Toon posts:

Python op een CH3SNAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Conceptronic CH3SNAS gekocht en inmiddels Fonz plug-in geinstalleerd met de extra packages erbij. Dat loopt als een trein.

Nu wil ik SABnzbd-0.4.5 gebruiken om nzb-tjes te downloaden. De installatie ging goed. Uitgepakt in /ffp/pkg/additional/.

Bij het opstarten gaat het natuurlijk mis: Python moet geinstalleerd worden. Dat heb ik gedaan. Versie 2.6 gedownload, ./configure en make en make install gedaan. Inmiddels staat er op /ffp/pkg/additional ook een map met Python-2.6. De hele boel ge-reboot.

Maar nu !

Hoe krijg ik python draaiende ? Als ik setup.py doe, dan is dat niet te vinden.... En wat voor functie heeft de file install-sh ? Als ik sh install-sh.sh start doe, dan kan die niet geopend worden. De files heb ik met chmod +x executable gemaakt. Ik ben ingelogd als user. Zie ik iets over het hoofd ? Moet er iets aan een script toegevoegd worden ?

Wie kan deze LINUX-beginner op weg helpen ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> NOS

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

je moet
python setup.py
doen. Maar ik zou ook even controleren of de make en make install goed gegaan zijn. (dat doet de install van python)

Verwijderd

Topicstarter
BarthezZ,

Jouw voorstel geeft bij mij:

root@CH3SNAS:/mnt/HD_a2/ffp/pkg/additional/Python-2.6# python setup.py
-sh: python: not found

Als ik nogmaals "make install"doe, krijg ik dit terug:

root@CH3SNAS:/mnt/HD_a2/ffp/pkg/additional/Python-2.6# make install
Creating directory /usr/local/bin
Creating directory /usr/local/lib
/ffp/bin/install -c python /usr/local/bin/python2.6
install: write error: No space left on device
make: *** [altbininstall] Error 1

Terwijl ik toch zat ruimte heb !

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 23:53
Misschien niet op die disk.. Geef eens de output van
df -h

Verwijderd

Topicstarter
root@CH3SNAS:/mnt/HD_a2/ffp/pkg/additional/Python-2.6# df -h
Filesystem Size Used Available Use% Mounted on
rootfs 9.7M 9.7M 0 100% /
/dev/root 9.7M 9.7M 0 100% /
/dev/sda2 292.4G 52.6G 239.8G 18% /mnt/HD_a2
/dev/sda4 486.2M 2.1M 484.1M 0% /mnt/HD_a4

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

root@CH3SNAS:/mnt/HD_a2/ffp/pkg/additional/Python-2.6# make install
Creating directory /usr/local/bin
Creating directory /usr/local/lib
/ffp/bin/install -c python /usr/local/bin/python2.6
install: write error: No space left on device
make: *** [altbininstall] Error 1
Oftewel de installatie van python is fout gegaan, zoals je ook al kan zien aan het feit dat die python niet kan vinden.
Aangezien het rootfs kennelijk vol zit, zou je de installatie ergens anders op moeten uitvoeren. Aan configure (./configure --help ) kan je parameters meegeven waar alles terecht moet komen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gebruik dan de --prefix optie.
Maaruh, dit stond al in de error zelf he .

En waarom denk je dat je ruimte zat hebt? (om 10.44 zeg je dat).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 239 MB aan ruimte beschikbaar. De schijf is niet opgedeeld in partities.
Python is uitgepakt in een map, die ik in de Windows verkenner kan benaderen.
Is het verstandig de hele boel te verwijderen en opnieuw te beginnen ?

Waar installeer ik dan python en hoe geef je dat aan ? Misschien ten overvloed: Ik ben een LINUX noob.

(Heb intussen gepoogd Debian te installeren volgens deze site:

http://www.forestblue.nl/knowledge/ch3snas.html

maar ook daar loopt het vast, omdat er een file "cdebootstrap" niet te downloaden is. 't Zit niet mee, vandaag !)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom heb je die 239mb beschikbaar? Je available diskspace is 0.
Leuk dat je die map kut benaderen met windows, maar wat heeft dat hiermee te maken?
Waar heb je die dir gemount?

Hoe je python installeert? Tsja handleiding he ;). Noob zijn is prima, maar doe zelf ook wat moeite.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er langzaam achter, dat welk programma je ook probeert te installeren - en daarbij volg ik echt wel een handleiding (voor zover die er trouwens is !) - er tot nu toe telkens een kink in de kabel zit.

Niet iedere user van een programma wil eerst een programmeertaal leren, voordat hij het gaat installeren en vervolgens wil gebruiken. Als er een distributie gemaakt wordt, kan er toch een simpele readme file bijgevoegd worden met - ook voor de beginner - stap voor stap instructies ? En dat de links die ervoor moeten zorgen dat benodigde pakketten kunnen worden gedownload, ook werken. Want als er iets niet werkt, dan begint een zoektocht zonder einde op het internet.

Geloof me, dat ik eindeloos gezocht heb ! Ben misschien wel een linux noob, maar heb best wel computerervaring (C+, Visual basic etc - soundeditors geschreven)

Toch bedankt voor jullie support !

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Probleem is dat een programma bij een "make install" zijn bestanden gaat plaatsen in de "juiste" directories in /.

Aangezien jij een root filesystem hebt van een whopping 10 MB (nog niet eens), gaat daar naast de gebruikelijke, nodige programmaatjes niet gek veel naast passen... Python zal waarschijnlijk wel een paar MB aan diskspace innemen, zelfs al compileer je hem minimaal.

Heb je een mogelijkheid om de "interne" schijf, dus de schijf met je / partitie, te vergroten?

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 23 november 2008 @ 21:05:
Ik kom er langzaam achter, dat welk programma je ook probeert te installeren - en daarbij volg ik echt wel een handleiding (voor zover die er trouwens is !) - er tot nu toe telkens een kink in de kabel zit.
Omdat je een heel extreme omgeving hebt, 10 megabyte 'disk' is erg weinig. (ik heb wel debian met x en firefox enzo zo op 64 gekregen).
Niet iedere user van een programma wil eerst een programmeertaal leren, voordat hij het gaat installeren en vervolgens wil gebruiken. Als er een distributie gemaakt wordt, kan er toch een simpele readme file bijgevoegd worden met - ook voor de beginner - stap voor stap instructies ?
Sure, die zijn er ook. Maar als die beginners allerlei rare constraints gaan nemen zoals die disk-space, dan schiet dat ook niet op he ;). Daar is niet tegen aan te bedocumenteren als je hapklare guides wilt.
En dat de links die ervoor moeten zorgen dat benodigde pakketten kunnen worden gedownload, ook werken. Want als er iets niet werkt, dan begint een zoektocht zonder einde op het internet.
Mwa een error message lezen is ook al een heel mooi begin ;).
Geloof me, dat ik eindeloos gezocht heb ! Ben misschien wel een linux noob, maar heb best wel computerervaring (C+, Visual basic etc - soundeditors geschreven)
En dan ken je geen makefiles?
Pagina: 1