Asus P5E - geen POST of BIOS - HELP!

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-04 12:24
Hallo Tweakers,

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, want ik baal als 10 stekkers :(
Ik heb wel eens vaker wat computers in elkaar gezet en hier en daar wat verprutst, maar dan kwam ik er vaak wel uit. Nu echter....
Een nieuwe set gekocht bestaande uit Asus P5e, e8400, 4870. geheugen moet nog ge-upgrade worden, maar ik ben aan het testen met 1 reepje van 1Gb Kingston 667mhz.
Alles gemonteerd en aan: prima: hij doorloopt post en probeert te booten :)
na een cmos reset (volgens boekje: batterij eruit, knopje om, knopje terug, batterij erin) echter....
geen post, geen piepje, geen bios. Zelfs met alleen de CPU erop gebeurd er niets anders dan dat de CPU koeler gaat draaien. mobo lampje brand ook. SB wordt ook lauw...
Bios flashen via een CD of USB stick gaat ook niet. Floppy weet ik niet, want het bios bestand is 2 Mb :( (past niet op een floppy)
Heeft iemand een idee? Ik heb namelijk echt geen zin in een RMA procedure.
Ik heb al behoorlijk wat artiekelen gelezen en opties geprobeerd. mobo reageert nergens op...

Wie maakt mij blij?
Alvast bedankt!

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-05 10:14
Misschien is het handig om te vertellen waarom je überhaupt een cmos reset deed, en de andere specs van je systeem kunnen misschien ook wel helpen (voeding?)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
-eerst lezen-
..

.
..
.
.

bios chip vervangen? wellicht flashen met andere pc. anders toch rma denk ik.

[ Voor 85% gewijzigd door Sibylle op 22-11-2008 22:01 ]

Ctrl+k

Verwijderd

heb je na het installeren van je mobo en de rest een cmos clear gedaan of toch bios update??
want ik snap je niet zo goed, maar effe terug op je mobo niet reageerd ik denk echt RMA.

ik hoop voor je dat het niet zo is!
want ik heb zelf ook al 2 keer meegemaakt maar was 2e keer mijn eigen schuld had in windows bios update gedaan en dat kun je beter niet doen.

ik denk toch ook effe je wattage van je voeding vermelden en je merk.
kan misschien toch zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2008 01:18 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Het probleem hoeft niet per se bij het moederbord te liggen, het kan ook goed aan een ander onderdeel of een combinatie ervan liggen.

• Purn0
Ik heb een Zalman 600 Watt voeding. Die zou dat wel moeten aankunnen, zeker als alleen mijn CPU aangesloten is.
Dat die Cmos reset niet zo handig was, ben ik pijnlijk genoeg achter gekomen. Ik deed dat omdat ik in de bios de defaults niet kon laden (als ik die optie gebruikte reageerde de comp niet meer...) en met een schone lei wilde beginnen. Het bord is 2e hands en ik wilde mijn hardware niet laten draaien op de instellingen van de vorige gebruiker....
Het hangen en opstartproblemen troubleshooter topic heb ik helemaal doorlopen, maar niets dat uitkomst bood...
Alle suggesties zijn meer dan welkom. Alvast bedankt voor zover!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Purn0 schreef op zondag 23 november 2008 @ 02:32:
Het hangen en opstartproblemen troubleshooter topic heb ik helemaal doorlopen, maar niets dat uitkomst bood...
Ben je aan het testen geslagen, zoals in de troubleshooter staat? Alleen doorlezen is niet voldoende, je zult ook aan de slag moeten. Kijk of er geen kortsluiting wordt gemaakt, test verschillende combinaties van hardware, probeer andere hardware uit, etc.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-05 13:33
Heb je de jumper wel op de juiste plaats terug gezet en niet per ongeluk een pinnetje teveel naar rechts/links

• Purn0
Op het moederbord zit een switch, geen jumper, dus dat zit wel goed.
Uit dat topic heb ik eigenlijk alles geprobeerd wat mogelijk een oplossing zou kunnen bieden. Als men dergelijke problemen ziet/hoort wordt meestal uiteindelijk aangeraden het bios te flashen, maar ook dat lukt dus niet. Niet met een USB stick en niet met de officiele MB CD tijdens opstarten. Ook ctrl+home en alt+F2 bieden geen uitkomst...
Ik hoop dat iemand weet hoe ik weer iets aan de praat kan krijgen. Ik ben al blij met een piepje ofzo (en dat voor een apparaat van een paar honderd euro...)
Bedankt!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Purn0 schreef op zondag 23 november 2008 @ 03:46:
Uit dat topic heb ik eigenlijk alles geprobeerd wat mogelijk een oplossing zou kunnen bieden.
Het idee is dat je alles probeert uit de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, op die manier kun je erachter komen waar het probleem zit. Doe dat dus eerst eens, anders blijf je aan het gokken.

• Purn0
Na het opstartproblemen topic nogmaals te hebben doorgenomen, viel mijn oog op deze tip:

"Is de CPU fan op de daarvoor bestemde header aangesloten? Is de CPU fan voorzien van een toerentalsensor? (gele draad). Sommige mobo's willen anders helemaal niet opstarten. Raadpleeg de handleiding."

Nu had ik inderdaad een fanamte aangesloten omdat anders mijn mobo van tafel werd geblazen. Toerental omhoog gedraaid: Beeeep beep beep !!!!!!
Ik schaam me diep dat ik dit niet heb ingezien voor jullie in wanhoop te raadplegen, maar ben blij dat m'n bordje nog niet voor rma teruggestuurd is. Hopelijk hebben anderen ook iets aan deze typische Purn0 actie

Jongens (en meisjes?), allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties. Dat heeft uiteindelijk toch een oplossing geboden!

**me so happy** whoei!!

• Purn0
tja.... beepjes...:
1 long, 2 short Failure in video system An error was encountered in the video BIOS ROM, or a horizontal retrace failure has been encountered.
Dit is het geval als ik alleen CPU aangesloten heb. Volgens de manual van mijn moederbord is er dan geen geheugen gedetecteerd. Doe ik dat erin, dan houden de beeps op, maar zie ik nog steeds geen POST...

Ik zoek nog even verder, maar alle suggesties zijn welkom, natuurlijk...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Purn0, je bent nu vaak genoeg op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gewezen, maar nog steeds neem je hem niet door. Daarnaast is het zo dat we het niet op prijs stellen als je binnen 24 uur je topic omhooggschopt.

Dit topic gaat op slot. Mocht je na het doornemen van de troubleshooter nog steeds tegen problemen aanlopen, dan mag je natuurlijk altijd een nieuw topic openen, maar geef daarbij wel exact aan wat je hebt geprobeerd, welke hardware je hebt gebruikt en wat daar precies de resultaten van waren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.