordt geen lease uitgedeeld (dit in /var/lib/misc/dnsmasq.leases gecontroleerd)...
Ik ben in de man-pagina's van dnsmasq gaan kijken en las dit:
Dus heb ik voor de zekerheid deze regel toegevoegd:--dhcp-broadcast=<network-id>[,<network-id>]
When all the given network-ids match the set of network-ids derived from the net, host, vendor and user classes, always use broadcast to communicate with the host when it is unconfigured. Most DHCP clients which need broadcast replies set a flag in their requests so that this happens automatically, some old BOOTP clients do not.
code:
1
| dhcp-broadcast=192.168.0.0 |
Toch mocht dat niet baten.
Voor de duidelijkheid: andere clients kunnen probleemloos reguliere DHCP requests doen, en ik heb in het verleden een Epia succesvol PXE-boot laten doen vanaf deze server met deze twee regels (die ik nu voor de zekerheid gecomment hebt):
code:
1
2
3
| #dhcp-host=00:40:63:E3:AE:17,192.168.0.51 #dhcp-boot=igor/pxelinux.0 #tftp-root=/var/lib/tftpboot |
Kortom, ik snap niet waarom m'n server nu opeens deze BOOTP weigert. Ziet iemand wat ik mis? Zit ik wel op de goede plek te kijken (de server)?
Edit:
Heb ondertussen de NetBSD/Cobalt 4.0.1 restore CD gedownload en gedraaid op een oude bak die ik hier had liggen. Daarmee werkt het netbooten via BOOTP wel, dus het ligt niet aan de Qube dat het fout gaat. Als het echt niet anders lukt ga ik wel met NetBSD verder, maar liever met Linux (niet alleen ben ik er bekender mee, maar ik wil ook wat dingen met USB gaan doen met die Qube en Linux heeft wat meer driver support)
Edit2:
Nu heb ik met NetBSD 4.0.1 de bak aan m'n reguliere netwerk gehangen zonder de config file te wijzigen. Hij pakt wel netjes 192.168.0.125, maar geeft unknown.host aan ipv cobalt zoals ik meende gedefinieerd te hebben... dit klinkt als een aanwijzing...
[ Voor 10% gewijzigd door dion_b op 23-11-2008 15:37 ]
Oslik blyat! Oslik!