Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Beste mede-tweakers,

Vandaag onderdelen binnengekregen voor mijn nieuwe pc. Het gaat om de volgende onderdelen:

- Intel Core i7,940, Socket 1366, Boxed
- Asus P6T Deluxe,Retail
- 4x Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 1000GB
- Asus ENGTX260 /HTDP/896MB,896MB, DDR3, PCI Express x16
- OCZ OCZ3G1600LV6GK ,6144MB, DDR3, PC12800, 1600MHz, 3x
- Cooler Master Real Power M700,700Watt, Retail
- Microsoft Windows Vista H. Prem. 64bit,SP1, BOX, Nederlands

Nu zit ik met het volgende probleem:
Ik heb alles in elkaar gezet, werkt allemaal. Ik heb de 4 harde schijven in Raid-0 gezet, wat ook gelukt is. Bij het installeren van Windows Vista, herkent Vista het RAID-volume niet. Ik Vista de cd met de drivers van de RAID-controller gegeven. Nadat Vista de drivers had geïnstalleerd, zag hij de harde schijven wel, maar kon Windows er niet op installeren. Ik kreeg de melding dat mijn RAID-controller mogelijk uitgeschakeld was in het BIOS.
Hierna heb ik een andere harde schijf gepakt, waar Windows wel op wilde installeren. Heb toen het RAID-volume nog eens geformatteerd, dat lukte. Het RAID-volume werkte goed, heb het getest met HD-Tune. Hierna weer Windows geprobeerd te installeren, maar dan wordt het volume weer niet herkent :( .

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

Mvg,
Emile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een 4TB array gaat je ook niet lukken. Windows kan maar overweg met schijven tot 2TB als er ook nog van geboot moet worden. Het makkelijkste is denk ik om een volume aan te maken dat kleiner is dan 2TB en daarop kun je dan een of meerdere partities aanmaken.

Verder is het zo dat je gebruik maakt van Samsung disks en deze geven doorgaans heel veel gezeik in RAID (vallen er spontaan uit bijvoorbeeld), wellicht dat jij er tijdens de installatie al last van hebt, waardoor Windows niet geinstalleerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
Sh*t, helemaal vergeten. Het is nu wel gelukt :). Is er trouwens niet een tool of iets dergelijks waardoor Windows wel overweg kan met 2TB+ array's? Bedankt voor je antwoord iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows kan op zich prima overweg met 2TB+ array's, maar niet om van te booten.
Ik heb hier een 5.25TB array als 1 volume/partitie geformatteerd, maar dan wordt het een GPTdrive en daarvan is niet te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 18:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Meer dan 2TB partitioneren gaat wel, maar bootable zal een dergelijke partitie niet zijn. Overigens 4x 1TB in RAI0, ik hoop dat je goed op de hoogte bent van RAID0 de voors en tegens en met name de tegens. Je hebt namelijk 4x meer kans op totale dataverlies invergelijking met een single hardeschijf. Zorg er in iedergeval voor een goede backup startegie voor belangrijke data. (ookal ben ik van mening dat je geen belangrijke data op een RAID0 moet zetten)

Ik weet natuurlijk niet wat je precies wilt gaan doen met het systeem, maar ik wilde je hier wel even voor waarschuwen. Je leest hier namelijk de laatste tijden regelmatig dat mensen data verloren zijn door een gebroken RAID0 set en dan erg teleurgestel of verontwaardigd zijn dat ze werkelijk alles kwijt zijn. (4TB is natuurlijk eeb behoorlijke opslag)

Wat betreft Samsung f! hardeschijven in RAID0, zoals Terw_Danal opmerkt zorgt dit regelmatig voor problemen. Lees het Samsung F1 topic er maar eens op na: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! Er zijn voor bepaalde Samsung F1 hardeschijven firmware updates, maar deze nieuwe firmware kun je niet zondermeer op elke Samsung f! hardeschijf gebruiken.

Misschien heb je nog de mogelijkheid de hardeschijven te ruilen tegen Western Digital hardeschijven, dezeschijnen ook wel goede prestaties neer te zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door _Dune_ op 23-11-2008 11:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
En vooral de samsung vallen met bosjes uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
@Terw_Dan; bedoelde inderdaad om te booten, met een andere HDD met windows erop, is het me wel gelukt om toegang te krijgen tot de 4TB array.

@_Dune_; PC wordt gebruikt als workstation. Ik ben uiteraard op de hoogte van de gevaren, en heb daarom ook een Home Servertje draaien, die elke dag alles backuped. Heb ook nog een 320GB schijfje erin zitten, voor de écht belangrijke data. Ook die daar worden backups van gemaakt. In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden!

Edit: Heb nu trouwens 2 array's van 2TB draaien, niet 1 array van 4TB

[ Voor 7% gewijzigd door Emile|IA op 23-11-2008 11:57 ]

Pagina: 1