Maar dat is wel een relevant punt: het antwoord op deze vraag is gewoon nogal situatieafhankelijk.
Overigens, hoe groot het bedrijf ook is: hier zou bedrijfsbeleid voor moeten zijn. Maar als dat er niet is, omdat het zich voor het eerst voordoet, dan zal je naar eer en geweten het beste voor je werkgever en de betrokkenen willen doen.
En waarom zou je het risico lopen dat je een blunder begaat doordat je alleen op microniveau naar de effecten kijkt en niet op macroniveau? De verzender is bij jou aan het verkeerde adres: hij moet eerst toestemming van het management vragen voordat hij bij jou aanklopt

De verzender is bij mij aan het goede adres om de mailbezorging uit te stellen, zodat hij de tijd heeft om toestemming aan het management te vragen. De gangbare regels en moraal omtrent email zijn nauwelijks bijgeschaafd om relevant te zijn voor technische vooruitgang en vrijwel instantane informatieuitwisseling.
Je doet een aanname dat je de situatie perfect in kan schatten,
Niet perfect en daarom neem ik een omkeerbare beslissing, die anderen de tijd geeft de onomkeerbare beslissing te nemen. De omgekeerde beslissing nemen en niets doen, is in jouw termen net zo goed 'de aanname doen dat je de situatie perfect in kan schatten', waarbij die inschatting is dat je niet aan de mail mag zitten. Ik betwijfel dat: volgens mij heb ik alle rechten om te doen wat ik wil met interne email, zolang ik daarvoor opdracht van mijn leidinggevenden krijg. Waarmee ik bijvoorbeeld nog geen recht heb om prive email te lezen, te verwijderen of niet door te laten, etc.: dit gaat puur over bedrijfsgerelateerde mail van medewerkers aan medewerkers. Of de mail in kwestie inhoudelijk van die aard is, mogen de betrokken leidinggevenden beoordelen.
Overigens zeg ik dat allemaal zonder te weten of dit juridisch gezien mag. Maar ik geloof niet in het blind volgen van de wet: ik geloof in het doen wat het beste voor iedereen is. Meestal is dat het volgen van de wet, soms niet. Wetten kunnen nu eenmaal niet genuanceerd genoeg worden opgesteld om voor alle situaties even relevant te zijn. Als ik hiermee de wet overtreed, dan accepteer ik een eventuele veroordeling. Ik ga me niet immoreel gedragen omdat ik daarmee toevallig een noodzakelijk beperkt geformuleerde wet overtreedt.
[
Voor 11% gewijzigd door
Confusion op 23-11-2008 15:05
]